Lisää bensaa ... - Injektorien ja paineen valinnan vaikeus
Eli kuten tuossa aiemmin on toisessa yhteydessä kirjoitettu mulla injektorien duty cycle nousi 100% noin 9700 kierroksella ja siitä eteenpäin mentiin vaarallisen laihalle.
Vakionahan bussissa on 240cc injektorit, valmistaja ilmoittaa useimmiten 80% duty cyclen mukaisen luvun joten tuolla 100% duty cyclellä noista virtaisi laskennallisesti lävitse 300cc. Virtausmittauksissa ovat todenneet että todellinen virtaus 100% dutyt cyclellä on 296cc.
Vakiona bensanpaine on 42psi (2.9bar) ja pumpun tuoton sanotaan riittävän noin 300hp saakka jos injektorit virtaavat riittävästi.
Nyt kun tiedetään paine ja injektorien koko voidaan ensi tehdä tarkistuslaskelma:
Fuel injectors max HP (cc/min)* = (Injector flow rate x Number of injectors x 0. / (BSFC x 10.5 )
BFSC on vakio, vapareilla noin 0.5
0.8 on duty cycle
Max HP = (296 * 4 * 1) / (0.5 * 10.5) = 225hp (100% duty)
Max HP = (240 * 4 * 1) / (0.5 * 10.5) = 182hp (80%)
Ihan tuollaisiin tehoihin ei näillä vakioinjektoreille päästy, mutta riittävän lähelle jotta voidaan sanoa tarkistuslaskennan osoittavan luvut riittävän samankaltaisiksi. Nuo Max HP luvuthan ovat ns. konetehoa varten lasketut. Eli takarengastehona 225/1.125=200rwhp (100%), ja 182/1.125=161rwhp (80%). Nämä siis aitoja ei lahjahevostakistehoja. Mulla kun injektorit menivät 100% duty cyclelle vaihteiston hävikillä täsmäytettyhä konetehoja oli arvoiolta noin 210hp, eli 15hp hukkui vielä muualle.
Nyt kun nostin bensanpainetta 42->60psi kasvoi virtaus tuon suhteen neliöjuuressa, eli noin sqrt(60/42) = 1.2. Tuosta päästään siihen että nyt bensa riittää siis 1.2 kertaa enempään. Eli tehoa voisi siis saada:
Max HP = (296 * 4 * 1 *1.2) / (0.5 * 10.5) = 270hp (100% duty)
Max HP = (240 * 4 * 1 * 1.2) / (0.5 * 10.5) = 220hp (80%)
Periaatteessa paineen nostolla sain siis noin 40-50hp lisää, josta kuitenkin suurin osa käytetään siihen että perusmoottori ei enään mene laihalle. Pöydällä tehty ECUn pulssinleveyden mittaustulos kertoi että noston jälkeen juuri ennen kierrosrajoitinta duty cycle olisi noin 95%. Eli kaasujen kanssa tämä paineen nosto ei sitten enään riitäkään. Kaasuja olisi tavoite lisätä noin 50hp edestä. Bensanpainetta ei juuri uskalla lisätä, joten on pakko lisätä injektorin kokoa - eli kysymys on paljonko tarvitsen injektorin kokoa lisää.
50hp = (X * 4 * 0.8 * 1.2)/(0.5 * 10.5)
X=(50*0.5*10.5)/(4 * 0.8 * 1.2) -> X=68cc
kun 0.8=80% duty cycle, ja bensanpaine on 1.2x vakiopaine.
Eli tarkoittaa sitä että uusi injektorin koko tuohon tehotavoitteeseen on 240+68cc = noin 310cc, ja kun ajan kaasuilla niin seos on ehkä hieman normaalia rikkaampaakin joten hyvä koko olisi arviolta 330cc-360cc kun bensanpaine on 60psi.
Jos injektorit ovat 360cc ja vaihteiston yms hävikki on tuo aiemmin laskettu 15hp niin silloin päästään tällaiseen lukemaan:
(360 * 4 * 0.8 * 1.2)/(0.5 * 10.5)=263hp-15hp= 248hp (80%) tai 329-15=314hp (100%). Eli tuohon väliin kun osuu koneteho kaasutettunakin niin injektorien tuoton pitäisi riittää.
Isompia kuin tuo 360cc ei kannata ottaa koska silloin tyhjäkäynti ja pintakaasualueen käynti heikentyy - näin mulle on kerrottu. Isommat injektorit eivät yleensä osaa suihkuttaa yhtä hyvää sumua (atomization) kuin pienemmät. Eli tuon isompia on turha valita.
Homma kirkasta kuin lähdevesi ?!??
Nyt sitten tuleekin seuraavat kaksi kysymystä mieleen:
1) Mihin saakka todellisuudessa vakiopumpun virtaus riittää 60 psi paineella ? Aletaanko olemaan tuon 300hp rajoilla (300hp = s2000 injektorit vakiopumppu & vakio regulaattori & AFR 13:1)
2) Missä vaiheessa bensalinjasto alkaa rajoittamaan virtausta ?
Näistä ei ole vielä löytynyt faktaa, joten jos joku on mitannut niin mielenkiinnolla kuuntelen mittaustuloksia. Sen sijaan ylimalkaiset "vaihda pumppua" kommentit voi jättää mainitsematta ilman tarkkoja mittauksia ja laskelmia. Uudemmanmallisissa vakiopumpuissa kun näillä tiedoilla on poweria ihan yhtä paljon kuin useimmissa jälkiasennettavissakin pumpuissa. Pääsääntöisesti ero tulee regulaattorista ja linjastosta.
EDIT - tästä kuvasta näkyy selvästi tuo bensalinjan ongelmakohta. Se syöttää tavaraa 3&4 injektorien väliin joka tarkoittaa että todennäköisimmin ykköseltä loppuu ensimmäisenä tavara.
Edited By PetriK on 1213803369
Vakionahan bussissa on 240cc injektorit, valmistaja ilmoittaa useimmiten 80% duty cyclen mukaisen luvun joten tuolla 100% duty cyclellä noista virtaisi laskennallisesti lävitse 300cc. Virtausmittauksissa ovat todenneet että todellinen virtaus 100% dutyt cyclellä on 296cc.
Vakiona bensanpaine on 42psi (2.9bar) ja pumpun tuoton sanotaan riittävän noin 300hp saakka jos injektorit virtaavat riittävästi.
Nyt kun tiedetään paine ja injektorien koko voidaan ensi tehdä tarkistuslaskelma:
Fuel injectors max HP (cc/min)* = (Injector flow rate x Number of injectors x 0. / (BSFC x 10.5 )
BFSC on vakio, vapareilla noin 0.5
0.8 on duty cycle
Max HP = (296 * 4 * 1) / (0.5 * 10.5) = 225hp (100% duty)
Max HP = (240 * 4 * 1) / (0.5 * 10.5) = 182hp (80%)
Ihan tuollaisiin tehoihin ei näillä vakioinjektoreille päästy, mutta riittävän lähelle jotta voidaan sanoa tarkistuslaskennan osoittavan luvut riittävän samankaltaisiksi. Nuo Max HP luvuthan ovat ns. konetehoa varten lasketut. Eli takarengastehona 225/1.125=200rwhp (100%), ja 182/1.125=161rwhp (80%). Nämä siis aitoja ei lahjahevostakistehoja. Mulla kun injektorit menivät 100% duty cyclelle vaihteiston hävikillä täsmäytettyhä konetehoja oli arvoiolta noin 210hp, eli 15hp hukkui vielä muualle.
Nyt kun nostin bensanpainetta 42->60psi kasvoi virtaus tuon suhteen neliöjuuressa, eli noin sqrt(60/42) = 1.2. Tuosta päästään siihen että nyt bensa riittää siis 1.2 kertaa enempään. Eli tehoa voisi siis saada:
Max HP = (296 * 4 * 1 *1.2) / (0.5 * 10.5) = 270hp (100% duty)
Max HP = (240 * 4 * 1 * 1.2) / (0.5 * 10.5) = 220hp (80%)
Periaatteessa paineen nostolla sain siis noin 40-50hp lisää, josta kuitenkin suurin osa käytetään siihen että perusmoottori ei enään mene laihalle. Pöydällä tehty ECUn pulssinleveyden mittaustulos kertoi että noston jälkeen juuri ennen kierrosrajoitinta duty cycle olisi noin 95%. Eli kaasujen kanssa tämä paineen nosto ei sitten enään riitäkään. Kaasuja olisi tavoite lisätä noin 50hp edestä. Bensanpainetta ei juuri uskalla lisätä, joten on pakko lisätä injektorin kokoa - eli kysymys on paljonko tarvitsen injektorin kokoa lisää.
50hp = (X * 4 * 0.8 * 1.2)/(0.5 * 10.5)
X=(50*0.5*10.5)/(4 * 0.8 * 1.2) -> X=68cc
kun 0.8=80% duty cycle, ja bensanpaine on 1.2x vakiopaine.
Eli tarkoittaa sitä että uusi injektorin koko tuohon tehotavoitteeseen on 240+68cc = noin 310cc, ja kun ajan kaasuilla niin seos on ehkä hieman normaalia rikkaampaakin joten hyvä koko olisi arviolta 330cc-360cc kun bensanpaine on 60psi.
Jos injektorit ovat 360cc ja vaihteiston yms hävikki on tuo aiemmin laskettu 15hp niin silloin päästään tällaiseen lukemaan:
(360 * 4 * 0.8 * 1.2)/(0.5 * 10.5)=263hp-15hp= 248hp (80%) tai 329-15=314hp (100%). Eli tuohon väliin kun osuu koneteho kaasutettunakin niin injektorien tuoton pitäisi riittää.
Isompia kuin tuo 360cc ei kannata ottaa koska silloin tyhjäkäynti ja pintakaasualueen käynti heikentyy - näin mulle on kerrottu. Isommat injektorit eivät yleensä osaa suihkuttaa yhtä hyvää sumua (atomization) kuin pienemmät. Eli tuon isompia on turha valita.
Homma kirkasta kuin lähdevesi ?!??
Nyt sitten tuleekin seuraavat kaksi kysymystä mieleen:
1) Mihin saakka todellisuudessa vakiopumpun virtaus riittää 60 psi paineella ? Aletaanko olemaan tuon 300hp rajoilla (300hp = s2000 injektorit vakiopumppu & vakio regulaattori & AFR 13:1)
2) Missä vaiheessa bensalinjasto alkaa rajoittamaan virtausta ?
Näistä ei ole vielä löytynyt faktaa, joten jos joku on mitannut niin mielenkiinnolla kuuntelen mittaustuloksia. Sen sijaan ylimalkaiset "vaihda pumppua" kommentit voi jättää mainitsematta ilman tarkkoja mittauksia ja laskelmia. Uudemmanmallisissa vakiopumpuissa kun näillä tiedoilla on poweria ihan yhtä paljon kuin useimmissa jälkiasennettavissakin pumpuissa. Pääsääntöisesti ero tulee regulaattorista ja linjastosta.
EDIT - tästä kuvasta näkyy selvästi tuo bensalinjan ongelmakohta. Se syöttää tavaraa 3&4 injektorien väliin joka tarkoittaa että todennäköisimmin ykköseltä loppuu ensimmäisenä tavara.
Edited By PetriK on 1213803369
Osa 2 - pumpun tuoton riittävyys
Niille jotka eivät itse halua laskea tässä valmis pohja johon syöttämällä luvut saa arvioitua oman koneensa bensan riittävyyden:
http://www.witchhunter.com/injectorcalc1.php4
Tässä vielä näiden injektorien tuotot:
Busa
@3bar 294cc
@4bar 336cc
@5bar 384cc
S2000
@3bar 438cc
@4bar 492cc
@5bar 510cc
Eli jos koneteho on 250hp ja vakioinjektorit niin paineella 4bar riittää juuri ja juuri. Jos nostaa paineen 5bar niin vakioinjektoreilla saa melkein 290hp. Ongelmaksi tuossa kuitenkin tulee bensanpaineen noston vaikutus pumpun tuottoon.
Walbron tehokkaampi 255L/h pumppu jota käytetään mm. 500hp autoissa ja joka sopii heittämällä bussiin (kuulemma) työntää tällaisia litramääriä ulos eri paineilla.
43psi=4.25 l/min
50psi= 3.95 l/min (92%)
63psi =3.8 l/min (89%)
Ei ole mitään syytä epäillä etteikö vakiopumpun tuotto tippuisi vähintään yhtä paljon painetta lisättäessä, sama pätee varmasti myös useimpiin jälkiasennettuihin ulkoisiinkin pumppuihin.
Eli tästä päästään siihen että vakiona 80L/h tuottava pumppu ei enään tuotakaan kuin 70L/h kun painetta nostetaan. Eli taas menee laihalle.
80L/h = 1330cc/min
133/4= 332cc/min per injektori
Eli vakiopaineella injektorin maksimikoko on tuolla 330cc/min tienoilla, siihen loppuu pumpun tuotto.
Jos painetta nostetaan niin tuotto pienenee tasolle 90%, eli
70L/h=1166L/h
1166/4=291cc/min
Eli jos alkuperäinen paine on 3bar ja se nostetaan 5bar niin alkuperäisten injektorien tuotto kasvaa tasolle 293cc/min joka on myös varmaan aikalailla maksimi jossa raja tulee vastaan.
Nämä kun syötetään konetehokaavaan saadaan luku joka kertoo että 5bar ja vakioinjektorit tulee raja vastaan noin 225hp koneteholla. Tämä laskettu luku on myös linjassa sen kanssa että mun koneesta loppui 4bar paineella 220hp aidolla koneteholla bensa jo paljon ennen rajoitinta. Tästä voi myös päätellä että vakiosuuttimilla ajavilla koneilla ollaan suunnilleen tässä 220-230hp konetehon kohdin maksimissa, riippumatta mikä pumppu on kiinni koneessa.
Nyt uusilla S2000 suuttimilla ja vakiopaineella tuotto riittää noin 260hp koneteholle joka raja on kaasukäytössä jo "jonkin" verran ylitetty. Eli tarvitaan uusi pumppu jotta yhtään enempää tehoa voi ottaa irti - ei sillä että olisi vielä kertaakaan päässyt tilanteeseen jossa olisi saanut kaikki tehot irti kun menee rajoittimelle tai ei muuten osaa - mutta TEORIASSA
EDIT - jos dyno on joku muu kuin factorypro tai dynostar niin sitten yllä mainitut koneteholukemat voi suoraan ottaa takapyörätehoina.
Edited By PetriK on 1218039801
Niille jotka eivät itse halua laskea tässä valmis pohja johon syöttämällä luvut saa arvioitua oman koneensa bensan riittävyyden:
http://www.witchhunter.com/injectorcalc1.php4
Tässä vielä näiden injektorien tuotot:
Busa
@3bar 294cc
@4bar 336cc
@5bar 384cc
S2000
@3bar 438cc
@4bar 492cc
@5bar 510cc
Eli jos koneteho on 250hp ja vakioinjektorit niin paineella 4bar riittää juuri ja juuri. Jos nostaa paineen 5bar niin vakioinjektoreilla saa melkein 290hp. Ongelmaksi tuossa kuitenkin tulee bensanpaineen noston vaikutus pumpun tuottoon.
Walbron tehokkaampi 255L/h pumppu jota käytetään mm. 500hp autoissa ja joka sopii heittämällä bussiin (kuulemma) työntää tällaisia litramääriä ulos eri paineilla.
43psi=4.25 l/min
50psi= 3.95 l/min (92%)
63psi =3.8 l/min (89%)
Ei ole mitään syytä epäillä etteikö vakiopumpun tuotto tippuisi vähintään yhtä paljon painetta lisättäessä, sama pätee varmasti myös useimpiin jälkiasennettuihin ulkoisiinkin pumppuihin.
Eli tästä päästään siihen että vakiona 80L/h tuottava pumppu ei enään tuotakaan kuin 70L/h kun painetta nostetaan. Eli taas menee laihalle.
80L/h = 1330cc/min
133/4= 332cc/min per injektori
Eli vakiopaineella injektorin maksimikoko on tuolla 330cc/min tienoilla, siihen loppuu pumpun tuotto.
Jos painetta nostetaan niin tuotto pienenee tasolle 90%, eli
70L/h=1166L/h
1166/4=291cc/min
Eli jos alkuperäinen paine on 3bar ja se nostetaan 5bar niin alkuperäisten injektorien tuotto kasvaa tasolle 293cc/min joka on myös varmaan aikalailla maksimi jossa raja tulee vastaan.
Nämä kun syötetään konetehokaavaan saadaan luku joka kertoo että 5bar ja vakioinjektorit tulee raja vastaan noin 225hp koneteholla. Tämä laskettu luku on myös linjassa sen kanssa että mun koneesta loppui 4bar paineella 220hp aidolla koneteholla bensa jo paljon ennen rajoitinta. Tästä voi myös päätellä että vakiosuuttimilla ajavilla koneilla ollaan suunnilleen tässä 220-230hp konetehon kohdin maksimissa, riippumatta mikä pumppu on kiinni koneessa.
Nyt uusilla S2000 suuttimilla ja vakiopaineella tuotto riittää noin 260hp koneteholle joka raja on kaasukäytössä jo "jonkin" verran ylitetty. Eli tarvitaan uusi pumppu jotta yhtään enempää tehoa voi ottaa irti - ei sillä että olisi vielä kertaakaan päässyt tilanteeseen jossa olisi saanut kaikki tehot irti kun menee rajoittimelle tai ei muuten osaa - mutta TEORIASSA
EDIT - jos dyno on joku muu kuin factorypro tai dynostar niin sitten yllä mainitut koneteholukemat voi suoraan ottaa takapyörätehoina.
Edited By PetriK on 1218039801
Lisäys vielä että tuo busaan suositeltu Walbron 255LPH tankin sisäinen pumppu on GSS342, siis sama jota käytetään monessa 500hp turboautoissakin. Niitä löytyy noin 80-120usd + postikulut 40-50usd hintaan ebaystä vaikka kuinka paljon. Tilasin juuri yhden koekappaleen. Eli maksaa noin 120-140e itse maahantuotuna.
Lisätäänpä tänne vähän äsken mitattua faktaa:
K5 Vakiopumpun tuotto on 115-120L/h vakiopaineella. Paineen lisääntyessä tuotto alkaa nopeasti pienenemään. Lisäksi noin 4.3 bar kohdalla aukeaa pumpun sisäinen varoventtiili estäen tuoton lisääntymisen tuon paineen nostamisen jälkeen. Eli regulaattorimodauksessa tuo 4-4.2bar on se raja jonka jälkeen ei enään saavuteta mitään hyötyä.
Walbro GSS 342 ja Bosch (4L Audin pumppu, koodi tulee myöhemmin) pumput käyvät pienellä vaivalla K5 bussin tankin sisäisiksi pumpuissa, Bosh vaatii ainoastaan sähköliittimen muutoksen, Walbrossa vähän viilattava toista päätä. Molemmissa on vakiopaineella noin 180L/h tuotto. Painetta nostettaessa Walbro pitää tuottoa yllä paljon paremmin ja ottaa noin 14A virtaa. Vastaavasti Bosch vaatii vain noin 8A virran. Joka tapauksessa virransyöttö lienee yksi suurimmista potentiaalisista vikakohdista pumpun vaihdon jälkeen. Jenkeistä suosittelevat heti vaihtamaan bensapumpun sulakkeen 15A sulakkeeksi.
Kaikki mittaukset ilman suodatinta tai linjastoa.
Vertailun vuoksi valmistaja ilmoittaa ko Walbro:lle 250L/h. Bosch:n tuotto kuulemma riittää valmistajan mukaan 450hp autoon. Koodi on 0 580 454 032 - pitää purkaa ulos auton muovikuorista.
Edited By PetriK on 1219340461
K5 Vakiopumpun tuotto on 115-120L/h vakiopaineella. Paineen lisääntyessä tuotto alkaa nopeasti pienenemään. Lisäksi noin 4.3 bar kohdalla aukeaa pumpun sisäinen varoventtiili estäen tuoton lisääntymisen tuon paineen nostamisen jälkeen. Eli regulaattorimodauksessa tuo 4-4.2bar on se raja jonka jälkeen ei enään saavuteta mitään hyötyä.
Walbro GSS 342 ja Bosch (4L Audin pumppu, koodi tulee myöhemmin) pumput käyvät pienellä vaivalla K5 bussin tankin sisäisiksi pumpuissa, Bosh vaatii ainoastaan sähköliittimen muutoksen, Walbrossa vähän viilattava toista päätä. Molemmissa on vakiopaineella noin 180L/h tuotto. Painetta nostettaessa Walbro pitää tuottoa yllä paljon paremmin ja ottaa noin 14A virtaa. Vastaavasti Bosch vaatii vain noin 8A virran. Joka tapauksessa virransyöttö lienee yksi suurimmista potentiaalisista vikakohdista pumpun vaihdon jälkeen. Jenkeistä suosittelevat heti vaihtamaan bensapumpun sulakkeen 15A sulakkeeksi.
Kaikki mittaukset ilman suodatinta tai linjastoa.
Vertailun vuoksi valmistaja ilmoittaa ko Walbro:lle 250L/h. Bosch:n tuotto kuulemma riittää valmistajan mukaan 450hp autoon. Koodi on 0 580 454 032 - pitää purkaa ulos auton muovikuorista.
Edited By PetriK on 1219340461
PetriK kirjoitti:Lisäys vielä että tuo busaan suositeltu Walbron 255LPH tankin sisäinen pumppu on GSS342, siis sama jota käytetään monessa 500hp turboautoissakin. Niitä löytyy noin 80-120usd + postikulut 40-50usd hintaan ebaystä vaikka kuinka paljon. Tilasin juuri yhden koekappaleen. Eli maksaa noin 120-140e itse maahantuotuna.
Moi!
Kertaus on opintojen äiti eli JOS saan esim. 250hp busan koneesta vaparina ulos ja tahdon lisätä 70 hp kaasuilla (2 isoa pulloa jossa molemmilla omat solenoidit jne 6lla siis lyödään täydestä pullosta täydellä esim. 900psi paineella jne..) niin pystyykö busan omalla pumpulla tuottamaan riittävästi soppaa ? miten ruiskujen riittävyys? Ehdotuksia? Tavoite on kuitenkin selkeesti yli 300hp (renkaalle).
Ps. paljonkohan tuossa lie nyt renkaalla ? kaasu suutin taisi olla 38 = 50hp ?
Edited By Jouniri on 1219342048
Tämän päivän mittaustulosten perusteella Busan oma pumppu kyykkää viimeistään 300hp konetehon kohdalla. Teoriassa 500cc injektorit x 4kpl x 60min = 120L/h, eli tuo omasta pumpusta mitattu tuotto. Käytännössä noin rajoille en hommaa laittaisi koska pumpun tuotto riippuu jännitteestä, linjaston ja suodattimen aiheuttavamasta vastuksesta ja monesta muustakin asiasta - eli käytännön raja omalle pumpulle on kuulemma juuri siinä 250hp konetehon kohdalla.
300hp konetehoa tarkoittaa noin 500cc virtaavia injektoreita normaalilla bensanpaineella @80% duty cycle, eli suunnilleen 500cc*1.125=560cc tuolle 300hp:n takarengasteholle.
S2000 (eli samat kun mulla on koneessa) on 440cc@100% eli painetta nostamalla 500cc@100%@4bar joka on TFM:n regulaattorin paine. Eli S2000 injektorit ja Bosch:n pumppu niin raja on juuri tuo 300hp konetehoa. Jos tuo ei riitä, niin sitten tuollaiset 550cc:n injektorit ja Bosch:n pumppu peliin. Tuota kokoluokkaa muistaakseni myydään esim. Schnitz:n sivuilla.
Luultavasti nuo 550cc:n saa ihan hyvin käymään tyhjäkäyntiä, muistaakseni parilla ECUeditorin käyttäjällä on yhdet 550-560cc:n injektorit omissa Turbobusissaan ja ovat kertoneet saaneensa ne ihan hyvin säädettyä.
Pumppu maksaa suomessa muistaakseni noin 160e ja injektorit tilattuna maailmalta noin 400-500e (itse maahantuotuna). S2000 injektorit saa noin 200e itse maahantuotuna.
MPS Racingin sivulla on dynotulos jossa ovat #36 suuttimella saaneet 194 ja #42 suuttimella 216 takarengashevosta putkiviritteisestä bussista. Toisaalta jos tietäisi Teemun painon ja keskimääräisen loppunopeuden pudiksen vasemmalta radalta voisi laskea tuon arvion toistakin kautta.
Edited By PetriK on 1219346143
300hp konetehoa tarkoittaa noin 500cc virtaavia injektoreita normaalilla bensanpaineella @80% duty cycle, eli suunnilleen 500cc*1.125=560cc tuolle 300hp:n takarengasteholle.
S2000 (eli samat kun mulla on koneessa) on 440cc@100% eli painetta nostamalla 500cc@100%@4bar joka on TFM:n regulaattorin paine. Eli S2000 injektorit ja Bosch:n pumppu niin raja on juuri tuo 300hp konetehoa. Jos tuo ei riitä, niin sitten tuollaiset 550cc:n injektorit ja Bosch:n pumppu peliin. Tuota kokoluokkaa muistaakseni myydään esim. Schnitz:n sivuilla.
Luultavasti nuo 550cc:n saa ihan hyvin käymään tyhjäkäyntiä, muistaakseni parilla ECUeditorin käyttäjällä on yhdet 550-560cc:n injektorit omissa Turbobusissaan ja ovat kertoneet saaneensa ne ihan hyvin säädettyä.
Pumppu maksaa suomessa muistaakseni noin 160e ja injektorit tilattuna maailmalta noin 400-500e (itse maahantuotuna). S2000 injektorit saa noin 200e itse maahantuotuna.
Ps. paljonkohan tuossa lie nyt renkaalla ? kaasu suutin taisi olla 38 = 50hp ?
MPS Racingin sivulla on dynotulos jossa ovat #36 suuttimella saaneet 194 ja #42 suuttimella 216 takarengashevosta putkiviritteisestä bussista. Toisaalta jos tietäisi Teemun painon ja keskimääräisen loppunopeuden pudiksen vasemmalta radalta voisi laskea tuon arvion toistakin kautta.
Edited By PetriK on 1219346143
PetriK kirjoitti:Tämän päivän mittaustulosten perusteella Busan oma pumppu kyykkää viimeistään 300hp konetehon kohdalla. Teoriassa 500cc injektorit x 4kpl x 60min = 120L/h, eli tuo omasta pumpusta mitattu tuotto. Käytännössä noin rajoille en hommaa laittaisi koska pumpun tuotto riippuu jännitteestä, linjaston ja suodattimen aiheuttavamasta vastuksesta ja monesta muustakin asiasta - eli käytännön raja omalle pumpulle on kuulemma juuri siinä 250hp konetehon kohdalla.
300hp konetehoa tarkoittaa noin 500cc virtaavia injektoreita normaalilla bensanpaineella @80% duty cycle, eli suunnilleen 500cc*1.125=560cc tuolle 300hp:n takarengasteholle.
S2000 (eli samat kun mulla on koneessa) on 440cc@100% eli painetta nostamalla 500cc@100%@4bar joka on TFM:n regulaattorin paine. Eli S2000 injektorit ja Bosch:n pumppu niin raja on juuri tuo 300hp konetehoa. Jos tuo ei riitä, niin sitten tuollaiset 550cc:n injektorit ja Bosch:n pumppu peliin. Tuota kokoluokkaa muistaakseni myydään esim. Schnitz:n sivuilla.
Luultavasti nuo 550cc:n saa ihan hyvin käymään tyhjäkäyntiä, muistaakseni parilla ECUeditorin käyttäjällä on yhdet 550-560cc:n injektorit omissa Turbobusissaan ja ovat kertoneet saaneensa ne ihan hyvin säädettyä.
Pumppu maksaa suomessa muistaakseni noin 160e ja injektorit tilattuna maailmalta noin 400-500e (itse maahantuotuna). S2000 injektorit saa noin 200e itse maahantuotuna.
Ps. paljonkohan tuossa lie nyt renkaalla ? kaasu suutin taisi olla 38 = 50hp ?
MPS Racingin sivulla on dynotulos jossa ovat #36 suuttimella saaneet 194 ja #42 suuttimella 216 takarengashevosta putkiviritteisestä bussista. Toisaalta jos tietäisi Teemun painon ja keskimääräisen loppunopeuden pudiksen vasemmalta radalta voisi laskea tuon arvion toistakin kautta.
