K8:n turbotus - Jos joku vaikka turbottaa...

Turbo Busanistien oma foorumi. Turbolla pääsee ja lujaa :D
Avatar
KIVINIEMI
Viestit: 56
Liittynyt: 25 Loka 2006, 12:23
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja KIVINIEMI »

nyt on saatu ekat ajot tehtyä K8 turbolla ja olihan siinä hyvät kyydit, mutta ilman saannin kanssa pientä ongelmaa kun katteet paikalla.
Pyörä on penkitetty ilman katteita ja kun katteet paikallaan niin nyt jo käy ahtoilmat liian kuumana eli parempaa suodatinta metsästämään (mielessa kävi K&N APOLLO) onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä suodattimesta?


tehokäyrä

:D
Avatar
jakehaanpää
Site Admin
Viestit: 1197
Liittynyt: 31 Touko 2004, 13:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jakehaanpää »

KIVINIEMI kirjoitti:nyt on saatu ekat ajot tehtyä K8 turbolla ja olihan siinä hyvät kyydit, mutta ilman saannin kanssa pientä ongelmaa kun katteet paikalla.
Pyörä on penkitetty ilman katteita ja kun katteet paikallaan niin nyt jo käy ahtoilmat liian kuumana eli parempaa suodatinta metsästämään (mielessa kävi K&N APOLLO) onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä suodattimesta?


tehokäyrä

:D

Hienolta käyrä näyttää :thumbup:
Nyt on kax -08 valkkaria föönitetty ja pian tampesterissa kulta -09 ???




Edited By jakehaanpää on 1241899083
Busailua keskeytyksettä vuodesta 2000
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
Avatar
Tomppa
Viestit: 630
Liittynyt: 17 Maalis 2006, 13:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Lainataas vanhaa topikkia.
Onko mahdollista/kannattavaa ahtaa K8 ilman, että vaihtelee myös kaikki moottorin sisäkalut siihen? Entäs kytkin, tarviiko modausta että pitää?
Tarkotus ei siis ole muuta kuin saada pyörään löylyä lisää ilman että jokapäiväinen käyttö kärsii.
Kukahan tuollaisen projektin kanssa voisi jeesata, koska jos itekseen tilailee /ostelee tavaraa projektia varten, niin mulle voivat myydä ihan mitä sittiä tahansa...
SMR

Busanistit +200mph Club Finland
BussiJussi
Viestit: 1039
Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
Paikkakunta: NILSIÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BussiJussi »

Tomppa kirjoitti:Lainataas vanhaa topikkia.
Onko mahdollista/kannattavaa ahtaa K8 ilman, että vaihtelee myös kaikki moottorin sisäkalut siihen? Entäs kytkin, tarviiko modausta että pitää?
Tarkotus ei siis ole muuta kuin saada pyörään löylyä lisää ilman että jokapäiväinen käyttö kärsii.
Kukahan tuollaisen projektin kanssa voisi jeesata, koska jos itekseen tilailee /ostelee tavaraa projektia varten, niin mulle voivat myydä ihan mitä sittiä tahansa...

Turbottaminenhan kannattaa aina!!

Perusjutut, jotka suosittelisin tekemään:

Nostolevy sylinteriryhmän alle, koska Gen2 korkeat puristukset! Jos ei ahnehdi paljoa ahtoja, esim.1,5mm kororus vois olla ok.

Samalla KANNATTAA laittaa säädettävät nokkapyörät, säätää sopivat? ajoitukset. Tulee toimivampi, tiedän....

Laittaa jämäkämmät venajouset, koska orkkikset liian veltot, väittäkööt ammattilaiset mitä tahansa!

Vakiomännät jos jättää, en suosittele kuin 0,5-0,6bar ahtoja, sieltä löytyy muuten heikoinlenkki! Kiertokanget kyllä kestää. (ainakin sen 300hp)

Turboksi suosittelen esim. Artsilta tota Xpressenin settiä, toimii takuulla myös lisäruiskun osalta!! Painekoteloa muuttamalla se menee heittämällä gen2 malliin kii!!

Toisen valmistajan valmissettikin menee, jos tyydyt tosiaan pieniin ahtopaineisiin, TAI laitat suosiolla vesiruutan (n.400,-) laitteeseen kiinni. Jos päädyt tähän ratkaisuun ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ LAITA SARJAN MUKANA TULEVAA LISÄRUISKUA, vaan tee omilla ruiskuilla rikastus!! Siis jos oikeasti haluat toimivan paketin! PetriK, ja/tai Sami Vittaniemi uskoakseni auttaa aiheesta lisää.

