Sveitsin must paikat!!
Ota majoitus joko Andermattista tai esim. läheisestä Ulrichenin kylästä jossa hyvä bikerhotel Astoria Astoria
Lähellä upeat solatiet eli triangeli Grimselpass/Sustenpass/Furkapass, sitten St Gotthard pass sekä vanha Gotthardin tie Val Tremola joka on nupukiveä, Sveitsi korkein solatie Nufenenpass alkaa/päättyy Ulricheniin, aivan hotelli Astoirian edustalle.
Lisäksi Andermattista ylös kohti Oberalppassia on aivan helvetin mehevät mutkat joissa voi päästellä takanen luistossa pitkälti toistasataa...
Andermattin alueelta jos suuntaat etelään kohti Bellinzonaa/Luganoa, mutta käännyt itään, päädyt sikahienolle tielle eli San Bernardino pass. Motari jatkaa tunneliin huoltamon vierestä, vanha solatie alkaa huoltamon pihan viereltä, ja on maisemiltaan/ajettavuudeltaan serpentiiineineen parasta A-ryhmää.
Lisäksi kohjti Italian Livignoa, Julierpass-Ofenpass ja Fluelapass Davosista itään tarjoavat upeita ajonautintoja sekä maisemia. Livigno on hyvä majapaikka, se on tax-free kylä Italian puolella, meidän jo yli kymmenen vuoden ajalta vakiomesta. Verraton majapaikka Livignossa on Silvestrin perheen pitämä Hotel La Montanina, Montanina. Tykkäävät pyöräporukoista ja etenkin finskeistä, ollaan tänäkin kesänä siellä heinäkuun 3.-7. päivä yötä parinkymmenen hengen porukalla ja vedetään seudun mutkareittejä. Livignosta 25 km yli Passo Foscagnon, Bormiosta alkaa legendaaarinen alppitie, Passo Dello Stelvio, 2758 m. Sitä ei saa missata jos on edes lähiseudulla!
Edited By Karza on 1239188336
Lähellä upeat solatiet eli triangeli Grimselpass/Sustenpass/Furkapass, sitten St Gotthard pass sekä vanha Gotthardin tie Val Tremola joka on nupukiveä, Sveitsi korkein solatie Nufenenpass alkaa/päättyy Ulricheniin, aivan hotelli Astoirian edustalle.
Lisäksi Andermattista ylös kohti Oberalppassia on aivan helvetin mehevät mutkat joissa voi päästellä takanen luistossa pitkälti toistasataa...
Andermattin alueelta jos suuntaat etelään kohti Bellinzonaa/Luganoa, mutta käännyt itään, päädyt sikahienolle tielle eli San Bernardino pass. Motari jatkaa tunneliin huoltamon vierestä, vanha solatie alkaa huoltamon pihan viereltä, ja on maisemiltaan/ajettavuudeltaan serpentiiineineen parasta A-ryhmää.
Lisäksi kohjti Italian Livignoa, Julierpass-Ofenpass ja Fluelapass Davosista itään tarjoavat upeita ajonautintoja sekä maisemia. Livigno on hyvä majapaikka, se on tax-free kylä Italian puolella, meidän jo yli kymmenen vuoden ajalta vakiomesta. Verraton majapaikka Livignossa on Silvestrin perheen pitämä Hotel La Montanina, Montanina. Tykkäävät pyöräporukoista ja etenkin finskeistä, ollaan tänäkin kesänä siellä heinäkuun 3.-7. päivä yötä parinkymmenen hengen porukalla ja vedetään seudun mutkareittejä. Livignosta 25 km yli Passo Foscagnon, Bormiosta alkaa legendaaarinen alppitie, Passo Dello Stelvio, 2758 m. Sitä ei saa missata jos on edes lähiseudulla!
Edited By Karza on 1239188336
Moi, ei ole maksullisia, kaik on ilmasii. Tollaisen rundin Grimsel/Sustenpass/Furkapass ajaa esim. aamupäivän aikana kivasti, varsinkin jos vetää hurlumhei-vauhteja ...väliin lounasta esim. Andermattissa tai mihin kylään sattuu lounasaikaan, sitten iltapäivällä voi hyvin ajaa esim. lenkin jos lähtee vaikka AndermattistaFurkalta, niin Ulrichen-Nufenenpass-St Gotthard pass-Furkapass.
