Bussin iskutilavuus (bb+stroker)
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
No niin. Nyt aletaan olemaan keskustelussa jo sillä hehtaarilla mitä alottaessa halusinkin (vaikka eri kombinaatioiden vaatimat hilut/hinta ei vielä olekaan selvillä).
Kun muutama viesti sitten kirjoitin max keskimääräisestä männännopeudesta (25m/s) niin tuo männän maksimi kiihtyvyys lienee vielä merkityksellisempi. Ainakin kestävyysmielessä.
Mitä suurempi kiertokankisuhde (rod ratio, kiertokangen pituus/iskunpituus) sen pienempi männän maksimi kiihtyvyys ja enemmän tehoa isoilla kierroksilla.
99-07 busan veivit lienee 119.5mm jolloin kiertokankisuhde on 1.896825. Stroukkaamisesta johtuen kiertokankisuhde siis "huononee" vaikka käytettäisiin alkuperäisen mittaisia veivejä. Tilanne huononee vielä lisää jos joudutaan käyttämään lyhempiä veivejä, jottei mäntä ottaisi kanteen kiinni.
Esim +5mm strokella ja 2.5mm lyhemmillä veiveillä kiertokankisuhde on enään 1.72. Samalla tarvitaan paljon kestävemmät (lue kalliimmat) kiertokanget ja siirretään tehoaluetta pienemmille kierroksille. Varttimaililla ehkä hyvä, huipputehon kannalta ei niinkään.
Eli, stroker koneessa pitäis mieluummin siis käyttää jopa pidempiä veivejä (jonka vuoksi laitetaan sitten korotuslevyä lohkon ja sylinteriryhmän väliin).
Mulla loppuu ainakin näin äkkikatsomalla matikka kesken tuosta männän max kiihtyvyyden laskemisesta (enkä ainakaan vielä ole löytänyt netistä laskuria),niin en pysty sanomaan kuinka isoista eroista puhutaan. Oletan että kuitenkin merkittävistä eroista (10% tai yli).
http://ftlracing.com/tech/engine/rsratio.html
Tuolta voi katella teoriaa.
Edit: vanhan F1 moottorin dataa:
the 2000-2001 Asiatech (formerly Peugeot) 3L 72 degree V10 Formula 1 engine revving to 17,000 rpm and making about 700 bhp (522 kW):
Bore:Stroke 1.97
Mean Piston Speed 25 m/s
bmep 12.3 bar
rod ratio 2.3
bore 91 mm
stroke 46mm
Edited By tenhulttio on 1218730722
Kun muutama viesti sitten kirjoitin max keskimääräisestä männännopeudesta (25m/s) niin tuo männän maksimi kiihtyvyys lienee vielä merkityksellisempi. Ainakin kestävyysmielessä.
Mitä suurempi kiertokankisuhde (rod ratio, kiertokangen pituus/iskunpituus) sen pienempi männän maksimi kiihtyvyys ja enemmän tehoa isoilla kierroksilla.
99-07 busan veivit lienee 119.5mm jolloin kiertokankisuhde on 1.896825. Stroukkaamisesta johtuen kiertokankisuhde siis "huononee" vaikka käytettäisiin alkuperäisen mittaisia veivejä. Tilanne huononee vielä lisää jos joudutaan käyttämään lyhempiä veivejä, jottei mäntä ottaisi kanteen kiinni.
Esim +5mm strokella ja 2.5mm lyhemmillä veiveillä kiertokankisuhde on enään 1.72. Samalla tarvitaan paljon kestävemmät (lue kalliimmat) kiertokanget ja siirretään tehoaluetta pienemmille kierroksille. Varttimaililla ehkä hyvä, huipputehon kannalta ei niinkään.
Eli, stroker koneessa pitäis mieluummin siis käyttää jopa pidempiä veivejä (jonka vuoksi laitetaan sitten korotuslevyä lohkon ja sylinteriryhmän väliin).
Mulla loppuu ainakin näin äkkikatsomalla matikka kesken tuosta männän max kiihtyvyyden laskemisesta (enkä ainakaan vielä ole löytänyt netistä laskuria),niin en pysty sanomaan kuinka isoista eroista puhutaan. Oletan että kuitenkin merkittävistä eroista (10% tai yli).
http://ftlracing.com/tech/engine/rsratio.html
Tuolta voi katella teoriaa.
Edit: vanhan F1 moottorin dataa:
the 2000-2001 Asiatech (formerly Peugeot) 3L 72 degree V10 Formula 1 engine revving to 17,000 rpm and making about 700 bhp (522 kW):
Bore:Stroke 1.97
Mean Piston Speed 25 m/s
bmep 12.3 bar
rod ratio 2.3
bore 91 mm
stroke 46mm
Edited By tenhulttio on 1218730722
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
Jatketaampas aiheesta.
Onko tuo Muzzyn BB ainoa vapaasti saatavilla? Ainakin tuo TTS performancen mörkömoottori 1900cc tarjoaa vain koko settiä.
Eikä maksakaan kun 16450 puntaa...
Eikös tuo busan vakiolohko ole nikasil pinnotettu? Ja ilman sylinteriputkia (=alumiinipalikassa reikiä)? Missä nuita pinnotetaan jos ryhmä porataan isommaksi? 81mm oli siis vakio, kuinka isoksi päästäänkään poraamalla (arvaus 85mm)?
Muzzys muuten mainostaa nyt myös 87mm porausta, tuotahan ei vielä pari viikkoa sitten ollut.
-Teemu
Onko tuo Muzzyn BB ainoa vapaasti saatavilla? Ainakin tuo TTS performancen mörkömoottori 1900cc tarjoaa vain koko settiä.
Eikä maksakaan kun 16450 puntaa...
Eikös tuo busan vakiolohko ole nikasil pinnotettu? Ja ilman sylinteriputkia (=alumiinipalikassa reikiä)? Missä nuita pinnotetaan jos ryhmä porataan isommaksi? 81mm oli siis vakio, kuinka isoksi päästäänkään poraamalla (arvaus 85mm)?
Muzzys muuten mainostaa nyt myös 87mm porausta, tuotahan ei vielä pari viikkoa sitten ollut.
-Teemu
Nikasil pinnoitus kannattaa tilata Brock:lta joilla on ihan järkevät hinnat ja hyvä toimittaja. Ollaan kokeiltu viimeisen vuoden aikana ruotsalaista ja hollantilaista sekä kuullut jostain jenkkiläisestä paikasta jossa ei kannata pinnoittaa.
Mielipidekysymys tietenkin - ja vain kolmen ryhmän kanssa pelanneena voi olla että mulla on vaan ollut huonoa tuuria.
Mielipidekysymys tietenkin - ja vain kolmen ryhmän kanssa pelanneena voi olla että mulla on vaan ollut huonoa tuuria.
Minkä kautta ootte ottanut Brock:lta, suoraa?, Dragrace.fi?
Lisäys vielä:
Palataksni takaisin Rod ratio suhteen muutoskeen, niin palasin vanhoihin muistiinpanoihin ja silloin vuonna viis, muutimme 5,4" kanget 5,7" ja sillä se yläpään raikastuminen n. 10hp 200hp koneessa. Tuo Tenhulttion linkki tyhjentävä analyysi rod ratiosta.
Edited By Titaani on 1219165176
Lisäys vielä:
Palataksni takaisin Rod ratio suhteen muutoskeen, niin palasin vanhoihin muistiinpanoihin ja silloin vuonna viis, muutimme 5,4" kanget 5,7" ja sillä se yläpään raikastuminen n. 10hp 200hp koneessa. Tuo Tenhulttion linkki tyhjentävä analyysi rod ratiosta.
Edited By Titaani on 1219165176
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
-
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
- Paikkakunta: NILSIÄ
- Viesti:
Tuo vaikuttaa kiinnostavalta.... 1546cc K8 busasta...NAM! Itselläkin monenlaiset visiot pyörii päässä. Kiva ois vaparinakin virittää, mutta toisaalta pitäshän se kerran kokea toi turbokin. Itse laitoin Viaberille kyselyä, onko saatavilla billet ryhmää tuohon K8:iin. Eli 18mm männätapeilla. Vai joutuuko hankkimaan "gen 1" busan sarjan, ja vaihtamaan kanget, ja nostamaan ryhmää tarvittaessa ylöspäin. Vastausta pitäs tulla loppuviikolla.tenhulttio kirjoitti:Muzzys muuten mainostaa nyt myös 87mm porausta, tuotahan ei vielä pari viikkoa sitten ollut.
-Teemu
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä
Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!
Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999
"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
100mph kelkalla
100km/h veneellä
Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!
Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999
"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
B/S 81mm 82mm 83mm 84mm 85mm 86mm 87mm
63mm 1299 1331 1363 1397 1430 1464 1498
65mm 1340 1373 1407 1441 1475 1510 1546
68mm 1402 1436 1472 1507 1543 1580 1617
69.25 1427 1463 1499 1535 1572 1609 1647
71mm 1463 1500 1537 1574 1612 1650 1688
Tässä olis listaa minkälainen on moottorin tilavuus eri mäntäkoolla, vakio, +2mm, +5mm, +6.25mm ja +8mm strokelle.
Männänhalkasija 85mm ei siis ole suositeltu (liian ohuesti tiivistepintaa)? Ymmärsinkö oikein?
Ja 86mm ja 87mm männät vain Muzzyn lohkoon.
65mm isku K8 busan kampuralla vakiona (ilmeisesti vanhemman veivit käy suoraan).
Edited By tenhulttio on 1219230290
63mm 1299 1331 1363 1397 1430 1464 1498
65mm 1340 1373 1407 1441 1475 1510 1546
68mm 1402 1436 1472 1507 1543 1580 1617
69.25 1427 1463 1499 1535 1572 1609 1647
71mm 1463 1500 1537 1574 1612 1650 1688
Tässä olis listaa minkälainen on moottorin tilavuus eri mäntäkoolla, vakio, +2mm, +5mm, +6.25mm ja +8mm strokelle.
Männänhalkasija 85mm ei siis ole suositeltu (liian ohuesti tiivistepintaa)? Ymmärsinkö oikein?
Ja 86mm ja 87mm männät vain Muzzyn lohkoon.
65mm isku K8 busan kampuralla vakiona (ilmeisesti vanhemman veivit käy suoraan).
Edited By tenhulttio on 1219230290
tenhulttio kirjoitti:B/S 81mm 82mm 83mm 84mm 85mm 86mm 87mm
63mm 1299 1331 1363 1397 1430 1464 1498
65mm 1340 1373 1407 1441 1475 1510 1546
68mm 1402 1436 1472 1507 1543 1580 1617
69.25 1427 1463 1499 1535 1572 1609 1647
71mm 1463 1500 1537 1574 1612 1650 1688
Tässä olis listaa minkälainen on moottorin tilavuus eri mäntäkoolla, vakio, +2mm, +5mm, +6.25mm ja +8mm strokelle.
Männänhalkasija 85mm ei siis ole suositeltu (liian ohuesti tiivistepintaa)? Ymmärsinkö oikein?
Ja 86mm ja 87mm männät vain Muzzyn lohkoon.
65mm isku K8 busan kampuralla vakiona (ilmeisesti vanhemman veivit käy suoraan).
85mm männnällä ryhmä menee todella ohkaiseksi, luotettavuus kyseenalainen. Tiivistepinnoissa ei oo pulmaa, riittävät kyllä.
Edited By Ksthb on 1219256497
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
Lisätietoa kiertokangista (lähde carrilloind.com).
Busan vakioveivit:
Pituus 119.5mm, yläpään leveys 20.96, alapään leveys 20.98 ja alasilmukan koko 41.006, männäntappi 20mm
GSX-R1100 '88-'92: väittävät tätä vesikoneeksi carillon sivulla...
Pituus 117mm, muut mitat identtisiä busan kanssa
GSX-R1100W '93-'98:
Pituus 117.37mm, muut mitat identtisiä busan kanssa
SV650 ´99-´05
Pituus 120.5mm nuut mitat identtisiä busan kanssa
ZX-14 ´06:
Pituus 112.5mm yläpää kapeampi, alapää leveämpi verrattuna busan mittoihin
FJ1100, FJ1200 '86-'93:
Pituus 118.5mm, yläpää kapeampi, alapää leveämpi verrattuna busan mittoihin, männäntappi 18mm.
Onkohan tuosta kapeammasta yläpäästä haittaa? paljonko männän ja kierokangen välissä on välystä vakiona?
Tarviiko tuo muzzyn lohko nimenomaan kapeamman veivin yläpään (koska sylinterit porattu leveämmälle kun vakio)?
Liian leveän alapään voi varmaankin koneistaa sopivaksi.
Busan vakioveivit:
Pituus 119.5mm, yläpään leveys 20.96, alapään leveys 20.98 ja alasilmukan koko 41.006, männäntappi 20mm
GSX-R1100 '88-'92: väittävät tätä vesikoneeksi carillon sivulla...
Pituus 117mm, muut mitat identtisiä busan kanssa
GSX-R1100W '93-'98:
Pituus 117.37mm, muut mitat identtisiä busan kanssa
SV650 ´99-´05
Pituus 120.5mm nuut mitat identtisiä busan kanssa
ZX-14 ´06:
Pituus 112.5mm yläpää kapeampi, alapää leveämpi verrattuna busan mittoihin
FJ1100, FJ1200 '86-'93:
Pituus 118.5mm, yläpää kapeampi, alapää leveämpi verrattuna busan mittoihin, männäntappi 18mm.
Onkohan tuosta kapeammasta yläpäästä haittaa? paljonko männän ja kierokangen välissä on välystä vakiona?
Tarviiko tuo muzzyn lohko nimenomaan kapeamman veivin yläpään (koska sylinterit porattu leveämmälle kun vakio)?
Liian leveän alapään voi varmaankin koneistaa sopivaksi.
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
tenhulttio kirjoitti:Mulla loppuu ainakin näin äkkikatsomalla matikka kesken tuosta männän max kiihtyvyyden laskemisesta (enkä ainakaan vielä ole löytänyt netistä laskuria),niin en pysty sanomaan kuinka isoista eroista puhutaan. Oletan että kuitenkin merkittävistä eroista (10% tai yli).
Iseäni lainaten...
Ehkäpä tuo kankisuhdei ei niin hirvittävästi sittenkään vaikuta veivien kestävyyteen (männän max kiihtyvyyteen).
Laskin (laskurilla joka siis löyty netistä) ksthb:n esimerkkimoottorin tietoihin perustuen:
isku 72mm, veivit 117mm
25m/s keskimääräinen männännopeus kierroksilla 10416r/min.
kankisuhde 1.625 (vakiona 1.897).
Näillä kierroksilla max männän kiihtyvyys on 149m/s2 (metriä per sekunti toiseen). Vakio kankisuhteella kiihtyvyys olisi 144m/s2.
Ero on siis vain vajaat 3.5%.
Laskeeko simulointisoftat mitään eroa tehokäyröihin? Vaikuttaneekohan tuo oikeassa elämässä minkä verran moottorin luonteeseen? Eipä ole tainnut kukaan kokeilla samaa setuppia pelkästään eri veiveillä? Liekö sitten ryhmää nostamalla puristussuhdekin muuttuu enemmän merkityksellisesti...
Niin, se laskuri http://to4r.com/calcs/ (ameriikan yksiköillä tosin) ???
Edited By tenhulttio on 1220036402
Onko tietoo mitkä kankisuhde 600cc - 1000cc kyykyissä, jotka kiertää kuin ampiaiset?
Niinkuin tuossa ennemmin laitoin, niin kyllä sillä oli eroa 1,78 sta kun siirryttiin tasolle 1,88, eli männissä tappi oli ylempänä ja kanki 0,3" pidempi. Raikkautta ylös huomattavasti ja kestävyyttä pitkissä huudatuksissa.
Busassa vaan tuon toteuttaminen ei niin yksinkertaista. Sinänsä mielenkiintoista, että muinaisjäännekonessa mentiin ennen vanhaan samalle tasolle, kun Busassa vakiona"japanin insinööri on oppinsa lukenut?" ???
Niinkuin tuossa ennemmin laitoin, niin kyllä sillä oli eroa 1,78 sta kun siirryttiin tasolle 1,88, eli männissä tappi oli ylempänä ja kanki 0,3" pidempi. Raikkautta ylös huomattavasti ja kestävyyttä pitkissä huudatuksissa.
Busassa vaan tuon toteuttaminen ei niin yksinkertaista. Sinänsä mielenkiintoista, että muinaisjäännekonessa mentiin ennen vanhaan samalle tasolle, kun Busassa vakiona"japanin insinööri on oppinsa lukenut?" ???
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
Titaani kirjoitti:Onko tietoo mitkä kankisuhde 600cc - 1000cc kyykyissä, jotka kiertää kuin ampiaiset?
Suzuki GSX-R600 2006, tiedot: Bikez+Carilloind
Isku 42.5mm, kanki 92.28 => kankisuhde 2.171
25m/s kierroksilla 17647r/min
Edit: Fysiikan lait vissiin sitte pysynyt samana muinaisjäänneajoista saakka
Edited By tenhulttio on 1220030584
Ei oo lait ja perusteet muuttuneet. Kyllä tää busan vakiosuhde pitäisi riittää 12000 asti ihan kivasti, jos vertaa 14 kawan suhdetta.
Jos suhde muutettaisiin tasolle 2,0, niin hyödyn saamiseksi tulisi suhteettoman korkea korotuslevy, mutta kierrosrajaa voisi vielä huomattavasti hivuttaa ylöspäin muun paketin pysyessä mukana.
Jos suhde muutettaisiin tasolle 2,0, niin hyödyn saamiseksi tulisi suhteettoman korkea korotuslevy, mutta kierrosrajaa voisi vielä huomattavasti hivuttaa ylöspäin muun paketin pysyessä mukana.
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar