K8 sytytystulpat

Tänne kaikki Gen2 (k8 ja uudemmat) tekniset asiat jotka eroavat Gen1 Busasta
116-1208190715

Viesti Kirjoittaja 116-1208190715 »

Tein itse 18000 huollon busaan ja tsekkasin samalla sytytystulpat ja kärkivälit olivat kaikissa noin 0.85 mm. Mikähän on uusien tulppien kärkiväli ja minkä takia ohjekirja käskee vaihtamaan tulpat 12000 kilsan välein ja samalla sanoo, että mikäli väli on 1 mm niin pitää vaihtaa.

Huomasin samalla, että suojista huolimatta jokaisen tulpan juureen oli päässyt hiekkaa jonkin verran. 12 tonnin välein kun kiireisessä merkkihuollossa noita avataan, niin varmaan on kone kohta piloilla kun joka kerta holahtaa hiekkaa sisään.
74-1238132897

Viesti Kirjoittaja 74-1238132897 »

Mielestäni jos tulpat käyttää irti 12 tkm kohdalla niin samalla sinne laittaa uudet tilalle. Itse tilasin hintaan n. 40 euroa tällaisesta nettipuljusta: http://www.sparkplugs.co.uk/.
Eipä tarvi tulppien kanssa sitten ainakaan jännittää. Hiekat ym. kököt voi puhaltaa paineilmalla pois tulppien juuresta ennen kuin ne aukaisee.
116-1208190715

Viesti Kirjoittaja 116-1208190715 »

Julli kirjoitti:Mielestäni jos tulpat käyttää irti 12 tkm kohdalla niin samalla sinne laittaa uudet tilalle. Itse tilasin hintaan n. 40 euroa tällaisesta nettipuljusta: http://www.sparkplugs.co.uk/.
Eipä tarvi tulppien kanssa sitten ainakaan jännittää. Hiekat ym. kököt voi puhaltaa paineilmalla pois tulppien juuresta ennen kuin ne aukaisee.
Mutta miksi vaihtaa jos kärkiväli vasta 0.85 mm? Kuluvatko nuo tulpat jotenkin muullakin tapaa jonka vuoksi ne pitäisi vaihtaa?
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Kyllä tuo 12000km on aivan naurattava kilometrimäärä tulpille. Vakiossa tai melkeinvakiossa iridium-tulpilla ajaa huoletta tupla- jopa tripla määrän, jos muutoin kaikki kunnossa. Samantyylisillä tulpilla ajetaan autoissa 100tkm ennen vaihtoa, toki viritysaste on pienempi, mutta ovat alttiina etenkin pohjoismaissa suurillelämpötilavaihteluille.

Huoltoja näillä on tarkoitus elättää, etenkin suomen hinnoilla!




Edited By Titaani on 1251947797
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Avatar
Snowman
Viestit: 727
Liittynyt: 22 Loka 2007, 11:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Snowman »

Hmm nyt kun mainitsit että elättää huoltoja..ni tulipas mieleen että kesäkuussa Itävallassa Innsbruckissa kysyin 12tkm huoltoa K8:iin niin ei kuulunut tulppien vaihtoa mutta Saksan puolella sitten käytinkin huollossa jossa tulppien vaihto kuului huoltoon?
Kaskas..maahantuojahan onkin sama saksassa ja suomessa mutta itävallassa taas ei..siellä vaihtoväli oli 24tkm..
Tulppien hinta itävallassa paikallises suska kaupassa 14e ja saksan puolella listahinta sama kuin suomen suskalla..26e..myivät kyllä sitten kynttilät siihe 14euroon.
74-1238132897

Viesti Kirjoittaja 74-1238132897 »

Vaihtelin tulpat uusiin 12 tkm huollossa (mittarissa 11600 km ja pyörä mallia 2009). Tulpat olivat hieman erikoisen näköisiä. Parissa tulpassa keskielektrodi eristeineen ei ollut enää keskellä. Lisäksi elektrodin kärki ei enää ollut kaikissa suora, vaan selvästi vääntynyt. Tarkemmin katsottuna kärjessä ei näy enää pinnoitetta, mikä voi olla yksi syy vaurioihin.
Pyörän käynti oli näilläkin tulpilla aivan normaalia.

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mikä tällaista voi aiheuttaa?
Nämä originaalit ovat siis Denson tulpat ja tilalle laitoin NGK:n vastaavat.

Tässä kuvia vaurioista:
http://galleria.busanistit.org/v....PG.html
http://galleria.busanistit.org/v....PG.html
http://galleria.busanistit.org/v....PG.html
http://galleria.busanistit.org/v....PG.html
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Iridiumilta näyttää, vaikea sanoa kameran valaistuksesta että onko väri hyvä - mutta voisitko erikseen vielä tarkemmin kuvailla missä tuossa on ongelma.
Kuva

Tulppien värityksen tulkitsemisohjeet tässä alla, tuossa kuvassa on normaali (ei iridium) tulppa joten kärjen muoto on vähän erilainen:
Kuva
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
74-1238132897

Viesti Kirjoittaja 74-1238132897 »

Iridiumit tosiaan kyseessä.
Ongelmakohtia on oikeastaan kaksi:
1. Keskielektrodi ei ole enää keskellä tulppaa. Ensimmäisestä kuvasta nro 28 näkee, että keskielektrodi ei ole keskellä "reikää" vaan lähempänä sivuelektrodia. Vertaa rakoa eristeen ja rungon välillä sivuelektrodin kohdalla ja sen vastakkaisella puolella.

2. Keskielektrodi on päästään vääntynyt ts. se ei ole enää suora. Tämä näkyy ehkä parhaiten kuvassa nro 47.
Lisäksi aivan elektrodin kärjestä näyttää puuttuvan Iridium-pinnoite, sillä kärki on ohuempi ja väriltään vaaleampi. Tämä näkyy ehkä parhaiten viimeisestä kuvasta nro 49.

Äkkiä näyttäisi siltä, että tulpat ovat käyneet liian kuumana.
Pyörä on moottoriltaan täysin vakio paitsi loppukesä tuli ajettua avarretuilla vakiovaimentimillä, joista yksi väliseinä poistettu. Vaikea kuvitellä, että moottori olisi tämän vuoksi esim. käynyt liian laihalla. Talven aikana on tosin asennettu Micronin vaimentimet, mutta niillä ei ole metriäkään ajettu. Ainoastaan käytetty paikallaan moottori lämpimäksi yhden kerran.
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Pienellä googletuksella näyttää että muillakin samanlaista. Kaveri kertoi tässä että viestissä että oli ollut vaihdetunnistin rikki, eli esim. tre ongelma.

Kuva
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vastaa Viestiin