Rungon hitsaussaumat - 2009

Tänne kaikki Gen2 (k8 ja uudemmat) tekniset asiat jotka eroavat Gen1 Busasta
115-1280344154

Viesti Kirjoittaja 115-1280344154 »

Eilen poistin takakatteen 2009 busasta ja rupes ihmetyttämään mitä se ruskea on jota löytyy lähes jokaisesta hitsaussaumasta?

Ei se kyllä ruostetta taida olla kun on hieman vaaleempaa ja muutenkin tuntuu olevan lakan tai jonkin pinnoitteen alla...?
115-1280344154

Viesti Kirjoittaja 115-1280344154 »

Onko muilla vastaavaa?
Avatar
martti
Viestit: 776
Liittynyt: 17 Helmi 2005, 19:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja martti »

Saattaapi olla polyuretaani kittiä suojaamassa saumaa korroosiolta :)
Miehä en oo mies enkä mikkää ko miul ei oo ennää bussii
Avatar
suiza
Viestit: 359
Liittynyt: 07 Huhti 2006, 20:04
Paikkakunta: Oulun ympäristö

Viesti Kirjoittaja suiza »

Rautahan ruukaa ruostua :(
Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 28 Syys 2006, 22:02
Paikkakunta: Koivusyrjä 7 C, 02130 Espoo

Viesti Kirjoittaja koska »

Alumiiniahan nuo taitavat pitkälti kyllä olla, ei rautaa ja täten ei synny rusehtavaa "ruostetta" = (rautaoksidia)... Täytyypi vilkaista omasta, kun sopiva hetki tulee. Oliko takahäkin saumoissa vai missä?

Hitsauksessa saattaa hyvinkin syntyä hitsin reunoille/pintaan värjäymiä esim. epäpuhtauksista, mutta en uskoisi siitä olevan kyse. Martin teoria on huomattavasti todennäköisempi... Jonkinmoinen suoja-aine todennäköisesti kyseessä.
Do or do not, there is no try...
storbacka
Viestit: 118
Liittynyt: 02 Loka 2009, 18:17

Viesti Kirjoittaja storbacka »

Voisko olla tunkeumanestettä, millä tutkitaan mm. hitsisaumojen huokosia ym. virheitä?

Aika villi veikkaus, mut jossain vaiheessa tonnisten gixujen rungoissahan oli jotain ongelmaa... Oisko ollu -05.
Avatar
martti
Viestit: 776
Liittynyt: 17 Helmi 2005, 19:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja martti »

koska kirjoitti:Alumiiniahan nuo taitavat pitkälti kyllä olla, ei rautaa ja täten ei synny rusehtavaa "ruostetta" = (rautaoksidia)... Täytyypi vilkaista omasta, kun sopiva hetki tulee. Oliko takahäkin saumoissa vai missä?

Hitsauksessa saattaa hyvinkin syntyä hitsin reunoille/pintaan värjäymiä esim. epäpuhtauksista, mutta en uskoisi siitä olevan kyse. Martin teoria on huomattavasti todennäköisempi... Jonkinmoinen suoja-aine todennäköisesti kyseessä.

0
3sesta lähtien takarunko patarautaa sitäennen alumiiniä ???tuli aikanaan takarunko katkeamisia (kakspäällä,sivulaukut) siks vaihettiin rautaan




Edited By martti on 1282141958
Miehä en oo mies enkä mikkää ko miul ei oo ennää bussii
Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 28 Syys 2006, 22:02
Paikkakunta: Koivusyrjä 7 C, 02130 Espoo

Viesti Kirjoittaja koska »

Niinpä taitaa ollakin... tosiaan omassa vanhassa oli alumiinia ja tiesin kyllä tuosta katkeiluongelmasta (omalle tein jopa pintatarkastuksen tunkeumanesteellä). Jotenkin sitä vain ajatteli, että uuteen olisi tehty uudet lujuuslaskelmat ja vaihdettu takaisin alumiiniin. Noh, ajattelin väärin :O

Tuskin se tunkeumanestettä kuitenkaan on... pitäisi olla punaista tai vihertävän keltaista (fluoresoiva) ja alla pitäisi olla kontrastiväri. Niin siis jos PT olisi tehty oikein ja oikeilla aineilla :;):
Do or do not, there is no try...
Avatar
suiza
Viestit: 359
Liittynyt: 07 Huhti 2006, 20:04
Paikkakunta: Oulun ympäristö

Viesti Kirjoittaja suiza »

koska kirjoitti:Alumiiniahan nuo taitavat pitkälti kyllä olla, ei rautaa ja täten ei synny rusehtavaa "ruostetta" = (rautaoksidia)... Täytyypi vilkaista omasta, kun sopiva hetki tulee. Oliko takahäkin saumoissa vai missä?

Hitsauksessa saattaa hyvinkin syntyä hitsin reunoille/pintaan värjäymiä esim. epäpuhtauksista, mutta en uskoisi siitä olevan kyse. Martin teoria on huomattavasti todennäköisempi... Jonkinmoinen suoja-aine todennäköisesti kyseessä.
Nii...n rauta ruostuu yhä edelleen :;):
Vastaa Viestiin