timo3 kirjoitti:Ihan vertailun vuoksi kiinnostaisi tietää, miten tuossa Samin Autopajan penkissä:
- Mitantattiinko siinä moottorin todelliset kierrokset.
- Millä vaihteella vedot tehtiin.
- Mistä seos mitattiin.
- Puhaltaako puhallin myös ramair aukkoon jäähdytys ilmaa.
- Minkälaista kerrointa se käyttää kampiakselitehon määrittelyssä.
Titaani kirjoitti:Kuinkas nämä lämpötilan ja ilmanpaineen korjaukset tuossa penkissä huomioitu?
Lainasin PetriK selvityksen penkin toiminnoista toisesta postauksesta
"Kävin tänään penkin ominaisuudet lävitse, on kyllä kaikki - mm. sähköjarru jolla kierrokset voidaan lukita tiettyyn nopeuteen. Sääasema ja imuilman tunnistin ilmavirrassa, öljynlämpötilan tunnistin. Korjauskerroin voidaan valita DIN, ECC, SAE. Kitkasprayta takarenkaassa luiston esämiseksi. Kaksi suurtehotuuletinta. Sähköjarru jota vasten tehokkaammat pyörät voidaan ajaa, kalibroitu 500hp saakka"
No juu, välillä tänne näitä pienempiäkin lukuja, ettei normiharrastajat luule että kaikilla ennätystehoja. Muutama viikko sitten bike doctorilla 202hv takaselta. Jotain ropleemaa oli, joten hieman parannettavaa jos jaksaa laittaa reilaan. Reseptinä JE, Akrapovic, Webcams, Ferrea, NGK ja ähräämistä tallin perukoilla.
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
Hmm.. pikku spekulointi eri penkkien välisistä eroista.
Samin Dynostar penkki pohjilla, oma peli vertailussa. Kakki takis tehoja.
Dynostar 230 hp
Dynojet 240 hp, (230hp *4,4%)
Kemi MC 258 hp (230hp*12,2%)
Dynamec 264 hp (230hp*14,8%)
Huomiotavaa, Kemi Mc prosentin laskennassa käytetty Jarim 1400cc mittaustuloksia (KemiMC/ Dynostar). Dynamec prosentin laskennassa käytetty BB:n 1464cc mittaustuloksia Dynojet 250i (Mixu)/ Dynamec).
Näillä tiedoilla oman mopon tehovertailu muihin dynoihin menee tosi lähelle, näin väittäisin
Ksthb kirjoitti:Hmm.. pikku spekulointi eri penkkien välisistä eroista.
Samin Dynostar penkki pohjilla, oma peli vertailussa. Kakki takis tehoja.
Dynostar 230 hp
Dynojet 240 hp, (230hp *4,4%)
Kemi MC 258 hp (230hp*12,2%)
Dynamec 264 hp (230hp*14,8%)
Huomiotavaa, Kemi Mc prosentin laskennassa käytetty Jarim 1400cc mittaustuloksia (KemiMC/ Dynostar). Dynamec prosentin laskennassa käytetty BB:n 1464cc mittaustuloksia Dynojet 250i (Mixu)/ Dynamec).
Näillä tiedoilla oman mopon tehovertailu muihin dynoihin menee tosi lähelle, näin väittäisin
Tiukka oli toi dynostar omallakin kohdalla,melkein tuli paha mieli. .
Ja mulle naurettiin kauan sitte armeijassa, kun väitin kirkkain silmin, että 1bar = lähes 100% teholisää. Tästä sen näkee, että ei se kauas heitä.
Että, me muut voimmekin sitten kromata ajopelit (if it doesn't go, chrome it).
Tää 1bar/100% tehoa pitää aika hyvin paikkansa on vehje mikä tahansa,tietenkin edellyttäen että kaikki paketin palikat on oikein mitoitetut.
Tästä on helppo miettiä, jos syöttää 1bar vakiovanhakoppasen Busan koneeseen antaa n. 300kaakkia ja jos konetta on modattu sen verran virtausten ym. parantelulla että antaa vaparina 200konia, niin ylipaineella on mahikset jo vähän ylemmäs....
Titaani kirjoitti:Tää 1bar/100% tehoa pitää aika hyvin paikkansa on vehje mikä tahansa,tietenkin edellyttäen että kaikki paketin palikat on oikein mitoitetut.
Tästä on helppo miettiä, jos syöttää 1bar vakiovanhakoppasen Busan koneeseen antaa n. 300kaakkia ja jos konetta on modattu sen verran virtausten ym. parantelulla että antaa vaparina 200konia, niin ylipaineella on mahikset jo vähän ylemmäs....
toki tarvii myös muistaa,että puristusten tiputus turbokoneessa syö sitä perusmoottorin lähtötehoa...
"Right kick will send you to hospital,the left one to the cemetary" -Mirko Cro Cop-
Hmm.. meilläpäin ajattelu malli on jo pidemmällä.
Käytännössä kaikki viritystyö alkaa kannesta, myös turbojen osalta. Sillä kannen virtaus kertoo asiota joiden pohjalta on hyvä aloittaa viritystyö vapari sekä tbo koneissa.
Mielestäni tbo kone on kohillaan/oikein mitoitettu kun tämä yhtälö toteutuu: ahtopaine kertoimena x kannen virtaus hp:nä = moottoriteho
Esimerkkinä autopuolelta moottori jonka tekemiseen olen osallistunut. Koneena 2,2 L 5 syl 20v, vaparina tuottaa noin 140hp ja kannen virtaus 320hp x 1,4 bar= 768hp
Todellisuudessa koneesta tuli tehoa 745hp. Joten aika lailla lähellä ollaan tossa kohtaa jo protasoa.
Ediittiä: Niin tämä tieto/ajattelu malli sai alkunsa jo vuonna yks ja kaks kun pääsin kavereitteni kanssa tutkimaan BMW:n F1 tbo konetta.
Tehdas ilmoitti aika ajo tehoksi 1500 hp/5bar 1,5 L koneesta
Yllättäen kyseisen koneen kansi virtasi tasan 300 hp virtauspenkkini mukaan........
Muitakin esimerkkejä löytyy, jopa pyöräpuolelta. Yhden katu 12R koneen tiedän joka sopii tähän esimerkkiin...
Hmm.. ja keväällä saamme nähdä myös Busan koneen jossa mitoitukset tehot on kohillaan....