Ok ja kiitokset.
Entäs tämä? Oletan että 1-5 vaihteen ajaminen läpi pudottaa pullonpaineen 900psistä 700psiihin jonka jälkeen 6 vaihteella käyttöön uusi pullo 900psitä toiselta solenoidilta jne... saako kartta asiat ratkottua vastaamaan 6 vaihteelle rikastamista riittävälle tasolle (oletan pumpun, ruiskujen, jne riittävän)? Siis 5 vaihteen (700psi)ja 6 vaihteen (900psi) rikastaminen oltava eritasolla?
ps. arviot 70kg ja vasen rata 245kmh
Edited By Jouniri on 1219346982
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
"Isompia kuin tuo 360cc ei kannata ottaa koska silloin tyhjäkäynti ja pintakaasualueen käynti heikentyy - näin mulle on kerrottu. Isommat injektorit eivät yleensä osaa suihkuttaa yhtä hyvää sumua (atomization) kuin pienemmät. Eli tuon isompia on turha valita."
Niinkuin tuossa viimeisessä postauksessa toteatkin (550cc=vielä OK) niin tuo isotkin suuttimet saattaa toimia hyvin. Taitaa olla enimmäkseen vanhojen yksireikäisten suuttimien ongelmia tuo huono bensasumu.
Nykyiset suuttimethan on monireikäisiä, jolloin bensa siis ruuttaa useamman pienemmän reiän läpi -> ikäänkuin monta pientä suutinta.
Oon ymmärtänyt että ne tehdään etsausprosessilla ja sisällä yksi "läppä" jossa on yhtä monta neulaa kun suuttimessa reikiä. Ilmeisesti liikkuvat massatkin on jo saatu niin pieniksi että tuommonen onnistuu ja toimii.
Mikä(hän) on pienin duty cycle millä suutin vielä toimii? Onko se joka määrittää kuinka suuret suuttimet saa toimimaan vielä tyhjäkäynnilläkin?
Tuppaa olemaan jokainen aihe semmonen että mitä enemmän syventyy, sen enemmän herää kysymyksiä...
Niinkuin tuossa viimeisessä postauksessa toteatkin (550cc=vielä OK) niin tuo isotkin suuttimet saattaa toimia hyvin. Taitaa olla enimmäkseen vanhojen yksireikäisten suuttimien ongelmia tuo huono bensasumu.
Nykyiset suuttimethan on monireikäisiä, jolloin bensa siis ruuttaa useamman pienemmän reiän läpi -> ikäänkuin monta pientä suutinta.
Oon ymmärtänyt että ne tehdään etsausprosessilla ja sisällä yksi "läppä" jossa on yhtä monta neulaa kun suuttimessa reikiä. Ilmeisesti liikkuvat massatkin on jo saatu niin pieniksi että tuommonen onnistuu ja toimii.
Mikä(hän) on pienin duty cycle millä suutin vielä toimii? Onko se joka määrittää kuinka suuret suuttimet saa toimimaan vielä tyhjäkäynnilläkin?
Tuppaa olemaan jokainen aihe semmonen että mitä enemmän syventyy, sen enemmän herää kysymyksiä...
Jep - tietoa tulee lisäää aina sen alueen mukaisesti mihin perehtyy - tuo 360cc@80% oli mun kuvitelma vielä tuolloin kun en ollut kuullut "hevosen suusta" mitä kokoa Englannissa ja jenkeissä ovat käyttäneet sen jälkeen kun pystyivät ECUeditorilla muttamaan injektorin kokoa. Luotin siihen mitä vanhat "asiantuntijat" kertoivat, mutta ne asiantuntijat eivät tienneet mitä käikkea nykyään pystytään tekemään. Eli reilusti yli 500cc vaikuttaisi mun saaman palautteen mukaan toimivan nyt kun tuo injektorin koko ja iap kartta ovat säädettävissä. Ymmärrän hyvin jos aiemmin kommarilla eivät saaneet isompia toimimaan - silloin ei ollut vielä näitä työkaluja.
Nää mun 440@100% on muuten yksireikäiset, ihan samat injektorit kuin bussissa alkujaankin yksireikäiset - mutta virtauskyvyltään vaan suuremmat. Ihan hyvin toimivat tyhjäkäynnillä nämäkin. Toiset mitä olen tutkinut ovat ZX14 kwaakun monireikäiset - todella hienon näköiset, mutta ei siitä kuulemma oleellisesti parempaa silmin havaittavaa sumua tullut. Toinen asia lienee se suihkun asteluku, eli kuinka nopeasti leviää - sen kai pitää olla imukanavaan sopiva jotta suihku menee pääsääntöisesti sylinteriin eikä seinämiin. Itse valitsin injektorit ensisijaisesti virtauskyvyn mukaan ja toissijaisesti tuon asteluvun piti täsmätä. Bonuksena S2000 sopii suoraan liittimiin ja bensakiskoon ilman muokkausta.
EDIT - Saadun loppunopeuden ja painon perusteella TFM bussin takarengastehoksi tulee 191hp joka on varmaan ihan linjassa tuon MPSn mittaaman #36 suuttimen 194hp dynotuloksen kanssa jossa "pullon paine" on saattanut olla hieman lämpmämpi. Kyllä Excel tietää )
EDIT2 - Tarkistin vielä toistakin kautta, Joensuun loppunopeuden perusteella myötätuuli huomioiden takarengastehoksi tulee 195rwhp - eli varmaan tuolla hehtaarilla ollaan. Hyvin pukkaa kaasutetuksi vakiokoneeksi.
Edited By PetriK on 1219384897
Nää mun 440@100% on muuten yksireikäiset, ihan samat injektorit kuin bussissa alkujaankin yksireikäiset - mutta virtauskyvyltään vaan suuremmat. Ihan hyvin toimivat tyhjäkäynnillä nämäkin. Toiset mitä olen tutkinut ovat ZX14 kwaakun monireikäiset - todella hienon näköiset, mutta ei siitä kuulemma oleellisesti parempaa silmin havaittavaa sumua tullut. Toinen asia lienee se suihkun asteluku, eli kuinka nopeasti leviää - sen kai pitää olla imukanavaan sopiva jotta suihku menee pääsääntöisesti sylinteriin eikä seinämiin. Itse valitsin injektorit ensisijaisesti virtauskyvyn mukaan ja toissijaisesti tuon asteluvun piti täsmätä. Bonuksena S2000 sopii suoraan liittimiin ja bensakiskoon ilman muokkausta.
EDIT - Saadun loppunopeuden ja painon perusteella TFM bussin takarengastehoksi tulee 191hp joka on varmaan ihan linjassa tuon MPSn mittaaman #36 suuttimen 194hp dynotuloksen kanssa jossa "pullon paine" on saattanut olla hieman lämpmämpi. Kyllä Excel tietää )
EDIT2 - Tarkistin vielä toistakin kautta, Joensuun loppunopeuden perusteella myötätuuli huomioiden takarengastehoksi tulee 195rwhp - eli varmaan tuolla hehtaarilla ollaan. Hyvin pukkaa kaasutetuksi vakiokoneeksi.
Edited By PetriK on 1219384897
Mä en tiedä mitä eilen päässä liikkui, laskelmat oli vähän pielessä varsinkin kun nuo pumppujen virtaukset tuli testattua 2.8bar eikä 3.0bar.
Se mikä on selvää on että virtaus riippuu suuresti myös jännitteestä. Walbron pumpusta löytyy testidataa joka kertoo että 12.5V on noin 20% pienempi tuotto kuin 13.5V jännitteellä. Tämä siis tarkoittaa että vakiopumpun tuottona kannattaa maksimissaan pitää 95LPH. Itsellä on sellainen kokemus säätämisestä että pumppu ei enään jaksanut tuottaa kunnolla yli 220hp takarengasteholla, joten vieläkin järkevämpi luku voisi olla sekä linjaston että filtterin huomoiden tuo alkuperäisen laskelman 80LPH. S2000 injektoreilla vakiopumppu loppuu kesken jossain 90% duty cyclen kohdalla, tämä perustuu siihen miten pyörä reagoi säätämiseen tuon jälkeen.
http://www.autoperformanceengineering.com/html/fpspecs.html
Eli tarkistuslaskenta kertoo että S2000 ja Bosch pumppu riittää juuri ja juuri 300rwhp tehoon (aitoa takaheppaa) eli 335 konetehona kun ne ovat täysin auki (hetkellisessä kaasukäytössä) ja vakioregulaattorilla. Modatulla 4bar regulaattorilla noin 50hp enemmän.
Tässä myös molemmat koodit Bosch:n pumpulle joilla se löytynee suomalaiseltakin maahantuojalta sopivasta autoliikkeestä....
OEM 43mm Bosch Fuel Pump:
0 580 314 068 (the number on the black plastic housing)
0 580 454 032 (the number on the pump body itself)
------------------
Bar 3 4 4.5
Psi 43 58 65
Injectors 80 % 100 % 80 % 100 % 80 % 100 %
Stock 250 294 289 339 333 392
S2000 360 438 416 506 480 584
LPH (Fuelpump requirement)
Stock 60 71 69 81 80 94
S2000 86 105 100 121 115 140
HP@crank
Stock 190 225 230 270 270 320
S2000 270 335 320 400 385 475
RWHP
Stock 169 200 204 240 240 284
S2000 240 298 284 356 342 422
Edited By PetriK on 1219397025
Se mikä on selvää on että virtaus riippuu suuresti myös jännitteestä. Walbron pumpusta löytyy testidataa joka kertoo että 12.5V on noin 20% pienempi tuotto kuin 13.5V jännitteellä. Tämä siis tarkoittaa että vakiopumpun tuottona kannattaa maksimissaan pitää 95LPH. Itsellä on sellainen kokemus säätämisestä että pumppu ei enään jaksanut tuottaa kunnolla yli 220hp takarengasteholla, joten vieläkin järkevämpi luku voisi olla sekä linjaston että filtterin huomoiden tuo alkuperäisen laskelman 80LPH. S2000 injektoreilla vakiopumppu loppuu kesken jossain 90% duty cyclen kohdalla, tämä perustuu siihen miten pyörä reagoi säätämiseen tuon jälkeen.
http://www.autoperformanceengineering.com/html/fpspecs.html
Eli tarkistuslaskenta kertoo että S2000 ja Bosch pumppu riittää juuri ja juuri 300rwhp tehoon (aitoa takaheppaa) eli 335 konetehona kun ne ovat täysin auki (hetkellisessä kaasukäytössä) ja vakioregulaattorilla. Modatulla 4bar regulaattorilla noin 50hp enemmän.
Tässä myös molemmat koodit Bosch:n pumpulle joilla se löytynee suomalaiseltakin maahantuojalta sopivasta autoliikkeestä....
OEM 43mm Bosch Fuel Pump:
0 580 314 068 (the number on the black plastic housing)
0 580 454 032 (the number on the pump body itself)
------------------
Bar 3 4 4.5
Psi 43 58 65
Injectors 80 % 100 % 80 % 100 % 80 % 100 %
Stock 250 294 289 339 333 392
S2000 360 438 416 506 480 584
LPH (Fuelpump requirement)
Stock 60 71 69 81 80 94
S2000 86 105 100 121 115 140
HP@crank
Stock 190 225 230 270 270 320
S2000 270 335 320 400 385 475
RWHP
Stock 169 200 204 240 240 284
S2000 240 298 284 356 342 422
Edited By PetriK on 1219397025
-
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
- Paikkakunta: NILSIÄ
- Viesti:
Hieman aihetta sivuten...(Jos oftopic, siirtäköön modet tän muualle) Elikkkäs kertokaa viisaat! Uudessa busassahan on 8kpl ruikusuuttimia, eli 2/sylinteri. Pystyisiköhän JOS laittaa turbon, hyödyntämään toisia suuttimia (vaihtamalla isompiin, painetta nostamalla, tmstms), ettei enään tartte kolmatta suutinta/sylinteri asentaa?? Esim kilokiksussahan kanssa kahdet, mut taitavat kuiteskin lisäruuttaa käyttää esim. ilokaasukäytössä. Irrottelen kohtapuoliin omastani läppärungot, joten pääse hiplailee/katsomaan millaset suuttimet siellä on...Hjelp, pliis....
:p :p
:p :p
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä
Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!
Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999
"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
100mph kelkalla
100km/h veneellä
Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!
Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999
"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
BussiJussi kirjoitti:Hieman aihetta sivuten...(Jos oftopic, siirtäköön modet tän muualle) Elikkkäs kertokaa viisaat! Uudessa busassahan on 8kpl ruikusuuttimia, eli 2/sylinteri. Pystyisiköhän JOS laittaa turbon, hyödyntämään toisia suuttimia (vaihtamalla isompiin, painetta nostamalla, tmstms), ettei enään tartte kolmatta suutinta/sylinteri asentaa?? Esim kilokiksussahan kanssa kahdet, mut taitavat kuiteskin lisäruuttaa käyttää esim. ilokaasukäytössä. Irrottelen kohtapuoliin omastani läppärungot, joten pääse hiplailee/katsomaan millaset suuttimet siellä on...Hjelp, pliis....
:p :p
Anderssonin poika ei ainakaan käytä kuin yhtiä suuttimia..
http://rides.webshots.com/photo/1033914434033822962jSgBun
Busa 1,5 N/A 1/4 mile 9.162/264km/h 60ft-1,601 1.mile 348.8km/h
TFM TAXI N/A + Nos (ME) 1.mile 397.41kmh (246.992mph) 0-1700m 400kmh (248,55mph)
2013 BUB Motorcycle Speed Trials. flying mile 203.213mph
Impreza sti type-r LHD 635hp/784nm
Corvette C5 385hp
Bonneville 200 MPH Club
TFM TAXI N/A + Nos (ME) 1.mile 397.41kmh (246.992mph) 0-1700m 400kmh (248,55mph)
2013 BUB Motorcycle Speed Trials. flying mile 203.213mph
Impreza sti type-r LHD 635hp/784nm
Corvette C5 385hp
Bonneville 200 MPH Club
2 suuttimet on vähän hassussa paikassa k8:ssa.BussiJussi kirjoitti:Hieman aihetta sivuten...(Jos oftopic, siirtäköön modet tän muualle) Elikkkäs kertokaa viisaat! Uudessa busassahan on 8kpl ruikusuuttimia, eli 2/sylinteri. Pystyisiköhän JOS laittaa turbon, hyödyntämään toisia suuttimia (vaihtamalla isompiin, painetta nostamalla, tmstms), ettei enään tartte kolmatta suutinta/sylinteri asentaa?? Esim kilokiksussahan kanssa kahdet, mut taitavat kuiteskin lisäruuttaa käyttää esim. ilokaasukäytössä. Irrottelen kohtapuoliin omastani läppärungot, joten pääse hiplailee/katsomaan millaset suuttimet siellä on...Hjelp, pliis....
:p :p
Eikös ne ole melkee poikittain siinä läppien kohdalla?
Ainakin manuaalin kuvan mukaan.
Ilmeisesti aika hieno sumu oltava niissä.
Esim. mulla 2 suuttimet läppien yläpuolella suoraan alas, aattelin kyllä luopua niistäkin...
Vois olla urposarja myytävänä.
mutta kyllä saattaapi joutua laittaa tuplat, meinaan riittävä sopan saanti on kuitenkin nälkäisen koneen elinehto...ahtis kirjoitti:BussiJussi kirjoitti:Hieman aihetta sivuten...(Jos oftopic, siirtäköön modet tän muualle) Elikkkäs kertokaa viisaat! Uudessa busassahan on 8kpl ruikusuuttimia, eli 2/sylinteri. Pystyisiköhän JOS laittaa turbon, hyödyntämään toisia suuttimia (vaihtamalla isompiin, painetta nostamalla, tmstms), ettei enään tartte kolmatta suutinta/sylinteri asentaa?? Esim kilokiksussahan kanssa kahdet, mut taitavat kuiteskin lisäruuttaa käyttää esim. ilokaasukäytössä. Irrottelen kohtapuoliin omastani läppärungot, joten pääse hiplailee/katsomaan millaset suuttimet siellä on...Hjelp, pliis....
:p :p
Anderssonin poika ei ainakaan käytä kuin yhtiä suuttimia..
http://rides.webshots.com/photo/1033914434033822962jSgBun
BussiJussi kirjoitti:Hieman aihetta sivuten...(Jos oftopic, siirtäköön modet tän muualle) Elikkkäs kertokaa viisaat! Uudessa busassahan on 8kpl ruikusuuttimia, eli 2/sylinteri. Pystyisiköhän JOS laittaa turbon, hyödyntämään toisia suuttimia (vaihtamalla isompiin, painetta nostamalla, tmstms), ettei enään tartte kolmatta suutinta/sylinteri asentaa?? :p :p
Tuo kaksoissuutinrakenne tulee siitä että suuttimen sijoituspaikalla kanavaan nähden voidaan muuttaa rakennetta vääntökoneeksi tai huiputeholle. Kaksilla suuttimilla haetaan molempia.
Onko tietoa että minkä kokoiset nuo K8 suuttimet ovat ? Suutinten koko ja bensanpaine kuitenkin määrittelevät saavutettavissa olevan tehon.
Edited By PetriK on 1219435769