Olisi pieni kysymys forumin bittiwelhoille koskien ECU:n vaihdetiedon käyttämistä ulkoisen aparaatin ohjaukseen. Eli ulkoinen laite, esim. vaihdekohtainen boost controlleri, ei osaa tulkita mitään erityistä signaalia vaan yksinkertaisesti A-piirin aktivointi tarkoittaa sille että vaihdetaan vaihde ylös ja B-piirin aktivointi taaseen että vaihdetaan vaihde alas.
Tuli mieleen että pystyiskö ecu:lla ohjaamaan jotain ulkoista ohjainta (rele/solenoidi/tms) jolla tuo ylläolevan kuvan external switch saataisiin hoidettua fiksusti?
Jaa, otetaanpa uusiksi - tämä kontrollerin kontrolleri (ohjain) jota tarkoitan antaa ulos vaihdekohtaisen signaalin, maksaa 160usd ja siinä on vaihdenäyttö mukana. Käsittääkseni tämä on mitä tarvitset, antaa signaalin ulos jokaiselle vaihteelle erikseen.
"6 Gear Based Outputs (a ground signal for each gear is available to trigger devices such as boost controllers, nitrous oxide stages, anything you need gear based functionality for)"
TeeCay kirjoitti:Jaajaa - toihan vaikuttaa erinomaiselta vaihtoehdolta.
Eipäs toiminut tuo vaihtoehto. BoostbySmith:n vaihdenäyttö lähettaa jatkuvaa signaalia kun vaihdepäällä.. Pitää siis jatkaa etsintää.
Selitätkö tarkemmin mitä haluat ?
Eli katkovan kontrollerin (tarkoitan siis boost kontrollerille signaalia syöttävää kontrolleria) sen mukaan mitä vaihdetta käytetään ?
Se miten tota kyseistä controlleria on käytetty esimerkiksi Busassa on kytkeä alaspäin vaihto pitkänvalon 'pass switchiin' ja ylöspäin vaihto töötin kytkimeen. Aina kun jompaa kumpaa painaa niin controllerin piiri "aktivoituu" ja painekartta muuttuu.
Jotta boost controllerille ei tarvitisisi kertoa napeilla että vaihde on vaihdettu niin ajattelin josko ECU:sta saisi ko. tiedon helposti tuotettua ulos.. Voi tietysti olla että Smithin systeemeistä saisi myös modifioutua tähän tarkoitukseen sopivan vempeleen. En tiedä miten controlleri tulkitsee jos signaali tulisi "jatkuvana" kuten Smithin tuoteissa tulee normaalisti..
TeeCay kirjoitti:Se miten tota kyseistä controlleria on käytetty esimerkiksi Busassa on kytkeä alaspäin vaihto pitkänvalon 'pass switchiin' ja ylöspäin vaihto töötin kytkimeen. Aina kun jompaa kumpaa painaa niin controllerin piiri "aktivoituu" ja painekartta muuttuu.
Miksi ihmeessä laittaa kontrollerin toimimaan tuolla tavoin - eihän tuota saa luotettavasti vaihdekohtaisesti toimimaan sitten millään ? - vai onko valmistajalla joku erityinen keino miten tuon saa vaihdekohtaisesti toimimaan? (sorry jos sanon suoraan mitä mieleen tulee - sen voi jättää ihan omaan arvoonsa...)
No ainahan voi vaihdevipuun laittaa shifterin jos kontrolleri toimii tuolla tavoin - mutta toimintavarmuus on sitten mitä on... vain onko hystereesi jotenkin säädettävissä ?
TeeCay kirjoitti:Se miten tota kyseistä controlleria on käytetty esimerkiksi Busassa on kytkeä alaspäin vaihto pitkänvalon 'pass switchiin' ja ylöspäin vaihto töötin kytkimeen. Aina kun jompaa kumpaa painaa niin controllerin piiri "aktivoituu" ja painekartta muuttuu.
Miksi ihmeessä laittaa kontrollerin toimimaan tuolla tavoin - eihän tuota saa luotettavasti vaihdekohtaisesti toimimaan sitten millään ? - vai onko valmistajalla joku erityinen keino miten tuon saa vaihdekohtaisesti toimimaan? (sorry jos sanon suoraan mitä mieleen tulee - sen voi jättää ihan omaan arvoonsa...)
No ainahan voi vaihdevipuun laittaa shifterin jos kontrolleri toimii tuolla tavoin - mutta toimintavarmuus on sitten mitä on... vain onko hystereesi jotenkin säädettävissä ?
Minkä merkkinen on kyseessä ?
Toi ei ole valmistajan suositus - vaan se miten ainakin eräässä 700hp busassa se on toteutettu. Itseä ei tuo toteutus kauheasti houkuttele (eli samaa mieltä sun kanssa ) ja sen takia "tässä nyt ollaankin".
Tässa ainoat ohjeet mitä valmistaja tuosta vaihdejutusta antaa.. Klikklik