tUrpot ja vakuumitunnistin... - Keinot saada sekin turha pois pelistä !
Joissain tUrbopyörissä on vakuumitunnistinta ennen ns. yksisuuntaventtiili tai paineentasausventtiili jonka avulla pyritään estämään FI valon syttyminen kun ahtopaineet menevät päälle.
Joissain tilanteissa tuo lisäventtiili saattaa EHKÄ sekoittaa vakuumitunnistimen (IAP anturin) signaalin.
Uusimmassa ECUeditor versiossa on mahdollisuus nostaa IAP anturin virherajaa ns. Advanced Settings taulussa niin että FI valo ei enään syty IAP tunnistimen takia. Eli turhat yksisuuntaventtiilit/paineventtiilit voisi periaatteessa poistaa...
(Tämä ohjelmallisesti poistettu virheraja ei kuitenkaan tarkoita että IAP anturi tai sen letkut fyysisesti kestäisivät isoja ahtoja.)
Protestoin tämän foorumin sensuuriasetuksia vastaan - kirjoitin otsikkoon tUrpot ja foorumi itsekseen kirjoitti Turbot... eikä tätä viestiä enään pysty edes poistamaan että saisi kirjoitusasun haluaamaansa muotoon ) no ensi kerralla sitten.
edit2 - Vähän lisää tuohon racing puolella aloitettuun keskusteluun. Eli vakioeculla pystyy ohjaamaan käsittääkseni hyvin turbojenkin polttoaineensyöttöä pelkällä vallitsevan ilmanpaineen anturin vaihdolla. Paitsi että saadaan ohjattua bensan määrää, niin käsitääkseni tällöin myös sytytysennakkoa voi säätää ahtopaineen mukaisesti. En kyllä tajua miksi tätä ominaisuutta ei ole aiemmin hyödynnetty ???
Jenkeissä ovat ohjanneet bussin lisäruiskua myös kommareilla, laittaneet kommarin kiinni paineanturiin ja vetäneet siitä signaalin kommarin TPS inputtiin. Tällä tavoin paineanturi on ohjannut kommaria joka toimii säädettävänä lisäruiskuna.
Edited By PetriK on 1219770921
Joissain tilanteissa tuo lisäventtiili saattaa EHKÄ sekoittaa vakuumitunnistimen (IAP anturin) signaalin.
Uusimmassa ECUeditor versiossa on mahdollisuus nostaa IAP anturin virherajaa ns. Advanced Settings taulussa niin että FI valo ei enään syty IAP tunnistimen takia. Eli turhat yksisuuntaventtiilit/paineventtiilit voisi periaatteessa poistaa...
(Tämä ohjelmallisesti poistettu virheraja ei kuitenkaan tarkoita että IAP anturi tai sen letkut fyysisesti kestäisivät isoja ahtoja.)
Protestoin tämän foorumin sensuuriasetuksia vastaan - kirjoitin otsikkoon tUrpot ja foorumi itsekseen kirjoitti Turbot... eikä tätä viestiä enään pysty edes poistamaan että saisi kirjoitusasun haluaamaansa muotoon ) no ensi kerralla sitten.
edit2 - Vähän lisää tuohon racing puolella aloitettuun keskusteluun. Eli vakioeculla pystyy ohjaamaan käsittääkseni hyvin turbojenkin polttoaineensyöttöä pelkällä vallitsevan ilmanpaineen anturin vaihdolla. Paitsi että saadaan ohjattua bensan määrää, niin käsitääkseni tällöin myös sytytysennakkoa voi säätää ahtopaineen mukaisesti. En kyllä tajua miksi tätä ominaisuutta ei ole aiemmin hyödynnetty ???
Jenkeissä ovat ohjanneet bussin lisäruiskua myös kommareilla, laittaneet kommarin kiinni paineanturiin ja vetäneet siitä signaalin kommarin TPS inputtiin. Tällä tavoin paineanturi on ohjannut kommaria joka toimii säädettävänä lisäruiskuna.
Edited By PetriK on 1219770921
Enklannista tuli vinkkiä että vakio IAP sensori ei ehkä kestä paljoa ahtopainetta, vaan se pitää korvata esim. sillä GM:n sensorilla. Tuo GM sensorin ja vakio IAP sensorin kun saisi samaan aikaan pöydälle mitattavaksi niin voisi tehdä valmiit sovituskartat niille. Yleensä autosensorit ovat hyvin samankaltaisia sovituskartoiltaan, joten voi olla että mitään ei edes tarvitse tehdä. Jos teillä on aikaa niin ehkä voisi kokeilla että antavat suunnilleen samoja volttimääriä samalla alipaineella ? Ylipaineen puolella näytti leikkaavan luvut tuohon nollaan (vallitsevan ilmanpaineen anturi - alipaineanturi) vaikka tuon FI valon sytyttävän rajoittimen poistikin.
