Täällä on ollut paljonkin puhetta busan jarrujen parantamisesta. Olen vaihdattanut omaan K8 busaani eteen teräspunosletkut ja sintteripalat (muistaakseni eivät mallia racerace, vaan ne paremmin normaaliin käyttöön sopivat). Levyt edelleen orkkikset. Näillä spexeillä oletin, että jarruteho pysyy radallakin ajettaessa about samana koko ajan, eikä esim. teho heikkene, kumiletkujen antaessa periksi.
Viimeksi kuitenkin etujarrun teho heikkeni setti setiltä (setti about 5-6 kierrosta ja välissä pieni tauko) ja neljännen kohdalla kovemmassa jarrutuksessa jarru antoi jo (samallla puristuksella) selkeästi periksi (josta oli tulla hätäk..... housuihin). Ja kaikki tämä siis mitenkään äärirajoja koettelematta, vaan ihan reipasta opetteluvauhtia ajaessa.
Kysymys: mistä hemmetistä on kyse? Jarrunesteen / levyjen kuumenemisesta?? Jos näin, niin auttaako esim. jarrunesteen vaihtaminen? Saako levyjen vaihtamisella oikeasti hyötyä? Muita keinoja? Ja siis jarrutehon lisääminen ei ole listalla ekana, vaan nykytehon pysyvyyden takaaminen myös radalla ajettaessa.
Jarrutehon heikkeneminen kovemmassa käytössä
Minulla Gen1 jossa Braking levyt, teräspunosletkut ja sintteripalat. Kyllä rata-ajossa itse ainakin joudun säätämään kahvaa kauemmas kun se "katuasennossa" ollessaan alkaa painumaan "pelottavan" liki pohjaa. Kadulla minulla vakiokahva säätöasennossa 5, radalla taisin laittaa 2 tai 3. Painavan pyörän pysäytys lämmittää nesteitä enemmän ja siksi neste painuu enemmän kasaan, tämä minun veikkaus. Voi olla palturiakin, korjatkoon joku tietävämpi jos näin.
edit: Jarrutehon sinällään en siis ole huomannut kärsivän, ainoastaan kahvan syvemmälle painumisen. Kahvan säätö kauemmas siis ainakin itsellä auttaa tilanteeseen.
Edited By jarim on 1281955596
edit: Jarrutehon sinällään en siis ole huomannut kärsivän, ainoastaan kahvan syvemmälle painumisen. Kahvan säätö kauemmas siis ainakin itsellä auttaa tilanteeseen.
Edited By jarim on 1281955596
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Itse olen paininut samojen ongelmien kanssa SnowCrossissa... Jopa alle 10min ajon jälkeen on jarrut hävinneet.
Jarrunesteen vaihto sellaiseen jossa on korkea kiehumispiste auttaa mutta jos tämä ei riitä, niin tavalla tai toisella täytyy jarrusta saada lämpöä pois
Edited By kajbusa on 1281960703
Jarrunesteen vaihto sellaiseen jossa on korkea kiehumispiste auttaa mutta jos tämä ei riitä, niin tavalla tai toisella täytyy jarrusta saada lämpöä pois
Edited By kajbusa on 1281960703
Hayabusa 1300R TURBO -05
+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
jarim kirjoitti:Painavan pyörän pysäytys lämmittää nesteitä enemmän ja siksi neste painuu enemmän kasaan, tämä minun veikkaus. Voi olla palturiakin, korjatkoon joku tietävämpi jos näin.
Melkein oikein: kaasuton neste ei puristu kokoon (käytännössä) yhtään. Mutta
a) nesteessä mahdollisesti oleva ilma puristuu kokoon
b) nesteessä mahdollisesti oleva vesi höyrystyy em. lämmön vaikutuksesta ja se puristuu kokoon (jarruneste imee itseensä kosteutta ilmasta, siksi se pitää vaihtaa aika ajoin)
c) lämpötila ylittää nesteen kiehumispisteen joten se höyrystyy jne
Eli päättelemäsi syy (paino--> lämpö) on tod.näk. oikea.
t. ,-viilaaja
Club 100 m/s