Laakerivaurion syyt ja seuraukset
Olisiko hyviä ehkäisyneuvoja uhkaavan laakerivaurion varalle ?
Tuol lpr kentällä mun motti paukahti ja heitti öljyt ym. pöperöä kentälle. Sori niille ketkä oli vielä ajovuorossa.
Ensin näytti että olis pakovena tippunu, mut tais olla enemmän seuraus kun syy. Vaikka kävikin rajoittajalla. Neloskaulan kiertokangen laakeri leipoi tosi huolella, kanki pätkiksi, romua pihalle lohkosta ja akseli vääntyi kieroon.
Perinteisiä syitä olis huono öljy, liian vähän öljyä, tukkeutuneet kanavat, liian paljon vääntöä koneessa ja eniten ehdotettu, huono onni.
Parannuskeinot, huolehtii öljyn määrästä ja laadusta, rassaa reikiä remontin yhteydessä ja vaihtaa aina kaikki tiivisteet, laskee tehoa, ja etsii neliapiloita.
Näistä huomioin jo osan, öljynä motul 300V 15W50 kallis litku, kentälle tuli 500m vanaa ja silti koneeseen jäi vielä 2,5L joten ei ollu liika vähän, kanavia vaikea tarkistaa mut putsattu oli, tehoa laskin 10hv, joten päätelmäksi jää HUONO ONNI!
Vai tuleeko muita syitä ja parannus ehdotuksia ?
P.S. Kangen pultti on tietty voinu katketa, mut oli uudet pultit ja momenttiin kiinni. Poikkihan ne nyt on kuitenkin.
Tuol lpr kentällä mun motti paukahti ja heitti öljyt ym. pöperöä kentälle. Sori niille ketkä oli vielä ajovuorossa.
Ensin näytti että olis pakovena tippunu, mut tais olla enemmän seuraus kun syy. Vaikka kävikin rajoittajalla. Neloskaulan kiertokangen laakeri leipoi tosi huolella, kanki pätkiksi, romua pihalle lohkosta ja akseli vääntyi kieroon.
Perinteisiä syitä olis huono öljy, liian vähän öljyä, tukkeutuneet kanavat, liian paljon vääntöä koneessa ja eniten ehdotettu, huono onni.
Parannuskeinot, huolehtii öljyn määrästä ja laadusta, rassaa reikiä remontin yhteydessä ja vaihtaa aina kaikki tiivisteet, laskee tehoa, ja etsii neliapiloita.
Näistä huomioin jo osan, öljynä motul 300V 15W50 kallis litku, kentälle tuli 500m vanaa ja silti koneeseen jäi vielä 2,5L joten ei ollu liika vähän, kanavia vaikea tarkistaa mut putsattu oli, tehoa laskin 10hv, joten päätelmäksi jää HUONO ONNI!
Vai tuleeko muita syitä ja parannus ehdotuksia ?
P.S. Kangen pultti on tietty voinu katketa, mut oli uudet pultit ja momenttiin kiinni. Poikkihan ne nyt on kuitenkin.
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Tästä ollaan välillä eri mieltäkin, yhden juuri kisapyöriin öljypohjamodifikaatiota tekevän kaverin mukaan liian tehokas öljypumppu kuulemma vaahdottaa öljyn ja lisää laakerivaurioiden riskiä.
Loiskelevy ja kanavien työstö lisäävät kuulemma elinikää. Lisäksi ohivirtausventtiilin jousi/vastapaine kannattaa tarkistaa ja vaihtaa mielellään korkeanpaineventtiiliin - varsinkin jos uskoo siihen että öljypumpun pitää nostaa painetta.
EDIT - millainen kangen pultti ja millaisella rasvalla laitettu momenttiin ?
Edited By PetriK on 1222878566
Loiskelevy ja kanavien työstö lisäävät kuulemma elinikää. Lisäksi ohivirtausventtiilin jousi/vastapaine kannattaa tarkistaa ja vaihtaa mielellään korkeanpaineventtiiliin - varsinkin jos uskoo siihen että öljypumpun pitää nostaa painetta.