No jos tämä kikka kuusi ei vielä toimi - niin kokeillaan jotain muuta ....
Jossain vaiheessa kannattaa miettiä sitä toista GM sensoria sinne painekoteloon. Se kun sitten mahdollistaisi myös paitsi seoksen myös sytytysennakon säätämisen.
(Ago - kiitos, vaikkei tuo nyt kovin vakavaksi kritiikiksi ollut tarkoitettu ) Ok
Edited By Agostini on 1219777953
No jos tämä kikka kuusi ei vielä toimi - niin kokeillaan jotain muuta ....
Jossain vaiheessa kannattaa miettiä sitä toista GM sensoria sinne painekoteloon. Se kun sitten mahdollistaisi myös paitsi seoksen myös sytytysennakon säätämisen.
(Ago - kiitos, vaikkei tuo nyt kovin vakavaksi kritiikiksi ollut tarkoitettu ) Ok
Edited By Agostini on 1219777953
Mitä tuo paineella murskattu vakio-IAP aiheuttaa? Köhää alipainealueelle? Teoreettista seosten liukumista jota ei käytännössä huomaa? Vai jotain siltä väliltä? ???
Tuo "toinen GM-sensori" tarkoittanee GM 3 bar MAP sensoria..? Jos tuon avulla saa ennakonsäädöt mukaan purkkiin niin tilaanpa mokoman.
Tuo "toinen GM-sensori" tarkoittanee GM 3 bar MAP sensoria..? Jos tuon avulla saa ennakonsäädöt mukaan purkkiin niin tilaanpa mokoman.
Club 100 m/s
"sähköllä ohjatun solenoidin sinne hukkaporttiin"PetriK kirjoitti:Vakion oireista ei tietoa - mutta kaksi noita tarvitaan jos halutaan hyödyntää purkista sytkän ja seoksen säätöä.
Lisäksi jos saat sähköllä ohjatun solenoidin sinne hukkaporttiin niin ensi kesäksi voidaan miettiä jotain mielenkiintoista siihenkin
Menisi jo liian helpoksi.
Tuo olisi hieno juttu jos Toyotalla olisi sattumalta sama anturi kuin suzukillakin. Tekisi hommasta puolet helpompaa.
Anturin tyyppikoodi sekä painealue (3bar?) auttaisivat lisätiedon metsästämisessä ?
----------------------------------------------------
Jos kyseessä on vakio Toyotan MAP anturi, niin silti on suositeltavaa että sekä vallitsevan ilmanpaineen anturi että imupuolen anturi molemmat vaihdetaan samaan anturiin. Muuten ei välttämättä toimi kunnolla koska jännitekäyrä vaihtelee hieman. Lisäksi molempien anturien vaihto mahdollistaa jatkossa sen että ecu:a käytetään polttoaineen ja sytytyksensäätöön.
Edited By PetriK on 1219819137
Anturin tyyppikoodi sekä painealue (3bar?) auttaisivat lisätiedon metsästämisessä ?
----------------------------------------------------
Jos kyseessä on vakio Toyotan MAP anturi, niin silti on suositeltavaa että sekä vallitsevan ilmanpaineen anturi että imupuolen anturi molemmat vaihdetaan samaan anturiin. Muuten ei välttämättä toimi kunnolla koska jännitekäyrä vaihtelee hieman. Lisäksi molempien anturien vaihto mahdollistaa jatkossa sen että ecu:a käytetään polttoaineen ja sytytyksensäätöön.
Edited By PetriK on 1219819137
kajbusa kirjoitti:Toyotan anturi antoi samat (3,6v) kuin busan normi ilmanpaineessa... yritän hommata tänään lisä infoa
Speksit tulivat postilaatikkoon....
Tuon yllä olevan taulukon perusteella busan vakioanturin pitäisi antaa 3.1V normaalissa ulkoilmanpaineessa. Kokeiletko vielä mitä se vallitsevan ilmanpaineen anturi antaa voltteina siltä varalta että tämä anturi olisi rikki ? Toisaalta myös tuo taulukko voi olla virheellinen koska sekä 3.6V että 3.1V menevät bussin spekseihin.
Speksien mukaan jos Toyotan ja Bussin anturit ovat ehjiä ja antavat vallitsevassa ilmanpaineessa saman lukeman niin periaatteessa anturit antavat hyvin samanlaisia lukemia alipaineelle (noin 0.2V sisällä toisistaan).
Varmin tulos saavutettaisiin jos sekä vallitsevan ilmanpaineen (AP sensor) että alipaineen (IAP sensor) anturit molemmat vaihdettaisiin. Tämä siksi että ECU ensimmäiseksi laskee TPS<11% tilanteessa...
AP - IAP = ENGINE LOAD
.... ennen muita laskutoimituksia. Jos anturit ovat eri paria saattaa tuo ENGINE LOAD antaa väärän tuloksen esim tuon 0.2V eron joka taas vaikuttaa polttoaineenlaskentaan.
Laitan nuo taulukot myöhemmin nettiin...
Se mikä on mielenkiintoista on tuo taulukko jonka mukaan vakioanturi toimisi noin 0.5bar ahdoille saakka. Tämä tarkoittaisi sitä että pikkuturbot toimisivat pienillä muutoksilla jo vakioecu:llakin ilman llisäruiskuja.
Edited By PetriK on 1219852395
Hieno homma , että tämäkin juttu etenee . En ole varmaan koko systeemistä ajantasalla , mutta ainakin pari juttua on hukassa.
Tuo painekotelossa oleva anturi ei mielestäni toimi bensamääränsäädössä oikein. Eli sekin anturi pitäis olla kaasuläpän etupuolella. Tämä tilanne tulee , kun ajetaan reipasta vauhtia (+150) ja kaasuläppä ei ole paljon vielä auki. Silloin painekotelossa voi olla suurikin paine, mutta imusarjassa vain vähän ahdoilla.
Toinen juttu , mitä mietin , on tuo lisäsuuttimien mukaantulo.
Siinä tilanteessa kun molemmat suutinpiirit toimii, voiko noille molemmille määrittää omat aukioloajat. Vai toimisko siten , että kun lisäsuuttimet tulee mukaan , niin molemmat suutinpiirit on samanlaiset aukioloajaltaan.
Esim.
Eli jos esim. ekat suuttimet on 200cc ja tuolla 70%:lla tuottaa
140cc(200x0.7) ja seuraavaan "sarakkeeseen" tarvis bensaa 160cc , niin silloin tulis mukaan 600cc lisäsuuttimet ja molemmat olisi auki 20% eli 200cc+600cc )x 0.20 = 160cc .
Olikohan ymmärrettävästi selitetty ???
Tuo painekotelossa oleva anturi ei mielestäni toimi bensamääränsäädössä oikein. Eli sekin anturi pitäis olla kaasuläpän etupuolella. Tämä tilanne tulee , kun ajetaan reipasta vauhtia (+150) ja kaasuläppä ei ole paljon vielä auki. Silloin painekotelossa voi olla suurikin paine, mutta imusarjassa vain vähän ahdoilla.
Toinen juttu , mitä mietin , on tuo lisäsuuttimien mukaantulo.
Siinä tilanteessa kun molemmat suutinpiirit toimii, voiko noille molemmille määrittää omat aukioloajat. Vai toimisko siten , että kun lisäsuuttimet tulee mukaan , niin molemmat suutinpiirit on samanlaiset aukioloajaltaan.
Esim.
Eli jos esim. ekat suuttimet on 200cc ja tuolla 70%:lla tuottaa
140cc(200x0.7) ja seuraavaan "sarakkeeseen" tarvis bensaa 160cc , niin silloin tulis mukaan 600cc lisäsuuttimet ja molemmat olisi auki 20% eli 200cc+600cc )x 0.20 = 160cc .
Olikohan ymmärrettävästi selitetty ???
Unohdetaan noi lisäsuuttimet tässä vaiheessa - koska net voi toteuttaa monella tavoin.
Tuo että läpät ovat vain vähän auki , esim TPS < 11%, niin silloin systeemi säätyy kaasuläppien alapuolisen paineen perusteella. Sen jälkeen systeemi säätyy painekotelon paineen mukaisesti. Eli anturin sijoittaminen painekoteloon ennen läppiä tehdään sen takia sieltä saadaan vallitseva ilmanpaine tai ahtopaine.
Musta koko homma toimii juuri niin kuin pitääkin jo näillä vakio-osilla. Periaatteessa 0.7bar ahdoille saakka pitäisi riittää olemassa olevat sensoritkin. Oman ECU:n ohjelma tosiaan vaikuttaa siltä että se olisi jo alkujaankin ajateltu toimimaan turbon kanssa. Tämä on ihan mahdollista koska valmistaja on Denso ja todennäköisesti perusrunko on ihan sama kuin autoissakin (tai tiedän että verrattuna yhteen autoon josta on sekä turbo että vapariversiot samassa ECUssa että hyvin samankaltainen ratkaisu)
EDIT - lisäsuuttimista vielä. Oma kanta on että nykysellä tiedolla paras vaihtoehto on käyttää yksiä isoja suuttimia, yksi vikaantumiskohta vähemmän ja säätäminen on erittäin helppoa. (Aiemminhan kuvittiin että isoja injektoreita ei pystytä käyttämään joka johtui siitä että ei osattu säätää omaa ecua.)
Toivottavasti tämän luettuasi olet vähemmän hukassa....
Edited By PetriK on 1219900321
Tuo että läpät ovat vain vähän auki , esim TPS < 11%, niin silloin systeemi säätyy kaasuläppien alapuolisen paineen perusteella. Sen jälkeen systeemi säätyy painekotelon paineen mukaisesti. Eli anturin sijoittaminen painekoteloon ennen läppiä tehdään sen takia sieltä saadaan vallitseva ilmanpaine tai ahtopaine.
Musta koko homma toimii juuri niin kuin pitääkin jo näillä vakio-osilla. Periaatteessa 0.7bar ahdoille saakka pitäisi riittää olemassa olevat sensoritkin. Oman ECU:n ohjelma tosiaan vaikuttaa siltä että se olisi jo alkujaankin ajateltu toimimaan turbon kanssa. Tämä on ihan mahdollista koska valmistaja on Denso ja todennäköisesti perusrunko on ihan sama kuin autoissakin (tai tiedän että verrattuna yhteen autoon josta on sekä turbo että vapariversiot samassa ECUssa että hyvin samankaltainen ratkaisu)
EDIT - lisäsuuttimista vielä. Oma kanta on että nykysellä tiedolla paras vaihtoehto on käyttää yksiä isoja suuttimia, yksi vikaantumiskohta vähemmän ja säätäminen on erittäin helppoa. (Aiemminhan kuvittiin että isoja injektoreita ei pystytä käyttämään joka johtui siitä että ei osattu säätää omaa ecua.)
Toivottavasti tämän luettuasi olet vähemmän hukassa....
Edited By PetriK on 1219900321
tänään sain vihdoin mitattua antureita....
0bar busa 3,56v toyota 3,56v
-0,16bar busa 2,65v toyota 2,74v (mittari vaelteli..voi olla sama)
-0,22bar busa 2,60v toyota 2,60v
busan molemmat anturit antoivat saman 3,56v/0bar
mittaukset anturit kiinni pyörässä....en saanut lainaan alipainepumppua tälle illalle
Edited By kajbusa on 1220458449
0bar busa 3,56v toyota 3,56v
-0,16bar busa 2,65v toyota 2,74v (mittari vaelteli..voi olla sama)
-0,22bar busa 2,60v toyota 2,60v
busan molemmat anturit antoivat saman 3,56v/0bar
mittaukset anturit kiinni pyörässä....en saanut lainaan alipainepumppua tälle illalle
Edited By kajbusa on 1220458449
Hayabusa 1300R TURBO -05
+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
Eli kun tuon täpän flashää ecuun pitäisi toimia sellaisenaan.
Yhdellä jenkillä on ollut ahdot noin 0.9 jo useamman vuoden ja välillä jopa 1.4bar ja silti myös tuo vakioanturi on toiminut (gixxerissä) - eli sitäkin voi kokeilla että fläshää "turboanturitäpän" ja jättää vakioanturin paikalleen. Jos jommalla kummalla tavoin saisi alakerran toimimaan paremmin.
Yhdellä jenkillä on ollut ahdot noin 0.9 jo useamman vuoden ja välillä jopa 1.4bar ja silti myös tuo vakioanturi on toiminut (gixxerissä) - eli sitäkin voi kokeilla että fläshää "turboanturitäpän" ja jättää vakioanturin paikalleen. Jos jommalla kummalla tavoin saisi alakerran toimimaan paremmin.