Vakioecu:n modaus, eli täydellinen säätösysteemi - Seuraavaksi 2002-2007 mallit ???

Avatar
kajbusa
Viestit: 694
Liittynyt: 27 Loka 2004, 12:00

Viesti Kirjoittaja kajbusa »

Eilen pääsin tutustumaan "ohjelmaan" hieman lähemmin.... Täytyy sanoa et hienoa työtä on petrik. ja kumppanit tehnyt.

Nyt täytyy alkaa väsää penkin jarruihin paineilmasylinteriä jolla voidaan portaattomasti säätää jarrukuormaa..noh! viimeistään talvella :D :D
Hayabusa 1300R TURBO -05

+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
74-1155281906

Viesti Kirjoittaja 74-1155281906 »

Tänään sain läppärin skulaan, ja siihen tietysti hetivälittömästiäkkiä kaikki busasoftat sisään, ja järkytys oli suuri! Yritin tietty heti katsoa uutta sifterisofta -puolta, mutta eihän sinne päässyt kun ei ollut riittävästi karttoja jaettuna. WTF! :wtf: Eihän tässä näin pitänyt käydä!

Mielellään kyllä autan kaikkia busanistejä(ja toki muitakin), ja ei täältä meidän perältä ilman konsultaatiota tarvi kenenkään poistua, mutta eikait sitä nyt jaettavien karttojen määrällä aleta jarruttelemaan!? Tuo jaettujen karttojen määrä ei vaan mun mielestä oikein toimi varsinkaan siitä syystä, että tässä on viime aikoina ihmetelty useampaa pyörää&karttaa ja tultu siihen lopputulokseen että pyörät nyt vaan on erilaisia ja pohjalla olevat yoshibox säädöt ynnämuut aiheuttaa sen, että nuo jaettavat kartat ei todellakaan toimi heittämällä naapurin pyörässä, vaikka rauta konffis olisikin sama.

Jos hyvin käy, niin huomenna käydään ajaan pikku lenkura tourinkia ja saan nollattua nuo stanan yoshibox säädöt -> Pääsee aloittaan puhtaalta pöydältä kartan teon, siitä voisi saada sellaisen, josta on jollekin muullekin hyötyä, sikäli mikäli on vastaavat romut pyörässä kiinni, eikä aiempia säätöjä ole olemassa.

Mun tähänastisilla tekeleillä saakin sitten pyyhkiä takaa keskeltä, ellei sitten satu omistamaan samanlaisia yoshibox säätöjä kuin mulla tällä hetkellä on. ;)




Edited By JanneT on 1218924548
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kyllä - jos ECUeditoria käytetään pyörien säätämiseen on myös tarkoitus että säädetyt kartat jaetaan eteenpäin muillekin. Kommenttikenttään voi kirjoittaa oleellisimmat huomiot.

Mikäli on tehnyt paljon flashäystä mutta vain vähän karttojen jakamista muille busanisteille niin ohjelma alkaa itsestään rajoittamaan toiminnallisuuttaan.

Tällä pyritään siihen että tieto karttojen tekijöiden välillä välittyisi toisilleen - sillä hankehan perustuu siihen että tietoa ja osaamista jaetaan kaikkiin suuntiin.

Kartan jakaminen on vain yhden napin painallus, joten se pitäisi onnistua meiltä kaikilta helposti.

........

Tuo Yoshbox säätöjen nollaus on yksi juttu jota voisi miettiä tehtäväksi myös ECUeditor:n kautta - joskus kun on aikaa.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Oli kyse ohjelman ensimmäisestä käynnistys- ja käyttökerrasta ko. läppärissä ja shifter nappia kun painoi tuli heti ilmoitus ettei sitä voi käyttää kun ei ole jakanut karttoja. Ei sen kait ihan noin kriittinen tarvitsisi olla? :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

No eipä - ehkä teillä on ollut Beta versio käytössä joka tuli nettiin. Kokeilkaapas päivittää uusimpaan versioon. Toki ongelma voi olla siinä että nyt laskuri on nollaantunut jolloin ei auta muu kuin jakaa kartta ja pääsette eteenpäin.

Tästä on juteltu jonkin verran tuossa kehitysfoorumilla ja ollaan päädytty siihen että tämä karttojen jakaminen on kyllä syytä olla vahvasti mukana tällaisessa ei kaupallisessa projektissa. Tällä tavoin tietotaito lisääntyy samoin kuin se että käyttäjät voivat olla yhteydessä toisiinsa kun näkevät karttoja riittävän samankaltaisille konfiguraatiolle. Muussa tapauksessa tietovirta on yhdensuuntaista ja usein hyötyjinä ovat kaupalliset tai muuten vaan ammattimaiset tahot.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ei toimi shifteri nappi minunkaan läppärissä (juuri latasin uusimman version netistä).
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

No jokos toimii ? Ainakin mulla ja Jasalla näyttää kyllä toimivan ihan hienosti. Joissain tapauksissa tuo "lisenssioinnin muutos" aiheutti sen että koodissa oli rajoituksia ja aiemmat asetukset nollautuivat. Noi rajoitukset poistuvat kun painaa sitä "share your maps" nappia ja laittaa karttoja jakoon muillekin busanisteille. Valitettavasti aiemmat share your maps painallukset tällöin eivät enään vaikuta. Eli koko homman nimi on se että ohjelma odottaa karttojen tai paremminkin karttatietojenjakamista käyttäjien kesken.

Koko karttojen jakamisen periaate on se että karttahakemistosta löytyy karttojen kuvaukset. Varsinaiset kartat saa kontaktoimalla kartan lähettänyttä tahoa. Tällä pyritään siihen että kartan toimivuus tulee varmistettua sähköpostikeskustelun kautta. Samalla eliminoidaan se että jonkun pitäisi varsinaisesti valvoa karttojen julkaisemista ja niiden toimivuutta karttatietokannassa. Mikäli karttojen lähettämisessä esiintyy väärinkäytöksiä on kyseinen karttojen lähettäjä helppo sulkea pois ja siten ko. henkilö myös menettää pikkuhiljaa ohjelman käyttöoikeuden.

Viikonloppuna tehty (ja maanantaina ladattavaksi laitettu) uusi versio sisältää seuraavat ominaisuudet:
- Shifter koodi lisätty (Erityiskiitos jasalle koodin debuggaamisesta ja testaamisesta myös käytännössä)
- Kierrosrajoittimien laskeminen korjattu (aiemmin näytti n. 40-50kierrosta liian vähän)
- Karttatietokantaan pieniä parannuksia
- Jenkkikäyttäjiä koskeneet rajoitukset poistettu lisenssiointimuutoksen kautta
- Lisenssioinnin muutos, ohjelman käytettävyys riippuu osittain siitä että käyttäjä aktiivisesti jakaa omat karttansa myös muille käyttäjille
- Lisätty näytöt joissa löytyy liityntäkaapelin sekä shifterin kytkentäkaaviot
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Kyllä, nimenomaan lisensiointiin liittyviä "ongelmia" oli nuo shifterin toimimattomuudet. Homma kunnossa! Johdotan tämän viikon aikana tuon oman shifterin uusiksi, kestotesti tarkoitus vetää perjantaina Oulu - Helsinki... :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
74-1155281906

Viesti Kirjoittaja 74-1155281906 »

No nyt on yoshiboksilla vedetty busa nollatasolle, ja säätö alkoi alusta. Kiitokset kajbusalle yoshiboxin lainasta.

Empäs tiedä onko tästä vielä ollut juttua, mutta kotisäätäjä voi törmätä ongelmaan, jossa AFR hipoo taivaita säätö urakan alussa. Näin kävi itsellä tänään ja vähän aikaa piti pähkäillä syytä. No loppupeleissä kampe oli reilusti paksulla, jolloin se menee jo laihalle :) Tuo kyllä selvisi IAP kartastakin kun sitä alkoi ajatuksen kanssa tutkimaan.
Eipä siinä sitten muuta kuin ongelma kohdan RPM:mästä ylöspäin vain iso alue käsittelyyn ja reilusti miinusta kehiin (-10). Sillä päästiinkin sektorille, ja tarkempi hierominen saattoi alkaa.

Tällä hetkellä on maantieajossa eli 3500-4000rpm alueella AFR luokkaa 14-14.5. Taisi jollain kohdilla lipsahtaa jopa 15 pintaan, joten vähän voisi ottaa takaisinpäin.

Semmoisen havainnon tuossa tein, että kun kutosella matalista kierroksista (2600rpm->)väänsi tupin nurin, niin vetää törky paksulle. Samaa ilmeni oikeastaan joka vaihteella, kun lähti kiihdyttämään. Tuohon pitänee tarttua seuraavaksi. Tuo homma tosin olisi mielekkäämpää tehdä penkissä kuin tuolla tienpäällä..
:smoking:

Kertauksena vielä AFR:rästä (viisaammat korjatkoon):
Paras teho: ~13
Paras polttoaine taloudellisuus: ~15
Ideaali kompromissi (johon ei tietystikään tyydytä): ~14.5

Minkäslaisia arvoja se busan oma kapeakaista lambda antaa? Jostain muistan lukeneeni, että se näyttäisi laihalla puolella kohtalaisesti, mutta rikkaalla puolella se taas ei osaisi enää näyttää juuri muuta kuin että rikkaalla ollaan?

Tossa Petrin säätösysteemissähän on logitus. Toimiiko siinä myös tuon vakio lambdan arvojen logitus?


BTW. Törmäsimpä tuossa orgissa PetriK:n aloittamaan topicciin vuodelta 2005. Silloin se vielä Petrikin neulaa vaihteli ja tyhjäkäyntiruuvia ruuvaili. PIKKUISEN eri meininki nykyään!
:tapu:




Edited By JanneT on 1219262363
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Joo - ei moni ammattisäätäjäkään taida uskoa että kun menee liian rikkaalle alkaa mittari näyttämään laihaa ;-))

Logitusta ja vakiolambdan talteenottoa en ikinä tehnyt valmiiksi - nythän se on aika alkeellinen. Periaatteessa siellä on kymmeniä parametreja joita voi logata, ne vaan pitäisi koodata tuohon tauluun. Mutta jotta kaikesta olisi hyötyä tarvittaisiin enemmän graafinen käyttöliittymä.

Tosiaankin vuonna 2005 painin kaasarimoottoripyörän säätämisen kanssa. Se oli mulle iso askel taaksepäin kun auton ECU:a oli tottunut säätämään. Kaasarivehkeiden kanssa olin paininut aiemmin joskus 80-luvun alussa. Hirveän vähän tuolloin oli mitään faktaa saatavilla. Silloin vuotivat kaasarin nousuputket jotka olivat kuluneet väljäksi ja tekivät säätämisen mahdottomaksi. Mutta jos historiaan haluaa katsoa ja etsiä jotain järkevää niin vuosilta 2003- 2004 löytyy muutamia dokkareita joita tein Nissanin ECUn säätämistä varten. Se miksi tämä Busan ECU projekti etenee näin nopeasti johtuu nimenomaan siitä että samat asiat tuntuvat toimivan niin nyt kuin silloin viisi vuotta aiemminkin.

EDIT - meinasi unohtua yksi tärkeimmistä asioista. Yleensä tuon kuopan on saanut pois säätämälllä dynossa - mutta lisäksi löytyy tuo acceleration enrichment säätö. Sitä ei ole vielä testattu ollenkaan algoritmin tekemisen jälkeen, mutta nimenomaan sen avulla voi säätää tuota ns. ecun omaa kiihdytyspumppua laihemmalle tai rikkaammalle. Jos testaatte sitä niin olen erittäin kiinnostunut kaikesta palautteesta (myös siitä että se ei toimi ollenkaan).




Edited By PetriK on 1219264543
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Jannet:n jarim palautteesta tuli mieleen yksi juttu. ECUeditorissa voi sinne loggausruudulle laittaa muitakin muuttujia seurantaan kuin vain nuo valmiiksi laitetut. Esim Yoshbox korjausmuuttujat ovat osoitteesta 30 alkavat seuraavat 8 muuttujaa neljän sylinterin ryhmissä. Eli siltä gaugedata näytöltä nähtävästi näkee jos yoshbox muutoksia on pyörään tehty jos näppäilee numeron 30 tai 31 tms. siihen valintaruutuun josta voi valita yhden ylimääräisen muuttujan seurantaan ? (Mulla ei tossa työpöydällä yoshbox:ia ole - ehkä pitäisi hakea niin että voisi itsekin testata)

Jos vielä saatte testattua että mitä arvoja noissa muuttujissa on silloin kun yoshbox on ns nollannut koneen olisi ehkä mahdollista ohjelmallisesti poistaa yoshbox muuttujat kun tietää muuttujat ja niiden arvot.


000155D8 test_Cyl0_cov3: .data.l h'FFFF8510 ; 30
ROM:000155DC test_Cyl1_cov3: .data.l h'FFFF8511
ROM:000155E0 test_Cyl3_cov3: .data.l h'FFFF8512
ROM:000155E4 test_Cyl2_cov3: .data.l h'FFFF8513
ROM:000155E8 test_Cyl1_cov1: .data.l h'FFFF8508
ROM:000155EC .data.l h'FFFF8509 ; 35
ROM:000155F0 .data.l h'FFFF850A
ROM:000155F4 .data.l h'FFFF850B




Edited By PetriK on 1219275243
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
74-1155281906

Viesti Kirjoittaja 74-1155281906 »

PetriK kirjoitti:Joo - ei moni ammattisäätäjäkään taida uskoa että kun menee liian rikkaalle alkaa mittari näyttämään laihaa ;-))

Logitusta ja vakiolambdan talteenottoa en ikinä tehnyt valmiiksi - nythän se on aika alkeellinen. Periaatteessa siellä on kymmeniä parametreja joita voi logata, ne vaan pitäisi koodata tuohon tauluun. Mutta jotta kaikesta olisi hyötyä tarvittaisiin enemmän graafinen käyttöliittymä.

Tosiaankin vuonna 2005 painin kaasarimoottoripyörän säätämisen kanssa. Se oli mulle iso askel taaksepäin kun auton ECU:a oli tottunut säätämään. Kaasarivehkeiden kanssa olin paininut aiemmin joskus 80-luvun alussa. Hirveän vähän tuolloin oli mitään faktaa saatavilla. Silloin vuotivat kaasarin nousuputket jotka olivat kuluneet väljäksi ja tekivät säätämisen mahdottomaksi. Mutta jos historiaan haluaa katsoa ja etsiä jotain järkevää niin vuosilta 2003- 2004 löytyy muutamia dokkareita joita tein Nissanin ECUn säätämistä varten. Se miksi tämä Busan ECU projekti etenee näin nopeasti johtuu nimenomaan siitä että samat asiat tuntuvat toimivan niin nyt kuin silloin viisi vuotta aiemminkin.

EDIT - meinasi unohtua yksi tärkeimmistä asioista. Yleensä tuon kuopan on saanut pois säätämälllä dynossa - mutta lisäksi löytyy tuo acceleration enrichment säätö. Sitä ei ole vielä testattu ollenkaan algoritmin tekemisen jälkeen, mutta nimenomaan sen avulla voi säätää tuota ns. ecun omaa kiihdytyspumppua laihemmalle tai rikkaammalle. Jos testaatte sitä niin olen erittäin kiinnostunut kaikesta palautteesta (myös siitä että se ei toimi ollenkaan).
Kyllähän tuota kiihdytyspumpun säätöä pitää testata. Varmaan saa tuollakin saralla pyörän pelaan paremmin, kun ei saa liikaa kakkua, niinkuin nyt tekee. Menee vain taas ensi viikkoon, kun loggeri menee tänään jasalle, ja pitää muutenkin pakkailla kamoja ja rasvata ketjuja, jotta päästään huomenna hyvissä ajoin kääntämään busan nokan kohti Isoa kirkkoa. :) Mistäpä tulikin mieleen, että oliko Petrillä aikeita tulla piipahtamaan miitissä?

Onko minkälaisia kokemuksia tuosta ns. matkaajon AFR:rästä? Kuinka korkea kestää olla, ennenkuin alkaa oleen haitaksi? Entä milloin alkaa oireilemaan (nypyttään jne.)?
74-1155281906

Viesti Kirjoittaja 74-1155281906 »

PetriK kirjoitti:Jannet:n jarim palautteesta tuli mieleen yksi juttu. ECUeditorissa voi sinne loggausruudulle laittaa muitakin muuttujia seurantaan kuin vain nuo valmiiksi laitetut. Esim Yoshbox korjausmuuttujat ovat osoitteesta 30 alkavat seuraavat 8 muuttujaa neljän sylinterin ryhmissä. Eli siltä gaugedata näytöltä nähtävästi näkee jos yoshbox muutoksia on pyörään tehty jos näppäilee numeron 30 tai 31 tms. siihen valintaruutuun josta voi valita yhden ylimääräisen muuttujan seurantaan ? (Mulla ei tossa työpöydällä yoshbox:ia ole - ehkä pitäisi hakea niin että voisi itsekin testata)

Jos vielä saatte testattua että mitä arvoja noissa muuttujissa on silloin kun yoshbox on ns nollannut koneen olisi ehkä mahdollista ohjelmallisesti poistaa yoshbox muuttujat kun tietää muuttujat ja niiden arvot.


000155D8 test_Cyl0_cov3: .data.l h'FFFF8510 ; 30
ROM:000155DC test_Cyl1_cov3: .data.l h'FFFF8511
ROM:000155E0 test_Cyl3_cov3: .data.l h'FFFF8512
ROM:000155E4 test_Cyl2_cov3: .data.l h'FFFF8513
ROM:000155E8 test_Cyl1_cov1: .data.l h'FFFF8508
ROM:000155EC .data.l h'FFFF8509 ; 35
ROM:000155F0 .data.l h'FFFF850A
ROM:000155F4 .data.l h'FFFF850B
Mun busa steriloitiin inhottavien yoshiboksien hyökkäyksiltä eilen, eli piuhat poikki. Tosin nolla säädöt pitäisi mulla nyt olla, eli näkeekö noita arvoja enää siitä?

On täällä toki vielä pari busaa jäljellä, jossa tuota voitaisiin kenties kokeilla. Pitää vain selvittää, että milloin lähetetään tuo boxi takaisin.
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

No haen oman boxini kotiin ja laitan liittimet kasaan niin eiköhän sillä saada testattua. ECUeditor näytöllä näkee nyt kuitenkin jo tänään mitä arvoja on käytössä. En vaan tiedä mitä Yoshbox arvoa mikäkin sisäinen muuttuja (COV1/COV3 vastaavat). Nuo näkee sieltä ECUeditor datastream näytöltä kun valitsee yksi kerrallaan näytille. (Enempää ei saa näytille koska Denso/Suzuki on laittanut protokollalle maksimimäärän mitä muuttujia lähettävät ja siinä yläpuolella on jo kaikki muut käytössä.)

Myös tuo oman lambdan loggaus lähti toimimaan. Nyt tarvitisisin palautetta joltain jolla on laajakaista sekä oma lamda käytössä. Eli mikä oman lambdan ECUeditor:n antama numero vastaa mitäkin laajakaistan AFR lukemaa ? Tuolla tavalla helpottuisi säätäminen kun pintakaasualueen loggauksen voisi tehdä omalla lambdalla. Muilla alueilla siitä on vähemmän hyötyä.




Edited By PetriK on 1219302144
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
74-1155281906

Viesti Kirjoittaja 74-1155281906 »

PetriK kirjoitti:No haen oman boxini kotiin ja laitan liittimet kasaan niin eiköhän sillä saada testattua. ECUeditor näytöllä näkee nyt kuitenkin jo tänään mitä arvoja on käytössä. En vaan tiedä mitä Yoshbox arvoa mikäkin sisäinen muuttuja (COV1/COV3 vastaavat). Nuo näkee sieltä ECUeditor datastream näytöltä kun valitsee yksi kerrallaan näytille. (Enempää ei saa näytille koska Denso/Suzuki on laittanut protokollalle maksimimäärän mitä muuttujia lähettävät ja siinä yläpuolella on jo kaikki muut käytössä.)

Myös tuo oman lambdan loggaus lähti toimimaan. Nyt tarvitisisin palautetta joltain jolla on laajakaista sekä oma lamda käytössä. Eli mikä oman lambdan ECUeditor:n antama numero vastaa mitäkin laajakaistan AFR lukemaa ? Tuolla tavalla helpottuisi säätäminen kun pintakaasualueen loggauksen voisi tehdä omalla lambdalla. Muilla alueilla siitä on vähemmän hyötyä.

Hieno juttu Petri! Kävin jo nakkaan JaSalle loggerin, joten mun osalta ei taida ennen ensi viikkoa onnistua. Mutta silloin kyllä viimeistään, ellei joku muu kerkeä ensin. Kuulostaa nimittäin lupaavalta! :)

En ole vielä tuota ecueditorin logitusta kokeillut, missä muodossa se n login saa tutkittavaksi?

Illalla käväisi mielessä, että tuolisikohan siitä mitään, jos tekisi scriptin/makron, joka login arvoista laskisi jollain soveliaalla tavalla jokaiselle ecueditorin RPM/IAP yhdistelmälle AFR:rän perusteella sopivan korjauksen. Hmm.. hankala selittää.
Mutta siis logistahan saa RPM - IAP - AFR tiedon. Logista sitten keräisi esim kierrosluvulle 3000rpm eri IAP:t ja niissä kohdissa olevan AFR:rän. Laskennassa voisi sitten käyttää jotain sopivia keskiarvoja noista, siellä kun sama RPM - IAP yhdistelmä on useampaan kertaan login pituudesta riippuen.
Tuosta laskennasta sitten saataisiin ulos esim yksinkertainen RPM/IAP taulukko, johon olisi soluihin laitettu suositeltava korjaus (+-jotain) IAP polttoainekartalle (korjaus siis verrattuna nykyisestä tilanteesta ennalta syötettyyn tavoite AFR arvoon). Siitä voisi sitten oman mielen mukaan tehdä joko korjauksia, mikäli pitää niitä tarpeellisina.

Tietysti tuosta voisi tehdä vielä automaattisemman, eli se tekisi korjaukset suoraan karttaan tuon laskennan perusteella.

Tuolla tavallahan sitä tehdään jo nyt, tosin kaikki tapahtuu manuaalisesti ja täysin oman harkinnan mukaan. Tuosta vain voisi olla apua varsinkin aloitteleville säätäjille - ikäänkuin guidelinea että mihin suuntaan kannattaisi kartan muokkauksessa edetä.




Edited By JanneT on 1219304944
Vastaa Viestiin