Maksullisia mutkateitä on oikeastaan eniten Itävallassa, Bielerhöhe, Grossglockner, Timmelsjoch, Nockalmstrasse, nää on ne parhaat jos aatellaan ajamisen kannalta.
Sveitsissä moottoritiet ovat maksullisia eli se tarra tarvitaan siellä. Viime vuonna maksoi muistaakseni 26 euroo, se on vuositarra.
Noi maksulliset Alppitiet on kyllä hintansa väärtejä. Esim. Nockalmstrasse maksaa 7 egee pyörältä, ja maksupuomien väliä voi hinkata vaikka koko päivän jos jaksaa ja viittii. Grossglockner maksaa 18 euroo/pv/ylitys, mutta esim. jos on tienoilla muutaman päivän ja kelit sallii vuorella hurjastelun, kandee ostaa 15 pv:n lippu joka maksaa 25 euroo, vain!
On se aika hienoo vetää vuorenrinnettä parhaillaan 160-180 kmh kun vieressä on iiiiiso rotko ja hurja pudotus, eikä kaidetta välttämättä lainkaan. Jos tykkää.....
Vielä noista Sveitsin korkeimmista solista, nuo mainituthan on kaikki +2 km korkeita, Nufenenpass 2478 m merenpinnasta, ne on pituudeltaan noin 20 kilsasta noin 45 kilsaan, kun sen tosissaan matkalehmällä puristaa niin kyllä toisella puolella laaksossa aika lämmin yleeensä on ajotakin alla.. ..kun sinne pääsee. Mutta mukava on pysähtyä huipulle, vaikka kahvitella ja ostaa jotain krääsää tuliaisiksi, sitten jatkaa ajoa..
Edited By Karza on 1239469406
Maksullisia mutkateitä on oikeastaan eniten Itävallassa, Bielerhöhe, Grossglockner, Timmelsjoch, Nockalmstrasse, nää on ne parhaat jos aatellaan ajamisen kannalta.
Sveitsissä moottoritiet ovat maksullisia eli se tarra tarvitaan siellä. Viime vuonna maksoi muistaakseni 26 euroo, se on vuositarra.
Noi maksulliset Alppitiet on kyllä hintansa väärtejä. Esim. Nockalmstrasse maksaa 7 egee pyörältä, ja maksupuomien väliä voi hinkata vaikka koko päivän jos jaksaa ja viittii. Grossglockner maksaa 18 euroo/pv/ylitys, mutta esim. jos on tienoilla muutaman päivän ja kelit sallii vuorella hurjastelun, kandee ostaa 15 pv:n lippu joka maksaa 25 euroo, vain!
On se aika hienoo vetää vuorenrinnettä parhaillaan 160-180 kmh kun vieressä on iiiiiso rotko ja hurja pudotus, eikä kaidetta välttämättä lainkaan. Jos tykkää.....
Vielä noista Sveitsin korkeimmista solista, nuo mainituthan on kaikki +2 km korkeita, Nufenenpass 2478 m merenpinnasta, ne on pituudeltaan noin 20 kilsasta noin 45 kilsaan, kun sen tosissaan matkalehmällä puristaa niin kyllä toisella puolella laaksossa aika lämmin yleeensä on ajotakin alla.. ..kun sinne pääsee. Mutta mukava on pysähtyä huipulle, vaikka kahvitella ja ostaa jotain krääsää tuliaisiksi, sitten jatkaa ajoa..
Edited By Karza on 1239469406
Toi RHeadin mainitsema Jungfrau on hieno paikka, toinen vastaava ei ihan niin korkea, on Schilthorn jossa ravintola Piz Gloria. Käytiin siellä viime kesänä, tuttu kaikille James Bondista "Hänen Majesteettinsa Salaisessa palvelussa". Lauterbrunnenista pääsee kätevästi juna/köysirata-yhdistelmällä ylös. On sellanen puolen päivän retki lounaineen ja kuvaussessioineen.
Viime kesänä esim. mentiin Sveitsin seuduille 1.7. ja ajettiin helteissä siinä Ranskan puolella ja Sveitsissäkin. 14.7. aamulla kun piti lähteä Ulrichenista Bikerhotel Astoriasta Italiaan kohti Livignoa, näki jo hotellin pihalta lumirajan vuorilla. Oli satanut paljon uutta lunta yöllä. Lumiraja oli noin 2000 metrissä, ajamalla päästiin kuitenkin Nufenenpassin yli vaikka alkoi juuri vetää tienpintaa jäähän ja korkeutta oli se 2478 m...lunta oli joka paikassa.
