Uusi mittari bussiin ja bkingiin... - Videopätkä saksasta
Mitäs mieltä tällaisesta pienestä edistymisestä mitä yksi saksalainen kaveri on tehnyt... näyttö on noin tulitikkulaatikon kokoinen joten mahtuu hyvin mittaristoon. Osaa myös dataloggauksen. Kytkeytyy suoraan bussin ja bking:in liittimeen. Jatkossa tässä näkyy varmaan myös ahtopaine niille jotka käyttävät omaa ecu:a ahtopaineen säätämiseen.
http://www.youtube.com/watch?v=HC-wx4VGTGE
Edited By PetriK on 1261157010
http://www.youtube.com/watch?v=HC-wx4VGTGE
Edited By PetriK on 1261157010
Joo... Kerroslukeman ymmärsin, mut sen jälkeen pitkälti hepreaa... Jos kehtais selventää mitä kaikkea mittari antaa muutenkin ulos?
Kolmas kerta toden sanoo... 302km/h (Suhteellisen vakio 1300R)
http://galleria.busanistit.org/Busat/Martan-Busa
http://galleria.busanistit.org/Busat/Martan-Busa
jos ajossa haluaa jotain tiettyä info kattoa niin pitäis saada koko näytön kokoiseksi numerot, ei noita pienempi kerkee ajossa kattoo. mutta tuollainen varmaan helppo tehdä. ainankaan ahtoja ei kerkee vilkuilemaan kun numerot vilisee, ei analoogista korvaa. muiden tietojen osalta voi ollakkin ihan hyvä.
jeejee 1/4 alle kympin
- Purkuosia.com
- Viestit: 219
- Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
- Paikkakunta: -Kirkkonummi
- Viesti:
- Purkuosia.com
- Viestit: 219
- Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
- Paikkakunta: -Kirkkonummi
- Viesti:
Laittaisin busan koneella tulevaan locostiin esim. racetechnologyn mittarin (dash2)/dataloggauksen (DL1). Kysellessäni voiko heidän tuotteet lukea suoraan busan ecua (auton OBD 2:n kautta onnistuu) sain tällaisen vastauksen.
"Tosiaan, noi prätkä ECUt ei taida suoraan antaa CAN saatikka sarja-väylää josta saisi datat ulos. Tyypillisesti näissä (ja mm. perämoottoreissa, joita offshore kaverit käyttää) on lisäksi proprietary protokolla."
Osaako joku neuvoa onko mitään toivoa, jotta saisi arvot suoraan eculta.
Mitä speksejä pitäisi saada Racetechnologyltä asian tarkistamiseksi.
"Tosiaan, noi prätkä ECUt ei taida suoraan antaa CAN saatikka sarja-väylää josta saisi datat ulos. Tyypillisesti näissä (ja mm. perämoottoreissa, joita offshore kaverit käyttää) on lisäksi proprietary protokolla."
Osaako joku neuvoa onko mitään toivoa, jotta saisi arvot suoraan eculta.
Mitä speksejä pitäisi saada Racetechnologyltä asian tarkistamiseksi.
Kommentit Race Technologyltä
"Meidän normaali OBDII ECU interface toimii tuossa, eli KWP2000 on siinä tuettu. Sen verran vielä mainitsen että OBDII standardina ei ole ihan tarkasti määritelty, ja eri ECUjen välillä voi olla eroja siinä mitä dataa saa ulos. Omassa Clio V6:ssa olen tätä testannut, ja havainnut että kaikki data ei ole välttämättä saatavilla ja osa datasta päivittyy melko harvakseltaan (esim. 10s välein tai vastaava).
Mulla on hyllyssä OBD IF kaapeli, joten jos liitin sama kuin autossa voidaan testata mitä dataa Hayabusa antaa ulos. Siihen riittää toi kaapeli ja läppäri jossa Monitor softa (ilmainen)."
Oliko se tulpattu 8 napainen, jossa 7 johdinta ko. liitin minkä kautta näyttöä pitäisi kytkeä??
OBD2.ssa taitaa olla enemmän nastoja. Mitkä busan johtimista pitäisi kytkeä mihin obd2 liittimeen??
"Meidän normaali OBDII ECU interface toimii tuossa, eli KWP2000 on siinä tuettu. Sen verran vielä mainitsen että OBDII standardina ei ole ihan tarkasti määritelty, ja eri ECUjen välillä voi olla eroja siinä mitä dataa saa ulos. Omassa Clio V6:ssa olen tätä testannut, ja havainnut että kaikki data ei ole välttämättä saatavilla ja osa datasta päivittyy melko harvakseltaan (esim. 10s välein tai vastaava).