Kytkin kannattaa vähimmilläänkin päivittää ainakin jäykemmillä jousilla, lock-up maksaa sen +500,- riippuen mihin hintaan saa korotetun kopan...

Neuvoja ja apuja annan mahdollisimman paljon, mitä tällänen amatööri nyt pystyy antamaan!

Nämä siis vaan henkilökohtaisia mielipiteitä, jollaisia tuntuu muillakin olevan aiheesta...

Kysele, kyseenalaista, ja kysele vielä muilta, siinä pari ohjetta heti alkuun.

Toivottavasti jotkin "ammattilaisetkin" kommentoisivat ko. ketjuun...?
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä

Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!

Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999

"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
Avatar
Dösällä
Viestit: 435
Liittynyt: 18 Kesä 2009, 18:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dösällä »

Noviisina mutta oppimishaluisena pitää asiaa kysellä Guruilta. Miten onnistunee tämän kitin asennus jos työkalut pysyy kädessä? Mitä muuta pitää huomioida palikoiden laiton lisäksi? Säätöjä tietty jos kilkkeet ovat löytäneet paikkansa, muuta? En lähde vakio K9 vehkeestä hakemaan muuta kuin "hieman" lisäpotkua, nimenomaan potkua. Tiedän kyllä että nälkä kasvaa jne mutta jostain on aloitettava eikä viikkorahat aivan kaikkeen riitä.

Tossa setissä on vaimentajaan asti rööriä, mitäs siihen jatkoksi? Nykyiset Acran sliparit sitten joutaa hyllylle (tai myyntiin).
AD/HD
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

Dösällä kirjoitti:Noviisina mutta oppimishaluisena pitää asiaa kysellä Guruilta. Miten onnistunee tämän kitin asennus jos työkalut pysyy kädessä? Mitä muuta pitää huomioida palikoiden laiton lisäksi? Säätöjä tietty jos kilkkeet ovat löytäneet paikkansa, muuta? En lähde vakio K9 vehkeestä hakemaan muuta kuin "hieman" lisäpotkua, nimenomaan potkua. Tiedän kyllä että nälkä kasvaa jne mutta jostain on aloitettava eikä viikkorahat aivan kaikkeen riitä.

Tossa setissä on vaimentajaan asti rööriä, mitäs siihen jatkoksi? Nykyiset Acran sliparit sitten joutaa hyllylle (tai myyntiin).
eiköhän sieltä saa riittävät ohjeet sarjan asennukseen. pakoputken jatkeeks joku riittävän isolla ja suoralla väliputkella varustettu pönttö. eihöhän tulle ahtimele riitä +56mm. vakio vaimentajastakin saa kyllä tehtyä jos mielenkiintoa riittää.

asennus vaatii mm. moottorin tiputtamisen pöydälle, nostolevy ryhmän alle ja mäntien terävien kulmien poiston. ja katteiden muovien muokkausta.
jeejee 1/4 alle kympin
Avatar
Dösällä
Viestit: 435
Liittynyt: 18 Kesä 2009, 18:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dösällä »

Jaakko kirjoitti:asennus vaatii mm. moottorin tiputtamisen pöydälle, nostolevy ryhmän alle ja mäntien terävien kulmien poiston. ja katteiden muovien muokkausta.

Onko näin? Pitääkö ryhmää välttämättä nostaa sen millin + jotain?
Eikö menekään ns. heittämällä vakioon (vaikka sellaisen kuvan sain). Olen skeptinen.
AD/HD
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

joo, kyl jollain pitää puristuksia pudottaa. tuskin kukaan on tehnyt edes korkeapuristeista avaamatta konetta?
jeejee 1/4 alle kympin
Avatar
Jaku
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:02
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Jaku »

Mikä taika tossa mäntien terävien kulmien hionnalla on? Tiedän että näin tehdään, mutta miksi :blues:
Avatar
Dösällä
Viestit: 435
Liittynyt: 18 Kesä 2009, 18:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dösällä »

Jaku kirjoitti:Mikä taika tossa mäntien terävien kulmien hionnalla on?
Tätä hiontaa minäkin ihmettelen. Onhan tuossa kitissä näköjään shimmi blokin alle mukana, minä puusilmä... Kuinka paljon ne puristukset tippuu käytännössä?
AD/HD
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Korkea puristeisia (11:1) Gen 1 on tehty useita täälläkin... Tietääkseni Jopella on myös sellainen. Tuottikin ihan hyvin 0,6 bar paineella.. Tai jotain... Joppe tarkentakoon jos tarvis...

