Vikako??

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
75-1210773054

Viesti Kirjoittaja 75-1210773054 »

vm. 2005 busassa ollu jo pitempään hiukkasen häiritsevä "ääni" joka luultavimmin tulee motista. Eli esim. liikennevaloihin tultaessa koneen laskiessa tyhjäkäynnille niin tangossa tuntuu ikäänkuin kolahdus koneesta, korvalla ei juuri kuule. Vika esiintyy tyhjäkäynnillä epämääräisen väliajoin. "Vikaan" liittyy tyhjäkäynnin hetkellinen aavistuksen putoaminen. Muilla kierroksilla kone toimii hyvin. Paikallinen mp-huoltaja sanoi että ei hälyyttävää, ilmeisesti näin koska "kolahdukset" kuulunu/tuntunu jo toista kesää. Kiinnostaisi vaan tietää että mistä moinen johtuu???? Iso huolto tehty noin kolme tonnia sitten.
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Läpät synkkaukseen jos tyhjäkäynnillä ollessa kierrokset notkahtaa hetkellisesti palautuen kuitenkin saman tien normaaliin.
75-1210773054

Viesti Kirjoittaja 75-1210773054 »

Synkattu kolmetonnia sitten.
84-1131181311

Viesti Kirjoittaja 84-1131181311 »

Oisko kolina kykästä?
75-1210773054

Viesti Kirjoittaja 75-1210773054 »

Kykä=kytkin???

Vaikea sanoa, "kolahdukset" samat kytkin pohjassa tai ei. Mikä siellä kolisis? Muuten kytkin toimii ok eikä pidä ylimääräisiä ääniä.




Edited By Kasawika on 1246363586
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ottaisin kytkimen auki ja tarkistaisin siinä pohjakäikäleessä olevien pulttien kiinnityksen. Pyörä sivujalalle niin kopan voi avata niin ettei öljyä juuri ulos tule.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
84-1131181311

Viesti Kirjoittaja 84-1131181311 »

Kompataan Jarim:a noiden pulttien osalta. Toinen asia mikä ääntä saattaisi aiheuttaa on kytkimen back-torgue-limiter vai mikä se oli...
75-1210773054

Viesti Kirjoittaja 75-1210773054 »

Eikös jos btl ei toimi niin kytkin luistaa ja nappaa kiinni terävästi??? Pyörällä ei ole kylläkään "vedätelty" enemmälti, mittarissa n.26000km. Kytkin ei mielestäni luista olleskaan ja toimii jouhevasti. Voihan se olla että mekanismi takeltelee ja sitten tyhjäkäynnillä ramppi kiristää pakkaa ja aiheuttaa kolahduksen??

Tuossahan vois tietysti kokeilla eri öljyä, tällä hetkellä koneessa motorexia. Hyviä öljyvaihtoehtojahan on niin paljon kuin käyttäjiäkin :)

Pitänee availla jossain vaiheessa kytkinkoppa ja kurkata sisälle. Luulin että nuo pulttien löystyminen olisi jo korjattu -05:een.
Falconer
Viestit: 48
Liittynyt: 25 Touko 2004, 08:37
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Falconer »

Kasawika kirjoitti:Eikös jos btl ei toimi niin kytkin luistaa ja nappaa kiinni terävästi??? Pyörällä ei ole kylläkään "vedätelty" enemmälti, mittarissa n.26000km. Kytkin ei mielestäni luista olleskaan ja toimii jouhevasti. Voihan se olla että mekanismi takeltelee ja sitten tyhjäkäynnillä ramppi kiristää pakkaa ja aiheuttaa kolahduksen??

Tuossahan vois tietysti kokeilla eri öljyä, tällä hetkellä koneessa motorexia. Hyviä öljyvaihtoehtojahan on niin paljon kuin käyttäjiäkin :)

Pitänee availla jossain vaiheessa kytkinkoppa ja kurkata sisälle. Luulin että nuo pulttien löystyminen olisi jo korjattu -05:een.

Mulla K6 ja omasta mielestä sama "vika" ajoittaisineen kolahduksineen. Kolahduksiiin ei vaikuta mitenkään onko kytkin auki vai kiinni. Mittarissa nyt + 33 tkm. Minusta kolahdukset alkavat vasta sitten kun moottori on kunnolla lämmennyt. Itse veikkaan nokkaketjua tai pikemminkin sen kiristäjää. Aioin seuraavalla kerralla vaihtaa paksummat öljyt eli 15-20 W alkaen (ehkä 15w-50 voisi olla paikallaan) ja katsoa muuttuuko tilanne miksikään. Nyt 10w-40 Castrol.




Edited By Falconer on 1247203443
Vanha pieru
75-1210773054

Viesti Kirjoittaja 75-1210773054 »

Juu oon huomannut saman eli kylmänä ei "kolahtele". Itellä käynyt mielessä myös tuo nokkaketju. Pyörällä ajettu 27 tkm, joten luulis sen "rallattelevan" vielä pitkään jos ei mitään valmistusvirhettä. Pistähän kommenttia kun oot vaihtanut öljyt.

Tuo toi kyllä mukavaa vahvistusta siitä ettei tässä meikeläinen ihan hulluksi ole tulossa... kun joku "kolisee" ...jossain :)
Falconer
Viestit: 48
Liittynyt: 25 Touko 2004, 08:37
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Falconer »

Kasawika kirjoitti:Juu oon huomannut saman eli kylmänä ei "kolahtele". Itellä käynyt mielessä myös tuo nokkaketju. Pyörällä ajettu 27 tkm, joten luulis sen "rallattelevan" vielä pitkään jos ei mitään valmistusvirhettä. Pistähän kommenttia kun oot vaihtanut öljyt.

Tuo toi kyllä mukavaa vahvistusta siitä ettei tässä meikeläinen ihan hulluksi ole tulossa... kun joku "kolisee" ...jossain :)

Viime kesänä kiinnitin eka kerran huomion kolahteluun - oisko ollut silloin kymppi vähemmän matkamittarissa.

Ostin kannun TB:n superbike öljyä 15w-50 ja vaihdoin sen viikonloppuna. Filtteriä en vaihtanut, mutta yllätävän paljon kone ottaa öljyä sisuksiinsa - n. 3,6 L !. Pyöräytin hiukan startilla konetta jotta öljypumppu pukkasi viimesetkin tipat koneesta. Käynnistää ei konetta kuitenkaan kannata...

Enivei nyt muutamaa sataa kilometriä myöhemmin voinen todeta mutuna, että kolahdukset vaimenivat.

Aika näyttää onko vikaa kytkimessä vai tuleeko äänet nokkaketjusta. Vastaisuudessa kuitenkin aoin käyttää
tuon viskositeetin öljyä kun ei siitä pitäisi haittaakaan olla.
Sitähän löytyy ainakin Motulina ja Mobilina Teboilin lisäksi.

Tietenkin asia voi olla niin, että olemme kuunnelleet liian herkällä korvalla. Jos kyseessä olisi Kawa (omistin aikanaan kolme niitä peräkkäin...varsinkin viimeinen zzr1100 oli varsinainen sepelimylly:) )en paljon asiasta kirjoittelisi. Edellinenkin pyöränikin oli busa (vm99) ja siinä oli mittarissa 52tkm kun sen vaihdoin nykyiseen. Siinä kai kolahtelua ei ollut kun en sitä noteerannut...mutta yksilöitähän nämäkin ovat. Äänet saattavat kuulua toleranssiin.

Kun ja jos itse vaihdat paksummat öljyt, niin kerropa "mutusi".
Vanha pieru
Avatar
Dösällä
Viestit: 435
Liittynyt: 18 Kesä 2009, 18:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dösällä »

Melko paksua laitoit... Olihan pyörä suorassa kun kaadoit oikean määrän (ei siis sivutuella)?

Itse en lähtisi viskositeettia lisäämällä peittämään kenties orastavia vikoja vaan etsisin syyn -> eliminointi ts. mahdollinen korjaus. Tulee monesti halvemmaksi pidemmällä tähtäimellä.

(edit; typo)




Edited By Dösällä on 1247772530
AD/HD
74-1141384116

Viesti Kirjoittaja 74-1141384116 »

TERE

Löytyikö tähän ongelmaan ratkaisua?
Itellä kolisee oikein kunnolla 30tkm ajettu k6 ja samat on symptoomit.
Uudet öljyt sisällä ja silti kolisee.

Tuota kolinaa voisi kuvailla, että liikkeelle lähtiessä, kun alkaa koneessa jyskymään niin tuntuu kuin olisi joku basisti nenäkeppien tilalla.




:(
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Kytkinkoppa auki ja tarkistamaan onko "jousitornit" ja jousia puristavat pultit kunnolla kiinni.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
janne
Viestit: 661
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 21:19
Paikkakunta: Lohtaja

Viesti Kirjoittaja janne »

Pyörällä ei ole kylläkään "vedätelty".
jos se johtus tuosta :oho:
9.925/230 :p
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
Vastaa Viestiin