Ecueditor open source ohjelmistoksi... - Löytyykö muita tekijöitä ?

Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

ECUeditor v2.0 olisi hyvä jatkoa ajatellen saada laajemman porukan hallinnoimaksi hankkeeksi. Visual basic koodaamisessa on paljon tehtävää joka liittyy käyttöliittymään ja muuhun normaaliin ohjelmointiin joka pystytään jakamaan tekemisenä useammallekin henkilölle.

Projektiin osallistuminen ei vaadi paljoa teknistä osaamista, mutta paljon luottamuksellisuusasian ymmärtämistä sillä valitettavasti kaikki tieto ei ole julkistettavaa. Lisäksi luottamuksellisuuden tarvetta lisää se että en halua tiedon siirtyvän kaupalliseen käyttöön kuten kävi yhden australialaisen softan kanssa.

Ohjelman rakenne yms. voidaan purkaa sitten osallistujille täällä tai jossain toisessa keskusteluryhmässä ja siten lisätä tietoa sellaisenaan.

Apua tarvitaan mm. seuraavissa asioissa:
- Projektinhallinta
- Testaus (ei vaadi ECUn ohjelmointia vaan voidaan testata tietokoneella)
- käyttöliittymän koodaus, kukin moduli on erillinen (siis polttoainekartan muuttaminen on yksi moduli, sytkä on toinen, ...)
- Erilaisten lisäohjelmien koodaus, kuten shifter Jasan kanssa tuli toteutettua.

???
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

hehe - tietämättä tästä threadi aloituksesta laittelin juuri sulle mailia aiheesta :)

Mutta mukana olen jos porukaan sovin.

EDIT: OSS maailmassa näkisin haasteeliseksi rajata distribuutiota ja kaikki sorsa pitäisi olla vapaata kaikille. Toki lisensoinnilla voi tehdä rajoituksia mutta OSS perushenki silti pitää säilyä (sorsa mukana distribuutiossa) jos OSS lisensoinnista oikeasti puhutaan. Rajoitetussa maailmasa näkisin että puhutaan freeware softasta - silloin ei tarvitse sorsia jakaa avoimesti mutta binäärin käyttö on vapaata.




Edited By busajasa on 1241952320
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Nykyinen ECUeditor ei ole open source, vaan free software BSD lisenssin mukaisesti.

Hayabusa Plugin sorsa on vapaa source coden osalta, sen sijaan ECUeditor ei ole eikä sellaisenaan tulekaan vapaaseen jakeluun. Jos jollain on lähdekielinen kopio ECUEditorista ja jakaa sitä eteenpäin hän syyllistyy tekijänoikeuden rikkomiseen ja varaan silloin oikeuden jatkotoimenpiteisiin. Lähdekoodia on nykyisellään jaettu vain hyvin harvalle ja korostettu koodin luottamuksellisuutta. Uhkaus jatkotoimenpiteistä liittyy erittäin negatiiviseen kokemukseen jossa tietoa ja koodinpätkiä lypsettiin meikäläiseltä ulos ja sittemmin niiden tie meni kaupalliseen tuotteeseen. Sinänsä kaupallisuudessa ei ole mitään pahaa, mutta nyt yritän välttää sitä että sama toistuisi.

Tilanne saattaa muuttua kun ECUeditor 2.0 tulee ulos lähdekoodinkin osalta, kunhan saadaan siihen liittyvät tekijänoikeudelliset asiat määriteltyä.

EDIT - tässä nykyisen softan lisenssiointimäärittely http://busaecu.redirectme.net sivulta:

Hayabusa ECUEditor and Hayabusa Innovate Plugin
Copyright © 2007-2008, MACMADIGAN OY, Vantaa, Finland
All rights reserved.

Redistribution and use in binary forms, without modification, are permitted provided that the following conditions are met:
* Redistributions of the software must retain the above copyright notice, this list of conditions and the following disclaimer in the documentation and/or other materials provided with the distribution.
* Neither the name of the MacMadigan Oy nor the names of its contributors including PetriK may be used to endorse or promote products derived from this software without specific prior written permission.
* All advertising materials mentioning features or use of this software must display the following acknowledgement: "Downloadable at [url=http://busaecu.redirectme.net"]http://busaecu.redirectme.net"[/url]

THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY MACMADIGAN OY ''AS IS'' AND ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE ARE DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL MACMADIGAN OY BE LIABLE FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES (INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS OR SERVICES; LOSS OF USE, DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION) HOWEVER CAUSED AND ON ANY THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, STRICT LIABILITY, OR TORT (INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY OUT OF THE USE OF THIS SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGE.

Ja tässä hayabusa plugin open source jossa jokaisen tiedoston lisenssiointimäärittely tiedoston alussa:
http://busaecu.redirectme.net/source




Edited By PetriK on 1241963851
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
tilt
Viestit: 78
Liittynyt: 22 Helmi 2009, 14:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilt »

Mä voisin jutella testauspuolesta tässä hommassa.
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

tilt kirjoitti:Mä voisin jutella testauspuolesta tässä hommassa.
Tuo olisi hienoa erityisesti K8 version ulos saamiseksi - kohtuullisen helppo juttu, pitäisi vain verrata romraider nimisellä ohjelmalla että ecueditor:lla tehdyt muutokset menevät oikeisiin paikkoihin. Toisaalta tiedän että Romraider määrittelytiedostossa on myös virheitä, mutta ne eivät estä testaamista.

Tuon myös esille että myös testaaamisessa on luottamuksellisuuselementti - olen luvannut että romraider määrittelytiedosto k8:lle ei vuoda ulos muuta kuin tiimiläisille jotka osallistuvat kehittämiseen, joten jos sellainen onnistuu niin olisi hienoa. Sinänsä tuossa ei ole edes mitään harmaata alauetta kuin että haluan pitää lupauksen koska kyseinen kaveri ansaitsee tällä hetkellä elantonsa tekemällä muutoksia romraiderilla. Siinä määrittelytiedostossa on mm. tietoa miten virtalukosta disabloidaan ajonestopiiri yms. joten on aika itsestään selvää että emme halua sen lähtevän yleiseen jakoon.

Jo nyt valmiina on kierros- ja huippunopeusrajoittimen määrittelyt sekä sytkäkartan yksinkertainen käsittley. Olen myös aloittanut tekemään ohjelmointialirutiina - eli enään jatkossa ei toivottavasti tarvittaisi FDT:n kaltaista erillistä flashaysohjelmaa.

ECUeditor versiosta 2.0 on poistettu map sharing pakko - joten siltä osin myös K2-K7 toiminnallisuus olisi testattava.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Minähän Gen1 ominaisuuksia testailen kyllä jos vaan luottamusta löytyy...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

jarim kirjoitti:Minähän Gen1 ominaisuuksia testailen kyllä jos vaan luottamusta löytyy...

Luottamusta kyllä teikäläiseen löytyy aina, ja väärinymmärrykset saa selvitettyä matkalla. (Olen pahoillani että laitoin Jarim:n puun ja kuoren väliin sorsakoodin internetjakeluun liittyvän väärinymmärryksen takia.)

Edlit - alla tämänhetkistä statusta, seuraavaksi polttoainekartan säätämisen perusrutiinit kuntoon kopiomalla jo toteutettu sytkäkartan osuus.

Kuva




Edited By PetriK on 1241987627
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Snowman
Viestit: 727
Liittynyt: 22 Loka 2007, 11:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Snowman »

Testauksessa voin olla mukana..jos softat saa jostain.:)
Edelleen jätän koodin vääntämisen muille.. :bowdown:
103-1209027290

Viesti Kirjoittaja 103-1209027290 »

Visual Basicista on hieman kokemusta, C# onpi tutumpi, mutta luulisin oppivani VB:tä melko helposti. Ellei sitten ole jotain ihan ufo-matskua kyseessä. Luottamuksellisuusasiat töistä tuttua, joten niissä ei ongelmaa. Eli koodauspuolella musta saattais olla jotain apua, ehkä, toivottavasti...

edit. niin ja tekniikkapuolella olen täysi käsi :D




Edited By greatLeo on 1242033952
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Hieno homma, vaikuttaa hyvältä ajatellen seuraavan version ulos saamista. Muutoksia K2-K7 versioon ei ole tehty muuta kuin tiedostonhallintaan, eli niihin asioihin mitä tehdään pääruudulla.

Limitterit olen itse katsonut että osuvat suunnilleen kohdalleen, mutta sytkä ja polttoaine pitäisi katsoa että arvot todellakin menevät oikeisiin paikkoiin .bin tiedostoon. Tämä tehdään muuttelemalla karttoja ja lukemalla niitä .xml koodiin josta näkee muutokset sekä vertaamalla binäärimuotosia tiedostoja niin että ei ole mitään vuotoja.

Sitten on vielä tuon flashays alirutiinin tekeminen - se on vaiheessa. Tulee kun ennätän paneutua siihen tai jos joku muu haluaisi auttaa niin sekin kyllä sopisi. Protokolla on erittäin helppo, vaatii vaan että saa toteutettua jollain järkevällä tavalla.

Työkaluna on Microsoftin VB6, joku basic versio joka on MS:n saitilta ilmaiseksi ladattavissa.

Laitan uuden otsikon alle koodipätkän josta voisi jatkaa tuon flashayskoodin tekemistä..
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kävisiko GPL 3 lisenssiksi ? Tarvitaan jokaisen tiedoston alkuun tämä lisenssi ennen kuin sorsakoodia voi pistää jakoon.

http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_General_Public_License

http://www.gnu.org/
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

'
' This file is part of BusaECUeditor - Hayabusa ECUeditor
'
' Hayabusa ECUeditor is free software: you can redistribute it and/or modify
' it under the terms of the GNU General Public License as published by
' the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or
' (at your option) any later version.
'
' Hayabusa ECUeditor is distributed in the hope that it will be useful,
' but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
' MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the
' GNU General Public License for more details.
'
' You should have received a copy of the GNU General Public License
' along with Hayabusa ECUeditor. If not, see <http://www.gnu.org/licenses/>.
'
' Notice: Please note that under GPL if you use this program or parts of it
' you are obliged to distribute your software including source code
' under this same license for free. For more information see paragraph 5
' of the GNU licence.
'
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
77-1185712371

Viesti Kirjoittaja 77-1185712371 »

Jos koodaukseen vielä tarvii lisäkäsiä niin mä voisin kans jotain tehdä kun työkiireet toivottavasti jossain välissä hellittää.

C++ on mulle tutuin kieli kun oon sitä yli kymmenen vuotta työkseni naputellut. Ennen C++:aa koodasin VB6:tta, mutta niistä ajoista on tosiaan yli kymmenen vuotta eli on hieman ruosteessa. Java ja Perl taipuu sitten taas sujuvammin, mutta niitä ei kai käytetä?

Onko EcuEditor siis täysin VB6 softa vai pelkästään sen UI?
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

ee2 on VB softa jolla käpistellään karttoja ja parametreja jotka ovat binääritiedostossa.

binääritiedosto on ajettu disassemblerin lävitse ja sitä luetaan disassemblerilla.

lisäohjelmat kuten shifter, boostfuel ja nitrouscontroller on tehty C:llä.

Eli jos on C- taitoinen niin nitrouscontrollerin logiikan koodaamiseen ja testaamiseen tarvitaan apua. Alla koodinpätkä joka täytyisi miettiä toimivaksi...

/* Nitrous rampup and fuel delay algorithm, this is sample first gear algorithm

// remember to set a starting point for this, as FIRST GEAR IS ON LONGER AND REALLY THIS SHOULD BE ACTIVATED ONLY WHEN RPM IS OVER THRESHOLD

if (lastgear != ECU_GPS)
{ // reset switchover algoritm on each gear change
lastgear = ECU_GPS;
switchover = 0;
}
else
{ // rampup is active after gear change start counting switchiover up to maximum rampover
if (switchover < rampupgear)
{
switchover = switchover + 1;
}
else
{
switchover = rampupgear;
}
}
// calculate transition point
transition = (100 * switchover) / rampupgear;

// calculate nitrous duty cycle based on transition
duty = (((100 - transition)*0*dcounter)/100) + ((transition*dutygear1*dcounter)/100);

// caculate fuel delay and fueladd
if (ECU_GPS == 1)
// first gear only fuel delay
if (switchover > fuel_delay)
{fueladd = ((100-transition) * 0) + (transition * fueladdgear1);}
else
{fueladd = 0;}
else
// other gears no fuel delay, only ramp up same speed as nitrous rampup
{fueladd = ((100-transition) * 0) + (transition * fueladdgear1);}

// calculate ignition retard based on transition
ignretard =((100-transition) * 0) + (transition * ignretardgear1);

*/

duty = (dutygear1*dcounter)/100;
fueladd=fueladdgear1;
ignretard=ignretardgear1;
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vastaa Viestiin