EDIT - millainen kangen pultti ja millaisella rasvalla laitettu momenttiin ?
Edited By PetriK on 1222878566
-Artsi- kirjoitti:Oliko vakio öljypumppu? Jos alkaa viritellä niin minusta ois hyvä vaihtaa ainakin ö-pumpun ratas, mieluummin koko pumppu tehokkaampaan.
On kiinni välitetty ratas öljypumpussa, muute vakio. Mistä tuollaisen suurtehopumpun saisi ?
Kangen pultissa lukee arp 625 plus, ja mukana tulleella rasvalla kiinnitetty ? Tahi avaimella kiinni väännetty, mut rasvaa välissä.
Kangen kaula ihan musta ja pinnast sellain 1,5mm ainetta lähteny. Akseli kiero 0,8mm.
Kumpaa suositeltais, tuoton vai paineen lisäystä ?
Jotain on tehtävä, tuho tekee reiän muuallekin ku lohkoon.
Edited By snuggles on 1222880881
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Hmm.. periaatteessa turha kysymys. Mutta käytitkö pulttien momentteina ARP:n antamia arvoja. Kirittiinkö noi ARP:n pultit momenttiin useamman kerran kuin yhdesti ?snuggles kirjoitti:-Artsi- kirjoitti:Oliko vakio öljypumppu? Jos alkaa viritellä niin minusta ois hyvä vaihtaa ainakin ö-pumpun ratas, mieluummin koko pumppu tehokkaampaan.
On kiinni välitetty ratas öljypumpussa, muute vakio. Mistä tuollaisen suurtehopumpun saisi ?
Kangen pultissa lukee arp 625 plus, ja mukana tulleella rasvalla kiinnitetty ? Tahi avaimella kiinni väännetty, mut rasvaa välissä.
Kangen kaula ihan musta ja pinnast sellain 1,5mm ainetta lähteny. Akseli kiero 0,8mm.
Kumpaa suositeltais, tuoton vai paineen lisäystä ?
Jotain on tehtävä, tuho tekee reiän muuallekin ku lohkoon.
Kiristin mukana tulleissa ohjeissa annettuun momenttiin ja useemman kerran kun laakerivälyksen mittailua ensin. Välys tuli kujon ohjeiden mukaan vaihteluvälin yläkanttiin, ni ei sieltäkään ahdistanu.Ksthb kirjoitti:Mutta käytitkö pulttien momentteina ARP:n antamia arvoja. Kirittiinkö noi ARP:n pultit momenttiin useamman kerran kuin yhdesti ?
Seuraavan kerran vedän migillä varmistuksen kangen kylkeen

Tahi, ei se kait kangen tai pulttien vika ollut.
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Hmm..toikin on mennyt oikein.snuggles kirjoitti:Ksthb kirjoitti:Mutta käytitkö pulttien momentteina ARP:n antamia arvoja. Kirittiinkö noi ARP:n pultit momenttiin useamman kerran kuin yhdesti ?
Kiristin mukana tulleissa ohjeissa annettuun momenttiin ja useemman kerran kun laakerivälyksen mittailua ensin. Välys tuli kujon ohjeiden mukaan vaihteluvälin yläkanttiin, ni ei sieltäkään ahdistanu.
Seuraavan kerran vedän migillä varmistuksen kangen kylkeen![]()
Tahi, ei se kait kangen tai pulttien vika ollut.
Mikähä ARP:n pultti oli kyseessä, tuotenumero?
Hmm.. noissa mun kangissa pulttien (5/16-24, 190,000 Psi) momentti oli 25 ft/lbs. Eli 34Nm ARP rasvalla, 30W öljyllä 43,4 Nm
Toi 625 siinä luki, muute on ny paperit hukas, mut etin jos luvut viel löytyy.
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
En nyt oo saanu kuvaa järjestymään, mut aikalailla saman näköinen kuin tuossa moottorin virittely topikissa sivulla 10.
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc