Pohjois norja
Pitäs lähteä huomenna kolmeksi viikoksi Salankiin, Kittilän pohjoisosaan appiukon mökille "talkoisiin". Samalla olen ajatellut ajella tuonne Norjan pohjoisrannikolle parin päivän lenkin.
Kattelin just sääennustetta ja torstaiyölle lupaili räntäsadetta. Taitaa jäädä mopoilut väliin ja joutunee lähtemään kotelolla reissuun...
Tää Suomen keli on
Kattelin just sääennustetta ja torstaiyölle lupaili räntäsadetta. Taitaa jäädä mopoilut väliin ja joutunee lähtemään kotelolla reissuun...
Tää Suomen keli on
SMR
Busanistit +200mph Club Finland
Busanistit +200mph Club Finland
Pohjois-Norja on masokisteille, törkeen kylmää, kallista ja sateista. Maisemat kompensoi kurjuuta mutta ei riittävästi. Kannattaa lähteä aina etelään jos voi. Jossei voi niin Saimaata ja muita järvisiä sivistysalueita voi kierrellä- Suomi ylipäänsä on kesälläkin kylmä paikka moottoripyöräilyyn. Alpeille vaan, säädät sitten itse lämpötilat kelin ja korkeuden mukaan.
- toimeve
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 22 Elo 2006, 18:22
- Paikkakunta: Sodankylä, 1.1.2007 alkaen Jämsä
- Viesti:
Linksterman kirjoitti:Pohjois-Norja on masokisteille, törkeen kylmää, kallista ja sateista. Maisemat kompensoi kurjuuta mutta ei riittävästi.
...nonnyssää kyllä vähän provosoit
Norja on kivan lähellä, hienoja ajopätkiä täynnänsä ja kun etukätteen varrailee majotukset hotellista (itte kun nautin lämpimästä suihkusta ajopäivän jälkhen ja lakanoitten välhin pääsystä yöksi) vaikkapa eBookerssin tms kautta, niin ei se niin kallista ole kuin vois kuvitella. Halvempaahan se tietysti on jos tykkää telttailla, ehkä ittekki yksin liikkuessa sen tekisinki mutta en kylläkhän rakkaan kans ajellessa.
Kelit on vaihtelevat, kysehän on ulkoilmaharrastuksessa
Tuosta Suomessa matkailusta olen sammaa mieltä: täälä on hienoja paikkoja, joita kannattaa ehottomasti katella ja joitten väliä voi ajella.
Sen verran kuitenki itte olen säistä eri mieltä, että kylmää ei ole. On vain väärin pukeutumisia
edit: ...jos joskus mahollista "tuhlata" 2-3 viikkoa ajelhun kesällä, niin voin ittekki harkita tuota Euroopan turneeta. Sitä ennen tyydyn näihin lähinähtävyykshin, kuten armas kotimaa tai Norja.
Edited By toimeve on 1243841815
SMR
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
Jep,
Viime elokuussa tuli kurvailtua pohjois-Norjassa lenkki. Täytyy sanoa että reissu oli ennakko odotuksiakin parempi. Aiemmin on autolla tullut Norjassa reissattua, mutta vasta pyörällä ymmärtää teiden autuuden:) Mikä parasta, niin juori tuolla pohjoisessa liikennettä on suhteellisen vähän, tiet hyviä ja mahtavan mutkaisia, ilman häiritseviä näköesteitä (puskia, puita yms.) joten jos kylmää kestää niin ajamiseen ei tiet parane. Väitän että vetää vertoja Alppeille. Ei ehkä itse tiet, mutta kokonaisuus ja ajamisen vapaus! Lähtiessämme satoi kaatamalla ja ajattelimme hiukan fuskata... Siis otimme junan h:ki - Rovaniemi ja starttasimme valmiiksi lapista. Sieltä Muonio, Enontekiö, Kautokeino, Alta, Nordkapp, Karigasniemi, Utsjoki, Inari, Saariselkä, Pelsosenniemi Lohja. Tylsimmät ajopätkät löytyivät Suomesta, mutta Norjan puoli oli lähes poikkeuksetta pelkkää:))) Tässä linkki reittiimme:
http://maps.google.fi/maps?f=....074&z=9
S.U.O.S.I.T.T.E.L.E.N.
Aikaa paloi koko keikkaan 5pv. Ja ei tuo juna vaihtoehto Rovaniemelle hullumpi ole, jollei välttämättä halua hangata 4-tietä:;):
Viime elokuussa tuli kurvailtua pohjois-Norjassa lenkki. Täytyy sanoa että reissu oli ennakko odotuksiakin parempi. Aiemmin on autolla tullut Norjassa reissattua, mutta vasta pyörällä ymmärtää teiden autuuden:) Mikä parasta, niin juori tuolla pohjoisessa liikennettä on suhteellisen vähän, tiet hyviä ja mahtavan mutkaisia, ilman häiritseviä näköesteitä (puskia, puita yms.) joten jos kylmää kestää niin ajamiseen ei tiet parane. Väitän että vetää vertoja Alppeille. Ei ehkä itse tiet, mutta kokonaisuus ja ajamisen vapaus! Lähtiessämme satoi kaatamalla ja ajattelimme hiukan fuskata... Siis otimme junan h:ki - Rovaniemi ja starttasimme valmiiksi lapista. Sieltä Muonio, Enontekiö, Kautokeino, Alta, Nordkapp, Karigasniemi, Utsjoki, Inari, Saariselkä, Pelsosenniemi Lohja. Tylsimmät ajopätkät löytyivät Suomesta, mutta Norjan puoli oli lähes poikkeuksetta pelkkää:))) Tässä linkki reittiimme:
http://maps.google.fi/maps?f=....074&z=9
S.U.O.S.I.T.T.E.L.E.N.
Aikaa paloi koko keikkaan 5pv. Ja ei tuo juna vaihtoehto Rovaniemelle hullumpi ole, jollei välttämättä halua hangata 4-tietä:;):
Reilu 20-vuotta sitten lähdin prätkällä Norjaan reissuun ja oli tarkoitus olla 3 viikkoa siellä. Heti alkupäivinä saavuin Bodön kaupunkiin jossa eka iltana törmäsin paikallisiin pyöräihmisiin jotka kuuluivat paikalliseen klubiin. Niillä oli helvetin hienot tilat vuoren sisällä väestönsuojassa. Biletettiin niiden porukan kanssa viikko, pitivät kaikin puolin hyvää huolta Suomen pojasta.
Fyrkat tuli juotua viikossa joten palasin samaa latua kuin olin tullutkin takas himaan ja töihin. Mutta ainakin vieraanvaraisia norskit on ja hemmetin kovia juhlimaan... Bodö oli nasta kaupunki ja paljon hienoa nähtävää lähistöllä.
Fyrkat tuli juotua viikossa joten palasin samaa latua kuin olin tullutkin takas himaan ja töihin. Mutta ainakin vieraanvaraisia norskit on ja hemmetin kovia juhlimaan... Bodö oli nasta kaupunki ja paljon hienoa nähtävää lähistöllä.
- busapappa2
- Viestit: 1205
- Liittynyt: 12 Syys 2006, 21:28
- Paikkakunta: Missä millonkin huvittaa olla .
Juu ! Pärrällä en oo käynyt, joskus autolla myös. Osa Espanjan matkalaisista tulivat Nordkapista Norjan kautta alas, olivatten haltioissaan maisemista, joskin pettymys, ELI reitin päätarkoitus, eli botskireisu "valaan katselmus" alueille jäipi tekemäti myrskyn ja räntäsateen takii.Petteri-K8 kirjoitti:Jep,
Viime elokuussa tuli kurvailtua pohjois-Norjassa lenkki. Täytyy sanoa että reissu oli ennakko odotuksiakin parempi. Aiemmin on autolla tullut Norjassa reissattua, mutta vasta pyörällä ymmärtää teiden autuuden:) Mikä parasta, niin juori tuolla pohjoisessa liikennettä on suhteellisen vähän, tiet hyviä ja mahtavan mutkaisia, ilman häiritseviä näköesteitä (puskia, puita yms.) joten jos kylmää kestää niin ajamiseen ei tiet parane. Väitän että vetää vertoja Alppeille. Ei ehkä itse tiet, mutta kokonaisuus ja ajamisen vapaus! Lähtiessämme satoi kaatamalla ja ajattelimme hiukan fuskata... Siis otimme junan h:ki - Rovaniemi ja starttasimme valmiiksi lapista. Sieltä Muonio, Enontekiö, Kautokeino, Alta, Nordkapp, Karigasniemi, Utsjoki, Inari, Saariselkä, Pelsosenniemi Lohja. Tylsimmät ajopätkät löytyivät Suomesta, mutta Norjan puoli oli lähes poikkeuksetta pelkkää:))) Tässä linkki reittiimme:
http://maps.google.fi/maps?f=....074&z=9
S.U.O.S.I.T.T.E.L.E.N.
Aikaa paloi koko keikkaan 5pv. Ja ei tuo juna vaihtoehto Rovaniemelle hullumpi ole, jollei välttämättä halua hangata 4-tietä:;):
Norjassa ainoo negatiivinen asia on HINNAT, eli kaik on kallista.
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Aurinkomatkalla...
Itse lähdin viettämään pitämätöntä talvilomaa pe 5.6 ajamalla Tampereelle autojunaan.
Lauantaina Rovaniemi-Inari menikin sitten lomanmukaisesti pääosin lumisateessa ajaen, mutta eihän ne ulkoiset olosuhteet motoristiä haittaa
Sunnuntaina avautui vihdoin Norjan tiet ja Kirkkoniemessä hotellin täti tarjosi yösijaa 1.700 NOK hintaan ja 7 NOK/euro kurssia eli halusi 240 per yö, me ei päästy sopimukseen. Yösija löytyi lopulta n.100 km etelään Kirkkoniemestä, tien 885 loppupäästä, Vaggetemin leirintäalueelta ja maksoi 400 NOK.
Tie RV885 Kirkkoniemi-Nyrud on kyllä asfalttitie, mutta kunnostukseen ei ole rahoja riittänyt, toisaalta miksi olisikaan, kun tiellä on pituutta 100 km ja sen varrella asuu kourallinen ihmisiä. Matka Nyrudista takaisin Kirkkoniemelle kesti Busallakin 3 tuntia, pakollisia pysähtymistä oli pidettävä, kun Busa ei ole trial/enduro käyttöön sopiva, eikä kyllä ole kuskikaan
RV886 päässä oleva Grense Jakobselv oli seuraava kohde, eikä mennyt putkeen tämäkään valinta. Alkumatka suht hyvää ajettavaa, mutta viimeinen 10 km tietyön alla olevaa kuulalaakeri soraa. Tien päässä oleva kappeli kun piti nähdä, niin kyllähän se soratiekin Busalla menee. Umpiperähän tämäkin tie oli joten takaisin lähtiessä se ensimmäinen 10 km oli soraa...
E6 tietä Näätämöstä pohjoiseen ajaessa vihdoinkin löytyi jo Busallekkin sopivaa ylänkötietä, harvakseltaan liikennettä ja naatiskelu mutkia. E75 tie Varangin vuonon pohjoisrannalla on avaraa mukavaa ajettavaa, mutta asutuksen myötä myös lampaita ja poroja tienvierillä.
Vesisaaressa vietetyn yön jälkeen matka jatkui "kuumaisema" -tietä Hammingbergiin josta yöksi Vuoreijaan. Tuo päivä menikin ihan maisemien katseluun.
Neljäs Norjapäivä alkoi E75 pitkin kahville Tanaan, josta suunnitelman mukaisesti Tenon itäpuolta ylös pohjoiseen Berlevågin ja Båtsfjordin kautta Nuorgamiin ja takaisin Suomeen.
Kun tie oli jättänyt Tenon taakse ja noussut ylängölle, niin voisi sanoa taivaan auenneen Busakuskille. Täysin autiota tietä silmänkantamattomiin, ei eläimiä eikä kasvillisuutta uudenkarhean asfalttitien reunoilla. Alkuun pitkät yli kilometrin mittaiset mutkat taittuivat satasen pintaan, mutta kun olin takaisin tulossa Båtsfjordista ja sata kilsaa harjoitellut, niin vauhti noissa mutkissa olikin jo tuplaten. On muuten magiaa lasettaa kaarretta jota vaan riittää ja riittää ja riittää... Mutkien jälkeen olevilla muutaman kilometrin suorilla konekkin pääsi kiertämään väännön ja tehon välille kuutosella
Tuolla ylänköosuudella on mittaa yhteensä n 150 km, jonka aikana tapasin vain 10...20 muuta ajoneuvoa ja niiden kohdallahan aina otetaan vauhti pois.
Inarissa vietetyn yön jälkeen, Rovaniemeä kohden ajellessa, tuli mieleen että tuo autojuna on kortin kannalta hyvä juttu, ei jää vauhti päälle kun nukkuu yön yli junassa.
Ajatuksenani oli ajaa kaikki Norjan Tenojoen itäpuoliset valtatiet (RV) alusta loppuun. Tiet tuli ajettua ja vähän ylikin, mutta en kyllä suosittele Kirkkoniemen itä ja eteläpuolisia teitä ainakaan Busakuskeille.
6 päivän ja 2800 km reissu söi takanakin kudoksille. Todennäköisesti tuo 150 km "taivasosuus" oli suurin ahmatti, se pätkä kun mentiin väännöllä ja teholla...
Yöttömän yön aurinkoa lähdin hakemaan, taivaalta sitä ei paljon näkynyt, mutta kypärän sisällä sitä riittää vieläkin.
http://maps.google.fi/maps?f=....582&z=7
Edited By HarriVaari on 1245085862
Itse lähdin viettämään pitämätöntä talvilomaa pe 5.6 ajamalla Tampereelle autojunaan.
Lauantaina Rovaniemi-Inari menikin sitten lomanmukaisesti pääosin lumisateessa ajaen, mutta eihän ne ulkoiset olosuhteet motoristiä haittaa
Sunnuntaina avautui vihdoin Norjan tiet ja Kirkkoniemessä hotellin täti tarjosi yösijaa 1.700 NOK hintaan ja 7 NOK/euro kurssia eli halusi 240 per yö, me ei päästy sopimukseen. Yösija löytyi lopulta n.100 km etelään Kirkkoniemestä, tien 885 loppupäästä, Vaggetemin leirintäalueelta ja maksoi 400 NOK.
Tie RV885 Kirkkoniemi-Nyrud on kyllä asfalttitie, mutta kunnostukseen ei ole rahoja riittänyt, toisaalta miksi olisikaan, kun tiellä on pituutta 100 km ja sen varrella asuu kourallinen ihmisiä. Matka Nyrudista takaisin Kirkkoniemelle kesti Busallakin 3 tuntia, pakollisia pysähtymistä oli pidettävä, kun Busa ei ole trial/enduro käyttöön sopiva, eikä kyllä ole kuskikaan
RV886 päässä oleva Grense Jakobselv oli seuraava kohde, eikä mennyt putkeen tämäkään valinta. Alkumatka suht hyvää ajettavaa, mutta viimeinen 10 km tietyön alla olevaa kuulalaakeri soraa. Tien päässä oleva kappeli kun piti nähdä, niin kyllähän se soratiekin Busalla menee. Umpiperähän tämäkin tie oli joten takaisin lähtiessä se ensimmäinen 10 km oli soraa...
E6 tietä Näätämöstä pohjoiseen ajaessa vihdoinkin löytyi jo Busallekkin sopivaa ylänkötietä, harvakseltaan liikennettä ja naatiskelu mutkia. E75 tie Varangin vuonon pohjoisrannalla on avaraa mukavaa ajettavaa, mutta asutuksen myötä myös lampaita ja poroja tienvierillä.
Vesisaaressa vietetyn yön jälkeen matka jatkui "kuumaisema" -tietä Hammingbergiin josta yöksi Vuoreijaan. Tuo päivä menikin ihan maisemien katseluun.
Neljäs Norjapäivä alkoi E75 pitkin kahville Tanaan, josta suunnitelman mukaisesti Tenon itäpuolta ylös pohjoiseen Berlevågin ja Båtsfjordin kautta Nuorgamiin ja takaisin Suomeen.
Kun tie oli jättänyt Tenon taakse ja noussut ylängölle, niin voisi sanoa taivaan auenneen Busakuskille. Täysin autiota tietä silmänkantamattomiin, ei eläimiä eikä kasvillisuutta uudenkarhean asfalttitien reunoilla. Alkuun pitkät yli kilometrin mittaiset mutkat taittuivat satasen pintaan, mutta kun olin takaisin tulossa Båtsfjordista ja sata kilsaa harjoitellut, niin vauhti noissa mutkissa olikin jo tuplaten. On muuten magiaa lasettaa kaarretta jota vaan riittää ja riittää ja riittää... Mutkien jälkeen olevilla muutaman kilometrin suorilla konekkin pääsi kiertämään väännön ja tehon välille kuutosella
Tuolla ylänköosuudella on mittaa yhteensä n 150 km, jonka aikana tapasin vain 10...20 muuta ajoneuvoa ja niiden kohdallahan aina otetaan vauhti pois.
Inarissa vietetyn yön jälkeen, Rovaniemeä kohden ajellessa, tuli mieleen että tuo autojuna on kortin kannalta hyvä juttu, ei jää vauhti päälle kun nukkuu yön yli junassa.
Ajatuksenani oli ajaa kaikki Norjan Tenojoen itäpuoliset valtatiet (RV) alusta loppuun. Tiet tuli ajettua ja vähän ylikin, mutta en kyllä suosittele Kirkkoniemen itä ja eteläpuolisia teitä ainakaan Busakuskeille.
6 päivän ja 2800 km reissu söi takanakin kudoksille. Todennäköisesti tuo 150 km "taivasosuus" oli suurin ahmatti, se pätkä kun mentiin väännöllä ja teholla...
Yöttömän yön aurinkoa lähdin hakemaan, taivaalta sitä ei paljon näkynyt, mutta kypärän sisällä sitä riittää vieläkin.
http://maps.google.fi/maps?f=....582&z=7
Edited By HarriVaari on 1245085862