Delvac

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
100-1133255914

Viesti Kirjoittaja 100-1133255914 »

Onko kukaan käyttänyt Delvacin öljyjä Busassa ja jos on niin mikäköhän laatu on toiminut parhaiten?
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Jep, en oo käyttänyt ja enkä käytä :shocked:
Enkä suosittele muillekkaan :arskat:

Kun kerran oikeeta mp-öljyä saa ihan kohtuu hintaan.

Noista öljyistä busanisteille ale -25%

http://tokimoto.dms.emedia.fi/index.php?group=78
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Kannattaa tosiaan miettiä yhtälöä: ostetaan 10 - 16 tuhannen euron pyörä, sitten pihistellään kymppi-pari öljyssä ja riskeerataan sillä moottorin voitelu... pistää hieman hymyilyttämään tuommoinen. :D
Vakavammin: busan koneen voitelusysteemit ei muutenkaan ole parhaimmasta päästä vakiona, ei kannata pelleillä huonoilla öljyillä. Delvac toimii hyvin siellä minne se on tarkoitettu, hidaskäyntisessä dieselmoottorissa. Öljykalvo käyttäytyy hieman erilailla nokalla tai kiertokangenlaakerilla 11000 rpm kuin 2400.... Jos joku kaverinkaveri sillä ajaakin ja "hyvin toimii" se ei välttämättä tarkoita samaa toisessa moottorissa. :baaa:
Club 100 m/s
RHead
Site Admin
Viestit: 1345
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:19
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RHead »

Juu öljyjen vaihto on aina sitä halvinta huoltoa pärrälle jos siinä pihistellään kannattaa miettiä onko ostanut oikeanlaista pyörää..
Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
100-1133255914

Viesti Kirjoittaja 100-1133255914 »

Joo ei ole tarkoitus mitään säästöä hakeakkaan. Vitun kalliit litkut siellä motissa nytkin lilluu. Muiila foorumeilla vaan on juttua delvacista aikas paljon ja hyväks on kehuttu, eikä kaikki Delvacin litkut mitään halpoja ole.
100-1133255914

Viesti Kirjoittaja 100-1133255914 »

Niin onko kellään mitään oikeeta tietoa tosta öljystä, siis sellaista joka perustuu joihinkin faktoihin? Jos toi öljy toimii hienosti tonnisessa gikserissä niin miks Busa on jotenkin erityinen. Onhan tonnisessa Gikserissä litrateho ja kiekat kovemmat kuin Busassa.
Mua ei paskaakaan kiinnosta säästää öljyn hinnassa. Haluan vain sellasen öljyn joka toimii hienosti ja säästää konetta. Aika hauska juttu kun menin tommosta asiaa kysymään, leimattiin heti tolloks joka ostaa kalliin mopon ja koittaa säästää sitten öljyn hinnassa. Tankkasin muuten just Ferrari bensaa koneeseen. Eroa en huomannut kuin hinnassa. :oho:
Avatar
Jone
Viestit: 188
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 21:38
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tuo öljyn toimivuus on kyllä kiinostava asia. Ei kai tavallinen kuski juuri öljyissä eroja huomaa kuin kytkimen ja vaihteiston toiminnassa korkeintaan. Täysin epäselväksi jää varmaan useimmilla kuinka öljy voitelee ja suojaa. Tietenkin jos availee työkseen noita moottoreita niin voi sanoa jo enemmän.

Ilmeisesti tuolla delvacilla saa vaihteiston toimimaan pehmeämmin.Voitelukyky muuten taitaa olla täysi arvoitus. Näin olen noiden muiden foorumeiden runsaista delvac-keskusteluista ymmärtäny. Omaa kokemusta ei ole. Eikä ole kyllä mitään syytä kokeillakkaan.
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

dick kirjoitti:Mua ei paskaakaan kiinnosta säästää öljyn hinnassa. Haluan vain sellasen öljyn joka toimii hienosti ja säästää konetta. Aika hauska juttu kun menin tommosta asiaa kysymään, leimattiin heti tolloks joka ostaa kalliin mopon ja koittaa säästää sitten öljyn hinnassa. Tankkasin muuten just Ferrari bensaa koneeseen. Eroa en huomannut kuin hinnassa. :oho:
No höh, ei tässä ketään tolloks oo tarkoituksella leimattu :O
Luetun voi ymmärtää niin monin tavoin :oops:

Öljystä mielipiteitä heiteltiin, eikä muuta :arskat:
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

... muistaakseni Delvac:ssa on yksi iso ero moottoripyöräöljyihin. Yleensä märkäkytkimet pitävät öljyistä joissa on huomioitu se että kytkin lilluu samassa voiteluaieneessa kuin missä kiertokanki ja nokatkin joten öljy ei saa olla täysin kitkatonta. Delvac:ssa tuota kitkaa lisäävää lisäinetta ei ole, jolloin ensimmäinen testattava paikka on kytkimen pito. Toisaalta moderneissa autojen öljyissä on kitkaa poistavia aineita, joiten niillä taas märkäkytkin luistaa, joten niitä ei oikein voi käyttää, mutta delvac taas on öljy johon tätä kitkaa vähentävää ominaisuutta ei ole lisätty.

Mielenkiintoinen lisä tähän öljykeskusteluun on se, että ihan normaali autoöljy 5w30 on kuulemma suosittu joissain varttimailikoneissa joissa kytkin on vahvistettu (tai siis sitähän ei käytetä kuin lähdössä) - joten kitkaa lisäävää lisäainetta ei tarvita. Tavallinen moottoriöljy kuulemma vähentää kitkaa verrattuna pyöräöljyihin.

Nämä nyt on sitten sellaisia muistkuvia ja välähdyksiä puolustamaan Delvac:ia ja erityisesti muita autoöljyjä korkeaviritteisissä koneissa joissa kytkimeen on tehty sopivat muutokset. Faktat pitäisi etsiä jostain näiden tueksi, muttei nyt juuri lomalta palanneena jaksa ruveta kaivamaan tarkempaan...

Mäkin tankkasin tänään ferraribensaa, sehän tuntuu paremmalta - kuten Shellin tiskiltä saatavassa mainoksessa sanotaan...




Edited By PetriK on 1153857540
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

dick kirjoitti:Niin onko kellään mitään oikeeta tietoa tosta öljystä, siis sellaista joka perustuu joihinkin faktoihin? Jos toi öljy toimii hienosti tonnisessa gikserissä niin miks Busa on jotenkin erityinen. Onhan tonnisessa Gikserissä litrateho ja kiekat kovemmat kuin Busassa.
Mua ei paskaakaan kiinnosta säästää öljyn hinnassa. Haluan vain sellasen öljyn joka toimii hienosti ja säästää konetta. Aika hauska juttu kun menin tommosta asiaa kysymään, leimattiin heti tolloks joka ostaa kalliin mopon ja koittaa säästää sitten öljyn hinnassa. Tankkasin muuten just Ferrari bensaa koneeseen. Eroa en huomannut kuin hinnassa. :oho:

Eipä maksa vaivaa vetää herneitä mielipiteestä, sellaiseenhan täällä kaikilla on oikeus; sori jos ilmaisin itseäni huonosti, tarkoitus ei suinkaan ollut mollata ketään.
Olen myös lukenut noita naapurifoorumien Delvac-keskusteluja, enkä väitä etteikö se voisi toimia myös busan mosassa, tai kilokiksussa. Mutta kyseessä on kuitenkin raskaan kaluston dieselmoottoriöljy, joille on aivan omat lisäaineistuspakettinsa: niissä ei ole huomioitu moottoripyöräkäytön erityisvaatimuksia joista PetriK muutaman jo mainitsikin, ja jos joitain ominaisuuksia on "vahingossa" tullutkin niin tuskin kaikilta osin. Mutta tämä siis mun MuTua, en ole Delvacilla ajanut 100tkm ja sitten avannut & tutkinut moottorin, kytkimen ja vaihteiston kuntoa. Ehkä joku on.

Faktoja kun kaivattiin niin tässä muutama:
- Delvac-tuoteperheessä ei ole öljyä jolla olisi Suzukin hyväksyntä busaan. Bensamoottoriluokitus API SF tai SJ löytyy joistain mutta JASO MA ei yhdestäkään.
- Delvac-öljyillä ei ole myöskään Mobilin suositusta moottoripyöräkäyttöön. Miksi ExxonMobil ei ole hakenut myös JASO MA (tai MB) hyväksyntää näille jos ne hyvin toimisivat myös nykypyörissä? Oma veikkaukseni on että yllä mainitusta syystä, väärä lisäaineistuspaketti JASO-speksille. Tosin, tuo speksin puuttuminen ei automaattisesti tee öljystä huonoa, se VOI silti olla aivan käypästä kamaa. Esim. normaalissa tieliikennekäytössä jossa maksimeja perin harvoin revitään koneesta ulos, varmasti pelaa öljy kuin öljy jos kytkin vaan pitää. Mutta sitä toimivuutta ei kukaan takaa jos hyväksyntä puuttuu.

Näiden valossa unohtaisin nuo dieseleiden öljyt, busaan hyväksyttyjä ja hyviä öljymerkkejä ja -laatuja kun löytyy tänä päivänä aikalailla laaja valikoima, mineraaliöljypohjaisista täyssynteettisiin. Uskoisin mieleisen löytyvän, onhan öljyistä jo ollut juttua tälläkin foorumilla.

