Imunokka - Pakonokan tilalla

Turbo Busanistien oma foorumi. Turbolla pääsee ja lujaa :D
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Kiinnostais hankkia toinen gen1 imunokka ja sijoittaa se alkuperäisen pakonokan tilalle joten käyttäjäkokemuksia kaivattais, muuttuuko koneen luonne oleellisesti, heikentyykö alapää kuinka paljon tai vaikutukset yläpäähän?

Jos jollakin ylimääräisenä ko imunokka, säädettävä nokkapyörä (mieluiten Ape) tai ajoitukseen tarvittava astelevy niin saa tarjota.

Kaikenlaiset näkemykset tervetulleita...
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Yoshimuran nokkien tilalle laitoin tälle kesälle Webcamin imun (378) ja std imun pakonokaksi. Muuta vertailukohtaa ei ole kuin vaparina pari heppaa lisää ja kaasuilla tulikin jo enemmän. Loppu peleissä ajoituksialla pystyy sitten vaikuttamaan jonkun verran sekä vääntöön että tehohuippuun. Mulla oli jo miedosti laiteltu kone ennen noita nokkien vaihtoja joten tuo parin hepan lisäys ei anna koko kuvaa jos standardiin tekee saman muutoksen. Myös jos ajoitusten kanssa olisi alkanyt kunnola säätämän niin olisi varmaan tullut hieman enemmän.

Täällä myynnissä imunokka

täällä jotain juttua vaikkakin NOS ja isolohko tarinaa.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Tuolla Nos-topicissa olikin tosiaan jotain puhetta std imunokasta ja voisi olla hyvä modi myös ahdettuun, ehkäpä jopa erinomainen nimenomaan ahdettuun. Pelkkien nokkapyörien ajoituksilla pystyy kuitenkin, kuten sanottua, vaikuttamaan ratkaisevasti koneen luonteeseen kuin myös ahdetun koneen muuhun toimintaan. Tämän hetkisistä ajoituksista ei mitään varmaa tietoa joten ensin tarkoitus selvittää ne. Ja samallahan sen imunokankin laittais paikoilleen mikäli siihen päädytään.
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Näkemys on kysymys: Miksi ? Vuosi sitten kun laskeskelin gen1 turbon nokkia ja kanavia niin uudelleenajoitetut vakionokat olivat paras vaihtoehto. Overlapin lisääminen ei käsittääkseni lisää tehontuottoa vaan ainoastaan saa osan palamattomasta polttoaineesta menemään turboon asti ?
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Hmm...uudelleen ajoitetuilla vakionokillahan pääsee melko pitkälle mutta reippaammin tehoa haettaessa niihinkin olisi hyvä tehdä päivitystä. Tämä imunokka-pakonokan-tilalla modaus on kuitenkin kohtuu halpa temppu verrattuna varsinaisiin viritysnokkiin joten siinä mielessä se olisi mielenkiintoinen koittaa. Oletko Petrik laskenut mihin asti vakionokilla teoriassa voisi päästä, pakonokkahan kaiketi rupeaa ensin jarruttamaan?

Niin ja löytyykö täältä kokemusta, että missä vaiheessa busan sytytystä on syytä ruveta säätämään? Oma käsitys on että jos muuten toimiva kokoonpano niin sytytykseen ei tarvi puuttua keskimääräistä suuremmillakaan tehoilla.
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

gsxr kirjoitti:Oletko Petrik laskenut mihin asti vakionokilla teoriassa voisi päästä, pakonokkahan kaiketi rupeaa ensin jarruttamaan?
Laskentamallit on yksi näkökulma, mutta käytännössä näyttäisi olevan jenkkidynoissa reilusti yli 500hp vakionokilla ja vakiokannella turboilla. Esim tuo charlien yli 400km/t busa on juuri vakio-osilla kannen suhteen, sen sijaan alakertaa oli muutettu että kestää kaikki voimat.

Sytytystä haluavat jotkut alkaa rukkaamaan heti 0.8bar jälkeen, näemmä suomessa ja jenkeissä kuulemma - se mitä tiedän täällä suomessa pitkälti riippuen pakokaasun lämmöistä. Riittävän hidas dyno ja sytkän säätö onnistuu helposti tuon lämmön kontrolloinnin apuna. Tosin itse olen pysynyt tehokkaampien (300+rwhp) turbojen käytönnön säätämisestä kaukana, eli yleensä noin 5 metrin päässä josta näkee juuri mittarien lukemat eikä tarvitse varoa kun letkut irtoaa ;-).

