Nyt on paha sähkövika!
Tässä alkaa jo motivaatio loppua. Latausjännite on luokkaa vähän yli 12 volttia eli aivan liian vähän. Seuraavat paikat tarkastettu.
- Vuotovirtaa? Ei ole.
- Generaattorin vastukset: 0,4 ohmia eli alueella.
- Generaattorin latausjännite: yli 65 volttia koneen käydessä 5 000 k/min
- Regulaattori tarkistettu? On, niitä on jo kolmin kappalein.
Mistä siis seuraavaksi voisi etsiä vikaa?
- Vuotovirtaa? Ei ole.
- Generaattorin vastukset: 0,4 ohmia eli alueella.
- Generaattorin latausjännite: yli 65 volttia koneen käydessä 5 000 k/min
- Regulaattori tarkistettu? On, niitä on jo kolmin kappalein.
Mistä siis seuraavaksi voisi etsiä vikaa?
Liittimet. Ensimmäinen tankin alla, kampuralta tulevat kolme keltaista johtoa mustaan liittimeen. Tarkista liittimen kunto. Entä takakatteen sisällä oleva tasaajan liitin?
Entä apulaitteet, mitäs kaikkea pyörään alunperin kuulumatonta on asennettu?
Edited By jarim on 1248457000
Entä apulaitteet, mitäs kaikkea pyörään alunperin kuulumatonta on asennettu?
Edited By jarim on 1248457000
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Jännitemittaus akun navoista, siis ei kaapeleista vaan sieltä sivusta itse akun-napametallista.
Virrat pois, jännite pitäisi olla 11-12 volttia
Virrat päälle, jännitteen tulee laskea 0,2 ... 1 volttia.
Käynnistä kone, startin aikana jännite käväisee alempana.
Käynnissä ollessaan, jos yleensä lataa, niin jännite nousee hitaammin tai nopeammin ...
Jos jännite ei nouse yli 14 voltin, niin sitten seuraavat mittaukset:
Lataussäätimen plusjohdosta, itse johdon sisältä neulan kanssa otettuna mittarin plusmittajohtoon ja mittarin miinusmittajohto akun plusnapaan. Jos mittarinäyttää enemmän kuin 0,2-0,3 volttia, niin vika on plusjohdon liittimissä.
Sama mittaus lataussäätimen miinusjohdosta akun miinusnapaan kertoo miinuspuolen liittimien kunnon.
Kannattaa mitata myös jollain toisella mittarilla, tai ainakin tarkastaa tämän mittarin pariston kunto.
Noilla jutuilla pitäisi ainakin saada osviittaa, missä vika luuraa
Virrat pois, jännite pitäisi olla 11-12 volttia
Virrat päälle, jännitteen tulee laskea 0,2 ... 1 volttia.
Käynnistä kone, startin aikana jännite käväisee alempana.
Käynnissä ollessaan, jos yleensä lataa, niin jännite nousee hitaammin tai nopeammin ...
Jos jännite ei nouse yli 14 voltin, niin sitten seuraavat mittaukset:
Lataussäätimen plusjohdosta, itse johdon sisältä neulan kanssa otettuna mittarin plusmittajohtoon ja mittarin miinusmittajohto akun plusnapaan. Jos mittarinäyttää enemmän kuin 0,2-0,3 volttia, niin vika on plusjohdon liittimissä.
Sama mittaus lataussäätimen miinusjohdosta akun miinusnapaan kertoo miinuspuolen liittimien kunnon.
Kannattaa mitata myös jollain toisella mittarilla, tai ainakin tarkastaa tämän mittarin pariston kunto.
Noilla jutuilla pitäisi ainakin saada osviittaa, missä vika luuraa
Generaattorilta tulevat johdot ok, mutta tuon tasasuuntaajalle menevä liitin oli "hieman" ottanut lämpöä, joten uusin sen pari viikkoa sitten. Uusiksi meni sitten myös tasasuuntaajan liitin.jarim kirjoitti:Liittimet. Ensimmäinen tankin alla, kampuralta tulevat kolme keltaista johtoa mustaan liittimeen. Tarkista liittimen kunto. Entä takakatteen sisällä oleva tasaajan liitin?
Entä apulaitteet, mitäs kaikkea pyörään alunperin kuulumatonta on asennettu?
Tällä hetkellä ei ole mitään apulaitetta. Otin pois 12 voltin liittimen ja siihen liittyneen elektroniikan: yksi rele ja muutamat kytkennät. Kytkennät oli tehty ryöstöliittimillä, joten suojasin kaapelit liitinten poiston jälkeen.
Ensimmäiset mittaukset ok, mutta toiset näyttävät nollaa, jos teen ne ohjeiden mukaan. Jos taas kytken esim. ensimäisessä esimerkissä miinusmittajohdon akun miinusnapaan, niin alkaa johtaa.HarriVaari kirjoitti:Jännitemittaus akun navoista, siis ei kaapeleista vaan sieltä sivusta itse akun-napametallista.
Virrat pois, jännite pitäisi olla 11-12 volttia
Virrat päälle, jännitteen tulee laskea 0,2 ... 1 volttia.
Käynnistä kone, startin aikana jännite käväisee alempana.
Käynnissä ollessaan, jos yleensä lataa, niin jännite nousee hitaammin tai nopeammin ...
Jos jännite ei nouse yli 14 voltin, niin sitten seuraavat mittaukset:
Lataussäätimen plusjohdosta, itse johdon sisältä neulan kanssa otettuna mittarin plusmittajohtoon ja mittarin miinusmittajohto akun plusnapaan. Jos mittarinäyttää enemmän kuin 0,2-0,3 volttia, niin vika on plusjohdon liittimissä.
Sama mittaus lataussäätimen miinusjohdosta akun miinusnapaan kertoo miinuspuolen liittimien kunnon.
Kannattaa mitata myös jollain toisella mittarilla, tai ainakin tarkastaa tämän mittarin pariston kunto.
Noilla jutuilla pitäisi ainakin saada osviittaa, missä vika luuraa
Vastaavasti, jos toisessa esimerkissä kytken piuhan akun päässä plussanapaan, tulee tuo 12 volttia.
Liittimet siis väärinpäin?
Noiden mittausten perusteella ongelma olisi säätimessä, eli se antaa vain 12 volttia ... Mutta kun olet jo kolmea kokeillut, niin ei se säädin silloin ole ongelma.
Yhden vaiheen puuttuminen voisi tuon tehdä, mutta kun olet jo sieltä mitannut yli 65 volttia vaihtosähköä, niin sekin on ok. Onhan niiden kaikkien kolmen laturilta tulevan johdon väliltä mitattu, eli mittaukset A-B, A-C ja B-C (johdot a, b ja c) ja mittari VAC alueella?
Akku tietysti voisi olla sökö, mutta silloin tuo käynnistäminen olisi hankalaa...
Alkaa mennä henkimaailman tai oskilloskoopin käytön puolelle tuosta jatkaminen...
Yhden vaiheen puuttuminen voisi tuon tehdä, mutta kun olet jo sieltä mitannut yli 65 volttia vaihtosähköä, niin sekin on ok. Onhan niiden kaikkien kolmen laturilta tulevan johdon väliltä mitattu, eli mittaukset A-B, A-C ja B-C (johdot a, b ja c) ja mittari VAC alueella?
Akku tietysti voisi olla sökö, mutta silloin tuo käynnistäminen olisi hankalaa...
Alkaa mennä henkimaailman tai oskilloskoopin käytön puolelle tuosta jatkaminen...
HarriVaari kirjoitti:Onhan niiden kaikkien kolmen laturilta tulevan johdon väliltä mitattu, eli mittaukset A-B, A-C ja B-C (johdot a, b ja c) ja mittari VAC alueella?
Akku tietysti voisi olla sökö, mutta silloin tuo käynnistäminen olisi hankalaa...
Alkaa mennä henkimaailman tai oskilloskoopin käytön puolelle tuosta jatkaminen...
Jep, tuo mittaus on tehty.
Akku on lähes uusi - ja mallia Biltema, mutta se nyt tuskin aiheuttanee vikaa.
Eli eli: mitäpä tässä enää osaisi tehdä?
Mulla bilteman akku aiheutti ongelmia, vaikka pyörä lähtikin käyntiin sillä...............tuomask kirjoitti:HarriVaari kirjoitti:Onhan niiden kaikkien kolmen laturilta tulevan johdon väliltä mitattu, eli mittaukset A-B, A-C ja B-C (johdot a, b ja c) ja mittari VAC alueella?
Akku tietysti voisi olla sökö, mutta silloin tuo käynnistäminen olisi hankalaa...
Alkaa mennä henkimaailman tai oskilloskoopin käytön puolelle tuosta jatkaminen...
Jep, tuo mittaus on tehty.
Akku on lähes uusi - ja mallia Biltema, mutta se nyt tuskin aiheuttanee vikaa.
Eli eli: mitäpä tässä enää osaisi tehdä?
Tällänen täst tuli, anteeks. Mut tee itte parempi...
Itse asiassa ei miullakkaan, sitten vasta kun toisen uude akun ostin.
Mopo siis lähti aina käyntiin, mut ei ottanut kierroksia, eli jostain syysta virta ei jaksanu bensapumua pyörittää..
Eiks jostain sais varmasti rokkaavan akun vaikka kokeiluun?
Edited By villeh on 1248512301
Mopo siis lähti aina käyntiin, mut ei ottanut kierroksia, eli jostain syysta virta ei jaksanu bensapumua pyörittää..
Eiks jostain sais varmasti rokkaavan akun vaikka kokeiluun?
Edited By villeh on 1248512301
Tällänen täst tuli, anteeks. Mut tee itte parempi...
Onko tää liitos onnistunut satavarmasti?tuomask kirjoitti:jarim kirjoitti:Liittimet. Ensimmäinen tankin alla, kampuralta tulevat kolme keltaista johtoa mustaan liittimeen. Tarkista liittimen kunto. Entä takakatteen sisällä oleva tasaajan liitin?
Entä apulaitteet, mitäs kaikkea pyörään alunperin kuulumatonta on asennettu?
Generaattorilta tulevat johdot ok, mutta tuon tasasuuntaajalle menevä liitin oli "hieman" ottanut lämpöä, joten uusin sen pari viikkoa sitten. Uusiksi meni sitten myös tasasuuntaajan liitin.
Tällä hetkellä ei ole mitään apulaitetta. Otin pois 12 voltin liittimen ja siihen liittyneen elektroniikan: yksi rele ja muutamat kytkennät. Kytkennät oli tehty ryöstöliittimillä, joten suojasin kaapelit liitinten poiston jälkeen.
Tällänen täst tuli, anteeks. Mut tee itte parempi...