Öljyn vaihto - Tuottaa tuskaa...

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
74-1085495998

Viesti Kirjoittaja 74-1085495998 »

Minkä suodattimen laitoit?
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Isot pojat kertoneet että originelli öljynsuodatin kannattaisi aina laittaa. Hintakaan ei kerrankin hirvitä verrattuna tarvikkeisiin...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
RHead
Site Admin
Viestit: 1345
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:19
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RHead »

Juu ite en ainakaan oo harkinnu pärrässä tarvikesuotimen käyttöä. Koska öljyn + suodattimen vaihto on sitä halvinta huoltoa busalle.
Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
67-1115742969

Viesti Kirjoittaja 67-1115742969 »

PetriK kirjoitti:Näemmä bussin moottori käy vaikka Oil valo palaakin - joku muu kone sammuisi ensin...

Kokeilepa seuraavaa;
1) Virrat päällä mutta moottori ei käynnissä irroita anturin johto ja kytke se suoraan runkoon, valon pitäisi sammua ja mennä päälle - eli ei ole oikarissa mistään. Tämä on todella epätodennäköistä mutta mahdollista kun katteita on ruuvattu kiinni.
2) Vaihda vielä kertaalleen öljyt ja suodatin. Todennäköisesti suodatin ei jostain syystä vaan päästä tarpeeksi öljyä lävitse joten vikaa on suodattimessa tai öljyn viskositeetissä... joista suodatinongelma olisi todennäköisempi. Suodatin löytyy mm. Stormilta joka lienee lähin paikka keskustasta...
Hyvin se käy vaikka OIL palaa ja ajattelin vaihtaa uudestaan suodattimen, öljyt nyt ei pitäis tarvita vaihtaa ku se on oikea viskositeetti mutta joudun kyllä lisäämään sinne jonkin verran.

Jardze kirjoitti: Minkä suodattimen laitoit?

Champion K301 suodattimen, olin ostanut sen Louisilta.
jarim kirjoitti: Hintakaan ei kerrankin hirvitä verrattuna tarvikkeisiin...

Ei varmaan mutta omaksi tyhmyydeksi muodostui se että mulla oli kotona suodatin joka sitten ei ollut alkuperäinen ja edellisvuodelta. :oho:

Ilmoittelen illemmalla että miten meni vai menikö ollenkaan.
67-1115742969

Viesti Kirjoittaja 67-1115742969 »

No niin taas on suu messingillä...
Olisi taas vaan pitänyt ostaa alkuperäisosia!
Vaihdoin suodattimen ja siitä sitten se homma lähti, lamppu sammui n. 15 - 20 sekunnin päästä käynnistyksestä.

Kiitoksia kaikille neuvoista! :thumbup:
Avatar
Jassu
Site Admin
Viestit: 163
Liittynyt: 22 Touko 2004, 20:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jassu »

Tälläinen ketju löytyi niin ei perusteta uutta.

Eli hain pyörän äsken huollosta (Suzuki-merkkihuolto). Mulla on tietyistä syistä omat öljyt aina tuolla mukana että kannusta näen myös sitten paljonko kiisseliä on pistetty koneeseen (tämä ei ole se syy).

Edellisen kerran sama huoltopaikka pukkasi 3,6 litraa ja Jampan checkin mukaan kyseessä oli ylitäyttöä jo silloin, no tänään hain pyörän 12tkm huollosta ja koneeseen oli valutettu 3,9 litraa kiissulia !

Huoltokirja sanoo täyttömääräksi 3.3 litraa ja huollonpoikien taulukot 3.5 litraa. Eli katsoo kumpaa määrää vaan niin ihmetyttää öljyn määrä.

Onko mahdollisesta ylitäytöstä jotain vaaraa ?
< Jassu @ Moottoripyora.Org >
Avatar
jummijammi
Viestit: 300
Liittynyt: 26 Maalis 2005, 23:27
Paikkakunta: pohojammaa

Viesti Kirjoittaja jummijammi »

no se 3,3 joka lukee lohkossakin, on ainaski ihan liian vähän. (jos vaihtaa myös suodattimen)..
Kyllä itellä se lähemmas 4 litraa meni, että öljynpinta ylämerkissä..
181,25 MPH KLUPI Himanka :D............... 10,1/222
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

jummijammi kirjoitti:no se 3,3 joka lukee lohkossakin, on ainaski ihan liian vähän. (jos vaihtaa myös suodattimen)..
Kyllä itellä se lähemmas 4 litraa meni, että öljynpinta ylämerkissä..
Kuin myös..
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

3.5l on mulla aika passeli, jää hieman F-viivan alle, kuitenkin yli ikkunan puolen välin. Tässä taas yksi niistä monista syistä että huollan pyöräni itse...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
wiltzu
Viestit: 207
Liittynyt: 24 Kesä 2010, 17:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wiltzu »

Olis tarkoitus vaihtaa busaan (42tkm ajettuun) öljyt ekaa kertaa.
Huoltomanuaalin mukaan öljyt vaihdetaan 6tkm välein, tämä on ihan normi homma, mutta että öljynsuodatin vaihdetaan 18tkm välein?

Vaihtaako porukka AINA suodattimen samalla kun öljytkin?
Rahaahan tuolla ei paljoa säästä jos jättää vaihtamatta, mutta pitäiskö sitä suodatinta käyttää sitten vähän auki, ettei sinne jää niitä vanhoja öljyjä?
BussiJussi
Viestit: 1039
Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
Paikkakunta: NILSIÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BussiJussi »

wiltzu kirjoitti:Olis tarkoitus vaihtaa busaan (42tkm ajettuun) öljyt ekaa kertaa.
Huoltomanuaalin mukaan öljyt vaihdetaan 6tkm välein, tämä on ihan normi homma, mutta että öljynsuodatin vaihdetaan 18tkm välein?

Vaihtaako porukka AINA suodattimen samalla kun öljytkin?
Rahaahan tuolla ei paljoa säästä jos jättää vaihtamatta, mutta pitäiskö sitä suodatinta käyttää sitten vähän auki, ettei sinne jää niitä vanhoja öljyjä?
Vaihda samalla suodatin....
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä

Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!

Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999

"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

wiltzu kirjoitti:Vaihtaako porukka AINA suodattimen samalla kun öljytkin?
Rahaahan tuolla ei paljoa säästä jos jättää vaihtamatta, mutta pitäiskö sitä suodatinta käyttää sitten vähän auki, ettei sinne jää niitä vanhoja öljyjä?
en oo aina suodatinta jaksanu vaihtaa (joskus öljynvaihtoväli ollut tavallista pienempikin) enkä ole kyl suodatintakaan kiertäny auki, vähääkään.
jeejee 1/4 alle kympin
76-1271688384

Viesti Kirjoittaja 76-1271688384 »

Noissa korkeakierroksisemmissakin (suhteellisen vaikea sana muuten) suzukeissa (gsx-r600/750) tuo suodattimen vaihtoväli on 12tkm ja öljyn 6tkm. Melkein uskois että nuo insinöörit tietää mitä tekee, toisaalta muutaman euron suodatin on kyllä tässä harrastuksessa ehkäpä se turhin paikka säästämiseen. Ite vaihan kyllä tuon samalla, eipähän voi itseään syyttää jos motti laukee. Muualla huollatuksessa toki vastuu siirtyy työn suorittajalle.
tetsa
Viestit: 227
Liittynyt: 26 Kesä 2004, 14:11

Viesti Kirjoittaja tetsa »

Joku joskus sanonut et turha vaihtaa suodatinta useammin kuin huoltokirjassa mainitaan. Perusteluna oli kun suodatinta ropostellaan irti ja uutta takasin, niin ohimennen huomaamatta saadaan jotain törkyä ujutettua koneeseen tai suodattimeen ja kone ei tykkää.
Ite vaihdan joka toinen kerta suodattimen. Nimimerkillä jo 600km. tänäkesänä. :kippis:
tetsa
75-1270297285

Viesti Kirjoittaja 75-1270297285 »

Öljyn ja -suodattimen vaihto lähestyy. Miten paljon olette kiristäneet öljynsuodatinta, kun tiivistepinta kohtaa moottorin?

a) ohjekirjan (gen1) mukaan 2 täyttä kierrosta
b) ei-originelli suodattimen ohjeen mukaan 2/3 kierrosta
c) sen verran että kireys tuntuu "hyvältä" :)
Vastaa Viestiin