Mista 12 volttia gps:ää varten?

Muihin foorumeihin sopimattomat, teniikkaan liittyvät aiheet tänne
Falconer

Viesti Kirjoittaja Falconer »

PetriK kirjoitti:Kyllähän tuo rele on perusteltua jos aikoo vetää lämpökahvat tai vaikkapa sen sähköliivin tai bassoboostatun ghettoblasterin. Samalla kannattaa laittaa sitten sinne vielä se Zener diodi joka vetää relettä vain kun jännite on esim. yli 11.5V jottei akku pääse tyhjenemään jos jotain menee laturissa, tasasuutaajassa tai kytkennöissä pieleen ja tuollaisia kuormia aikoo ajaa. Tuollainen Zener maksaa noin 50c joten on halpa lisävakuutus.

Itse luottaisin kyllä parkkivalon johtoon jos kyse on normaaleista sähkölaitteista, se on aika helppo ratkaisu ja samalla tietää että valojen kuorma tasaa laturilta tulevia piikkejä. (Lisäksi kuulen Autocomista kuinka injektorien ja puolien napsuminen tuo häiriöitä joita lisäkuorma järjestelmässä selvästi pienentää). Tosin suora veto akulta kyllä sekin aikalailla on tasasuunnattua.

Tuon häiriöpiikin takia olen pitkään miettinyt tasasuuntauskonkan lisäämistä sinne maadoitetun rungon ja injektorien/sytytyspuolien syöttöjännitteen väliin. Siitä saattaisi olla monenlaista apua käynnin tasoittamisessa...
Tuo diodin laittaminen on mulle uusi juttu. Onko niitä saatavissa mistä ja mille jännitteille? Kuinka tarkasti ne toteuttavat niihin merkittyä jännitettä? Joku 12,5V voisi olla perusteltua, koska tuon verran vähintään laturin on pukattava ulos kuormittunakin. Diodi tulisi siis herätejohtoon ennen relettä.
Vanha pieru
PetriK

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kyllä, diodi päästää jännitteen lävitse kun nimellisarvo ylittyy. Niitä saa eri jännitteille, pääkaupunkiseudulla esim partco tai yleiselektroniikka myy niitä. Kannattaa ottaa samalla se enemmän virtaa kestävä malli jos ohjaa isoa relettä.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
martti

Viesti Kirjoittaja martti »

No älkääs nyt ampuko tykillä kärpästä, eihän tuo navigaattori kuluta kun muutaman watin, ite otin ajovalon polttimon kannasta :O
Miehä en oo mies enkä mikkää ko miul ei oo ennää bussii
PetriK

Viesti Kirjoittaja PetriK »

No eikös tuo mies suunnitellut samassa yhteydessä lämpökahvoja ja lämpöliiviä ja vedenkeitintä ... ;-))
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vesku

Viesti Kirjoittaja Vesku »

Minä laitoin releen vain sen takia josko sattuisi myöhemmin laittaan mankkuventtiilin ketjurasvariin ja vaikka vielä ehkä Starcomin hommaisi. :;): Lieko sillä diodilla muuta hyötyä kuin jos jännite ajon aikana tippuu liian alas niin pystyy ainakin muutaman kilsan ajaa ennenko mopo kokonaan sammuu. Huomasin vaan kun unohdin P-asentoon virta-avaimen ja ei enää Busa töitten jälkeen käynnistynytkään ja jännite oli kuitenkin 12V paikkeilla. Onnex oli apukaapelit lähellä ja taas :turbobusa:
Falconer

Viesti Kirjoittaja Falconer »

PetriK kirjoitti:No eikös tuo mies suunnitellut samassa yhteydessä lämpökahvoja ja lämpöliiviä ja vedenkeitintä ... ;-))

Edellisessä busassa oli lämpökahvat ja vielä samasta releestä ulosotto lämpöliiveille. Nyt tässä uudemmassa vain lämpöliivien ulosotto. Lämpökahvat taidan jättää tähän nyt asentamatta, kun tähän lämpöpusakkaan saa kytkettyä lämmitettävät ja vedenpitävät hanskat. Virran ulosotto hanskoihin tulee hihan suista.

Kun näillä kapineilla ajelee kolealla ja sateisella säällä, on matkustusmukavuus sitä luokkaa, että kerran sen koettuaan, ei siitä hevin luovu. Ei tarvitse pukeutua punkeroksi ja lämpöä pystyy säätämään. Eikä hypotermia uhkaa.

Joskus aikoinaan on tullut koettua sekin, että ei pyörän päältä pääse sitä kaatamatta pois, kun on niin jäässä... :tongue:
Vanha pieru
116-1117441574

Viesti Kirjoittaja 116-1117441574 »

PetriK kirjoitti:Kyllähän tuo rele on perusteltua jos aikoo vetää lämpökahvat tai vaikkapa sen sähköliivin tai bassoboostatun ghettoblasterin. Samalla kannattaa laittaa sitten sinne vielä se Zener diodi joka vetää relettä vain kun jännite on esim. yli 11.5V jottei akku pääse tyhjenemään jos jotain menee laturissa, tasasuutaajassa tai kytkennöissä pieleen ja tuollaisia kuormia aikoo ajaa. Tuollainen Zener maksaa noin 50c joten on halpa lisävakuutus.
Pitäisikö tuon zenerdiodin yhteyteen vielä liittää vastus? Siis näin:

+ ------vastus---zenerdiodi----- -

Olen lukenut, että kun zenerjännite ylittyy, niin tuossa vaiheessa pitäisi vastuksella rajoittaa estovirtaa, jotta zenerdiodi ei tuhoutuisi.
JonyMan

Viesti Kirjoittaja JonyMan »

Pitäisi myös asennella Autocom + Zumo + Kahvanlämppärit ja ehkä vielä tupakinsytkä kännykän lataamista varten. Ainut probleema on vain se, että ainut mitä sähköstä tiedän on se, että sähköisku tuntuu ilkeältä.
Saan kyllä takavalolta otettua virran. Laitanko jokaiselle laitteelle oman sulakkeen väliin. Ja mihin väliin se rele laitetaan? Olisiko olemassa jotain valmista kytkentäkaaviota jossain, tai voisiko joku ystävällinen toveri tehdä selkeät ohjeet aikansa kuluksi? Kiitooos!
Jorgos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorgos »

Niin tyhmä kysymys tällaiselta hölmöltä, eli otatteko virran navigaattoriin jne. tupakkasytkän kotelosta vai suoraan johdolta?!? Ja jos kotelosta niin mihin sen jemmaatte suojaan sateelta ym. :1087

Edited By Jorgos on 1177044144
Born to be wild...paitsi himas.

Historia:
Suzuki PV50 - Hayabusa K2 Black/Gray - Hayabusa K8 Black/Gray+yoshimura R77 carbon- Hayabusa K8 White...
Timppa
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Jorgos kirjoitti:Ja jos kotelosta niin mihin sen jemmaatte suojaan sateelta ym.
Tupakansytkäri kannattaa valita mallia vene. Tulee tulppa päälle niin ei mene vesi sisään :smoking:
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'>"I Reject Your Reality & Substitute My Own"</span>, Adam Savage
77-1185712371

Viesti Kirjoittaja 77-1185712371 »

Tiedättekö jotain paikkaa mistä vois ottaa herätteen releelle niin että se saa virtaa vasta kun moottori on käynnissä? Tällä hetkellä mulla tulee lisävermeet päälle kun laittaa virrat päälle.
nyypie

Viesti Kirjoittaja nyypie »

Macoshark kirjoitti:Tiedättekö jotain paikkaa mistä vois ottaa herätteen releelle niin että se saa virtaa vasta kun moottori on käynnissä? Tällä hetkellä mulla tulee lisävermeet päälle kun laittaa virrat päälle.
Mulla tulee heräte parkeilta..
Jorma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Otin jarruvalojen syötöstä merkki hullon opastuksella.
Hyvin on gps pelannu
Team SMR

230.3HP@10265rpm / 177.6Nm@6927rpm

335.07kmh (208.203mph)

Liittynyt syys 2005
TJJ

Viesti Kirjoittaja TJJ »

nyypie kirjoitti:
Macoshark kirjoitti:Tiedättekö jotain paikkaa mistä vois ottaa herätteen releelle niin että se saa virtaa vasta kun moottori on käynnissä? Tällä hetkellä mulla tulee lisävermeet päälle kun laittaa virrat päälle.

Mulla tulee heräte parkeilta..
Mulla taas rekisterikilven valolta.
Bonebreakers MC

BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
77-1185712371

Viesti Kirjoittaja 77-1185712371 »

Eikö nuo kaikki, parkkivalot, takavalo ja rekisterikilven valo tule päälle heti kun kääntää virrat päälle? Mulla tulee nyt heräte siitä ilmanputsarin ilmaläpän ohjaimen liittimestä kun otin sen läpyskän pois.

Eipä tuo iso ongelma ole, mutta en vain haluaisi että virtoja päällä käyttäessä siellä herää Autocom, Pro-oiler, puhelimen laturi jne muut vermeet.
Vastaa Viestiin