Vertailu K8 vast Jopen tbo

http://galleria.busanistit.org/v....Index=1
Avatar
nyypie
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Marras 2007, 14:55
Paikkakunta: Anal

Viesti Kirjoittaja nyypie »

Jaku kirjoitti:Mikä taika tossa mäntien terävien kulmien hionnalla on? Tiedän että näin tehdään, mutta miksi :blues:
KUN jokin alkaa sulaa, on se ensimmäinen kohta, koettu on..
Avatar
Jaku
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:02
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Jaku »

nyypie kirjoitti:
Jaku kirjoitti:Mikä taika tossa mäntien terävien kulmien hionnalla on? Tiedän että näin tehdään, mutta miksi :blues:

KUN jokin alkaa sulaa, on se ensimmäinen kohta, koettu on..
Sulaa ne vaikka on pyöristettykin :D KOETTU on :shocked:
Avatar
Dösällä
Viestit: 435
Liittynyt: 18 Kesä 2009, 18:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dösällä »

Uskon kyllä mutta nyt onkin ajatuksissa ihan arkiajoon tuleva peli, ei mitään kenttärepäisyjä varten äärimmilleen kiristetty.
Jos jonkun 250 sais rinkulalta kohtuuhelposti niin hyvä. Toki kun bloki on irti niin samalla vaivalla vähän pyöristelee, totta on että terävimmistä kohdista lähtee kuumenemaan ensimmäisenä.

Onko tosta linkkaamastani setistä kenelläkään kokemusta?
Kauan saa varata (vähintään) aikaa asennukseen?
AD/HD
BussiJussi
Viestit: 1039
Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
Paikkakunta: NILSIÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BussiJussi »

Dösällä kirjoitti:Noviisina mutta oppimishaluisena pitää asiaa kysellä Guruilta. Miten onnistunee tämän kitin asennus jos työkalut pysyy kädessä? Mitä muuta pitää huomioida palikoiden laiton lisäksi? Säätöjä tietty jos kilkkeet ovat löytäneet paikkansa, muuta? En lähde vakio K9 vehkeestä hakemaan muuta kuin "hieman" lisäpotkua, nimenomaan potkua. Tiedän kyllä että nälkä kasvaa jne mutta jostain on aloitettava eikä viikkorahat aivan kaikkeen riitä.

Tossa setissä on vaimentajaan asti rööriä, mitäs siihen jatkoksi? Nykyiset Acran sliparit sitten joutaa hyllylle (tai myyntiin).

PAKKO laskee genII busasta puristuksia, jos meinaat yhtään ahtoja laittaa. Korkeammat puristukset kuin genI! Ja moottori käytettävä siksi irti. (ainakin itsestäni helpoin tapa, voi jotenkin osaksi irrottamalla, ja kääntämälläkin onnistua, muttei ainakaan helpompaa) Nokat KANNATTAA ajoittaa uudelleen, koska ajoitukset muuttuu, puristuksia tiputtaessa (ryhmää nostettaessa) Vaatii siis säädettävät nokkapyörät, ei voi muuttaa kampuran päästä! Venttiilinjouset SUOSITTELEN vaihtamaan, koska vain yhdet, löysät jouset! Jos sattuukin sellainen turbo, jossa pakopaine taipumusta, alkaa venttiilit "leijumaan"(viisammat kertokoot mitä sitten tapahtuu). Männät huomattavasti genI busan mäntiä hennommat, suosittelen vaihtoa! (jos et vaihda, multa löytyy jämäkät tapit orkkismäntiin!!) Männistä jos haluaa terävät nurkat pois, voi hioa, minun pyörässä ei hiottu JE:n turbomäntiä, eikä ole ongelmia ollut! Kiertokanget kestää kyllä, ei tarvetta vaihtaa, jos pysyy 300Hp/300Nm rajoissa. Ainakin vanhassa busassa em. sarjalla joutuu isolla kädellä katteita muokkaamaan, (tai sarjaa)(yhden setin asennusta seuranneena, ei yleistetä) Coppergaskettia kansipahviin, suosittelen, sekä jämäkät kannenpultit, ettei holysmoke tule pihalle niin herkästi...

Lisäruuttaushan onnistuu hienosti omalla eculla, ei lisäpurkkien kanssa tartte pelailla, TOIMII!!!

Välijäähdytin ja/tai vesiruuttaa suosittelen, monien mielestä tarpeeton....

Näihin mitään yhtään oikeata ohjetta olekkaan, mitä kannattaa vaihtaa, ja mitä ei!

Jokaisella "gurulla" oma mielipide, tässä minun.

Liian monta tuhoutunutta turboa nähty tälläkin foorumilla, että kaikki tieto kannattaa ottaa vastaan, suodattaa vain kaikilta se OIKEA tieto! helppoa????

ps. tehollahan niitä koneita ei sulateta, vaan jollain muulla, millä???
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä

Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!

Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999

"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
Vastaa Viestiin