Bussin iskutilavuus (bb+stroker)

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

tenhulttio kirjoitti:Silläpä minä huutelin teorian perään. Uskaltasin väittää, että vakioketjun rattaat on huomattavasi kalliimmat rakentaa kuin rullaketjun vastaavat. Ketjun kustannuksista en osaa sanoa.
Mutta eihän ne polkupyörän ketjutkaan kalliita ole ???

Onko muuten yöjunassa APE-malli ihan vaan "varalta" vai jostain teknisestä syystä johtuen?
Uskoisin että tommonen peltilätkistä prässätty(?) ketju on halvempi kuin 'oikea' vitja... ehkä riittävien volyymien kautta tms. Mulla tuo jakopää tuli mm. ton Apen tarinan takia, laitettiin aikanaan kaikki muutkin hilppeet kanteen (titaaninostajat, jouset jne) joten ei tuo konkurssiin enää vaikuttanut juurikaan. Säädettävät pyörät olisi kuitenkin pitänyt laittaa niin hintaero ei ollut suuri. Ei sen suurempaa tiedettä takana. :D
Club 100 m/s
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Täällä vakio ketju paikallaan eikä ongelmia ole ollut ainakaan toistaiseksi. Vakio kiristin. 2,5mm nostolevyllä.

Miten ois tällainen V&H
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Fastard kirjoitti:Täällä vakio ketju paikallaan eikä ongelmia ole ollut ainakaan toistaiseksi. Vakio kiristin. 2,5mm nostolevyllä.

Miten ois tällainen V&H

Joo, tuommonen 138 pinninen on TFM valinta :thumbup:


Mitenkä sitten kommentteja, josko vakiokiristin vs mekaaninen kiristin?
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Nää venymisongelmat ilmenee kovilla nostoilla ja jäykimmillä jousilla.

Mekaanisen kiristimen hyvyys ainakin on siinä, että on mahdollista havaita kuinka paljon ketju venyy. Jokaisella venakopanavauksella ketju on ollut löysemmällä ja viime kerralla hieman tuli kiristettyä. Nyt kun avaa koppaa pitää tutkia taas tuo venyminen, kun tuntuu hieman raksuttavan.

Onko öljytoiminen kiristin samassa tiukkuudessa, kun kone käy tai ei käy?
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Titaani kirjoitti:Nää venymisongelmat ilmenee kovilla nostoilla ja jäykimmillä jousilla.

Mekaanisen kiristimen hyvyys ainakin on siinä, että on mahdollista havaita kuinka paljon ketju venyy. Jokaisella venakopanavauksella ketju on ollut löysemmällä ja viime kerralla hieman tuli kiristettyä. Nyt kun avaa koppaa pitää tutkia taas tuo venyminen, kun tuntuu hieman raksuttavan.

Onko öljytoiminen kiristin samassa tiukkuudessa, kun kone käy tai ei käy?

TFM:n moottorinaukasutiheydellä pieni säätötarve ei tunnu missään :p
Tosin onkohan siitä mekaanisesta säätimestä silti mitään hyötyä? Tai no onhan se toisaalta mukava itte säätää.

Eikös se öljynpaine vaan paina sisään sitä kiristintä -> mekaaninen lukko estää paluuliikkeen. Eli aina joskushan se käydessa menee naksun tiukemmalle.
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Jep, näin ajattelin myös sen öljyisen toimivan. Tietysti kun jouset on jäykät ja rampit kovat, niin voi olla ettei paine riitä kiristämään ketjua. Nämä vain oletusta ja mutua.
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Titaani kirjoitti:Jep, näin ajattelin myös sen öljyisen toimivan. Tietysti kun jouset on jäykät ja rampit kovat, niin voi olla ettei paine riitä kiristämään ketjua. Nämä vain oletusta ja mutua.
Kiristinhän on siellä ketjun "löysällä" puolen, eli jäykillä venttilinjousillahan käy mieluummin niin, että ketju menee liian kireälle (kampiakselilla vedetään ketjua pakonokalta joka vetää sitä imunokalta, löysät jää kampiakselin ja imunokan välille).

Vai siinäkö se mekaanisen kiristimen paremmuus onkin :bulb:
Ei mene ketju liian tiukalle -> kestää paremmin.
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

http://www.teamforcemajor.com/blog/default.asp



Edited By Jouniri on 1256376369
PowerKing
Viestit: 141
Liittynyt: 27 Syys 2008, 17:57
Paikkakunta: Sipoo/Sibbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PowerKing »

Jouniri kirjoitti:
tenhulttio kirjoitti:
-Artsi- kirjoitti:Tuo Apen rullasetti Junassa pyörii kera mekaanisen kiristimen. En osaa sanoa onko sen kestävämpi kuin vakioketju, mutta pidemmät hampaat ainakin rattaissa on.
Massatuotannossa kustannukset painavat valinnoissa kestävyyskerrointa enemmän. Eli riittää kun vakiomotissa valitut halvimmat mahdolliset palikat toimivat, virikäyttöä ei oteta huomioon. Joskus ne osat kestävät mitä vaan, toiset on mitoitettu tarkasti kestämään vakiomotissa.
Erikoisosissa sitten tilanne (ainakin pitäisi olla) toisinpäin, tehdään tarkoituksenmukainen virikäyttöön suunniteltu palikka ja se maksaa sitten minkä maksaa.

