Putkessa paukkuminen. - Putkessa poltto

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
98-1197316477

Viesti Kirjoittaja 98-1197316477 »

Tästä aiheesta on ollut kovaa vääntöö muilla foorumeilla että käykö rikkaalla vai laihalla kun paukuttaa putkesssa,mites se nyt sitten on esim. petrik,kun tunnut tietävän moottoreista kaiken,niin valaisisitko asiaa?
Avatar
janne
Viestit: 661
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 21:19
Paikkakunta: Lohtaja

Viesti Kirjoittaja janne »

meikäläisellä paukkuu ja saa paukkua , aivan sama. jummikin kehu kun takana ajeli et on komeeta katottavaa kun putkessa lyö tulta :rasberry:
9.925/230 :p
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Mulla ei ole tarkkaa mittausdataa kuin yhdestä pyörästä jolloin syy oli ihan selvä: Moottorijarrutuksessa sylinterin lävitse mennyt palamaton bensa syttyi putkessa ja paukahteli. Tätä teoriaa tukee myös se että pienillä kierroksilla putkiviritteiset Bussit on useimmiten alakerrasta olleet paksulla. Lisäksi jotkut koneet on säädetty niin paksulle että mittari alkaa näyttämään jo laihalle menemistä kun seos ei enään sytytä sylinterissä. Mutta voihan olla että jollain toisella on ollut toinen syy.

Moottoreissa en usko absoluuttiseen ja yhteen totuuteen, sen tämä mennyt viikko on taas todistanut sillä mitä kaikkea on tullut opittua kantapään kautta. Mitä enemmän tekee ja oppii, sitä helpompi on sanoa että ei missään nimessä tiedä kaikkea ja moottorien toiminta on sellaista jota vaan ei pysty täydellisesti ennakoimaan - vaikka välillä kirjoittaakin aktiivisesti joistain lähellä omaa sydäntä olevista aiheista. Kavereita jotka netissä tuntuvat tietävän kaiken ei missään nimessä kannata uskoa!




Edited By PetriK on 1220124274
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
janne
Viestit: 661
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 21:19
Paikkakunta: Lohtaja

Viesti Kirjoittaja janne »

PetriK kirjoitti:Mulla ei ole tarkkaa mittausdataa kuin yhdestä pyörästä jolloin syy oli ihan selvä: Moottorijarrutuksessa sylinterin lävitse mennyt palamaton bensa syttyi putkessa ja paukahteli. Tätä teoriaa tukee myös se että pienillä kierroksilla putkiviritteiset Bussit on useimmiten alakerrasta olleet paksulla. Lisäksi jotkut koneet on säädetty niin paksulle että mittari alkaa näyttämään jo laihalle menemistä kun seos ei enään sytytä sylinterissä. Mutta voihan olla että jollain toisella on ollut toinen syy.

Moottoreissa en usko absoluuttiseen ja yhteen totuuteen, sen tämä mennyt viikko on taas todistanut sillä mitä kaikkea on tullut opittua kantapään kautta. Mitä enemmän tekee ja oppii, sitä helpompi on sanoa että ei missään nimessä tiedä kaikkea ja moottorien toiminta on sellaista jota vaan ei pysty täydellisesti ennakoimaan - vaikka välillä kirjoittaakin aktiivisesti joistain lähellä omaa sydäntä olevista aiheista. Kavereita jotka netissä tuntuvat tietävän kaiken ei missään nimessä kannata uskoa!
rauhotu :;): ei tää voi olla noin vakavaa :offtopic: en tartte käyriä missä kohtaan mopo alkaa syökseen tulta :D
9.925/230 :p
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Äh - tuo oli tarkoitettu itseironiaksi ... muttei tuo huumorin laji onnistuvan.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
janne
Viestit: 661
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 21:19
Paikkakunta: Lohtaja

Viesti Kirjoittaja janne »

PetriK kirjoitti:Äh - tuo oli tarkoitettu itseironiaksi ... muttei tuo huumorin laji onnistuvan.
:D
9.925/230 :p
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Vähän OT - mutta meilläkin paukkui viikolla yhdessä pyörässä, eri merkkisessä tosin, pariinkin otteeseen... savua tuli putkesta ja vähän muualtakin. Ehkä tämä vähän selittää taustaa tuolle mitä yritin kirjoittaa ... Ongelmia on niin monenlaisia meillä itse kullakin.




