Ilokaasunohjaus gen2 - ...vaihdepohjaisella tehonsäädöllä...
Ecueditor v2.1 alkaa pikkuhiljaa valmistumaan ilokaasunohjaus joka toimii painamalla DSM1 napin pohjaan. ECU hoitaa tällöin automaattisesti lisärikastuksen ja ilokaasusolenoidin ohjauksen joka tapahtuu PAIR liittimen kautta (vaatii erillisen kytkentäreleen).
Käytettäessä ECU:a lisärikastukseen ja ilokaasusolenoidin aktivointiin, tulee käyttöön myös vaihdepohjainen kaasusolenoidin duty cyclen ohjaus, eli vaihdepohjaisesti voidaan määritellä paljonko ilokaasua koneeseen syötetään. Esim ykkösellä 0%, kakkosella 50% ja kuutosella 100%.
Systeemin käyttö ei vaadi muutoksia polttoainejärjestelmään jos käytettävä ilokaasusuutin on maksimissaan #32 (arviolta). Tämä siksi että vakiobensapumpulla suositeltava takarengasteho gen2 pyörälle on noin 215-230hp. Bosch:n tehopumpulla suuttimien tuotto riittää noin 300hp saakka, muita muutoksia kuin bensapumpun vaihto polttoainejärjestelmään ei siis tarvita 300hp tehorajaan saakka.
Nyt etsinnässä systeemille on aktiivinen rakentelija / testikäyttäjää joka on asentamassa suhteellisen vakioon gen2 pyörään ilokaasuja seuraavaksi kaudeksi.
Meikäläiseltä löytyy tarkoitukseen edullisesti yksi ylimääräinen ilokaasusetti (pullo, solenoidi ja tarvittava letkut). Johdotus ja asennus on tehtävä itse. Vastuuta asennuksen toimivuudesta ei voi ottaa - vaan kyseessä on testausprojekti niin kuin koko ecun säätäminen muutenkin.
Täällä lisää juttua lontooksi...
http://www.activeboard.com/forum.s....3494433
Edited By PetriK on 1264260433
Käytettäessä ECU:a lisärikastukseen ja ilokaasusolenoidin aktivointiin, tulee käyttöön myös vaihdepohjainen kaasusolenoidin duty cyclen ohjaus, eli vaihdepohjaisesti voidaan määritellä paljonko ilokaasua koneeseen syötetään. Esim ykkösellä 0%, kakkosella 50% ja kuutosella 100%.
Systeemin käyttö ei vaadi muutoksia polttoainejärjestelmään jos käytettävä ilokaasusuutin on maksimissaan #32 (arviolta). Tämä siksi että vakiobensapumpulla suositeltava takarengasteho gen2 pyörälle on noin 215-230hp. Bosch:n tehopumpulla suuttimien tuotto riittää noin 300hp saakka, muita muutoksia kuin bensapumpun vaihto polttoainejärjestelmään ei siis tarvita 300hp tehorajaan saakka.
Nyt etsinnässä systeemille on aktiivinen rakentelija / testikäyttäjää joka on asentamassa suhteellisen vakioon gen2 pyörään ilokaasuja seuraavaksi kaudeksi.
Meikäläiseltä löytyy tarkoitukseen edullisesti yksi ylimääräinen ilokaasusetti (pullo, solenoidi ja tarvittava letkut). Johdotus ja asennus on tehtävä itse. Vastuuta asennuksen toimivuudesta ei voi ottaa - vaan kyseessä on testausprojekti niin kuin koko ecun säätäminen muutenkin.
Täällä lisää juttua lontooksi...
http://www.activeboard.com/forum.s....3494433
Edited By PetriK on 1264260433
- jakehaanpää
- Site Admin
- Viestit: 1197
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 13:47
- Paikkakunta: Vantaa
TNT:llähän systeemit on suunnitteilla vai onko jo kii? ???
Taasen kerran PetriK
Taasen kerran PetriK
Busailua keskeytyksettä vuodesta 2000
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
Asennus hommat on työn alla, säätö pc5:lla. Hommat lyöty "lukkoon" viime kesänä, joten valitettavasti ei saa ormua koekaniiniksi. Katellaan miten menee ens suvena nuo kenttävedot, ettei enää nousisi nälkä syödessä Luulisi tähän Petrin projektiin pyörä löytyvän, aiheesta kiinnostuneita kuitenkin löytynee.
+210 mph kerhossa
Se aito OrMu (T)
Se aito OrMu (T)
No lisätään muille lukijoille että että tällä gen2 ECU nitrous controller systeemillä on saatavissa merkittävästi enemmän tehoa kuin PC V:llä ja lisäksi tulee vaihdekohtainen tehonsäätö ilokaasusolenoidille.
PCV:ssä alkaa injektorien säätökyky rajoittamaan vaikka olisi käytössä dual injector module - tässä ECU nitrous controller modulissa ei koska injektorit säädetään oman ecun kautta.
Perustellaan hieman omaa näkemystä asiasta: Käytettäessä lisärikastusboxia kuten pcv rajoittuminen johtuu siitä että niissä on yleensä tekninen maksimi mitä injektoripulssiin pystytään lisäämään. Koska toinen setti injektoreita käy ilman ecu säätöä vain 20% hyötykuormalla eivät nämä lisärikastusboxit yleensä pysty lisäämään pulssia kuin maksimissaan 250% eli käytännössä vain 20*2,5% 50% saakka. Sen sijaan toiset injektorit joissa on käytössä jo vakiona 80% saadaan kyllä ajetua 100% saakka, eli sieltä saadaan 20% lisää. Näistä tekijöistä johtuen käytännössä tehonlisäys käytettäessä tuollaista erillistä lisärikastusboxia jää maksimissaan noin 20-25% lisäbensansyötön rajoittamalle tasolle. Jos kyseessä on putkiviritteinen yksilö vie putkiston perusviritys tästä noin 5%, eli säätövara on 20% jota entisestään pienentää se että samalla halutaan myös seossuhde ilokaasulle optimiksi.
ECUa säätämällä saadaan molemmat injektorit lähelle 100% avautumista joka on käytännössä tarkoittaa noin 300hp ja ylikin tehoa kun polttoainepumppu on vaihdettu. Tämä rikastusmenetelmä on testattu toimivaksi turbopyörissä jenkeissä.
Edited By PetriK on 1264265346
PCV:ssä alkaa injektorien säätökyky rajoittamaan vaikka olisi käytössä dual injector module - tässä ECU nitrous controller modulissa ei koska injektorit säädetään oman ecun kautta.
Perustellaan hieman omaa näkemystä asiasta: Käytettäessä lisärikastusboxia kuten pcv rajoittuminen johtuu siitä että niissä on yleensä tekninen maksimi mitä injektoripulssiin pystytään lisäämään. Koska toinen setti injektoreita käy ilman ecu säätöä vain 20% hyötykuormalla eivät nämä lisärikastusboxit yleensä pysty lisäämään pulssia kuin maksimissaan 250% eli käytännössä vain 20*2,5% 50% saakka. Sen sijaan toiset injektorit joissa on käytössä jo vakiona 80% saadaan kyllä ajetua 100% saakka, eli sieltä saadaan 20% lisää. Näistä tekijöistä johtuen käytännössä tehonlisäys käytettäessä tuollaista erillistä lisärikastusboxia jää maksimissaan noin 20-25% lisäbensansyötön rajoittamalle tasolle. Jos kyseessä on putkiviritteinen yksilö vie putkiston perusviritys tästä noin 5%, eli säätövara on 20% jota entisestään pienentää se että samalla halutaan myös seossuhde ilokaasulle optimiksi.
ECUa säätämällä saadaan molemmat injektorit lähelle 100% avautumista joka on käytännössä tarkoittaa noin 300hp ja ylikin tehoa kun polttoainepumppu on vaihdettu. Tämä rikastusmenetelmä on testattu toimivaksi turbopyörissä jenkeissä.
Edited By PetriK on 1264265346
- toimeve
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 22 Elo 2006, 18:22
- Paikkakunta: Sodankylä, 1.1.2007 alkaen Jämsä
- Viesti:
...ja tämähän oli jo valmiina (ja testattuna) gen1 busille?
SMR
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
Gen1 systeemi on pelkkä lisärikastus. Tässä on myös mukana vaihdekohtainen tehonsäätö, eli ykkösellä vaikka 20% suutintehosta, viitosella 80% ja kuutosella 100%.toimeve kirjoitti:...ja tämähän oli jo valmiina (ja testattuna) gen1 busille?
http://www.youtube.com/watch?v=jRuZ_og2w-U
- VeliHölmöK8
- Viestit: 169
- Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
- Paikkakunta: Etelä-Häme
Linkki videoon mistä näkyy miten DSM napin painaminen (pieni pallukka alalaidassa) lisää polttoaineen syöttöä sekä vähentää sytytysennakkoa vaidekohtaisesti taulukon mukaisesti.
http://www.youtube.com/watch?v=-8Bl0yQXCCo
Tässä myös kuva Greg:n tekemästä liityntäkaapelista jolla gen2 pair liitin kytketään ilokaasusolenoidiin, eli tämä relehässäkkä kytketään kaasusolenoidiin ja kaasut kiinni ja siinä valmis vaihdekohtainen ecu nitrous controller.
http://www.youtube.com/watch?v=-8Bl0yQXCCo
Tässä myös kuva Greg:n tekemästä liityntäkaapelista jolla gen2 pair liitin kytketään ilokaasusolenoidiin, eli tämä relehässäkkä kytketään kaasusolenoidiin ja kaasut kiinni ja siinä valmis vaihdekohtainen ecu nitrous controller.
Pientä edistymistä... nyt myös vaihdekohtainen rampup time pitäisi toimia ainakin alustavasti.
Jenkeistä tuli valituksia että kerralla 50hp lisää takarenkaalle tulee vähän liian nopeasti ja pito irtoaa, niin nyt voi tehdä esim niin että kolmosvaihteella duty cycle nousee kolmessa sekunnissa 50% - > 100% niin pito ei irtoa kun 50hp lisäyksen saa tehtyä kolmen sekunnin aikana ja sitten kun vaihteen vaihtaa niin seuraavat 50hp taas lisää muutaman sekunnin aikana...
Jenkeistä tuli valituksia että kerralla 50hp lisää takarenkaalle tulee vähän liian nopeasti ja pito irtoaa, niin nyt voi tehdä esim niin että kolmosvaihteella duty cycle nousee kolmessa sekunnissa 50% - > 100% niin pito ei irtoa kun 50hp lisäyksen saa tehtyä kolmen sekunnin aikana ja sitten kun vaihteen vaihtaa niin seuraavat 50hp taas lisää muutaman sekunnin aikana...