Löytyipä tässä kun yritin mitata ennakoita uusi ominaisuus ECU:sta. Siinä voidaan asettaa ns. dwell, eli aika minkä verran puolassa on virta päällä.
Eli käytännössä lisäämällä aikaa lisätään kipinän voimakkuutta sekä myös kestoa joka taas ahdetuissa tai korkeampiviritteisissä koneissa edesauttaa voiman tuottamista koneesta.
Jos jollain on kokemusta dwell:n asetuksista (mulla vain hyvin suppeasti autoista) niin kuulisin mielelläni !
Tällä hetkellä ajatus on tehdä ECUeditor:iin asetus Dwell: Normaali, +10%, +20%.
Liika dwell on pahasta, polttaa puolat. Liian pieni vie tehoja. No osassa tämän palstalalaisten koneista puolia varmaan kannattaisi hieman lämmittää enemmän jos tehon tuottaminen on mielessä
PetriK kirjoitti:Jos jollain on kokemusta dwell:n asetuksista (mulla vain hyvin suppeasti autoista) niin kuulisin mielelläni !
Tällä hetkellä ajatus on tehdä ECUeditor:iin asetus Dwell: Normaali, +10%, +20%.
Liika dwell on pahasta, polttaa puolat. Liian pieni vie tehoja. No osassa tämän palstalalaisten koneista puolia varmaan kannattaisi hieman lämmittää enemmän jos tehon tuottaminen on mielessä
Mikä on laskennallinen maksimi (esim 12500r/min)?
Minusta heikolla ja hyvällä kipinällä ei ole tehoon vaikutusta, edellyttäen että heikkokin kipinä riittää sytyttämään seoksen
Eli minusta paraskaan kipinä ei ole parempi kuin riittävän hyvä.
Laskennallista maksimia ei ole, tai no 10000rpm on jotain 6ms*2 (720astetta) - 1.5ms ennakko. Mutta ei kestä puolat tuollaista. Yleensä valmistaja säätää puolat niin että ne kestävät täyskaasulla ajoa pidempäänkin.
Mutta miksi pidempi aika. Se mahdollistaa isomman kärkivälin joka taas tekee vahvemman alkukipinän tai vastaavasti sama kärkiväli mutta isompi sylinterin sisäinen paine ja ajallisesti pidempi kipinä. Normaali puolahan antaa ensin piikin ja sitten kipinän joka jatkuu ehkä jopa koko lyhyen dwell jakson ajan. Tämän perusteella kun 1000 kierroksella dwell on 6.3ms niin se kertoo että kipinä on parempi pidemmällä ajalla kuin 1.5ms joka noilla yläkierroksilla on käytössä. Jossain jenkkiautoissa luin että teho nousi 450->500hp pelkästään induktiivisen sytytysjärjestelmän päivittämisellä COP malliseksi. Tuskin meillä noin paljoa saadaan tehoa lisää , mutta käännetäänpä taas yksi kivi busan virittämisessä ja siihen liittyvässä tiedon lisäämisessä.
Netistä löytyy hyviä artikkeleita esim hakusanoilla: Dwell+COP+charge+time
(Cop on siis coil on plug)
Ai niin - busassahan on vakiona kolmiulotteinen taulukko jossa DWELL asetetaan akun/järjestelmän jännitteen ja kierrosnopeuden mukaan.
Itse en taas usko kapasitiivisen olevan juurikaan parempi kuin vakio busan induktiivisen järjestelmän - ajatus perustuu siihen että induktiivinen antaa pitkän kipinän jossa on alussa vahva piikki alussa. Kapasitiivisessa taas kipinää pitää toistaa jotta se saadaan kestämään pidempään.
No niin - nyt on tämä DWELL asetusten säätömahdollisuus sitten laitettu toiminnallisuudeksi uusimpaan ECUeditor versioon. Tässä alla miltä dwell kartat näyttävät sekä myös tuo miten DWELL säädetään.