Siitä alas laaksoon noin 15 min ja yli 20 c lämmintä taas. Ajettiin eteenpäin ja kun tultiin Julierpassille niin siellä oli reilussa 2000 metrissä jo noin 30 cm uutta lunta, tie oli auki kun oli 1-2 astetta plussaa. Huipulla oli n.40 cm uutta lunta kun pysähdyttiin röökille..
Alpeilla voi lunta tulla milloin vaan. Mutta kun on netti keksitty, sieltä on hyvä esim. illalla tarkastella keliä, ja majapaikkojen isännät aika mielellään kertoilevat mitä on aamulla odotettavissa.
Kyllä sen lumentulon jo ennusteista tietää jos sattuu vaan katsomaan niitä. Lumirajan korkeutta vaan on paha sanoa etukäteen. Sveitsissä nää kaikki isoimmat solat vaan on reilusti yli 2-tonnisia joten ne on yleensä aina lumessa jos sitä sataa.
Siitä alas laaksoon noin 15 min ja yli 20 c lämmintä taas. Ajettiin eteenpäin ja kun tultiin Julierpassille niin siellä oli reilussa 2000 metrissä jo noin 30 cm uutta lunta, tie oli auki kun oli 1-2 astetta plussaa. Huipulla oli n.40 cm uutta lunta kun pysähdyttiin röökille..
Alpeilla voi lunta tulla milloin vaan. Mutta kun on netti keksitty, sieltä on hyvä esim. illalla tarkastella keliä, ja majapaikkojen isännät aika mielellään kertoilevat mitä on aamulla odotettavissa.
Kyllä sen lumentulon jo ennusteista tietää jos sattuu vaan katsomaan niitä. Lumirajan korkeutta vaan on paha sanoa etukäteen. Sveitsissä nää kaikki isoimmat solat vaan on reilusti yli 2-tonnisia joten ne on yleensä aina lumessa jos sitä sataa.
Kyllä se on epätodennäköistä. Ja aina sieltä sitten vaikka Simplonpassin kautta Italiaan koukkaamalla pääsee veke. Ulrichenista latu menee laakson pohjaa Brigiin ja sieltä Simplonin yli sitten... ..Simplonpass on rekkaväylä Italiasta Sveitsiin ja päinvastoin ja käytännössä se on aina auki.
Astorian majoitushintaan sisältyy asiallinen 5-ruokalajin illallinen ja prätkän saa talliin jos haluaa. Siinä on kadun toisella puolen Shell-asema jossa kannattaa tankata aamulla ennen lähtöä niin on hyvä lähteä siitä sitten suihkimaan mihin suuntaan vaan. Ei Alpeilla aina ole ihan jonoksi asti huoltamoita tyrkyllä. Käytännössä siitä Shellin kohdalta alkaa Nufenenpassin tie.
Sen voi käydä päräyttämässä ylös ja takasin vaikka kun iltapäivällä saapuu hotellille ja heittää ensin matkakamppeet hotellille. Jos huone ei oo heti vapaana, niin kamat voi jättää terassille tai sinne respan viereen.
Nufenenpass onkin makeempi vetää juuri tuolta Ulrichenin suunnasta.
Astorian majoitushintaan sisältyy asiallinen 5-ruokalajin illallinen ja prätkän saa talliin jos haluaa. Siinä on kadun toisella puolen Shell-asema jossa kannattaa tankata aamulla ennen lähtöä niin on hyvä lähteä siitä sitten suihkimaan mihin suuntaan vaan. Ei Alpeilla aina ole ihan jonoksi asti huoltamoita tyrkyllä. Käytännössä siitä Shellin kohdalta alkaa Nufenenpassin tie.
Sen voi käydä päräyttämässä ylös ja takasin vaikka kun iltapäivällä saapuu hotellille ja heittää ensin matkakamppeet hotellille. Jos huone ei oo heti vapaana, niin kamat voi jättää terassille tai sinne respan viereen.
Nufenenpass onkin makeempi vetää juuri tuolta Ulrichenin suunnasta.
Eipä sillä historialla ole merkitystä kuinka ne on olleet aiempina vuosina auki. Riippuu lumitilanteesta. Katso tuolta Alpineroads.com-sivustolta, Tim päivittää aika hyvin keväällä sinne tietoa kuinka solatiet ovat auki. Aika reaaliaikainen tieto.