Kaasusolenoidin ohjaus vaihteilla - Duty cycle - tai vaikka boost control...
Yksi helpoimmista seuraavista projekteista taitaisi olla kaasusolenoidin duty cyclen vaihdekohtainen ohjaus. Näillä meidän 30hp tehoilla rengas ei vielä irtoa kadusta kun kahvasta kääntää, mutta jos vaikka ensi kesäksi laittaisi vähän isomman suuttimen jolloin tarvitaan jo pieni ramp up toiminnallisuus että pito ei irtoa ja että koneen sisuskalut kestävät paremmin.
Eli asetetaan ECU työntämään noin 7Hz taajuutta ulos jonka duty cycleä vaihdellaan. Tällä tavoin saadaan ilokaasusolenoidista ulos kaasua haluttu määrä. Toimii niin että suutin valitaan aina kiiteästi riittävän suureen koko, esim 50# eli noin 100hp jos duty cycle on 100%. Tämä on maksimi mitä kaasulla voidaan saada.
Käytännössä lisäteho on kuitekin ohjelmoitavissa duty cyclen avulla esim vaihdekohtaisesti esimerkiksi seuraavalla tavalla:
1:0%
2:25%
3:50%
4:80%
5:100%
6:100%
Lisäksi ohjelmoidaan ECU antamaan lisää bensaa samassa suhteessa (jos vaan suuttimissa ja pumpussa riittää tuottoa...)
No nyt jos rata on liukas ja ei oikein ole pitoa niin muutetaan duty cyclejä seuraavasti:
1:0%
2:15%
3:30%
4:50%
5:75%
6:80%
Bensamäärän lisäksi myös sytysennakkoa voisi säätää vastaavalla tavalla. Eli kun on 80-100% duty niin -5astetta, jos on 30% duty niin silloin vain -2astetta.
Riittäisiköhän näin yksinkertainen ilokaasun ramp up systeemi. Tätä samaahan voisi käyttää myös turbojen ns. boost control ohjauksessa, eli hukkaportille menevää tavaramäärää säädetään samalla tavoin duty cyclellä. ?
Onkohan tässä ideassa kaikki oleellinen mukana ?
Eli asetetaan ECU työntämään noin 7Hz taajuutta ulos jonka duty cycleä vaihdellaan. Tällä tavoin saadaan ilokaasusolenoidista ulos kaasua haluttu määrä. Toimii niin että suutin valitaan aina kiiteästi riittävän suureen koko, esim 50# eli noin 100hp jos duty cycle on 100%. Tämä on maksimi mitä kaasulla voidaan saada.
Käytännössä lisäteho on kuitekin ohjelmoitavissa duty cyclen avulla esim vaihdekohtaisesti esimerkiksi seuraavalla tavalla:
1:0%
2:25%
3:50%
4:80%
5:100%
6:100%
Lisäksi ohjelmoidaan ECU antamaan lisää bensaa samassa suhteessa (jos vaan suuttimissa ja pumpussa riittää tuottoa...)
No nyt jos rata on liukas ja ei oikein ole pitoa niin muutetaan duty cyclejä seuraavasti:
1:0%
2:15%
3:30%
4:50%
5:75%
6:80%
Bensamäärän lisäksi myös sytysennakkoa voisi säätää vastaavalla tavalla. Eli kun on 80-100% duty niin -5astetta, jos on 30% duty niin silloin vain -2astetta.
Riittäisiköhän näin yksinkertainen ilokaasun ramp up systeemi. Tätä samaahan voisi käyttää myös turbojen ns. boost control ohjauksessa, eli hukkaportille menevää tavaramäärää säädetään samalla tavoin duty cyclellä. ?
Onkohan tässä ideassa kaikki oleellinen mukana ?
kuullostaa hienolta.. Vaikka ei enään ihan boost controllia niin kaasun ohjaukseen liittyen voisi jatkohyödyntää syntyvää logiikkaa..
Jos putkeen laittaa laajakaista lambdan niin afr takaisinkytkentäkään ei liene iso optio lisätä edellisten lisäksi?
Pystyykö olemassa olevalla lämpötila-anturilla tekemään ulkoilman kompensointia? Eli saisi jollakin vakiolla korjausta kaasun syöttöön ulkoilman/pullon läpötilan tai jopa pullon paineen mukaan?
Toisin sanoen miten voisi kompensoida ympäristö tekijät pois ja ajaa aina optimaalisella seoksella? No nää voi olla jatkokehitys kohteita jos järkeviä ensinkään.
Edited By busajasa on 1222921504
Jos putkeen laittaa laajakaista lambdan niin afr takaisinkytkentäkään ei liene iso optio lisätä edellisten lisäksi?
Pystyykö olemassa olevalla lämpötila-anturilla tekemään ulkoilman kompensointia? Eli saisi jollakin vakiolla korjausta kaasun syöttöön ulkoilman/pullon läpötilan tai jopa pullon paineen mukaan?
Toisin sanoen miten voisi kompensoida ympäristö tekijät pois ja ajaa aina optimaalisella seoksella? No nää voi olla jatkokehitys kohteita jos järkeviä ensinkään.
Edited By busajasa on 1222921504
Kyllähän tuo imuilman anturin mukaan tapahtuva kompensointi on mahdollinen. Tämä toki tarkoittaa että imuilma-anturi on sijoitettu sinne eteen imutorveen eikä normaaliin sijoituspaikkaansa. Toisaalta kaasu jäähdyttää imuilmaa joten tuo sijoitus taas ei kompensoi sitä, mutta imuilma-anturi on massaltaan niin suuri että ei se kovin nopeasti muuta lämpötilaansa.
Tuo seoksen seuraaminen onnistuu jollain tasolla jo laajakaistallakin. Voidaan laittaa lisärikastus jos menee liian laihalle ja jos ei vieläkään korjaannu niin sitten FI valo.
Tuo solenoidin ohjaus on isoin mietinnässä oleva asia. Pystyykö solenoidia ohjaamaan releellä ? Ainakin noissa kaupallisissa boxeissa ohjaus näyttäisi tulevan releen kautta. Kyseessä lienee esim 1-10Hz kiinteä taajuus (muistaakseni tästä jossain yhteydessä jo keskusteltiinkin) jonka duty cycleä muutetaan.
Toteutuksen kannalta ensimmäinen kokeilu lienee rakennettava niin että on vaihdekohtainen duty cycle? Eli esim kakkonen=50%, kolmonen=75%, nelonen viitonen ja kuutonen =90%. Noita duty cycle portaita esim Vaihde 4: 8000rpm=60%, 9000rpm=70%, 10000rpm=90% voidaan sitten rakentaa myöhemminkin.
Mutta tuohon ohjaukseen releen kautta ottaisin kommentteja tai jos jollain on progressiivinen kontrolleri niin siihen liittyen myös käyttökokemuksia ?
Tuo seoksen seuraaminen onnistuu jollain tasolla jo laajakaistallakin. Voidaan laittaa lisärikastus jos menee liian laihalle ja jos ei vieläkään korjaannu niin sitten FI valo.
Tuo solenoidin ohjaus on isoin mietinnässä oleva asia. Pystyykö solenoidia ohjaamaan releellä ? Ainakin noissa kaupallisissa boxeissa ohjaus näyttäisi tulevan releen kautta. Kyseessä lienee esim 1-10Hz kiinteä taajuus (muistaakseni tästä jossain yhteydessä jo keskusteltiinkin) jonka duty cycleä muutetaan.
Toteutuksen kannalta ensimmäinen kokeilu lienee rakennettava niin että on vaihdekohtainen duty cycle? Eli esim kakkonen=50%, kolmonen=75%, nelonen viitonen ja kuutonen =90%. Noita duty cycle portaita esim Vaihde 4: 8000rpm=60%, 9000rpm=70%, 10000rpm=90% voidaan sitten rakentaa myöhemminkin.
Mutta tuohon ohjaukseen releen kautta ottaisin kommentteja tai jos jollain on progressiivinen kontrolleri niin siihen liittyen myös käyttökokemuksia ?
Moi!PetriK kirjoitti:Kyllähän tuo imuilman anturin mukaan tapahtuva kompensointi on mahdollinen. Tämä toki tarkoittaa että imuilma-anturi on sijoitettu sinne eteen imutorveen eikä normaaliin sijoituspaikkaansa. Toisaalta kaasu jäähdyttää imuilmaa joten tuo sijoitus taas ei kompensoi sitä, mutta imuilma-anturi on massaltaan niin suuri että ei se kovin nopeasti muuta lämpötilaansa.
Tuo seoksen seuraaminen onnistuu jollain tasolla jo laajakaistallakin. Voidaan laittaa lisärikastus jos menee liian laihalle ja jos ei vieläkään korjaannu niin sitten FI valo.
Tuo solenoidin ohjaus on isoin mietinnässä oleva asia. Pystyykö solenoidia ohjaamaan releellä ? Ainakin noissa kaupallisissa boxeissa ohjaus näyttäisi tulevan releen kautta. Kyseessä lienee esim 1-10Hz kiinteä taajuus (muistaakseni tästä jossain yhteydessä jo keskusteltiinkin) jonka duty cycleä muutetaan.
Toteutuksen kannalta ensimmäinen kokeilu lienee rakennettava niin että on vaihdekohtainen duty cycle? Eli esim kakkonen=50%, kolmonen=75%, nelonen viitonen ja kuutonen =90%. Noita duty cycle portaita esim Vaihde 4: 8000rpm=60%, 9000rpm=70%, 10000rpm=90% voidaan sitten rakentaa myöhemminkin.
Mutta tuohon ohjaukseen releen kautta ottaisin kommentteja tai jos jollain on progressiivinen kontrolleri niin siihen liittyen myös käyttökokemuksia ?
Mulla löytyy toi nitrous controlleri jolla piti ajaa ysillä, mut oli kiinni kolarissa ja ui siis ojassa. On ollut nyt siis melkein 4 kk kuivumassa ja ei oo testattu pelaako mut jos haluut tai jos siitä olisi hyötyä niin voisin sen uhrata "tieteelle"?
No kaasut ja niihin liittyvä kehitystyö kiinnostaa kovasti ja kunhan saadaan kone nippuun niin voitais tossa taxissa testailla kehitystyön tuloksia
Voisiko tuohon ajatella Darlington transistoriparia ohjaamaan solenoidia?PetriK kirjoitti:Lähinnä kiinnostaisi että voiko solenoidia ohjata releen kautta - jossain kytkennöissä muistelen että nitrous controllerissa olisi solenoidin ja controllerin välissä rele ?
Jotenkin nuo rele jutut on kuitenkin vikaherkkiä mekanisesti kuin myös arkoja ulkoisille tekijöille.
Vai onko joku tietty syy miksi juuri rele?
Samaa mieltä, tai yksittäinenkin transistori riittänee. Siinä on kuitenkin 10A virta, joten jäähdytys pitää järjestää.
Mutta jos ajattelen jotain moottorinrakentajaa ison valtameren toisella puolella sana transistori saattaa pelästyttää. Autorele sen sijaan on tuttu asia. Tämän vuoksi mietin että miten noita on normaalisti rakennettu ?
Mutta jos ajattelen jotain moottorinrakentajaa ison valtameren toisella puolella sana transistori saattaa pelästyttää. Autorele sen sijaan on tuttu asia. Tämän vuoksi mietin että miten noita on normaalisti rakennettu ?
kolaripyörästä, eli on jotain oikeesti rikki, mutta luovun kyll, jos vaan tarviit ihan pyyteettömäst...
Siis nimenomaan sinulle, koska sulla on kanssa hyvin pyyteetöntä ollut työ...
Mittarin runko on takanta halki,muusta ei ole tietoa, eli tutkimuskäyttöön saa jotain??
Edited By villeh on 1223122826
Siis nimenomaan sinulle, koska sulla on kanssa hyvin pyyteetöntä ollut työ...
Mittarin runko on takanta halki,muusta ei ole tietoa, eli tutkimuskäyttöön saa jotain??
Edited By villeh on 1223122826
Tällänen täst tuli, anteeks. Mut tee itte parempi...
No hep - solenoidin ohjauksessa taidetaankin edetä seuraavaksi konseptin testausvaiheeseen kirjoituspöydällä. Ensimmäinen ajatus algoritmiksi on valmis. Eli käytetään vapaata timeria 100hz taajuudella. Jos toimii niin helppoa kuin heinänteko.
Tuo lisärikastus onkin taas ehkä hankalampi juttu, viimeksi ecun omalle ram alueelle ei pystynyt kirjoittamaan ohjelmasta joka oli kaukana varsinaisesta koodisegmentistä.
Tuo lisärikastus onkin taas ehkä hankalampi juttu, viimeksi ecun omalle ram alueelle ei pystynyt kirjoittamaan ohjelmasta joka oli kaukana varsinaisesta koodisegmentistä.