Silläpä minä huutelin teorian perään. Uskaltasin väittää, että vakioketjun rattaat on huomattavasi kalliimmat rakentaa kuin rullaketjun vastaavat. Ketjun kustannuksista en osaa sanoa.
Mutta eihän ne polkupyörän ketjutkaan kalliita ole ???

Onko muuten yöjunassa APE-malli ihan vaan "varalta" vai jostain teknisestä syystä johtuen?

Jos Power King kuulolla (siis jos olut tuokioltaan ehtii) niin kiinnostaa jotta mikäs nokkakettinki Atomivoimalassa rullaapi?
Tulee niin harvoin näitä luettua että vastauksetkin viipyy.

Vakioketju, vakionokat, säädettävät nokkapyörät, mekaaninen kiristin olleet kiinni.
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

PowerKing kirjoitti:
Jouniri kirjoitti:
tenhulttio kirjoitti:
Silläpä minä huutelin teorian perään. Uskaltasin väittää, että vakioketjun rattaat on huomattavasi kalliimmat rakentaa kuin rullaketjun vastaavat. Ketjun kustannuksista en osaa sanoa.
Mutta eihän ne polkupyörän ketjutkaan kalliita ole ???

Onko muuten yöjunassa APE-malli ihan vaan "varalta" vai jostain teknisestä syystä johtuen?

Jos Power King kuulolla (siis jos olut tuokioltaan ehtii) niin kiinnostaa jotta mikäs nokkakettinki Atomivoimalassa rullaapi?

Tulee niin harvoin näitä luettua että vastauksetkin viipyy.

Vakioketju, vakionokat, säädettävät nokkapyörät, mekaaninen kiristin olleet kiinni.
Elikkäs niin Busan kuin Kawankin vakio ketju tunttuupi kestävän jopa luokkaan +-500hp joten sen puoleen ei olishi pitänyt olla ongelmaa? Vuaan kun katkesi eikä ollut kuin +300hp? Liekö ollut osana se "maanantain" ketju? Vai olisiko sittenkin vaurio järjestys ollut joku muu kuin ketju ensin jne jne? No joka tapauksessa (sitten joskus?) seuraava on pidempi kuten hulttio aiemmin onkin jo todennut, ja meittillä nyt siis se hydraalinen kiristin josta naksun naksua ei mennyt kun olin sen verran kinttaalla toi ketjun pituus. Erona yöjunaan / atomivoimalaan toi mekaaninen kiristin, joskos se semmoinen sitten Taxiinkin?
Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jouniri kirjoitti:Elikkäs niin Busan kuin Kawankin vakio ketju tunttuupi kestävän jopa luokkaan +-500hp joten sen puoleen ei olishi pitänyt olla ongelmaa? Vuaan kun katkesi eikä ollut kuin +300hp? Liekö ollut osana se "maanantain" ketju? Vai olisiko sittenkin vaurio järjestys ollut joku muu kuin ketju ensin jne jne? No joka tapauksessa (sitten joskus?) seuraava on pidempi kuten hulttio aiemmin onkin jo todennut, ja meittillä nyt siis se hydraalinen kiristin josta naksun naksua ei mennyt kun olin sen verran kinttaalla toi ketjun pituus. Erona yöjunaan / atomivoimalaan toi mekaaninen kiristin, joskos se semmoinen sitten Taxiinkin?
Eihän tuo teho taida vaikuttaa nokkaketjun kestoon ja toimintaan. Pääsee yleensä helpommalla tehokkaammissa, turboissa, kun ei ole nokissa nostoja niin paljoo ku vapareissa. Ropleemi enemmän käsillä silloin kun esim. imun nosto 11mm huitteilla. Mul oli rullaketju hetken aikaa ja muitten huonojen kokemusten takia vaihdoin orkkikseen täksi kesäksi. Mutta äskettäin kun pyörittelin ja tarkistelin ajoituksia niin on se vaan tosi kehno tuo alkuperäinen siinä hommassa, vaihdan talvella rullat takasin, ja toivon ettei käy haveria sen kanssa. Löysiä täytyy asennuksessa jättää. Mul aikasemmin orkkis oli niin kireellä manuaalikiristimen kanssa että ketjun selkäpuolelta hioutunut materiaalia pois, ja venähti tietysti.
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

Rojektista (taxi 2010) taitaa tulla pirun hyvä nääs sen verta hiljaa etenee...taitaa olla meinaan ns. runkovaihe menossa nyt?



Edited By Jouniri on 1260827438
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Tätä se on kun osien tulo kestää... vai muistettiinko me edes tilata? :p
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
BussiJussi
Viestit: 1039
Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
Paikkakunta: NILSIÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BussiJussi »

Jouniri kirjoitti:Rojektista (taxi 2010) taitaa tulla pirun hyvä nääs sen verta hiljaa etenee...taitaa olla meinaan ns. runkovaihe menossa nyt?
Hiljaa hyvää tulee, Täälläpäin edistystä jo vähän tapahtunut....
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä

Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!

Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999

"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

jarim kirjoitti:Tätä se on kun osien tulo kestää... vai muistettiinko me edes tilata? :p
Joo tänään! Osa (huom ei monikossa) ehtii jo pukin konttiin loput (melkein) tulee tammikuussa (2010). Onneksi toi vaihtokauppa ja oravannahka kauppa onnistuu vielä täällä härmässä...
Vastaa Viestiin