Vakioecu:n modaus, eli täydellinen säätösysteemi - Seuraavaksi 2002-2007 mallit ???

Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

jarim kirjoitti:Jaa, siis puuttuuko 24FK0:sta nuo lambdan ja pairin ohjaukseen tarvittavat vedot liittimelle kokonaan?
Joo - ainakin siinä K6 mallisessa joka mulla on avattuna pöydällä. Samoin sähkökaaviosta puuttuu nämä johdot. Siellä ei ole kaikkia komponentteja, joitain vastuksia sekä tehotransistoreita puuttuu (pair, lambdan lämmitys). Lisäksi puuttuu koko AFC (IC801) eli air fuel computer tuon lambdainformaation käsittelyyn.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
115-1220472422

Viesti Kirjoittaja 115-1220472422 »

jarim kirjoitti:koodeja ja ovat 2002-2007 pyöristä.

32920-24FD0 <-- ei toimi
32920-34FK0 <-- tällaista ei ole olemassakaan mutta jenkkimallinen '02-'07 on 32920-24FK0 joka toimii
32920-24f01 <-- tällaistakaan ei ole olemassa

Käytännössä kaksi mallia ok, eli 24FG0 ja 24FK0 päätteiset.[/quote]


Eli myyjäkään ei siis aina tiedä mitä on myymässä.. :D

Kannattaa siis kysyä tarkkaa kuvaa, koska jenkit on näköjään huonoja lukemaan/kirjoittamaan.
Avatar
Busaixu
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Tammi 2008, 23:39
Paikkakunta: LAITILA

Viesti Kirjoittaja Busaixu »

Onko vakiolamdalla tiedonkeruu PC:lle ollut jollakin toiminnassa?
Minulla toimii ainoastaan Datastream näytöt, jos painan "logging on", niin ohjelma kaatuu.
Mikä on tuo Volt comp arvo?




Edited By Busaixu on 1220967309
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Busaixu - onko sulla asennettuna innovaten sdk ja lw3 softat ? Nykyinen ecueditor saattaa vaatia ne toimiakseen loggauksen osalta ?!?

Volt comp on arvo joka on testaamatta - koodin lukemisen perusteella näyttää kompensaatiota joka lasketaan jännitteen perusteella injektorien aukaisuaikaan.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Busaixu
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Tammi 2008, 23:39
Paikkakunta: LAITILA

Viesti Kirjoittaja Busaixu »

PetriK kirjoitti:Busaixu - onko sulla asennettuna innovaten sdk ja lw3 softat ? Nykyinen ecueditor saattaa vaatia ne toimiakseen loggauksen osalta ?!?

Volt comp on arvo joka on testaamatta - koodin lukemisen perusteella näyttää kompensaatiota joka lasketaan jännitteen perusteella injektorien aukaisuaikaan.
Ei ollut...
SDK setup löytyi Innovaten sivulta, jonka asennan seuraavaksi...
LW3 softaa en vielä ole löytänyt, onko tullut Innovaten mukana? Saisko sitä jostain?
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

molemmat on innovaten sivuilta ilmaisia logworks 3 ja sdk. ecueditor käyttää joissain tilanteissa innovaten ajureita, enkä ole poistanutkaan koska sitten taas laajakaistan loggaus ei toimi.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Busaixu
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Tammi 2008, 23:39
Paikkakunta: LAITILA

Viesti Kirjoittaja Busaixu »

PetriK kirjoitti:molemmat on innovaten sivuilta ilmaisia logworks 3 ja sdk. ecueditor käyttää joissain tilanteissa innovaten ajureita, enkä ole poistanutkaan koska sitten taas laajakaistan loggaus ei toimi.

Puuttuisko jotakin vielä?
Asensin ensin LogWorks 3. => OK
Seuraavaksi SDKSetupin asennuksessa tuli herja mtssdk.ocx componentin rekisteritiedoista (kadonneista fileistä tai invalideista ; )
MTSSDK

Datastream Logging ON:
DATASTREAM

Voitko kertoa DataStreamissa olevasta CLT arvosta = ?
Oma näyttää nyt 90-105 IDLE - IAP alueilla (n. 800-2000rpm)
Datastream Active




Edited By Busaixu on 1220984163
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

CLT = coolant sensor. Sulla taitaa vähän käydä kuumana, yleensä on välillä 80-90C. Harvoin näkee yli 100C.

Kiitos tuosta dataloggauspalautteesta - Mun täytyy katsoa tuota dataloggausta jossain välissä tarkemmin. Itsella toimii, mutta selvästikään sulla ei toimi. Ehkä tuon Innovaten voisi ottaa jopa pois siitä loggauksesta jolloin nuo virheet poistuisivat. Nyt on vähän kiirus töissä ja muutenkin joten ei ole tällaiset asiat edistyneet.



Siinä datastream näytöllä on se alin vapaavalintainen mahdollisuus valita mikä tahansa muuttuja näyttöön. Tässä alla muuttujalista. Muuttuja valitaan tuolta listalta sen numeron mukaan, esim. syöttämällä kenttään luku 22 alkaa se näyttämään Corrected Airpressure lukua.


ROM:00015560 addr_of_first_RAM_variable_dword_15560:.data.l h'FFFF8318
ROM:00015560 ; DATA XREF: ROM:off_11674o
ROM:00015564 .data.l h'FFFF8319
ROM:00015568 test_R2: .data.l h'FFFF831A ; Some kind of engine condition flag ?
ROM:0001556C RPM_R3: .data.l h'FFFF8398
ROM:00015570 RPM_lobyte_R4: .data.l h'FFFF8399
ROM:00015574 TPS_R5: .data.l h'FFFF833C
ROM:00015578 test_IAP: .data.l h'FFFF834A
ROM:0001557C test_CLT_R7: .data.l h'FFFF8368
ROM:00015580 test_AT_R8: .data.l h'FFFF836D
ROM:00015584 test_Ambient_Pressure_R9:.data.l h'FFFF8354
ROM:00015588 test_Voltage_compensation_R10:.data.l h'FFFF8371
ROM:0001558C test_R11: .data.l h'FFFF8486
ROM:00015590 test_R12: .data.l h'FFFF8487
ROM:00015594 test_Fuel_cyl0_R13:.data.l h'FFFF848E
ROM:00015598 test_R14: .data.l h'FFFF848F
ROM:0001559C test_Fuel_cyl1_R15:.data.l h'FFFF8490
ROM:000155A0 test_R16: .data.l h'FFFF8491
ROM:000155A4 test_Fuel_cyl3_R17:.data.l h'FFFF8492
ROM:000155A8 test_R18: .data.l h'FFFF8493
ROM:000155AC test_Fuel_Cyl2_R19:.data.l h'FFFF8494
ROM:000155B0 test_R20: .data.l h'FFFF8495
ROM:000155B4 Ambient_Pressure_R21:.data.l h'FFFF84C9
ROM:000155B8 test_Corrected_Airpressure:.data.l h'FFFF84CA ; 22
ROM:000155BC test_Air_Temperature_R22:.data.l h'FFFF84C8
ROM:000155C0 .data.l h'FFFF84EF
ROM:000155C4 test_clt_enrichment_R25:.data.l h'FFFF84D2
ROM:000155C8 watertempcorr_for_oxy_R26:.data.l h'FFFF84CC
ROM:000155CC test_Compensated_Watertemp_R27:.data.l h'FFFF84D4
ROM:000155D0 .data.l h'FFFF84D5
ROM:000155D4 test_Higload_Gearcompensation:.data.l h'FFFF8505
ROM:000155D8 test_Cyl0_cov3: .data.l h'FFFF8510 ; 30
ROM:000155DC test_Cyl1_cov3: .data.l h'FFFF8511
ROM:000155E0 test_Cyl3_cov3: .data.l h'FFFF8512
ROM:000155E4 test_Cyl2_cov3: .data.l h'FFFF8513
ROM:000155E8 test_Cyl1_cov1: .data.l h'FFFF8508
ROM:000155EC .data.l h'FFFF8509 ; 35
ROM:000155F0 .data.l h'FFFF850A
ROM:000155F4 .data.l h'FFFF850B
ROM:000155F8 .data.l h'FFFF850C
ROM:000155FC .data.l h'FFFF850D
ROM:00015600 .data.l h'FFFF850E ; 40
ROM:00015604 .data.l h'FFFF850F
ROM:00015608 .data.l h'FFFF8528
ROM:0001560C .data.l h'FFFF8522
ROM:00015610 .data.l h'FFFF8523
ROM:00015614 .data.l h'FFFF8524 ; 45
ROM:00015618 .data.l h'FFFF8525
ROM:0001561C .data.l h'FFFF8526
ROM:00015620 .data.l h'FFFF8527
ROM:00015624 Ignition_Cyl0_r49:.data.l h'FFFF83E4
ROM:00015628 Ignition_Cyl1_r50:.data.l h'FFFF83E5 ; 50
ROM:0001562C Ignition_Cyl2_r51:.data.l h'FFFF83E6
ROM:00015630 Ignition_Cyl3_r52:.data.l h'FFFF83E7
ROM:00015634 .data.l h'FFFF842C
ROM:00015638 Ignition_compensation_r54:.data.l h'FFFF8414
ROM:0001563C test_Air_Pressure_r55:.data.l h'FFFF8440 ; 55
ROM:00015640 .data.l h'FFFF8442
ROM:00015644 test_Air_Pressure_r57:.data.l h'FFFF844E
ROM:00015648 test_Gear_Compensation_r58:.data.l h'FFFF832C
ROM:0001564C .data.l h'FFFF832D
ROM:00015650 .data.l h'FFFF831B ; 60
ROM:00015654 .data.l h'FFFF831C
ROM:00015658 GPS_sensor_r62: .data.l h'FFFF8390
ROM:0001565C test_engine_flags_r53:.data.l h'FFFF831D ; 63
ROM:00015660 .data.l h'FFFF831E
ROM:00015664 .data.l h'FFFF831F ; 65
ROM:00015668 Injector0_size_r66:.data.l h'FFFF854E
ROM:0001566C Injector1_size_r67:.data.l h'FFFF854F
ROM:00015670 Injector3_size_r68:.data.l h'FFFF8550
ROM:00015674 Injector2_size_r69:.data.l h'FFFF8551
ROM:00015678 Oxy_Compensation_r70:.data.l h'FFFF8576 ; 70
ROM:0001567C .data.l h'FFFF85A0
ROM:00015680 .data.l h'FFFF8476
ROM:00015684 .data.l h'FFFF8447
ROM:00015688 .data.l h'FFFF8450
ROM:0001568C .data.l h'FFFF8451
ROM:00015690 OXY_Sensor_R76: .data.l h'FFFF837E ; 76
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Busaixu
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Tammi 2008, 23:39
Paikkakunta: LAITILA

Viesti Kirjoittaja Busaixu »

PetriK kirjoitti:CLT = coolant sensor. Sulla taitaa vähän käydä kuumana, yleensä on välillä 80-90C. Harvoin näkee yli 100C.
76

Ole hyvä vaan...
(eipä ole helpdeskitkit kiitelleet, kun olen saanut jotakin toimimattomaksi ; ) Olen aikonut vielä malttaa ja odotella hankkimatta Innovatea. Onko tuo mitta-alue kuitenkin linjassa jännitteeseen, eli nyt AFR arvoja näyttöön on tullut esim. 150-190 (IDLE-IAP 800-2000rpm).
Nuo lyhenteet tarvis kylläkin kykenevän kerätä helppitiedostoksi, vaikkapa ens alkuun pelkkänä tekstinä valikkoon |about| ...Interfaces...|. Mahdollisesti myöhemmin, kun löytyisi vielä yksikkö/parametrialue.
Ammattilaisille ne ovat varmasti ihan selviä, mutta kokemattomalle kysyminen voi olla melkoisen kynnyksen takana. Paineettuun tietoon voi myös luottaa paremmin, kuin omaan muistiin, harrastuksen edetessä harppauksin.
Ohjelmalla on myös ollut positiivisena taipumuksena laajentuminen ja lisäominaisuudet, joten lyhenteiden määrä tuskin vähenee.
Onko tuo CLT = "Engine Coolant Sensor"
vai onko kyse ilmalämpömittauksesta (massa) -onko bussissa yleensäkään ilmamassa mittausta?
Mainitset arvoksi Celsiusta... Pyörän oma nestelämpömittari pysyy kylläkin ihan kauniisti puoliväli- vaakatasossa.

Ilmeisesti kuitenkin hyvä, jos töissä haasteita = )




Edited By Busaixu on 1220991861
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

CLT on sensorin raakadata, näytöllä taas ylempänä on celsius arvo. Eli korjattu lämpösensorin arvo, ajettu korjauskartan lävitse kertaalleen.

Bussissa ei ole ilmamassamittausta mutta polttoaineenlaskennassa kyllä käytetään imuilman lämpöä yhdessä ulkoilman paineen kanssa laskemaan massa. Tässä yksi yleisesti ecun käyttämä algoritmi:

(air_temp_map+0x180) * water_temp_map* ambient_pressure_map * TPS_pulsewidth_map * RPM_pulsewidth_map * TPS_opening_change_map * (Fuel_map * injflow_parameter) + (opening_time_map*Voltage_compensation_map)




Edited By PetriK on 1221022428
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Busaixu
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Tammi 2008, 23:39
Paikkakunta: LAITILA

Viesti Kirjoittaja Busaixu »

Onko vakiokartoilla oletuksena sytkän myöhästäminen käytössä pienten vaihdekartoilla -jos niin, mistä voi tehdä muutokset?
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kun otat sytkäkartat modattavaksi ecueditorissa niin se muuttaa ne kaikki viitoskartalle ja alempien vaihteiden pienten kaasunavausten liian pienet ennakot poistuvat. Lisäksi kun tekee unify toimenpiteen ecueditorissa ( painaa u) niin silloin sisemmät ja ulommat muuttuvat samalle kartalle - jos näin haluaa.

Tällä hetkellä ecueditorissa ei ole edes mahdollista tehdä vaihdekohtaista ennakon säätöä ;-) vaan kaikki 20 sytkäkarttaa säädetään kerralla.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Busaixu
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Tammi 2008, 23:39
Paikkakunta: LAITILA

Viesti Kirjoittaja Busaixu »

PetriK kirjoitti:Kun otat sytkäkartat modattavaksi ecueditorissa niin se muuttaa ne kaikki viitoskartalle ja alempien vaihteiden pienten kaasunavausten liian pienet ennakot poistuvat. Lisäksi kun tekee unify toimenpiteen ecueditorissa ( painaa u) niin silloin sisemmät ja ulommat muuttuvat samalle kartalle - jos näin haluaa.

Tällä hetkellä ecueditorissa ei ole edes mahdollista tehdä vaihdekohtaista ennakon säätöä ;-) vaan kaikki 20 sytkäkarttaa säädetään kerralla.

Minulla ovat sytkäkartat vielä olleet koskematta.
Joten ottaako 5. kartat käyttöön, kun klikkaa MS ignitionmap nappulaa kerran ja flashää muuttamatta arvoja?
Onko Neutral limiteri poistettu, jostain syystä en löydä sitä enää ;)?




Edited By Busaixu on 1221241353
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Joo - poistin sen neutral limitterin samalla kun tehtiin toimiva shifteri. Se oli alkujaan kokeilu shifteriä varten. Jos se on hauska niin voihan tuon lisätä takaisin ... ;-)

Ja ottaa juuri tuon viitosvaihteen kartat käyttöön kun menee ensimmäisen kerran sytkäkarttoja katsomaan ja sitten flashää. Sitten jos haluat kaikille sylintereille samat arvot paina u näppäintä ja tekee ns. unify toiminnon. Sama u toimii myös bensapuolella jos sulla on kaikki imutorvet yhtä pitkiä.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Busaixu
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Tammi 2008, 23:39
Paikkakunta: LAITILA

Viesti Kirjoittaja Busaixu »

PetriK kirjoitti:Joo - poistin sen neutral limitterin samalla kun tehtiin toimiva shifteri. Se oli alkujaan kokeilu shifteriä varten. Jos se on hauska niin voihan tuon lisätä takaisin ... ;-)

Ja ottaa juuri tuon viitosvaihteen kartat käyttöön kun menee ensimmäisen kerran sytkäkarttoja katsomaan ja sitten flashää. Sitten jos haluat kaikille sylintereille samat arvot paina u näppäintä ja tekee ns. unify toiminnon. Sama u toimii myös bensapuolella jos sulla on kaikki imutorvet yhtä pitkiä.

Jep mulla oli nuo orggis sytkäkartat.
Kävin testaamassa ja eron huomaa ainakin hiljaisemmalla pakoäänellä pienellä pintakaasulla 2 ja 3 -vaihteilla.

Arvasin, että limiteri on poistettu... omassani se on sinnikkäästi pysynyt käytössä, joten onkohan se silloin jäänyt karttapohjaani, josta tallentamalla siirrän sen aina seuraavaan?
Käytännön hyödyn kannalta voisi ajatella estäen turhia kierrättämisiä kytkin pohjassa.
Tosin se voi kokemattomalle olla riski (lähteä vanttuista), sillä kaasu auki liirattaessa kytkinkahvan mikrokytkimen "mennessä" ajoasennolle kierrokset palautuvat "naps" kaasukahvan asennon mukaan = )
Nopeita vaihtoja se varmaan hiukan häiritsee, sillä kierrokset putoaa tuonne 4500rpm kytkintä käytettäessä ja vapaan ohitettaessa (varmaan muutama mikrosekunti : )...




Edited By Busaixu on 1221246237
Vastaa Viestiin