Oikea tapa voidella ketjut ?
" Motorex ( Motoline ) 622 strong ", on spray, jota on täällä laitettu ketjuille, O-rengasketjuille tarkoitettua.
Mitenkäs, kun tuli vastaan toisilla foorumeilla ( linkki ), että sprayn ei kuulu mennä O-renkaiden ( X-renkaiden ) toiselle puolelle ensinkään, kun kerran siellä sisällä on pysyvästi tehtaan laittamat rasvat, niin voiteletteko pelkästään rullat vai myös laattojen välit ? Täällä on kyllä laitetu koko leveydeltä. Mutta onko siitä mitään hyötyäkään voidella laattojen välit, muuta kuin menee vaan enemmän sprayta ?
Oli myös maininta, että vääränlainen liian tunkeutuva spray saattaa jopa vaurioittaa tiivisteitä.
Edited By jenina on 1277928500
Mitenkäs, kun tuli vastaan toisilla foorumeilla ( linkki ), että sprayn ei kuulu mennä O-renkaiden ( X-renkaiden ) toiselle puolelle ensinkään, kun kerran siellä sisällä on pysyvästi tehtaan laittamat rasvat, niin voiteletteko pelkästään rullat vai myös laattojen välit ? Täällä on kyllä laitetu koko leveydeltä. Mutta onko siitä mitään hyötyäkään voidella laattojen välit, muuta kuin menee vaan enemmän sprayta ?
Oli myös maininta, että vääränlainen liian tunkeutuva spray saattaa jopa vaurioittaa tiivisteitä.
Edited By jenina on 1277928500
jenina kirjoitti:" Motorex ( Motoline ) 622 strong ", on spray, jota on täällä laitettu ketjuille, O-rengasketjuille tarkoitettua.
Mitenkäs, kun tuli vastaan toisilla foorumeilla ( linkki ), että sprayn ei kuulu mennä O-renkaiden ( X-renkaiden ) toiselle puolelle ensinkään, kun kerran siellä sisällä on pysyvästi tehtaan laittamat rasvat, niin voiteletteko pelkästään rullat vai myös laattojen välit ? Täällä on kyllä laitetu koko leveydeltä. Mutta onko siitä mitään hyötyäkään voidella laattojen välit, muuta kuin menee vaan enemmän sprayta ?
Oli myös maininta, että vääränlainen liian tunkeutuva spray saattaa jopa vaurioittaa tiivisteitä.
Rullat on tullut täälläkin aina voideltua kuin myös ketjun ns. "niveletkin". Mieluummin sitä kannattaa ruikkia sinne ketjun sisäpinnalle hippasen liikaa kuin liian vähän ja vaikka valmiiksi rasvaisella rätillä pyyhkäsee liiat mömmöt ja muut kuonat pois niin pysyy vannekin kohtuullisen puhtaana
Nuo ketjuthan on O, X ja Z -rengastiivisteiden uumenissa ns. kestovoidellut, mutta kyllä siihen ketjun kosketuspintoihin/rulliin aikamoiset kitkavoimat kohdistuu, eli vaatii se ulkopuolikin kumisine O,X,Z -renkaineen voitelua :p
Kannattaa välttää tosiaan ketjujen pesua liian vahvoilla ja/tai sopimattomilla aineilla. Sopivimmat hellät aineet ketjujen puhdistukseen lienee parafiiniöljy, vaihteistoöljy. Ja jotkut kylläkin suosii tuota "naftaakin".
PS. Samaa Motorexin 622:sta (White) on tullut nykyisin käytettyä ketjujen voitelussa ja reissuissa ollut lisäksi mukana tuo pieni täytettävä "putelikin", jos on muistunut vaan matkaan.
Toki niitä muitakin ketjurasvoja on tullut kokeiltua kuin myös vahojakin (Vahat ihan p..:stä). Yksi parhaista on kyllä joskus ollut sopivasti annosteltuna ns. jäykähkö vaihteistoöljy.
Edited By eeroolli on 1277959067
moron ! onko tietoo ostin k8 keväällä jos on ketjurasvari..kävin jussina pohjosessa ja huomasin et säiliö on tyhjä. miten rasvari toimii???? täytin säiliön kytkinöljyllä mutta tuntuu ettei mitään tapahdu. säätöasennot on 1 - 4..ei hymmärrä..kuivat ketjut. auttakaa jos asiasta tiedätte....terv.avuton
suzuki vx 800
yahama thderace 1000 2000-2004
blacbird1000xx 2004-2006
hayabusa k 7 musta2007
hayjabusa k8 harmaa/musta 2007-2009
hayabusa k8 ormu 2010
yahama thderace 1000 2000-2004
blacbird1000xx 2004-2006
hayabusa k 7 musta2007
hayjabusa k8 harmaa/musta 2007-2009
hayabusa k8 ormu 2010
jossain, esim Fiatin Traktoreissa käytetään öljyä korvaamassa jarruneste...Ksthb kirjoitti:Kytkin öljy ? Eihän vaan jarrunesteellä ?? no tohon en kyllä usko muttakun kytkin öljystä en ole koskaan kuullut puhuttavan..
Hmm.. kun rasvari on 4 asennolla niin n. 50km ajon jälkeen ketjun pitäs olla jo öljynen.
ennen kova, ehkä vielä joskus...
tere ! niin nuo neuvovat et jäykempi kytkinöljy...tartee mennä huomenna vehoniemeen näyttään jutskaa. ei voitele ei,,,,Ksthb kirjoitti:Kytkin öljy ? Eihän vaan jarrunesteellä ?? no tohon en kyllä usko muttakun kytkin öljystä en ole koskaan kuullut puhuttavan..
Hmm.. kun rasvari on 4 asennolla niin n. 50km ajon jälkeen ketjun pitäs olla jo öljynen.
suzuki vx 800
yahama thderace 1000 2000-2004
blacbird1000xx 2004-2006
hayabusa k 7 musta2007
hayjabusa k8 harmaa/musta 2007-2009
hayabusa k8 ormu 2010
yahama thderace 1000 2000-2004
blacbird1000xx 2004-2006
hayabusa k 7 musta2007
hayjabusa k8 harmaa/musta 2007-2009
hayabusa k8 ormu 2010
Me pestään ketjut kerosiiniohjeella eli sillä lamppuöljyn nimellä litran puteleissa myytävällä tuikkunesteellä. Laiskasti vaan tulee pestyä ajokauden aikana = ei ollenkaan.
Nyt 30.000 km takana, ketjut on venyneet vähän jos ollenkaan, mutta rattaiden hampaissa näkyy jonkun verran piikittymistä. Tällä ajotyylillä taitaa mennä ketjut+rattaat vaihtoon ensi talven huollossa ~ 40.000km.
Edited By jenina on 1278014685
Nyt 30.000 km takana, ketjut on venyneet vähän jos ollenkaan, mutta rattaiden hampaissa näkyy jonkun verran piikittymistä. Tällä ajotyylillä taitaa mennä ketjut+rattaat vaihtoon ensi talven huollossa ~ 40.000km.
Edited By jenina on 1278014685
Mä oon käyttänyt vaihteistoöljyä ketjun voiteluun, on hieman jäykempää ja sitkostuu hyvin ketjuihin. Lisään muutaman tipan joka ajo lenkin jälkeen. Perusteellisen pesun suoritan auton moottoriöljyyn kastetulla rätillä n. 300 km välein. Ketjussa on vaaleat päätylevyt, joten lika näkyy niissä ikävän selvästi.
Vaihteistoöljyä käytän, tai jos reissun päällä niin ketjusprayta. Bilteman ja motonetin sprayt todettu halvoiksi ja hyviksi. Vahoja en ketjuihini tunge, tarkoitus kun on voidella.
Laitan öljyä o-renkaiden kohdalle, siinä sitä väkisinkin roiskuu myös rullille. Ketjuja en pese, turhaa hommaa. Vaihteistoöljy on niin notkeaa että paska lentää ylimääräisen öljyn mukana pois.
Laitan öljyä o-renkaiden kohdalle, siinä sitä väkisinkin roiskuu myös rullille. Ketjuja en pese, turhaa hommaa. Vaihteistoöljy on niin notkeaa että paska lentää ylimääräisen öljyn mukana pois.
moro no nyt toimii olisko ollu jotain alipaineen kans tekemistä. öljy on raskaan kaluston vaihteisto et kytkinöljyä.Ksthb kirjoitti:Kytkin öljy ? Eihän vaan jarrunesteellä ?? no tohon en kyllä usko muttakun kytkin öljystä en ole koskaan kuullut puhuttavan..
Hmm.. kun rasvari on 4 asennolla niin n. 50km ajon jälkeen ketjun pitäs olla jo öljynen.
suzuki vx 800
yahama thderace 1000 2000-2004
blacbird1000xx 2004-2006
hayabusa k 7 musta2007
hayjabusa k8 harmaa/musta 2007-2009
hayabusa k8 ormu 2010
yahama thderace 1000 2000-2004
blacbird1000xx 2004-2006
hayabusa k 7 musta2007
hayjabusa k8 harmaa/musta 2007-2009
hayabusa k8 ormu 2010
Vmatti kirjoitti:Näillä mennään:
Motul Chain Lube Road + Motul Chain Clean
Annostus: sopivassa suhteessa molempia, ei yhtäaikaa
tässä asiaa, ja lisäisin tuohon että offroadia se on jäykempää. Tosin itse ajattelin vaihtaa johonkin muuhun, valkoisessa kun näkyy tuo rasva perseessä kokoajan, seuraava kokeilu bellrayn superclean, otan myyntiin hyllyyn jos totean hyväksi.
edit:tosin eihän ketjuja tarvitse rasvata jos ne eivät ole vielä ruostuneet kiinni, ja sittenkin niihin pitää vain vähän vettä laittaa, mutta varsinkin O ja X rengasketjut pitää pestä bensalla, ja sitten vettä;D
ps. älä tee tätä kotona
Edited By Snake on 1278219214