Syy
Kuva

ja seuraus - varsinkin tässä vaiheessa putket paukkuivat kun niihin syljettiin metallinpaloja niin että menivät lommolle...
Kuva

Laitetaan varmaan jossain välissä paremmin tarinaa koko viikosta ihan oppimismielessä.




Edited By PetriK on 1220130368
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
busapappa2
Viestit: 1205
Liittynyt: 12 Syys 2006, 21:28
Paikkakunta: Missä millonkin huvittaa olla .

Viesti Kirjoittaja busapappa2 »

Se onpi ihan hianoo PetriK, että joku yrittää opiskella tota sarkaa misä tunnut olevan jo aikas meedio . Kyllä noi sun teesisi saattanevat pitää ja varmaan pitävätkin paikkansa. Ilmeisesti KUN putkiviri Busaa säädetään, niin PC:llä paukkeesta pääsisi eroon, eli säädöt tulisi OIKEESTI kohilleen, mutta tuon oman Boxin kanssa onpi lienee tehtävä joitain kompromisseja, että saadaan optimiseokset käytetyimmille kierrosalueille. Toisaalta mää en näistä kaaheesti jymmärrä, mut toi Ruusila on kylläkoittannu valistaa mua säätäessään mm. Nykyistä K8 mopotintani. :) Tuolla Ruattin puolella on pari Hyper Busa Gurua, jotka on sitä mieltä, että AINA kun originaaliputkisto vaihdetaan, pitäisi laittaa myös Commari. Juuri siksi, että säädöt saataisiin oikeasti kohilleen jokaisella kierros alueella. Sillon ei paukkuisi . :;):
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
98-1197316477

Viesti Kirjoittaja 98-1197316477 »

Itsellä rykkönen nyki aika lahjakkaasti alle 6000rpm,vaimentimien vaihdon jälkeen,joten oli laihalla eikä saanut paukkumaan putkessa millään,kusiaiseen vaihdoin kanssa devilit ja paukutti huolella,penkitin ja seokset ok.
Nykyinen busani ampuu kanssa lahjakkaasti putkessa ja seokset oli penkitettäessä kohdillaan.Nämä kokemukset kanssa tukisi teoriaa,että ylimääräset bensat syttyy putkessa ja saa paukkeen aikaan.
83-1175441819

Viesti Kirjoittaja 83-1175441819 »

PetriK kirjoitti:Mulla ei ole tarkkaa mittausdataa kuin yhdestä pyörästä jolloin syy oli ihan selvä: Moottorijarrutuksessa sylinterin lävitse mennyt palamaton bensa syttyi putkessa ja paukahteli. Tätä teoriaa tukee myös se että pienillä kierroksilla putkiviritteiset Bussit on useimmiten alakerrasta olleet paksulla. Lisäksi jotkut koneet on säädetty niin paksulle että mittari alkaa näyttämään jo laihalle menemistä kun seos ei enään sytytä sylinterissä. Mutta voihan olla että jollain toisella on ollut toinen syy.

Moottoreissa en usko absoluuttiseen ja yhteen totuuteen, sen tämä mennyt viikko on taas todistanut sillä mitä kaikkea on tullut opittua kantapään kautta. Mitä enemmän tekee ja oppii, sitä helpompi on sanoa että ei missään nimessä tiedä kaikkea ja moottorien toiminta on sellaista jota vaan ei pysty täydellisesti ennakoimaan - vaikka välillä kirjoittaakin aktiivisesti joistain lähellä omaa sydäntä olevista aiheista. Kavereita jotka netissä tuntuvat tietävän kaiken ei missään nimessä kannata uskoa!
Itse en tiedä mitään mistään joten ei kannata uskoa tai ottaa mallia, mutta laitoin -99.ssä huohotinletkun pairiin kiinni kun en jaksanut sitä irrotella,eikä tuosta haittaa kai ollut ja loppui pauke,vaikka melko vaikuttavaahan se on antaa moottorijarrutuksella paukkua kunnolla ;)
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Oma kokemukseni paukkeesta on kaasaripelistä jossa yksi kaasarin kaula vuoti ilmaa ja näin ollen ao. sylinteri meni laihalle. Aiheutti pauketta ja tupsahtelua mutta silloin kuin oli vetoa päällä - tietyllä kierrosalueella vain.

Toisaalta moottorijarrussa mahtaa mennä paksulle ja tätä myötä syttymiseen vasta putkistossa. Eli molemmat mahdollisia kai, mutta varmaan eri tapauksissa ilmenevää pauketta.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
74-1155281906

Viesti Kirjoittaja 74-1155281906 »

busajasa kirjoitti:Toisaalta moottorijarrussa mahtaa mennä paksulle ja tätä myötä syttymiseen vasta putkistossa. Eli molemmat mahdollisia kai, mutta varmaan eri tapauksissa ilmenevää pauketta.
Jeps, toisaalta voi mennä niin laihallekin, ettei ole seosta tarpeeksi jotta syttyisi ja syttyy sitten vasta putkessa, kun sitä palamatonta kertyy sinne riittävä määrä..?
Avatar
suiza
Viestit: 359
Liittynyt: 07 Huhti 2006, 20:04
Paikkakunta: Oulun ympäristö

Viesti Kirjoittaja suiza »

JanneT kirjoitti:
busajasa kirjoitti:Toisaalta moottorijarrussa mahtaa mennä paksulle ja tätä myötä syttymiseen vasta putkistossa. Eli molemmat mahdollisia kai, mutta varmaan eri tapauksissa ilmenevää pauketta.

Jeps, toisaalta voi mennä niin laihallekin, ettei ole seosta tarpeeksi jotta syttyisi ja syttyy sitten vasta putkessa, kun sitä palamatonta kertyy sinne riittävä määrä..?
Näinpä epäilen käyvän, että menee laihalle. Itsellä K8:ssa Yoshimuran R77 kokoputki, paukkui vähänkin kovemman kiihdytyksen jälkeen moottorijarrulla aika komiasti.
Huollossa rikastettiin >3000rpm kevyttä kaasun asentoa 5% ja >3000rpm aluetta 2% eikä pauku enää oikeastaan kuin ratalla kovemmasti hapettaessa :thumbup: ja silloinkin harvakseltaan.
Avatar
Busaixu
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Tammi 2008, 23:39
Paikkakunta: LAITILA

Viesti Kirjoittaja Busaixu »

Mikäli kierrokset tippuvat heti tasakaasusta hellittäessä, yleensä kone on tuolloin rikkaalla. Mikäli tuolloin paukahtelee on se todennäköisesti palamatonta -kuten tekee toisinaan omassani.
Avatar
busapappa2
Viestit: 1205
Liittynyt: 12 Syys 2006, 21:28
Paikkakunta: Missä millonkin huvittaa olla .

Viesti Kirjoittaja busapappa2 »

Busaixu kirjoitti:Mikäli kierrokset tippuvat heti tasakaasusta hellittäessä, yleensä kone on tuolloin rikkaalla. Mikäli tuolloin paukahtelee on se todennäköisesti palamatonta -kuten tekee toisinaan omassani.
Juu ei mullakaan aina pauku, sanotaanko että kun kun kovan kiihytyksen jälkeen puottelee pienempää, eli jarruttelee moottorilla reippaasti . Eli totapa taitaa pauke olla ! :;): :smoking:
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Vastaa Viestiin