Veto loppuu kuin seinään - Röpöttää täyskaasukiihdytyksissä

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
75-1124557230

Viesti Kirjoittaja 75-1124557230 »

Noniin, nyt kun tuo "olematon" probleema on ratkaistu niin tilalle tulikin sitten varsin todellinen ongelma.

Probleema on siinä että kun kiihdyttää täyskaasulla niin noin 6000rpm jälkeen alkaa pirunmoinen nykiminen, ihan kuin bensansaanti loppuisi lähes kokonaan. Vielä kaikenlisäks jos tossa kohtaa painaa kytkintä niin moottori saattaa sammua kokonaan. Silloin tällöin kone vetää iloisesti rajoittajaan asti, mutta tän iltasen lenkin perusteellla 8 kymmenestä kiihdytyksestä päätyy röpöttelyyn. Veto siis loppuu totaalisesti kun röpötys alkaa.

Pyörä on mallia 2000. Mitäs tässä tekis ?

Voihan se tietysti olla että oon saanut Teboililta surkeata bensaa. Ennen tän päiväistä se on tehnyt tuon muutaman kerran aikaisemminkin mutta todella harvakseltaan. Nyt se siis tekee sitä lähes joka kerta.
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Luulenpa, että kysyit ja vastasit samalla kertaa. Mikäli FI-herjaa ei näy mittaristossa, vika lienee bensapuolella. 99 ja 00 mallissa, tuo bensapumppu -tai paremminkin sen suodattimet ovat aiheuttaneet itkua ja hammasten kiristystä aiemminkin. Hakutoiminnolla löytynee aikaisempaa infoa asiasta. Tietysti maailman vanhimmat viat toimivat myös busassa, onko tankkia käytety ylhäällä viime aikoina? Eihän bensaletkut jääneet lyttyyn tms...? :)
sillyflier
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37

Viesti Kirjoittaja sillyflier »

Mulla oli ongelmaa alkuperäisten pehmeiden bensaletkujen kanssa. Ne eivät vanhetessaan pysty pitämään letkua putken muotoisena taivekohdassa vaan letku painuu lyttyyn. Kun tankin nosti pystyyn, homma ok. Kun tankin painoi takaisin paikalleen, letkut menivät tiukemmalle kerälle ja yhteen kohtaan muodostui juurikin semmoinen nivel mikä oli litissä....
75-1124557230

Viesti Kirjoittaja 75-1124557230 »

Ahaa, pitääkin tarkastaa bensaletkut. Kumma juttu mutta lauantaina kun hain tankin täyteen Nesteen bensaa niin pyörä toimi huomattavasti paremmin. Nyt se ei alkanut röpöttelemään kuin pari kertaa 250km lenkin aikana. Voihan se olla että tuo Teboilin bensa oli huonolaatuista, mutta kyllä siellä silti vielä joku vika on.

Huomasin vielä lenkin lopuksi toisenkin toisenkin vian. Mulla ei syty jarruvalo ollenkaan kun painan etujarrua, takajarrua painaessa valo kyllä syttyy. Mistä se tunnistaa jarrun painamisen ? Onko jarrukahvassa joku kytkin ?
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

KnightOfNi kirjoitti:Ahaa, pitääkin tarkastaa bensaletkut. Kumma juttu mutta lauantaina kun hain tankin täyteen Nesteen bensaa niin pyörä toimi huomattavasti paremmin. Nyt se ei alkanut röpöttelemään kuin pari kertaa 250km lenkin aikana. Voihan se olla että tuo Teboilin bensa oli huonolaatuista, mutta kyllä siellä silti vielä joku vika on.

Huomasin vielä lenkin lopuksi toisenkin toisenkin vian. Mulla ei syty jarruvalo ollenkaan kun painan etujarrua, takajarrua painaessa valo kyllä syttyy. Mistä se tunnistaa jarrun painamisen ? Onko jarrukahvassa joku kytkin ?
Jarruvalon kytkin on kahvan alapuolella, musta muovinen mikrokytkin johon menee kaksi johtoa.
75-1124557230

Viesti Kirjoittaja 75-1124557230 »

Kävin RM Heinolla kyselemässä neuvoja tuohon röpöttelyyn. Suosittelivat vaihtamaan bensansuodattimen, tämä on kuulemma ihan tavallista että suodatin tukkeutuu ja oireet ovat juurikin tälläisia. Noh, ostin sitten uuden suodattimen, meinasin vaan tipahtaa persiilleni kun kuulin hinnan eli 43€. Mielestäni melkoisen julma hinta pikkuruisesta paperipatruunasta... O-rengas tiiviste sekin hulppeat 15€ :shocked:

Ei muuten ole jarruvalon kytkin rikki, kytkettiin eilen johdot oikkariin mutta valo ei siltikään syty. Eli kai sieltä on sitten jostain kohtaa johto poikki...
75-1124557230

Viesti Kirjoittaja 75-1124557230 »

Nyt on bensapumppu revitty irti ja muutama litra bensaa tallin lattialla :) Oltaisiin vaihdettu se suodatinkin jo mutta kun ei meinaa kirveelläkään lähteä ne neljä ristipää ruuvia irti jolla pumpun saa halki. Tai oikeastaan 3 lähti kovan taistelun jälkeen sivuleikkureilla mutta 1 ruuvi pistää kovasti hanttiin. Ei kai siinä muu auta kun porata se pois ja vetää läpipultti tilalle, vai onko hyviä ideoita millä se lähtisi ? Ruuvin kanta on jo aivan solmussa...

Missä kaikkialla niitä sihtejä/suodattia pumpussa on ? Yksi minisihti on näköjään siinä bensanpaineensäätimen???(regulator) alla, miten sen saa irti ? Lähteekö se ihan nostamalla sieltä ? Se ainakin näytti olevan ihan tukossa, jotain ruskeeta mönjää siellä on.

Toinen asia on noi suuttimet. Kuinka herkästi ne kärjet vaurioituu ? Ei tullut mitenkään erikoisen tarkasti niitä varjeltua. Löytyykö mitään hyviä vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon kun kasataan palikat takaisin ?
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

Mulla lähti ruuvit hyvin auki mut se lämpösuoja meni riekaleiks ja piti laittaa oma patentti=parempi tilal. Sihtejä on muistaakseni se pieni siin reijäs lähtee ihan kopauttamal sit se "muovisihvilä" ja se paperinne ainaki.
Mul ainaki oli yhtä helvettiä saada sitä muoviosaa mis on o-rengas ympärillä takas sinne pumpun kammioon. Jos mul viel tukkeutuu ni revin kaikki siält pihalle ja laitan letkuun ulkoisen suodattimen on se niin v-mäinen purkaa...
Nii ja ite en vaihtanu sitä paperisuodinta just ton suolasen hinnan takii ja puhalsin sen mielestäni aika puhtaaks paineilmalla...
Kaikist mielekkäintä olis tehdä tuo remppa seisonta-aikana kun ei oo kiire
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
75-1124557230

Viesti Kirjoittaja 75-1124557230 »

Voihan perkule, arvaa unohtuiko putsata se muovinen filtteri sieltä pumpun toisesta osasta. Ehdittiin jo pistää pumppu ja ruiskusysteemitkin takaisin kiinni... Oliko sulla se muovisihvilä pahasti tukkoinen ?

Me vaihdettiin paperinen suodatin ja putsattiin se metallinen minisihti paineensäätimen alta. Ei kiinnostas enään repiä pumppua auki, mutta kai se on pakko jos sulla on ollut se muovisihvilä tukossa...
75-1124557230

Viesti Kirjoittaja 75-1124557230 »

Kun olette kasailleet tuota pumppua uudelleen niin oletteko suosiolla ostaneet uudet O-rengas tiivisteet sinne vai oletteko käyttäneet vanhoja ? Tuntuu nuo tiivisteet ihan sillain "pikkasen" turpoavan...
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

mulla oli ihan täynnä semmosta ruskeeta mönjää se muovinen suodin ku on siin bensapumpun pääl...
Mä laitoin uudet o-renkaat niihin mitkä oli turvonnu etten saanu takas nii ja yks o-rengashan multa puuttuski sieltä just ton muovihommelin ympöriltä ni siihen tietty laitoin...
ja on muuten v-mäistä yrittää saada niit o-renkait sinne paikkaas ehjänä:(
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
75-1124557230

Viesti Kirjoittaja 75-1124557230 »

Noniin, nyt on pumppu purettu taas kerran. Se iso muovinen verkkosihti (filter screen) siellä pumpun tulopuolella oli aivan jumalattoman tukossa. Harmi etten ottanut siitä kuvaa, mutta se oli niin tukossa että todella ihme että pyörä on voinut edes jollain tavalla toimia.

Funtsittiin vähän asiaa ja päätettiin että ei laiteta sitä sihtiä sinne ollenkaan takaisin eli jätettiin se kylmästi pois. Se verkko siinä on niin tiheä että parin vuoden päästä se olisi taas varmasti tukossa. Tuskinpa tuo verkon puuttuminen mitään haittaakaan tekee, onhan siinä sen jälkeenkin vielä paperinen suodatin, pikkusihti siinä paineensäätimen alla ja suuttimissakin vielä suodattimet. Vai mitä olette mieltä ? Myös tämäkin heppu oli jättänyt sen kokonaan pois. Jotkut kuulemma poistavat vielä noi suuttimienkin suodattimet...

Kasattiin sitten palikat kasaan ja avot, pyörä lähti tulille kuin palmun alta :) Yksi asia jäi mietityttämään, kun vapaalla vaihteella annoin kunnolla kaasua koneelle niin jossain 9000rpm jälkeen huomas selkeesti että kone pikkasen pätkii tai siis ei vedä ihan 100% puhtaasti rajoittimeen asti. Onko tämä joku suojamekanismi joka toimii kun vaihde on vapaalla ja kuormaa ei ole ? Voisiko joku kokeilla omallaan samaa hommaa täyskaasulla ? Koeajolenkkiä ei voinut suorittaa kun mopo on seisonnassa.

Meillä ei ollut kyllä mitään ongelmia tuossa pumpun kasaamisessa, vaikka käytettiin vanhoja O rengastiivisteitä...
100-1133255914

Viesti Kirjoittaja 100-1133255914 »

Ittellä on vm. 2000 Bussi, joka tuli rekalla Saksasta hiukan ennen joulua. Kilometrejä on mittarissa 25000. Pitäiskö teidän mielestä bensapumppu irrottaa ja avata samoin kuin ruiskusuuttimet varmuuden vuoksi. Itse en ole mikään tekniikan ihmelapsi. Ehkä onnistun ehkä en so not! Jos noi palikat avaa niin onko kaikki paikat täynnä kasoa. Pyörä on meinaan säilytyksessä kämpän eteisessä.
Avatar
purzzi
Viestit: 485
Liittynyt: 02 Kesä 2004, 20:25
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja purzzi »

dick kirjoitti:Pyörä on meinaan säilytyksessä kämpän eteisessä.

...hö...nii ne toiset... :shocked: ...tota miekii oon yrittäny ehdottaa, MUT ei vaa käy jonkun mielestä... :omituinen:




Edited By purzzi on 1141041051
Hayabusa GSX1340R K8 Black/Gray

King of team purzzi :rasberry:
100-1133255914

Viesti Kirjoittaja 100-1133255914 »

Joo tosta on tullut pieni traditio. Vuosi sitten samaan aikaan kuistille ilmesty RF 600 ja viime jouluna tosiaan toi Bussi. Kyllä vaimo ymmärtää kun kertoo ettei tiedä millaset jäähdytysnesteet on koneessa sisällä, jos vaikka jäätyvät kylmässä tallissa :D
Vastaa Viestiin