Matkakokemus - Busa hyytyi jarrutettaessa

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
fiderjo
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Elo 2008, 12:29
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja fiderjo »

Tuli heitetyä Busalla 4.000 km lenkki Sweduissa ja Norjassa. Kakki meni hyvin Fauniin asti jossa iski merkillinen vika. Kone alkoi sammuilemaan kuumana aina kun jarrutti. Kylmänä ei alusa mitään oiretta. Vikaa yritettiin jäljittää sekä Falunin että Ludvikan Suzuki pajojen tietäjien kanssa ensin sähkövikana. Ei mitenkään mahtunut palloon että keulan pieni niiaus olisi polttoaineen syöttöön vaikuttanut. Lopulta jäljelle ei jäänyt kuin liemen saanti kun kaikki muut paikat (anturit, liittimet ...) oli käyty läpi ja vika ei poistunut. Kiitos Foorumin väelle jolta sain useita vinkkejä !!!
Ruotsista vaan ei löytynyt tiivistesarjaa ja siksi en arvannut ottaa pumppua paloihin. Ei kun keula takaisin Tukholmaa kohti. Matka kuitenkin hyytyi paljon ennen (ensi oireista totaalseen hyytymiseen n. 300 km) ja ystävällisen BMW pajan kavereilta sain työkaluja lainaksi jotta sain pumpun auki. Sieltähän se syy löytyi, itse iso paperi suodin ei ollut tukossa mutta pumpun sisällä olevat verkkosihdit (3 kpl) punaisen ruskean möhjon tukkimat. Sihdit lähti huuhtelemalla auki ja onneksi pajalta löytyi WURTH:n O-rengas satsi josta onneksi löytyi sopiva O-rengas avatessa rikkoutuneen tilalle (onneksi olivat polttoanetta kestävästä materiaaista, tarkastin Suomen wurth:ltä). Pumppu nippuun ja kone toimi taas kuin junan vessa. Ei kun keula takaisin Geirangeriin, pelasi loppumatkan kuin ihmisen mieli. Reissulla tuli käytyä melkein 2.000:ssa metrissä.
Ludvikan Suzuki sai maahantuojalta tiedon että -99 busien tankkien maalauksessa ei polttoainetankin alapuolen aukkoja peitetty ja tankin sisäpuolelle pääsi maalia joka kuulemma lähtee liikeelle vasta vuosienkin jälkeen. Tämä selittää sihdeistä löytyneet smägän punaisen värin.
ej
Avatar
jakehaanpää
Site Admin
Viestit: 1197
Liittynyt: 31 Touko 2004, 13:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jakehaanpää »

Mielenkiintoinen case ollut reissussa! Hyvä, et kaikki selvis ja bussikka tuli ajamalla himaan :thumbup:
Busailua keskeytyksettä vuodesta 2000
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
104-1242627923

Viesti Kirjoittaja 104-1242627923 »

Itse paininut saman ongelman kanssa.
Kertaalleen on pensapumppu avattu turun bikeworldin toimesta , mutta tarttee varmaan avata pumppu vielä kerran itse.
Soittelin susukin maahantuojan jollekin busa tietäjälle, sanoi joissakin tapauksissa vika korjaantuu kun avaa pumpun päällä olevat 2 ruuvia paljastuu alta pieni sihti joka menee helposti tukkoon ja muuttaa pensan paineen tyhjäkäynnillä ja sammuttaa koneen.
Kun ruuvit avaa ja ovalin palikan vetää pois pensa juoksee solkenaan.
Kannattaa siis tyhjentää tankki ensin.
Avatar
Jokimaa
Viestit: 240
Liittynyt: 23 Heinä 2005, 14:11
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jokimaa »

Minulla sama vika ja sitä sitten ihmeteltiin.Mutta kun teipasin sen hökötyksen jolla on varmaankin nimi,joka sammuttaa pyörän jos kaatuu.Laitoin teipillä sen linksun kiinni niin ei sitten enää sammunut ja toimii kuin unelma.Oikealla tankin kulmassa se minulla oli,semmoinen mutikka??
Tänään liikun, syön ja juon tavalla, joka saa oloni tuntumaan hyvältä.
Avatar
eeroolli
Viestit: 54
Liittynyt: 20 Heinä 2009, 15:47

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Jokimaa kirjoitti:Minulla sama vika ja sitä sitten ihmeteltiin.Mutta kun teipasin sen hökötyksen jolla on varmaankin nimi,joka sammuttaa pyörän jos kaatuu.Laitoin teipillä sen linksun kiinni niin ei sitten enää sammunut ja toimii kuin unelma.Oikealla tankin kulmassa se minulla oli,semmoinen mutikka??


Mikä muuten sen mutikan nimi on joka haistelee /sammuttaa bussukan jos kaatuupi?
JA mistäpä tarkkaan ottaen löytyy tuollainen tappokytkinmutikka, onko se tankin oikean takakulman alla rungossa kiinni joku helisevä asentotunnistinmutikka johon tulee pari johtoa, mustavalk. ja harmaa tai musta.




Edited By eeroolli on 1251583997
fiderjo
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Elo 2008, 12:29
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja fiderjo »

On TOS tip over sensor ja sijaitsee tankin oikeanpuoleisen saranan vieressä. Sen muuten sa aukikin jos epäilee toimintaa.
ej
Avatar
eeroolli
Viestit: 54
Liittynyt: 20 Heinä 2009, 15:47

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

fiderjo kirjoitti:On TOS tip over sensor ja sijaitsee tankin oikeanpuoleisen saranan vieressä. Sen muuten sa aukikin jos epäilee toimintaa.
Kiitokset infosta ja hyvästä vinkistä :respekt:
Nyt tietää senkin jos alkaa mopo oudosti sammuileen muulloin kuin "vatupassiasennossa".
Vastaa Viestiin