K8 turbolle säätösofta... - Olisi saatavilla
Tässä iltapuhteina rakensin alustavan version K8/K9 turbopyörien säätösoftasta. Edellytys softan käyttöön on että nykyisen IAP sensorin tilalle laitetaan GM3bar sensori tai vastaava. Tämän jälkeen ohjelmassa voidaan määritellä kullekin paineluvulle bensansyöttö ja säätää pyörän omaa ecua optimiin.
Jos ja kun jollain riitää kiinnostusta aikaa GEN2 turbopyörän testaamiseen niin yhteys meikäläisen ja laitetaan yhteistyössä projekti pystyyn.
Jos ja kun jollain riitää kiinnostusta aikaa GEN2 turbopyörän testaamiseen niin yhteys meikäläisen ja laitetaan yhteistyössä projekti pystyyn.
Greg:ltä, www.boostbysmith.com saa tilattua valmiita kaapeleita joilla tuollainen GM3 bar sensori voidaan asentaa suoraan Suzuki/Denson IAP anturin tilalle gen2 busseissa. Testeissä saadaan injektorit eli yhteensä 500cc/sylinteri kaikki virtaamaan 100% joka tarkoittaa noin 300-350hp tehoa vakioboxista uudelleenohjelmoinnilla ja anturinvaihdolla. Tuo on muistaakseni 122LPH ja Bosch pumpun tuotto pitäisi gen2 riittää 144LPH joten pieni turvamarginaali vielä jääkin.
(Ei toimi nämä uudemmat jutut gen1 pyörissä.)
Edited By PetriK on 1266045061
(Ei toimi nämä uudemmat jutut gen1 pyörissä.)
Edited By PetriK on 1266045061
Jaa, Gen2:ssa vakiona tehokkaampi pumppu? Onko joku testannut onko se pumppu runkoineen vaihtokelpoinen Gen1 ja Gen2 kesken?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Täytyi tarkistaa tämä nettifakta itsekin manuaalista ja ihan yhtä tehoton on speksien mukaan kuin gen1 pumppukin ;-(PetriK kirjoitti:Manuaalin mukaan tehokkaampi ... mitattu ei ole. Kaipa siinä valkoisssa on tämä katsottu koska tehoissa ollaan rajoilla.
Mulla on tossa yhdet ylimääräiset gen2 läppärungot ja niissä irrallisena injetorit, täytyy varmaan jossain vaiheessa mitata itsekin ne kun nämä nettifaktat niin usein osoittautuvat huuhaaksi.
Jenkeissä tämä boostfuel moduli on juuri menossa ensimmäiseen testiin. Toivottavasti saadaan hiottua se täyteen valmiuteen näin etänä kun täältä suomesta ei sopivaa peliä testaukseen löytynyt.
Tässä välissä boostfuel moduliin on tullut pari moottorin elinikää parantavaa turvaominaisuutta lisää:
1) Jos ahtopaine nousee yli ennalta asetetun rajan (esim 1.2bar) niin vikavalo alkaa vilkkumaan
2) Jos pyörän oma vakiolambda-anturi tunnistaa että seos on yli 13.2 ja ahtopaine on yli 0.2bar niin vikavalo alkaa vilkkumaan
Vikakoodia pyörä ei kuitenkaan anna vaan näytöllä näkyy katsottaessa C00. Eli vilkkuva valo ja C00 pitäisi kertoa että vikaa pyörässä ei varsinaisesti ole mutta voi toki olla tulossa jos tätä vilkkuvaloa ei huomioi. Valon vilkkuminen loppuu kun virrat kääntää hetkeksi pois ja takaisin päälle.
Joskus on nähnyt näitä turboja josta hukkaportin ohjausletku on irronnut ja paineet nousseet ylös. Samoin on ainakin jostain kuulunut huhua että bensa ei ole riittänyt ja on päässyt käymään niin laihalla että sulatti kansipahvin. Toivottavasti tällaisilla uusilla ominaisuuksilla voidaan jatkossa välttää mainitunlaiset ongelmat turbopyörissä.
Tässä välissä boostfuel moduliin on tullut pari moottorin elinikää parantavaa turvaominaisuutta lisää:
1) Jos ahtopaine nousee yli ennalta asetetun rajan (esim 1.2bar) niin vikavalo alkaa vilkkumaan
2) Jos pyörän oma vakiolambda-anturi tunnistaa että seos on yli 13.2 ja ahtopaine on yli 0.2bar niin vikavalo alkaa vilkkumaan
Vikakoodia pyörä ei kuitenkaan anna vaan näytöllä näkyy katsottaessa C00. Eli vilkkuva valo ja C00 pitäisi kertoa että vikaa pyörässä ei varsinaisesti ole mutta voi toki olla tulossa jos tätä vilkkuvaloa ei huomioi. Valon vilkkuminen loppuu kun virrat kääntää hetkeksi pois ja takaisin päälle.
Joskus on nähnyt näitä turboja josta hukkaportin ohjausletku on irronnut ja paineet nousseet ylös. Samoin on ainakin jostain kuulunut huhua että bensa ei ole riittänyt ja on päässyt käymään niin laihalla että sulatti kansipahvin. Toivottavasti tällaisilla uusilla ominaisuuksilla voidaan jatkossa välttää mainitunlaiset ongelmat turbopyörissä.
Pientä edistymistä asiassa:
Jenkeissä on nyt pari gen2 pyörää nyt dynottu tällaisella yhdistelmällä:
- FMU, eli ahtopaineen mukaan säätyvä regulaattori
- GM3bar anturi busan vakioanturin paikalla, maksaa noin 50-100e liittimineen riippuen mistä ostaa
- Tehokkaampi polttoainepumppu, esim bosch
- Säätäminen tehty pelkästään busan eculla ja boostfuel optiolla
Siis gen2:ssa ei enään tarvita mitään ylimääräisiä suuttimia tai ruiskunohjauksia. Tämän jälkimmäisen mopon olivat säätäneet 20psi / 1.4bar ahtopaineeseen saakka jolloin tuotti 329hp takarenkaalta. Tämä menetelmä alentaa kustannuksia ja samalla lisää luotettavuutta kun ylimääräiset sähkötyöt voi jättää tekemättä.
Jenkeissä on nyt pari gen2 pyörää nyt dynottu tällaisella yhdistelmällä:
- FMU, eli ahtopaineen mukaan säätyvä regulaattori
- GM3bar anturi busan vakioanturin paikalla, maksaa noin 50-100e liittimineen riippuen mistä ostaa
- Tehokkaampi polttoainepumppu, esim bosch
- Säätäminen tehty pelkästään busan eculla ja boostfuel optiolla
Siis gen2:ssa ei enään tarvita mitään ylimääräisiä suuttimia tai ruiskunohjauksia. Tämän jälkimmäisen mopon olivat säätäneet 20psi / 1.4bar ahtopaineeseen saakka jolloin tuotti 329hp takarenkaalta. Tämä menetelmä alentaa kustannuksia ja samalla lisää luotettavuutta kun ylimääräiset sähkötyöt voi jättää tekemättä.