Mulla on hyllyssä OBD IF kaapeli, joten jos liitin sama kuin autossa voidaan testata mitä dataa Hayabusa antaa ulos. Siihen riittää toi kaapeli ja läppäri jossa Monitor softa (ilmainen)."
Oliko se tulpattu 8 napainen, jossa 7 johdinta ko. liitin minkä kautta näyttöä pitäisi kytkeä??
OBD2.ssa taitaa olla enemmän nastoja. Mitkä busan johtimista pitäisi kytkeä mihin obd2 liittimeen??
Nyt en ymmärtänyt maahantuojan vastausta. Eihän busa ecussa OBD2 ei ole tuettu vaan KWP ja siitä erityisesti read local id:t 0x21, 0x08, 0x80. ODB interface ei toimi koska OBD odottaa että saa vastauksen kutsuun jossa kysellään että mitkä sensorit ovat kiinni.
Jos KWP on olemassa saattaa sen saada toimimaankin. Jos valmistajaa asia kiinnostaa muuttaa mittaristoaan hayabusa yhteensopivaksi voi olla muhun yhteydessä.
Edited By PetriK on 1266045802
Jos KWP on olemassa saattaa sen saada toimimaankin. Jos valmistajaa asia kiinnostaa muuttaa mittaristoaan hayabusa yhteensopivaksi voi olla muhun yhteydessä.
Edited By PetriK on 1266045802
Valmistajan sivuilta löytyi nämä ohjeet millä he voivat viedä asiaa eteenpäin:
Requirements for ECU interface data
In order to enable us to produce an ECU interface which will receive the serial data stream and re-transmit it for use with either a data logger or dashboard we need the following information as a minimum:
ECU interface specification
A detailed description of the data stream including checksums, marker bytes, standard data length, baud rate, etc. This is the basic data we require to enable us to decode the incoming stream.
Sample data stream
A sample of the ECU data, collected with the engine running. Ideally with the car actually being driven. As a minimum there should be some transient data on there such as increase / decrease in RPM. A minutes worth of data would be sufficient.
Other information
It is useful if data can be provided with regard to the engine operating conditions when the test data was recorded. This will enable us to confirm that the decoded rpm/temperature/pressure data etc is all correct.
Kuten lienee jo selvinnytkin, softapuolen tuntemus on itselläni "ohuehkoa". Lisäksi aiheen mennessä vielä ohi pyöräpuoleta...
Mikäli em. asiat kuitenkin löytyvät helposti ne voisi laittaa osoitteeseen sales@race-technology.com (ainoa osoite minkä heiltä löysin) jos siten selviäisi valmistajan kiinnostus asiaan.
Requirements for ECU interface data
In order to enable us to produce an ECU interface which will receive the serial data stream and re-transmit it for use with either a data logger or dashboard we need the following information as a minimum:
ECU interface specification
A detailed description of the data stream including checksums, marker bytes, standard data length, baud rate, etc. This is the basic data we require to enable us to decode the incoming stream.
Sample data stream
A sample of the ECU data, collected with the engine running. Ideally with the car actually being driven. As a minimum there should be some transient data on there such as increase / decrease in RPM. A minutes worth of data would be sufficient.
Other information
It is useful if data can be provided with regard to the engine operating conditions when the test data was recorded. This will enable us to confirm that the decoded rpm/temperature/pressure data etc is all correct.
Kuten lienee jo selvinnytkin, softapuolen tuntemus on itselläni "ohuehkoa". Lisäksi aiheen mennessä vielä ohi pyöräpuoleta...
Mikäli em. asiat kuitenkin löytyvät helposti ne voisi laittaa osoitteeseen sales@race-technology.com (ainoa osoite minkä heiltä löysin) jos siten selviäisi valmistajan kiinnostus asiaan.
Jos valmistajalla on kiinnostusta voivat ottaa yhteyttä meikäläiseen osoittaen samalla motivoituneisuuttaan.
Mun aika ei riitä itselähtööiseen aktiivisuuteen tällaisissa asioissa.
Jos valmistaha haluaa niin tuo onnistuu kyllä koska speksin lisäksi on olemassa myös lähdekoodi josta lukemalla näkee miten kaikki toimii.
Mun aika ei riitä itselähtööiseen aktiivisuuteen tällaisissa asioissa.
Jos valmistaha haluaa niin tuo onnistuu kyllä koska speksin lisäksi on olemassa myös lähdekoodi josta lukemalla näkee miten kaikki toimii.