Vikako??
vm. 2005 busassa ollu jo pitempään hiukkasen häiritsevä "ääni" joka luultavimmin tulee motista. Eli esim. liikennevaloihin tultaessa koneen laskiessa tyhjäkäynnille niin tangossa tuntuu ikäänkuin kolahdus koneesta, korvalla ei juuri kuule. Vika esiintyy tyhjäkäynnillä epämääräisen väliajoin. "Vikaan" liittyy tyhjäkäynnin hetkellinen aavistuksen putoaminen. Muilla kierroksilla kone toimii hyvin. Paikallinen mp-huoltaja sanoi että ei hälyyttävää, ilmeisesti näin koska "kolahdukset" kuulunu/tuntunu jo toista kesää. Kiinnostaisi vaan tietää että mistä moinen johtuu???? Iso huolto tehty noin kolme tonnia sitten.
Ottaisin kytkimen auki ja tarkistaisin siinä pohjakäikäleessä olevien pulttien kiinnityksen. Pyörä sivujalalle niin kopan voi avata niin ettei öljyä juuri ulos tule.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Eikös jos btl ei toimi niin kytkin luistaa ja nappaa kiinni terävästi??? Pyörällä ei ole kylläkään "vedätelty" enemmälti, mittarissa n.26000km. Kytkin ei mielestäni luista olleskaan ja toimii jouhevasti. Voihan se olla että mekanismi takeltelee ja sitten tyhjäkäynnillä ramppi kiristää pakkaa ja aiheuttaa kolahduksen??
Tuossahan vois tietysti kokeilla eri öljyä, tällä hetkellä koneessa motorexia. Hyviä öljyvaihtoehtojahan on niin paljon kuin käyttäjiäkin
Pitänee availla jossain vaiheessa kytkinkoppa ja kurkata sisälle. Luulin että nuo pulttien löystyminen olisi jo korjattu -05:een.
Tuossahan vois tietysti kokeilla eri öljyä, tällä hetkellä koneessa motorexia. Hyviä öljyvaihtoehtojahan on niin paljon kuin käyttäjiäkin
Pitänee availla jossain vaiheessa kytkinkoppa ja kurkata sisälle. Luulin että nuo pulttien löystyminen olisi jo korjattu -05:een.
Kasawika kirjoitti:Eikös jos btl ei toimi niin kytkin luistaa ja nappaa kiinni terävästi??? Pyörällä ei ole kylläkään "vedätelty" enemmälti, mittarissa n.26000km. Kytkin ei mielestäni luista olleskaan ja toimii jouhevasti. Voihan se olla että mekanismi takeltelee ja sitten tyhjäkäynnillä ramppi kiristää pakkaa ja aiheuttaa kolahduksen??
Tuossahan vois tietysti kokeilla eri öljyä, tällä hetkellä koneessa motorexia. Hyviä öljyvaihtoehtojahan on niin paljon kuin käyttäjiäkin
Pitänee availla jossain vaiheessa kytkinkoppa ja kurkata sisälle. Luulin että nuo pulttien löystyminen olisi jo korjattu -05:een.
Mulla K6 ja omasta mielestä sama "vika" ajoittaisineen kolahduksineen. Kolahduksiiin ei vaikuta mitenkään onko kytkin auki vai kiinni. Mittarissa nyt + 33 tkm. Minusta kolahdukset alkavat vasta sitten kun moottori on kunnolla lämmennyt. Itse veikkaan nokkaketjua tai pikemminkin sen kiristäjää. Aioin seuraavalla kerralla vaihtaa paksummat öljyt eli 15-20 W alkaen (ehkä 15w-50 voisi olla paikallaan) ja katsoa muuttuuko tilanne miksikään. Nyt 10w-40 Castrol.
Edited By Falconer on 1247203443
Vanha pieru
Juu oon huomannut saman eli kylmänä ei "kolahtele". Itellä käynyt mielessä myös tuo nokkaketju. Pyörällä ajettu 27 tkm, joten luulis sen "rallattelevan" vielä pitkään jos ei mitään valmistusvirhettä. Pistähän kommenttia kun oot vaihtanut öljyt.
Tuo toi kyllä mukavaa vahvistusta siitä ettei tässä meikeläinen ihan hulluksi ole tulossa... kun joku "kolisee" ...jossain
Tuo toi kyllä mukavaa vahvistusta siitä ettei tässä meikeläinen ihan hulluksi ole tulossa... kun joku "kolisee" ...jossain
Kasawika kirjoitti:Juu oon huomannut saman eli kylmänä ei "kolahtele". Itellä käynyt mielessä myös tuo nokkaketju. Pyörällä ajettu 27 tkm, joten luulis sen "rallattelevan" vielä pitkään jos ei mitään valmistusvirhettä. Pistähän kommenttia kun oot vaihtanut öljyt.
Tuo toi kyllä mukavaa vahvistusta siitä ettei tässä meikeläinen ihan hulluksi ole tulossa... kun joku "kolisee" ...jossain
Viime kesänä kiinnitin eka kerran huomion kolahteluun - oisko ollut silloin kymppi vähemmän matkamittarissa.
Ostin kannun TB:n superbike öljyä 15w-50 ja vaihdoin sen viikonloppuna. Filtteriä en vaihtanut, mutta yllätävän paljon kone ottaa öljyä sisuksiinsa - n. 3,6 L !. Pyöräytin hiukan startilla konetta jotta öljypumppu pukkasi viimesetkin tipat koneesta. Käynnistää ei konetta kuitenkaan kannata...
Enivei nyt muutamaa sataa kilometriä myöhemmin voinen todeta mutuna, että kolahdukset vaimenivat.
Aika näyttää onko vikaa kytkimessä vai tuleeko äänet nokkaketjusta. Vastaisuudessa kuitenkin aoin käyttää
tuon viskositeetin öljyä kun ei siitä pitäisi haittaakaan olla.
Sitähän löytyy ainakin Motulina ja Mobilina Teboilin lisäksi.
Tietenkin asia voi olla niin, että olemme kuunnelleet liian herkällä korvalla. Jos kyseessä olisi Kawa (omistin aikanaan kolme niitä peräkkäin...varsinkin viimeinen zzr1100 oli varsinainen sepelimylly:) )en paljon asiasta kirjoittelisi. Edellinenkin pyöränikin oli busa (vm99) ja siinä oli mittarissa 52tkm kun sen vaihdoin nykyiseen. Siinä kai kolahtelua ei ollut kun en sitä noteerannut...mutta yksilöitähän nämäkin ovat. Äänet saattavat kuulua toleranssiin.
Kun ja jos itse vaihdat paksummat öljyt, niin kerropa "mutusi".
Vanha pieru
Melko paksua laitoit... Olihan pyörä suorassa kun kaadoit oikean määrän (ei siis sivutuella)?
Itse en lähtisi viskositeettia lisäämällä peittämään kenties orastavia vikoja vaan etsisin syyn -> eliminointi ts. mahdollinen korjaus. Tulee monesti halvemmaksi pidemmällä tähtäimellä.
(edit; typo)
Edited By Dösällä on 1247772530
Itse en lähtisi viskositeettia lisäämällä peittämään kenties orastavia vikoja vaan etsisin syyn -> eliminointi ts. mahdollinen korjaus. Tulee monesti halvemmaksi pidemmällä tähtäimellä.
(edit; typo)
Edited By Dösällä on 1247772530
AD/HD
Kytkinkoppa auki ja tarkistamaan onko "jousitornit" ja jousia puristavat pultit kunnolla kiinni.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport