Stefan vaihto - onnistuuko helposti?
Liityin joukkoon hurjaan!
Elikkäs, tuli tollanen 2000 mallinen 25000 ajettu busa hommattuu täsä viikko sit ja oon ollu yhtä hymyä sen jälkeen, vaikka toinen putki vuotaakin öljynsä pellolle.
Huoltoon ei pääse tähän vuodenaikaan ku kahen viikon jonotuksella, niin mielessä on käynyt tee se itse meininkki.
Putket irtoo pyörästä vielä aika helpolla mutta sitten...
-Eli tarviiko koko putki purkaa ku vaihtaa stefan?
-Jos tarvii, niin miten se putki kannattaa purkaa ettei räjähdä silmille?
-Onko paha koota?
-Mitä työkaluja tarvitaan?
-Mitä kannattaa huomioida, vinkkejä?
Ois vaa kiva jos oppis itte tekemään, ni ei aina tarvis työntää sormee suuhun ku tarvis tehä jotain.
Kitos ja kumarrus.
Elikkäs, tuli tollanen 2000 mallinen 25000 ajettu busa hommattuu täsä viikko sit ja oon ollu yhtä hymyä sen jälkeen, vaikka toinen putki vuotaakin öljynsä pellolle.
Huoltoon ei pääse tähän vuodenaikaan ku kahen viikon jonotuksella, niin mielessä on käynyt tee se itse meininkki.
Putket irtoo pyörästä vielä aika helpolla mutta sitten...
-Eli tarviiko koko putki purkaa ku vaihtaa stefan?
-Jos tarvii, niin miten se putki kannattaa purkaa ettei räjähdä silmille?
-Onko paha koota?
-Mitä työkaluja tarvitaan?
-Mitä kannattaa huomioida, vinkkejä?
Ois vaa kiva jos oppis itte tekemään, ni ei aina tarvis työntää sormee suuhun ku tarvis tehä jotain.
Kitos ja kumarrus.
heinoll kirjoitti:Liityin joukkoon hurjaan!
Elikkäs, tuli tollanen 2000 mallinen 25000 ajettu busa hommattuu täsä viikko sit ja oon ollu yhtä hymyä sen jälkeen, vaikka toinen putki vuotaakin öljynsä pellolle.
Huoltoon ei pääse tähän vuodenaikaan ku kahen viikon jonotuksella, niin mielessä on käynyt tee se itse meininkki.
Putket irtoo pyörästä vielä aika helpolla mutta sitten...
-Eli tarviiko koko putki purkaa ku vaihtaa stefan?
-Jos tarvii, niin miten se putki kannattaa purkaa ettei räjähdä silmille?
-Onko paha koota?
-Mitä työkaluja tarvitaan?
-Mitä kannattaa huomioida, vinkkejä?
Ois vaa kiva jos oppis itte tekemään, ni ei aina tarvis työntää sormee suuhun ku tarvis tehä jotain.
Kitos ja kumarrus.
Terve ja onnittelut onnistuneesta ostoksesta.
Tälle keväälle olen ehtinyt vaihtaa etupään stefat jo viiteen putkeen että kohtuu rutiinilla alkaa homma mennä... itse tein näin:
1) Takapukilla perä ilmaan
2) Pura nokka eli etukate irti (ei pakollinen mutta tuo kivasti työtilaa), vaihtoehtoisesti ota siitä nokan alta se muovilipare irti joka on muistaakseni 6 muoviniitillä kiinni
3) Keula ilmaan esim. hallitunkilla, putkista kestää nostaa
4) Jarrusatulat irti, rengas irti, lokari irti. Lokari ei sitten tule sieltä välistä pois ennenkuin jompikumpi putkista on irrotettu, älä turhaan riko.
5) Irrota putki, ylhäältä kuusiokolopultilla ja alempaa kahdella 12mm pultilla kiinni.
6) Pyörittele putken yläpäässä oleva "korkki", siis se isolla kannalla oleva, auki.
7) Kaada enimmät öljyt johonkin
Tässä vaiheessa tarvitset todennäköisesti pulttipyssyä; siellä pohjassa on proppu jolla sisuskalut pysyy paikoillaan. Ainakin niistä kahdesta pyörästä johon ollaan stefat vaihdettu tuo pultti oli niin tiukassa (=liimattu) ettei se kotikonstein lähde irti vaan sisus alkaa pyöriä matkassa. Elikkä siis pulttipyssyllä...
9) Tämän jälkeen iskarin saa vedettyä putken sisältä kokonaisena jolloin sitä ei siis tarvitse purkaa.
10) Pumppaile iskari tyhjäksi öljystä
11) Liukuputki lähtee irti paksumman sisältä vetämällä
12) Irrota pölysuoja siitä paksummasta putkesta varovasti esim. talttapäisellä ruuvimeisselillä
13) Ota sen alla oleva metallinen sokka irti
14) Varovasti esim. talttapäisellä meisselillä nitkuttele vanha stefa irti
15) Puhdista molemmat putket enimmistä mömmöistä
16) Naputtele uusi stefa paikalleen vanhaa hyväksikäyttäen. Tarkista että laitat oikein päin. Niin ja muista laittaa stefan alle se metallinen aluslevy jos otit sen irti (itsellä unohtui aluksi toisesta...). Hiero stefan "huulille" hieman jotain vaseliinia.
17) Laita metallisokka paikalleen
18) Ujuta pölysuoja siihen liukuputkeen oikeinpäin, tämän jälkeen ujuta liukuputki varovasti stefan läpi ja paina sitten pölysuoja paikalleen
19) Iskari takaisin sisään ja pohjan pultti kiinni (voi vaatia kiinnityksenkin pulttipyssyllä jos ei muuten tunnu kiristyvän).
20) 480ml täyssynteettistä 5W öljyä putken yläpäästä sisään jonka jälkeen iskaria pumppaillaan niin kauan että se imaisee öljyn sisäänsä, huomaat kyllä kun näin tapahtuu (iskaria ei siis tässä vaiheessa ole vielä pyöritetty siihen paksumpaan putkeen kiinni).
21) Pyörittele iskari kiinni siihen paksuun putkeen kiinni ja läjäys päinvastaisessa järjestyksessä...
Tuossa kai se noin suurinpiirtein on, ei mikään hirmuinen homma kun sen kerran on tehnyt.
Jos joku huomaa tuossa selostuksessa virheitä tms. niin korjatkaa ihmeessä, ulkomuistista kun tuon kirjoitin...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
heinoll kirjoitti:Kiitos, Jari. Toihan vaikuttaa jopa helpolta. Johtuu varmaan hyvistä ohjeista.
Mitenkä ku täsä selailin ni joku anto tarvike stefojen mitoiksi = edit 2: 43x55,1x9,5/10 tarvike stefat
Ja ne myi mulle Stormilla 41-53-8/10,5 noi ei nyt oikee täsmää, meenkö vaihtaa vai asennanko vaa paikalle.
Eipä mitään. Toivottavasti on apua muillekin.
Käy vaihtamassa oikean kokoisiin ne stefat, 43x55x9.5/10.5 kokoisia pitäisi kyllä löytyä.
edit: Duellin luettelo sanoo Busan käyvän stefat tilausnumerolla 22-140. Ainakin 22-141 ajaa myös saman asian.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
jarim kirjoitti:heinoll kirjoitti:Kiitos, Jari. Toihan vaikuttaa jopa helpolta. Johtuu varmaan hyvistä ohjeista.
Mitenkä ku täsä selailin ni joku anto tarvike stefojen mitoiksi = edit 2: 43x55,1x9,5/10 tarvike stefat
Ja ne myi mulle Stormilla 41-53-8/10,5 noi ei nyt oikee täsmää, meenkö vaihtaa vai asennanko vaa paikalle.
Eipä mitään. Toivottavasti on apua muillekin.
Käy vaihtamassa oikean kokoisiin ne stefat, 43x55x9.5/10.5 kokoisia pitäisi kyllä löytyä.
Joo ja ota alkuperäiset. Tuusmotorissa on ainakin hyllyssä.
edit: Ai mut sä puhuitki Turuun Stormista
Sepe
*G450X*
*Suzuki GSX-R 1000 K8*
http://www.masuracingteam.com/
http://masuracingteam.kuvat.fi/kuvat/
*G450X*
*Suzuki GSX-R 1000 K8*
http://www.masuracingteam.com/
http://masuracingteam.kuvat.fi/kuvat/
Joo, eilen tuli sit vaihdettuu toisen putken stefa. Kiitos hyvien neuvojen meni aika kivuttomasti, mut kyl se sen pulttipyssyn tarvis.
Kävin sit TR-Pyöräst hakemas "alkuperäsen" stefan.
En mä tiiä kehtaanko sanoo sitä täsä...
noo, menköö,
se oli alkuperänen Hondan krossipyörän stefa...!
Maksoki tuplaten ku kaks tarvike stefaa, on pakko olla hyvä vaik onki Honda!!!
Kävin sit TR-Pyöräst hakemas "alkuperäsen" stefan.
En mä tiiä kehtaanko sanoo sitä täsä...
noo, menköö,
se oli alkuperänen Hondan krossipyörän stefa...!
Maksoki tuplaten ku kaks tarvike stefaa, on pakko olla hyvä vaik onki Honda!!!
27000 ajettu ja molemmat stefat ruikki. Tänään vaihdoin öljyt ja stefat eikä ollu paha homma. Ei tarvi pulttimopoo jos tekee putkesta työkalun millä saa iskarin pysyy paikallaan kun avaa/kiristää alapultin. Koko päivä siinä meni työkalujen tekemisen kanssa. Havaitsin hyväksi putsata kaikki osat ihan vaan bensalla.
Ihan pikku vinkkinä, niin molemmat putket kannattaa huoltaa samalla kertaa, eli molempiin uudet stefat ja öljyt.
Etupään putket toimii parina. Eli kun vaihtaa vaan toiseen öljyt, niin tuloksena on "eri parin" putket .... ei hyvä. Toisaalta kun toinen stefa korkkaa, niin tavallisesti ei mene kauaakaan kun myös se toinen on vaihtokunnossa, ja taas on pyörä pajalla.
Etupään putket toimii parina. Eli kun vaihtaa vaan toiseen öljyt, niin tuloksena on "eri parin" putket .... ei hyvä. Toisaalta kun toinen stefa korkkaa, niin tavallisesti ei mene kauaakaan kun myös se toinen on vaihtokunnossa, ja taas on pyörä pajalla.
Laittaisitko kuvia/mittoja niistä työkaluista mitä teit ?Vesku kirjoitti:27000 ajettu ja molemmat stefat ruikki. Tänään vaihdoin öljyt ja stefat eikä ollu paha homma. Ei tarvi pulttimopoo jos tekee putkesta työkalun millä saa iskarin pysyy paikallaan kun avaa/kiristää alapultin. Koko päivä siinä meni työkalujen tekemisen kanssa. Havaitsin hyväksi putsata kaikki osat ihan vaan bensalla.
tuli vaihdtettua stefat(itse irroitin putket, kaveri vaihto stefa). tuli työnnettyä 15"asteen öljyt". eli oliko ne liian jäykät? ei ainakaan ajossa huomaa eroa? mutta tuskin se mitään rikkookaan? kuulin tuossa että 5asteen öljyt olis ollu oikeat... miten on mitkä sielllä on alkuperäisenä? ja kiitos edellisistä neuvoista, ne autto remontinteossa.
YOUgo kirjoitti:tuli vaihdtettua stefat(itse irroitin putket, kaveri vaihto stefa). tuli työnnettyä 15"asteen öljyt". eli oliko ne liian jäykät? ei ainakaan ajossa huomaa eroa? mutta tuskin se mitään rikkookaan? kuulin tuossa että 5asteen öljyt olis ollu oikeat... miten on mitkä sielllä on alkuperäisenä? ja kiitos edellisistä neuvoista, ne autto remontinteossa.
5 W öljyt on alkuperäsenä keulassa. Vaihdoin nyt keväällä uudet öljyt, vanhat öljyt taisi olla alkuperäiset (4 vuotta vanha pyörä) ne näytti ihan liisterin ja kiisselin sekoitukselta. Uusilla öljyillä tuntus että keula muuttui herkemmäksi ja tarkemmaksi. jarim tietää varmaan paremmin. Se kun näitä öljyjä vaihtaa yleensä pari kolme kertaa vuodessa.
Mä en kyl lähtis etupäätä jäykistämään jäykemmillä öljyillä, uskoisin että parempi kun vaihtaa sinne paksumman jousen
Edited By heinoll on 1179590707
Tuli sitten käytyä Kstbh:n pajalla (www.kansiset.net) vaihtamassa stefat ja öljyt - ja täytyy kehua kahta asiaa:
1) Ajettavuus parani todella paljon kun keulassa on oikea määrä tuoretta öljyä. En muista että olisi edes uutena ollut yhtä herkkä ja tarkka ajaa. Suzukin merkkihuollon mukaan noi putket tehdään etukäteen varastoon ja uusissakin pyörissä saattaa olla jopa 2 vuotta vanhoja varastossa seisseitä putkia. Tästä pitkästä kuivasta seisomisajasta kuulemma ovat nämä tiivisteongelmat johtuneet.
2) Ammattilaisen (eli Jampan) mukana on mukava puuhastella ja jutella - siinä ohessa tuli juteltua monta muutakin Busaan liittyvää asiaa. Keula ylös, lokari irti, jarrusatulat irti, etupyörä irti - kun putket oli irti, niin stefojen ja öljyjen vaihto on noin 15min juttu. Koko hommaan meni noin tunti.
Kumma juttu kun Suzukin merkkihuollosta kerrottiin että menee 1.5 tuntia ja että osan aikaa tarvitaan kahta henkilöä kun jouset täytyy kahden miehen voimin puristaa takaisin sisään. Kun homman on kerran nähnyt niin ihmettelen suuresti - eihän tuossa todellakaan vaadita mitään jousen puristamista eikä edes kovin erikoisia työkalua (jos öljyt ja stefat vaihtaa).
Suosittelen kyllä että vaihtaa noi öljyt ja stefat joko Jampan kanssa tai jossain muualla osaavassa paikassa !!!
Edited By PetriK on 1181760773
1) Ajettavuus parani todella paljon kun keulassa on oikea määrä tuoretta öljyä. En muista että olisi edes uutena ollut yhtä herkkä ja tarkka ajaa. Suzukin merkkihuollon mukaan noi putket tehdään etukäteen varastoon ja uusissakin pyörissä saattaa olla jopa 2 vuotta vanhoja varastossa seisseitä putkia. Tästä pitkästä kuivasta seisomisajasta kuulemma ovat nämä tiivisteongelmat johtuneet.
2) Ammattilaisen (eli Jampan) mukana on mukava puuhastella ja jutella - siinä ohessa tuli juteltua monta muutakin Busaan liittyvää asiaa. Keula ylös, lokari irti, jarrusatulat irti, etupyörä irti - kun putket oli irti, niin stefojen ja öljyjen vaihto on noin 15min juttu. Koko hommaan meni noin tunti.
Kumma juttu kun Suzukin merkkihuollosta kerrottiin että menee 1.5 tuntia ja että osan aikaa tarvitaan kahta henkilöä kun jouset täytyy kahden miehen voimin puristaa takaisin sisään. Kun homman on kerran nähnyt niin ihmettelen suuresti - eihän tuossa todellakaan vaadita mitään jousen puristamista eikä edes kovin erikoisia työkalua (jos öljyt ja stefat vaihtaa).
Suosittelen kyllä että vaihtaa noi öljyt ja stefat joko Jampan kanssa tai jossain muualla osaavassa paikassa !!!
Edited By PetriK on 1181760773
Kyllä tossa stefojen vaihdossa montaa koulukuntaa taitaa olla. Itse myös Korpiaholla stefat laittaneena voi allekirjoittaa, ettei siihen useampaa miestä tarvita eikä mitään ihme työkaluja. Suurin osa ajasta menee osien irroittamiseen ja takaisin laittamiseen, itse stefan vaihto kohtuu yksinkertainen homma.. Ehkä joskus tulee jopa itse kokoiltua...