Kiinnostuneille vähän lisätietoutta japsien öljyspeksauksesta:
JASOsta
JASO speksien vaatimuksista
:kippis:
Club 100 m/s
Avatar
JakkeBusa
Viestit: 72
Liittynyt: 31 Heinä 2005, 01:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JakkeBusa »

70 -luvulla kun mopoilun aloittelin, ei juuri ollut mp-oljyjä erikseen.
Siis märkäkytkin sai lillua tavallisen moottoriöljyn seassa myös talvikaudet, kuukausikaupalla.
Tästä sitten aiheutui mm. se, että aina keväisin täytyi niitä kytkinlevyjä irroitella toisistaan, kuka milläkin konstein, eikä aina aivan ilman vaurioitakaan.




Edited By JakkeBusa on 1154430779
Jakke
...pääasia on, että miehet viihtyy...
116-1253685669

Viesti Kirjoittaja 116-1253685669 »

en minä ainakaan löytäny manuskasta mtn semmosta miksei delvacci kävis.

api/sg mitä sielä ny oli, kaikki samat löytyy delvacin kyljestä.

kierroksista tiä, mutta kyl mun dieseli vessan tbo kiertää tod. näk enempi kuin yksikään tähän maailmaan syntyny busa??

laitoinpa mobilille kyselyn aiheesta busa & delvacci...sielä vastattiin että esm. 1400:nen erittäin hyvä ja sopiva öljy ko. käyttöön?!

mutta kenties mx15-40 vielä paree...oma olettama.
tuo mx kun on yleisö. pensa&diesl
Avatar
Dösällä
Viestit: 435
Liittynyt: 18 Kesä 2009, 18:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dösällä »

taistovainaa kirjoitti:en minä ainakaan löytäny manuskasta mtn semmosta miksei delvacci kävis.

api/sg mitä sielä ny oli, kaikki samat löytyy delvacin kyljestä.

kierroksista tiä, mutta kyl mun dieseli vessan tbo kiertää tod. näk enempi kuin yksikään tähän maailmaan syntyny busa??

laitoinpa mobilille kyselyn aiheesta busa & delvacci...sielä vastattiin että esm. 1400:nen erittäin hyvä ja sopiva öljy ko. käyttöön?!

mutta kenties mx15-40 vielä paree...oma olettama.
tuo mx kun on yleisö. pensa&diesl

Kohta saadaan hyvä Busa ilman käypästä moottoria kierrätykseen...
Mulla menee tota Delvac;ia työn puolesta melkoisia määriä vuodessa, eri laatuja ja viskositeetteja. Vielä tähän päivään en ole sitä muualle (kuin sinne mihin tarkoitettu alunperin) laittanut paitsi 4-tahti agrekaattiin. Ei uskalla, ei. Varsinkaan johki korkeaviritteiseen, saattaahan se hetken kestää mutta arvaan että pian saa ketjureaktion aikaiseksi.

Kukin tyylillään ja lompakkonsa mukaan mutta kuten todettua ne moottorivauriot kyllä huomataan jos lunastuttaa "kolaroidun" mobon...
AD/HD
Avatar
bussikoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 26 Kesä 2009, 11:23

Viesti Kirjoittaja bussikoppa »

Täältä löytyy yks Delvac MX käyttäjä...käyttäny kaikissa vanhoissa ja uudemmissa pyörissä sen kymmenisen vuotta. Koko viimekesä meni busassaki jotain kymppitonnin verran..edellisenä kesänä isolla hieman piristetyllä bandiitilla noin viistoistatonnia. En tiedä mutta katotaan nyt..olen vaikka koekaniinina..korjataan sit. Vaihteet ja kytkin toimii ainakin nyt vielä helvetin hyvin ja eikä kyllä muutakaan vikaa ole ollu. Tietty vaihdan öljyt max. 5000km paikkeilla..joskus kolmessatonnissakin. Kukin ajakoon millä ajaa. Mulle jäi tämä tapa, kun on ollut kaiken näkösestä maamoottorista wisecoituun korkeapuristeiseen kawaan ja kaikki on tykänneet ja ihan kestäneetkin. Tietty ku itte korjaa ja rakentaa niin on pakko tulla hyvää muutenkin :1087 Mutta älkää herran tähen te vaan laittako mitään kuraa sinne koneeseen..katotaan kuin mulla kestää ens kesänä tbon kanssa kantti ja ehkä delvacissa viskositeetti :mosh: ..öljy vaihtuu heti jos siihen on aihetta.

Niin piti vielä lisätä että jos radalla vinguttaisin päivätolkulla niin vois varmaan olla joku muukin litku olla parempaa silloin, mutta kun on tuota maantieajoa suurimmaksi osaksi ja suurimmaksi osaksi kierrosaluekin alempana kuin monessa muussa mopolaitteessa.




Edited By bussikoppa on 1257894074
Avatar
martti
Viestit: 776
Liittynyt: 17 Helmi 2005, 19:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja martti »

Jos kyse on Mobilin delvacista ni sehän on tiisseliöljy, jos joku muu delvacci ni sit en ossaa sannoo mittään :p
Miehä en oo mies enkä mikkää ko miul ei oo ennää bussii
Vastaa Viestiin