No ainoastaan kerran on dynossa kampura tullut ulos kesken säädön, ja sekin oli vapari...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Turbopyörän kansi tuntuu olevan jollain tavalla mystinen kapistus, koska sen hieromisen suhteen mielipiteet näyttää jakautuvan aikalailla. Tiedän että vakiokannella on otettu viittäsataa heppaa, tosin nokista ja paineista ei tässä ko yksilössä ole varmuutta.
Kun taas toinen näkemys on että busan vakiokansi on hyvä noin 1bar asti ja sen jälkeen ahtopaineiden nosto ei enää tuo läheskään samaan malliin voimaa. 1bar=300rwhp joten siihen viiteensataan hevoseen on vielä matkaan.
Eräs maailmallakin arvostettu virityspaja oli sitä mieltä että jo 350rwhp paikkeilla olisi suositeltavaa ruveta asentamaan racing nokkia. Virityspajat vastaa sähköposteihin yleensä hyvin niukkasanaisesti joten sitäkautta ei tietoa paljon irtoa.

Koittamallahan totuus tietysti selviäisi ainakin rahamiehille :)

Hyvähän se olisi mitä pitemmälle vakio-osilla pääsisi, pysyisi homma jotenkin selkeämpänä kuin myös moottorin luonne. Perustuukohan tämä väitetty vakio-osien riittävyys oikeanlaiseen ahdin valintaan, valtavan ollessa parempi.

Hmm..nokkien avulla sitä hengitystä saisi kyllä paremmaksi mutta ehkä hankin vain sen säädettävän nokkapyörän vakio pakonokallekin ja koitetaan sitä kautta löytää lisää menohaluja ennen mitään muuta. :bulb:

Itse en kyllä halua sytytystä ruveta roplaamaan ennen kuin on oikeasti pakko, kuitenkin tulee vain uusia ongelmia...no vielä ei ole sen aikakaan.




Edited By gsxr on 1254784395
villeh
Viestit: 191
Liittynyt: 13 Maalis 2005, 12:54
Paikkakunta: joutseno

Viesti Kirjoittaja villeh »

gsxr kirjoitti:Turbopyörän kansi tuntuu olevan jollain tavalla mystinen kapistus, koska sen hieromisen suhteen mielipiteet näyttää jakautuvan aikalailla. Tiedän että vakiokannella on otettu viittäsataa heppaa, tosin nokista ja paineista ei tässä ko yksilössä ole varmuutta.
Kun taas toinen näkemys on että busan vakiokansi on hyvä noin 1bar asti ja sen jälkeen ahtopaineiden nosto ei enää tuo läheskään samaan malliin voimaa. 1bar=300rwhp joten siihen viiteensataan hevoseen on vielä matkaan.
Eräs maailmallakin arvostettu virityspaja oli sitä mieltä että jo 350rwhp paikkeilla olisi suositeltavaa ruveta asentamaan racing nokkia. Virityspajat vastaa sähköposteihin yleensä hyvin niukkasanaisesti joten sitäkautta ei tietoa paljon irtoa.

Koittamallahan totuus tietysti selviäisi ainakin rahamiehille :)

Hyvähän se olisi mitä pitemmälle vakio-osilla pääsisi, pysyisi homma jotenkin selkeämpänä kuin myös moottorin luonne. Perustuukohan tämä väitetty vakio-osien riittävyys oikeanlaiseen ahdin valintaan, valtavan ollessa parempi.

Hmm..nokkien avulla sitä hengitystä saisi kyllä paremmaksi mutta ehkä hankin vain sen säädettävän nokkapyörän vakio pakonokallekin ja koitetaan sitä kautta löytää lisää menohaluja ennen mitään muuta. :bulb:

Itse en kyllä halua sytytystä ruveta roplaamaan ennen kuin on oikeasti pakko, kuitenkin tulee vain uusia ongelmia...no vielä ei ole sen aikakaan.

Vakio kannella vähän avarrettuna riittää 400rwhp saakkaa säädettävillä nokkapyörillä 1,2 bar... Kaveri vaan kertos..




Edited By villeh on 1254819164
Tällänen täst tuli, anteeks. Mut tee itte parempi...
Vastaa Viestiin