Alustan säätö vartille !?! - Jousi kantaa - vaimennus säädetään...

Täällä pohditaan miten ne pelit kulkee...
Ja jos ei, niin miksi ei...
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

JanneT kirjoitti:Kerro toki lisää?!? Kaikenlaiset vinkit ja neuvot ovat aina harkitsemisen arvoisia.
Mulla on vikaa korvien välissä kun en käännä tarpeeksi kahvasta, mutta siinä nyt ei varsinaisesti ole mitään uutta ;-)
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Fastard kirjoitti:Viime kesänä kokeilin lyhennettyä takaiskaria(27mm) ja vakiojousta. Esijännitys tuli aivan liian suureksi ja perä oli käytännössä joustamaton. Lähtötilanteissa missä se vähän antoi myöden, ei paluuvaimennus pysynyt ollenkaan mukana. Seurauksena tuntui olevan keulimista siinä 60ft kohdilla.

Tälle vuodelle kokeilussa on lyhyempi, langaltaan ohuempi ja progressiivisesti käyttäytyvä jousi. Eli hakusessa olisi lähtötilanteessa tilanne, jolloin viivalta irtautuessa perä laskee selvästi ja nopeaa lähes pohjaan ja pysyisi siellä kiihdytyksen sanotaanko ekat 100 metriä jolloin alkaisi pikkuhiljaa palautua. Paluuvaimennukseen tuli pientä muutosta, eli sinne pari shimmiä lisää, jotta tällainen olisi edes teoriassa mahdollista.

Pitäisi saada vaan nyt niitä ehjiä lähtöjä kumialustalla niin voisi kertoa toimiiko tälläinen kokeilu mitenkään.

Tämä ratkaisu tuntui toimivan erinomaisen hyvin. Yhtään keulimista eikä sutimista ollut ainakaan Piteån pitävällä radalla. Kaikki kun saan vielä nappiin muiltakin osin, pystyy lähdettämään vieläkin agressiivisemmin.
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Alkaa olemaan tuo teikäläisen 9.1s sekin alueella.

Paljonko swingiä / akseliväliä / 60ft aikoja jotta osaa suhteuttaa ?

Mulla on 243.x km/t loppunopeudet onnistuneissa vedoissa ja vasta tänään katsomalla dataloggeria taisin keksiä miksi ajat ovat näin heikkoja - 9.822 paras tällä hetkellä.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

PetriK kirjoitti:Alkaa olemaan tuo teikäläisen 9.1s sekin alueella.

Paljonko swingiä / akseliväliä / 60ft aikoja jotta osaa suhteuttaa ?

Mulla on 243.x km/t loppunopeudet onnistuneissa vedoissa ja vasta tänään katsomalla dataloggeria taisin keksiä miksi ajat ovat näin heikkoja - 9.822 paras tällä hetkellä.
Akseliväli on maksimissaan 1500mm. Tuo kun täytyy olla maksimi ruotsin sääntöjen ahdettujen kohdalla. Mulla on tuo lukema erittäin lähellä. 60ft ajat 1,58, 1,60, 1,65 ja siitä ylöspäin..
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
98-1232781416

Viesti Kirjoittaja 98-1232781416 »

Pakko on osallistua tahan topicciin.Ma harrastin joskus Dinosaurusten aikaan MP-kiihdydysajoa virallisissa SM taistoissa 1986 .Pyorani oli taysin vakio/ putkiviritteinen (Vance Hines)/takaratas -2 piikkia Suzuki 750 GSX-R /100 hv (moottoriteho) painoa oli kuivana muistaakseni silloiset huippuvahaiset eli 178 kg.Joka tapauksessa niin saatoihin sen verran etta ,silloin matkin sen ajan suurkuljettajaa Veli Malinin tsydeemia takaiskarista ,eli iskari pois ja tilalle jaykka alumiininen profiiliputki.Etupaata taas laskin niin alas kuin sain, eli varmaan n. 5-7 cm muistaakseni,ja pyora toimi todella hyvin,ei pahemmin keulinut ja meno oli kuin raiteilla olis ajanut.Aika oli parhaimmillaan 11.34/194 eli n.0.36 sekkaa parempi kuin Suzukille luvattiin. Yksi osakilpailu pronssi silla tuli ajettua.Mielestani aika on suht hyva kun vertaa esim. 600 cc nykypyoriin jossa tehoa huomattavasti enemman (jopa 36 hv)ja melkein 20 kg vahemman painoa,eika ne testeissa ole kuin parhaimmillaan 0.3 sek nopeampia ja jopa 0.3 sek huonompia.Eli yksi ratkaiseva tekia nayttaa olevan ,liika teho on vain pahasta,jos sita ei saa oikealla tavalla siirrettya rataan.Ja tietysti viimekadessa kaikki on kuskista kiinni,eli jos oikea ranne on liian jaykka ja tarisee, niin ajat on sen mukaisia.
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Aika monet kisapelithän tuntuu olevan jäykkäperäisiä. Mikseipä se siis olis vartille hyvä ratkaisu.

Mutta tuosta 600cc liikatehosta rohkenen olla eri mieltä. Niissä luulisin ongelman olevan piiiitkä ykkösvaihde ja tehoalueen kierrosluku.
Tuossa 750R:ssä huipputeho 10500r/min ja huippuvääntö 8000r/min. Esim ZX-6R 14000r/min ja 11800r/min. Pitkä ykkönen ja laiskasti lähtevä kone on vaikea ajaa. Luulisin, en ole kokeillut. Ainakin se ajaminen näyttää vaikealta...
Vastaa Viestiin