Änkkärin katsastus - ...tässä vinkkejä...
Pakoputken katsastamiseen on liitetty paljon mystiikkaa, vaikka homma todellisuudessa onkin helppo. Epäselvyys liittynee pitkälti siihen että AKE ei ole ohjeistanut että riittääkö e-leima putkistossa vai tarvitaanko siitä merkintä otteelle. Tästä johtuen poliisi on tien päällä ottanut usein linjan että vaikka änkkärit olisi e-merkitty se ei riitä todistamaan että ne ovat tyyppihyväksytyt ko. ajoneuvoon ja seurauksena on kilpien pois ottaminen ja kehoitus katsastaa ajoneuvo. Ymmärrän hyvin poliisin kannan asiaan koska tien päällä heidän on mahdoton päätellä että sopiiko E1 0732 (9) bussiin vai ei ja että onko todellakin kyseessä Akran putkisto vai mahdollisesti jotain mihin tuo numerosarja on itse kaiverrettu.
Pakoputkiston katsastaminen on todella helppoa. Mukaan tarvitaan vain putken mukana tullut E1 hyväksyntätodistus (paperinen) josta ilmenee selvästi että:
1) Mikä on hyväksynnän E numero
2) Mihin päästönormiin hyväksyntä viittaa
3) Mihin ääninormiin hyväksyntä viittaa
4) Mihin laitteeseen hyväksyntä viittaa
Tämän paperin sekä alkuperäisen rekisteriotteen ykkösosan kanssa ajetaan konttorille jossa tutkitaan että änkkäri vastaa hyväksyntäpaperia ja ajoneuvolle kirjoitetaan uusi rekisteriote.
Se että mitkä putket ovat e-hyväksyttyjä gen2 bussiin onkin sitten toinen juttu. Käytännössä löysin vain Akran tuplaputket toimitetaan sopivalla E todistuksella josta pienen tutkimisen jälkeen löytyvät tarvittavat tiedot. Kyseinen tuplaänkkäri on tyyppihyväksytty gen2 busseihin numerolla E1 0732 (9). Tälläinen putkisto löytyikin Kansiset:n (kstbh) avustuksella päivän toimitusajalla - suosittelen että otetaan yhteyttä jamppaan ketä tällainen kiinnostaa.
Akran tyyppihyväksyntätodistus näyttää tällaiselta:
Leimattu rekisteriote taas vastaavasti tällaiselta, jossa kakkossivun alussa on merkintä änkkäreistä.
Akran sivuilta löytyy änkkäreistä sekä koko putkistosta joka toimitetaan näiden änkkäreiden kanssa samassa paketissa lisää tietoa. Huom. maahantuojan mukaan 4-2-1 mukana ei toimiteta E hyväksyntätodistusta joten sitä ei saa leimattua otteelle joten jos haluaa ajaa katsastetulla änkkäreillä niin ainoastaan 4-2-1-2 on vaihtoehto.
http://shop.akrapovic.de/shop/SUZUKI,GSXR_1300_Hayabusa,08-.htm
Verrattuna 4-2-1 putkeen tällainen 4-2-1-2 on noin kolme kiloa painavampi mutta tehontuottoalue näyttäisi jopa laajemmalta kuin 4-2-1. Kun 4-2-1 tehontuotto loppuu vähän yli 10k kierroksilla laulaa 4-2-1-2 ainakin Akran mukaan vielä muutaman sataa kierrosta enemmän. Tämä taas saattaa indikoida että putkisto virtaa paremmin ajatellen isolohkoja ja isompia kierroksia.
Tässä vielä linkki esitteeseen jossa viimeisellä sivulla näkyy mitä Akra arvioi tehokäyrästä:
http://shop.akrapovic.de/pdf....08-.pdf
Edited By PetriK on 1241175752
Pakoputkiston katsastaminen on todella helppoa. Mukaan tarvitaan vain putken mukana tullut E1 hyväksyntätodistus (paperinen) josta ilmenee selvästi että:
1) Mikä on hyväksynnän E numero
2) Mihin päästönormiin hyväksyntä viittaa
3) Mihin ääninormiin hyväksyntä viittaa
4) Mihin laitteeseen hyväksyntä viittaa
Tämän paperin sekä alkuperäisen rekisteriotteen ykkösosan kanssa ajetaan konttorille jossa tutkitaan että änkkäri vastaa hyväksyntäpaperia ja ajoneuvolle kirjoitetaan uusi rekisteriote.
Se että mitkä putket ovat e-hyväksyttyjä gen2 bussiin onkin sitten toinen juttu. Käytännössä löysin vain Akran tuplaputket toimitetaan sopivalla E todistuksella josta pienen tutkimisen jälkeen löytyvät tarvittavat tiedot. Kyseinen tuplaänkkäri on tyyppihyväksytty gen2 busseihin numerolla E1 0732 (9). Tälläinen putkisto löytyikin Kansiset:n (kstbh) avustuksella päivän toimitusajalla - suosittelen että otetaan yhteyttä jamppaan ketä tällainen kiinnostaa.
