Mopottimen kiinnitys traileriin...

Muihin foorumeihin sopimattomat, teniikkaan liittyvät aiheet tänne
Avatar
Snowman
Viestit: 727
Liittynyt: 22 Loka 2007, 11:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Snowman »

Moron!
Ensi kesänä on tulossa pitkä reissu ja mopotin pitäisi saada hyvinhyvin tiukasti kiinni traileriin..siis tavalliseen peräkärryyn..
Yksi idea tul mieleen että jos laittaisi umpiteräs tangot taka-ja etuakselien läpi ja myös takahaarukan/rungon kiinnityspisteestä läpi..ja kärryyn pidikkeet niille..niin kestääköhän runko moista?Kun mopo matkaisi muutaman tuhat km kärryssä...tietty vielä liinat tueksi.Muttaku en halua nähdä taustapeilistä ett ny se kaatuu...Mitäs keksisivät ingennöörit tähän?? :apua: :1087




Edited By Snowman on 1223199985
Avatar
Nesmit
Viestit: 881
Liittynyt: 20 Loka 2006, 13:06
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Nesmit »

Jos oot menossa tammi-helmikuun vaihteessa MP-messuille niin poikkea katsomassa Suzukin pisteellä minkälaisilla pukeilla Busa kököttää...
Ihan simppeli huonekaluputkesta tehty pukki jossa menee akseli takakeskiön läpi. Samanmoisen pukin voi tehdä eteen.
Laitan kuvia galleriaan kunhan se alkaa pelittään...
Nämä pukit tietenkin kannattaa pultata trailerin lattiaan :bulb:
(pukkien tulee tietenkin olla semmoset että pyörä ei pääse liikkumaan niissä)
siitä se lähtee kun kaasua kääntää...
361.23 km/h Halli 2014
Avatar
Snowman
Viestit: 727
Liittynyt: 22 Loka 2007, 11:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Snowman »

Hmm..toki sen ymmärsin että ne pukit kärryyn kiinni.. :D
Ei oo viel varmuutta mennääkös messuille..olisi kyllä hyvä nähdä ne pukit.
Avatar
Nesmit
Viestit: 881
Liittynyt: 20 Loka 2006, 13:06
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Nesmit »

Tossa sattu tommonen sivu vastaan: Transporting-accessories
Näyttäs löytyvän kaikenlaista kilkettä prätkän kiinnittämistä varten (noistahan voi kattoo mallia ja tehdä itse :D )
siitä se lähtee kun kaasua kääntää...
361.23 km/h Halli 2014
Avatar
Purkuosia.com
Viestit: 219
Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
Paikkakunta: -Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Purkuosia.com »

Tuommosen proton teetän/valmistan, kunhan saa yhden proton tehtyä, niin voin piirrustukset heittää jos joku tarttee. Ebay:ssa joku pulju kauppas myös saman tyylisen pukin piirrustuksia, samassa tuli myös trailerin ja jonku mp-peräkärryn piirrustukset (tosin tuumasilla mitoilla ja malminpaloilla). Sekin linkki löytyy jos joku tarttee.

http://picasaweb.google.com/purkuosia

http://picasaweb.google.com/purkuosia/Stand#5263610101957042418




Edited By Kekkula on 1225530099
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4616
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Kekkula kirjoitti:Tuommosen proton teetän/valmistan, kunhan saa yhden proton tehtyä, niin voin piirrustukset heittää jos joku tarttee. Ebay:ssa joku pulju kauppas myös saman tyylisen pukin piirrustuksia, samassa tuli myös trailerin ja jonku mp-peräkärryn piirrustukset (tosin tuumasilla mitoilla ja malminpaloilla). Sekin linkki löytyy jos joku tarttee.

http://picasaweb.google.com/purkuosia

http://picasaweb.google.com/purkuosia/Stand#5263610101957042418
Heyp, otahan jo suunnitteluvaiheessa huomioon tuo Busan etulokari joka on aina ongelma seinää vasten kiinnittäessä. :bulb:
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
Purkuosia.com
Viestit: 219
Liittynyt: 29 Touko 2006, 09:05
Paikkakunta: -Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Purkuosia.com »

jeps, hyvä huomio, sehän osuu pakuttiauton seinäänkin jos ei puupalikka välissä.
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Yksinkertainen tapa jonka Vittaniemi neuvoi kertoen käyttäneensä lukuisilla kisamatkoilla:

A) Etupyörä ajetaan etureunaa vasten niin että se on ja pysyy kärryn suuntaisesti.
Nippuside etujarrukahvan ympäri. Etupään telineeksi rakensin etureunaan levyn jossa oli kaksi pystypuuta joiden väliin eturengas meni. Tuo levy pitää lokarin irti etuseinästä, pystypuut loppuivat juuri lokarin alapuolelle. Riittävän tiukka niin että pyörä pysyy paikallaan ilman liinojakin. Tämä levy on sitten kiinni kärryn etureunassa.
B) 2 x Etuliinat alakolmiosta kärryn etukulmiin, varmistettava että kärryssä kiinnityskohdat jotka ovat niin kapealla ettei liina osu muoviin.
C) 2 x Takalilinat kyyditettävän jalkatapeista takakulmiin, voivat olla vaikka kuinka pitkät.
D) Etupyörästä liina aisan ympäri ja takaisin pitämään etupyörän mahdollisen telineen paikallaan.

Etupyörä siis vedettiin liinalla kiinni tukilevyyn jossa pystypuut. Näin saatiin tukeva laita jota vasten pyörä ajettiin ja sitten liinoitettiin kulmiin. Sama idea kuin mitä yllä olevan linkin kuvissa. Tosin sillä erotuksella että eturenkaan takapuolella ei mitään tukea tarvita, riittää vain etureunan tuki. Toki käsittelyä helpottaa jos renkaan saa lukittua paikalleen kuvassa olevalla patentilla.

Lisäksi tarvitset ajorampin. Pitkä puinen tai 65e puuilosta.

EDIT - alakolmiosta, kirjattu




Edited By PetriK on 1225552180
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4616
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

PetriK, eikös kohta B) kuitenkin alakolmiosta? :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

jarim kirjoitti:PetriK, eikös kohta B) kuitenkin alakolmiosta? :)
Kyllä - tietenkin alakolmiosta. Kiitoksia oulun tarkkaavaisuudelle !
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Snowman
Viestit: 727
Liittynyt: 22 Loka 2007, 11:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Snowman »

Argghhhhhhhh...:) taidan itse pitäytyä Nesmitin ehdotuksessa katsoa millaisella telineellä mopot pysyy pystyssä messuilla.
Kele ettei vaan mene taas liian vaikeeksi ja monimutkaiseksi..
Nooh onhan täs lähes koko talvi aikaa miettiä..pitäähän rakentamisellekkin jättää aikaa pitkä tovi.. :1087 :pääseinään:
Avatar
janne
Viestit: 661
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 21:19
Paikkakunta: Lohtaja

Viesti Kirjoittaja janne »

kaaja mopo valmiiks kyljelleen kärrynpohjalle ja sijo siihen :D
9.925/230 :p
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Ei kai ole loppujen lopuksi juurikaan kyse telineestä vaan siitä miten liinat laitetaan. Ainut mitä telineeltä tarvitaan on että eturengas pysyy suorassa kärryn etulaitaa vasten.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Snowman
Viestit: 727
Liittynyt: 22 Loka 2007, 11:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Snowman »

janne kirjoitti:kaaja mopo valmiiks kyljelleen kärrynpohjalle ja sijo siihen :D
No toi tietty toimis..mutta hallitus tahtoo mopottimen(kin) säilyvän reissuun mentäessäkin ehjänä..takasin tulosta ei oo ollu viel ees puhetta... :p
Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jotkut akselin läpi pujotukset ja etupyörä lokerot on tukevia ja varmoja tapoja. Mul on ollu ihan kärrylle ajettuna, sivujalalle tuettu, etujarru nipparilla kiinni ja monta liinaa eri paikoista kärryn nurkkiin kiinni, eikä oo vielä montaa senttiä päässy elämään, näkee jalan tekemästä jäljestä kärryn pohjalevyyn.
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Vastaa Viestiin