Akran tyyppihyväksyntätodistus näyttää tällaiselta:
Leimattu rekisteriote taas vastaavasti tällaiselta, jossa kakkossivun alussa on merkintä änkkäreistä.
Akran sivuilta löytyy änkkäreistä sekä koko putkistosta joka toimitetaan näiden änkkäreiden kanssa samassa paketissa lisää tietoa. Huom. maahantuojan mukaan 4-2-1 mukana ei toimiteta E hyväksyntätodistusta joten sitä ei saa leimattua otteelle joten jos haluaa ajaa katsastetulla änkkäreillä niin ainoastaan 4-2-1-2 on vaihtoehto.
http://shop.akrapovic.de/shop/SUZUKI,GSXR_1300_Hayabusa,08-.htm
Verrattuna 4-2-1 putkeen tällainen 4-2-1-2 on noin kolme kiloa painavampi mutta tehontuottoalue näyttäisi jopa laajemmalta kuin 4-2-1. Kun 4-2-1 tehontuotto loppuu vähän yli 10k kierroksilla laulaa 4-2-1-2 ainakin Akran mukaan vielä muutaman sataa kierrosta enemmän. Tämä taas saattaa indikoida että putkisto virtaa paremmin ajatellen isolohkoja ja isompia kierroksia.
Tässä vielä linkki esitteeseen jossa viimeisellä sivulla näkyy mitä Akra arvioi tehokäyrästä:
http://shop.akrapovic.de/pdf....08-.pdf
Edited By PetriK on 1241175752
Eikös koptereissa kokoputkisto ole 5% ja änkkärit 2% ?
Toisaalta voidaan ottaa myös tulkinta että korvattaessa alkuperäinen putkisto tarvikeosalla (E-hyväksytty) joka on alkuperäistä vastaava ei se vaikuta prosentteihin. Muussa tapauksessahan aika moneen autoon jossa pakoputki on ruostunut jouduttaisiin lisäämään prosentti rekisteriotteeseen.
Toisaalta voidaan ottaa myös tulkinta että korvattaessa alkuperäinen putkisto tarvikeosalla (E-hyväksytty) joka on alkuperäistä vastaava ei se vaikuta prosentteihin. Muussa tapauksessahan aika moneen autoon jossa pakoputki on ruostunut jouduttaisiin lisäämään prosentti rekisteriotteeseen.
- jakehaanpää
- Site Admin
- Viestit: 1197
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 13:47
- Paikkakunta: Vantaa
janne kirjoitti:en vie konttorille, en katsasta, jos nuo helevatun apinakiikut saa ajaa suorilla putkilla niin ajan määkin
Vappu tunnelmissa? ???
Busailua keskeytyksettä vuodesta 2000
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
Jep.sama taalla,enka ole missaan vapputunnelmissa.Mutta kun eletaan Poliisivaltiossa on vaan hyvaksyttava nama asiat.Toisaalta en ymmarra miten jotkut pakoputkien vaihdot vaikuttaa ajoturvallisuuteen ,varsinkin jos niista tulee kohtuulliset aanet,jaa mutta ne KAASUT ne KAASUT.Maailma tuhoutuu, ja me kaikki sen mukana,olkoonkin mopoissa mitka roorit tahansa.Ja eikohan taa ilmasto ollut jo tuhottu ennenkuin Busa keksittiin! :1087janne kirjoitti:en vie konttorille, en katsasta, jos nuo helevatun apinakiikut saa ajaa suorilla putkilla niin ajan määkin
jakehaanpää kirjoitti:janne kirjoitti:en vie konttorille, en katsasta, jos nuo helevatun apinakiikut saa ajaa suorilla putkilla niin ajan määkin
Vappu tunnelmissa? ???
kyllä :rasberry: mut silti en vie konttorille jos nuo apina kiikutkaa EI mee konttorille. tuskin noissa kiikuissa on mitään e1 / e5 hyväksyntää tai aivan sama hyväksymiä : jumalau.., onko muka mopoissa noin paljo ääntä. tänäänkin kun vattajalla Armeija harjotteli niin ikkunat ja ovet tärräs., ei mua häirihte mut jos ruetaan mopon ääniä mittaileen niin rupee meneen vähä överiks, jumalau..
Edited By janne on 1241207644
9.925/230 :p
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
- jakehaanpää
- Site Admin
- Viestit: 1197
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 13:47
- Paikkakunta: Vantaa
Vappu tunnelmissa täälläkinjanne kirjoitti:jakehaanpää kirjoitti:janne kirjoitti:en vie konttorille, en katsasta, jos nuo helevatun apinakiikut saa ajaa suorilla putkilla niin ajan määkin
Vappu tunnelmissa? ???
kyllä :rasberry: mut silti en vie konttorille jos nuo apina kiikutkaa EI mee konttorille. tuskin noissa kiikuissa on mitään e1 / e5 hyväksyntää tai aivan sama hyväksymiä
Busailua keskeytyksettä vuodesta 2000
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
vi..n kaasut. tuleehan noista maidon (lehmä) tuottajistakin kaasuja ja niillä ei oo katalysaattoria eikä saa :rasberry:bombertore kirjoitti:janne kirjoitti:en vie konttorille, en katsasta, jos nuo helevatun apinakiikut saa ajaa suorilla putkilla niin ajan määkin
Jep.sama taalla,enka ole missaan vapputunnelmissa.Mutta kun eletaan Poliisivaltiossa on vaan hyvaksyttava nama asiat.Toisaalta en ymmarra miten jotkut pakoputkien vaihdot vaikuttaa ajoturvallisuuteen ,varsinkin jos niista tulee kohtuulliset aanet,jaa mutta ne KAASUT ne KAASUT.Maailma tuhoutuu, ja me kaikki sen mukana,olkoonkin mopoissa mitka roorit tahansa.Ja eikohan taa ilmasto ollut jo tuhottu ennenkuin Busa keksittiin! :1087
9.925/230 :p
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
janne kirjoitti:bombertore kirjoitti:janne kirjoitti:en vie konttorille, en katsasta, jos nuo helevatun apinakiikut saa ajaa suorilla putkilla niin ajan määkin
Jep.sama taalla,enka ole missaan vapputunnelmissa.Mutta kun eletaan Poliisivaltiossa on vaan hyvaksyttava nama asiat.Toisaalta en ymmarra miten jotkut pakoputkien vaihdot vaikuttaa ajoturvallisuuteen ,varsinkin jos niista tulee kohtuulliset aanet,jaa mutta ne KAASUT ne KAASUT.Maailma tuhoutuu, ja me kaikki sen mukana,olkoonkin mopoissa mitka roorit tahansa.Ja eikohan taa ilmasto ollut jo tuhottu ennenkuin Busa keksittiin! :1087 :
vi..n kaasut. tuleehan noista maidon (lehmä) tuottajistakin kaasuja ja niillä ei oo katalysaattoria eikä saa :
Ja ma vedan niin maan prkl...ti ilman bd -killereita niin etta lehmat paskoo kermaa>
>No ,taytyy sanoa etta kylla meikan pyorasta lahtee tosi hiljaiset aanet loppujenlopuksi.Toista oli tanaan,kun Mustion Linnan parkkikselta lahti 5 HD pyoraa niin kuulosti kuin maailman loppu olis tullut....se siita niista kovista aanista.
Edited By bombertore on 1242585186
Näissä putkiston katsastuksissa ei kaikki aina mee kuten pitää, tässä tapauksessa katsastusmies ei ihan ole ollut hereillä. Kirjoittanut otteeseen että vaimentimet vaihdettu, vaikka koko putkisto vaihdettu. Jos katsastusmies olis tietoinen poistuneesta katista, leiman saanti vaikeutuu.
Nelipyöräisten muutoskatsastuksissa pojat on etsineet sen syrjäisen pienen konttorin ja tutun kaverin jolle sitten vakuuteltu ja näytetty kaikki dokumentit mitä osien mukana tullut, lopuksi saatu leima mitä uskomattomimpiin muutoskiin. Perus tarkalla konttorilla leima olis jäänyt saamatta. Arvatkaa onko ollut jonoa pikkukonttorilla?!
Edited By Titaani on 1242539344
Nelipyöräisten muutoskatsastuksissa pojat on etsineet sen syrjäisen pienen konttorin ja tutun kaverin jolle sitten vakuuteltu ja näytetty kaikki dokumentit mitä osien mukana tullut, lopuksi saatu leima mitä uskomattomimpiin muutoskiin. Perus tarkalla konttorilla leima olis jäänyt saamatta. Arvatkaa onko ollut jonoa pikkukonttorilla?!
Edited By Titaani on 1242539344
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Otan osaa kenellä sitten onkaan jäänyt homma puolitiehen.Titaani kirjoitti:Näissä putkiston katsastuksissa ei kaikki aina mee kuten pitää, tässä tapauksessa katsastusmies ei ihan ole ollut hereillä. Kirjoittanut otteeseen että vaimentimet vaihdettu, vaikka koko putkisto vaihdettu.
Niinpä kuten kirjoitin, änkkärit kiinni ja leimaus menee kaikin puolin oikein eikä tule mutkia matkaan.
Tuossa kuvattu Syrjäisen paikan katsastusmies menettää toimilupansa jos jää kiinni - josta johtuen leimalle vain laillisten vehkeiden kanssa.