Shifteri ecu:uun - Ei enään vaihtoa kuutosella.... ;-)

Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Jenkeistä tuli ehdotus että ajat pitäisi pystyä säätämään vaihdekohtaisesti. Jarin kanssa puhuttiin myös noista ajoista ja sieltäkin kommentti oli että kuormalla ajan pitää olla isompi. Kierrokset voivat korreloida kuormaan tai sitten eivät - löytyy testaamalla.

Loppukäyttäjän kannalta ruudulla pitäisi kuitenkinolla vain rajattu määrä tavaraa vaikka sisäisesti tarvittaisiin kuinka paljon enemmän vakioita.

Käytännössä ohjelmalogiikka on nyt rakennettu niin että nuo kierrosrajat kertovat kyseisen välin katkoajan koneen kierroksien osina. Tämä siksi että en saanut koodiin ECU muuttuja -> Shifter muuttuja siirtoa, vaan tuo aiheutti aina resetin. Nyt kaikki laskutoimitukst tapahtuvat koodisegmentin sisäisten muuttujien, vakioiden ja vertailuiden avulla. Eli vaihdekohtaisen ajan määrittelyn lisääminen kuusinkertaistaa noiden kierrosrajoittimien määrän - mutta nehän voi piilottaa.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Sitten sellainen toive: saisiko erillisen ign cut:n ilman fuel cut:ia? NOS käytössä lienee syytä syöttää besaa koneeseen katkon ajan jotta ei mene laihalle? 10krpm tietämillä ehtii muutamassakin kymmenessä millisekunnissa ilmeisesti vaihtaa sylintereiden sisältöä aika hyvin...

Niin ja noista käyttäjälle annettavista parametreista olen samaa mieltä. Tuossa mun ign killboxissa on vain yksi potikka jolla katko säädetään kaikille kierroksille ja kaikille vaihteille - ja toimii sekin..




Edited By busajasa on 1219069682
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

busajasa kirjoitti:Sitten sellainen toive: saisiko erillisen ign cut:n ilman fuel cut:ia? NOS käytössä lienee syytä syöttää besaa koneeseen katkon ajan jotta ei mene laihalle? 10krpm tietämillä ehtii muutamassakin kymmenessä millisekunnissa ilmeisesti vaihtaa sylintereiden sisältöä aika hyvin...


Mietin tuota samaa... mutta sitten tuli mieleen Jarim tarinat putkessa paukkumisesta ja venttiilien ulostulosta jos sinne työnnetään paljon bensaa ja päädyin tähän ratkaisuun että tuota pelkkää sytkänkatkoa ei edes voi valita.

Lisäksi sattumalta eilen katsoin kuvaa UKBUSAS foorumilta missä moottoria oli nähtävästi ajettu kierrosrajoitinta (sytkä) vasten ja tulos oli niin lohdutonta että mielellään tuosta asiasta vielä kuulisi lisää perusteluita ennen kuin laittaa pelkän sytkänkatkon valintaan jos kerran molemmat ovat mahdollisia. Tämä bensa+katko tai pelkkä bensa tulevat logiikkana siitä että busassa rajoitin on ensin bensa sitten sytkä. Toki killboxit katkovat pelkkää sytkää - joten varmaan nekin toimivat. Eli mielipiteitä asiasta lisä... ??? (Tarvitsisi kääntää ja testata uusi shifter2.bin versio että tuon saisi käyttöön.)

http://www.ukbusas.org/forum/uploads/post-1067-1217845825.jpg
Klikkaamisen jälkeen paina virhesivulla vielä kerran enteriä osoitepalkissa niin saattaa aueta...

Toki on aina käyttäjän valinta että mitä paramenteja käyttää, mutta loppujenlopuksi vika on aina jossain muualla kuin käyttäjässä sitten kun syylistä etsitään.




Edited By PetriK on 1219070494
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

PetriK kirjoitti:
busajasa kirjoitti:Sitten sellainen toive: saisiko erillisen ign cut:n ilman fuel cut:ia? NOS käytössä lienee syytä syöttää besaa koneeseen katkon ajan jotta ei mene laihalle? 10krpm tietämillä ehtii muutamassakin kymmenessä millisekunnissa ilmeisesti vaihtaa sylintereiden sisältöä aika hyvin...


Mietin tuota samaa... mutta sitten tuli mieleen Jarim tarinat putkessa paukkumisesta ja venttiilien ulostulosta jos sinne työnnetään paljon bensaa ja päädyin tähän ratkaisuun että tuota pelkkää sytkänkatkoa ei edes voi valita.

Lisäksi sattumalta eilen katsoin kuvaa UKBUSAS foorumilta missä moottoria oli nähtävästi ajettu kierrosrajoitinta (sytkä) vasten ja tulos oli niin lohdutonta että mielellään tuosta asiasta vielä kuulisi lisää perusteluita ennen kuin laittaa pelkän sytkänkatkon valintaan jos kerran molemmat ovat mahdollisia. Tämä bensa+katko tai pelkkä bensa tulevat logiikkana siitä että busassa rajoitin on ensin bensa sitten sytkä. Toki killboxit katkovat pelkkää sytkää - joten varmaan nekin toimivat. Eli mielipiteitä asiasta lisä... ??? (Tarvitsisi kääntää ja testata uusi shifter2.bin versio että tuon saisi käyttöön.)

http://www.ukbusas.org/forum/uploads/post-1067-1217845825.jpg
Klikkaamisen jälkeen paina virhesivulla vielä kerran enteriä osoitepalkissa niin saattaa aueta...

Toki on aina käyttäjän valinta että mitä paramenteja käyttää, mutta loppujenlopuksi vika on aina jossain muualla kuin käyttäjässä sitten kun syylistä etsitään.

Lähinnä NOS käyttöä varten ajattelin tuota, normi käytössä fuel cut edelleen turvallisin.. Onko vaarana että fuel cut:lla sylinterit täyttyvät isoilla kierroksilla NOS:sta ja vähäisestä bensasta ja menee laihalle ja tekee tuhoja sitä kautta? Lähinnä tämä on omalla kohdallani pelko ja ajatus ign cut:sta.

Toisaalta Jarim on lienee ajanut koko kesän ign cutilla (hyvin pienellä katkoajalla) ja NOS:lla ja toistaiseksi kestänyt. Liian pitkä katkoaika sytyllä ainakin tekee omat tuhonsa?




Edited By busajasa on 1219071027
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

OK - täytynee päivittää jossain välissä tuo pelkkä ign cut.

Tehdään samalla muutkin halutut muutokset joista ehkä tänne kirjoitellaan - eikä (ehkä) tänään vielä kosketa shifter2.bin:iin koska se näyttäisi toimivan. Jotenkin on oppinut varovaiseksi noiden kriittisten softien päivitysten kanssa.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

PetriK kirjoitti:OK - täytynee päivittää jossain välissä tuo pelkkä ign cut.

Tehdään samalla muutkin halutut muutokset joista ehkä tänne kirjoitellaan - eikä (ehkä) tänään vielä kosketa shifter2.bin:iin koska se näyttäisi toimivan. Jotenkin on oppinut varovaiseksi noiden kriittisten softien päivitysten kanssa.

Juu nou hätä - tämän kesän ajot pääsääntöisesti ajettu joten ensi kesäksi.

Voihan tuosta Shifter.bin.stä tehdä advanced/NOS version jossa on tuo. Itse olen vapaaehtoinen testaaja ;-) Tuo on kuitenkin taas logikaltaan sen verran muutosta tuova että sitä kannataa debugata, testalla testipenkissä ja sitten aloitella rajoitetusti testaamaan lopullisessa targetissa.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Mulla oli ajatuksena tutkia että voisiko FI valosta tehdä vaihtovalon tai sitten miten tuo vapaa PAIR solenoidi saataisiin valjastettua joko vaihtovaloksi tai muuhun käyttöön. Molemmat ulkoisen logiikan projekteja. (Mutta sitten jarim heitti ajatuksen että Yoshbox pitäisi saada defaulttina ohjelmallisesti nollattua kun pyörää säätämään aloitettaessa sitä ei tule tarkastettua - ja siihen meni nyt tämän illan pohdinnat - vieläpä ilman merkittävää edistymistä.)

Ehkäpä pitäisi vaan itsekkäästi tehdä näitä oman kiinnostuksen kohteita - siis tuo PAIR ja FI valon hyödyntäminen.

FI valossa toki on se ongelma että protokolla saattaa olla liian hidas koska anturin virheestä saattaa mennä 1-2 sekunttia ennen kuin FI valo syttyy.

PAIR taas on upotettu niin syvälle koodiin että sen hyödyntäminen ei ole yhtä helppoa kuin tuon putsarikotelon läpän ohjauksen.

Tuo Yoshbox oli hyvä harjoitus siinä mielessä että siitä saadaan kyllä AD rutiinit muuhun käyttöön tarvittaessa. AD muunnos lukee vaan muuttujaan sisältöä ja sen voi tehdä toiseenkin muuttujaan. Eli nyt on periaatteessa vapaana 2 kpl 0-5V AD muunninta inputeiksi ja yksi releen kestävä output.

Mitäs tehtäisiin näistä vapaaksi tulleista elementeistä tehtäisiin seuraavaksi ? Launch control ?Keulimisenestojärjestelmä ? Sutimisenestojärjestelmä ? Kaasupullon paineen mukaan säätyvä polttoaineensyöttö ? Bensapaineen seuranta ?

No tiputetaan homma realistiselle tasolle - lamballa varustettuun bussiin on olemassa olevalla tiedolla kohtuullisella vaivalla tehtävissä FI valon sytytys jos menee isoilla tehoilla (TPS>85%) liian laihalle. Tämä varmaan olisi hyvä lisä ensimmäiseksi toteuttaa ? Ainoastaan vaihtojen kohdalla pitää tuo seuranta sammuttaa ettei shifterin katkot näy.

Vähän jos vaikeutetaan ja lisätään kulmakerrointa niin lämpömittarista saadaan tehtyä seosmittari tai mikä tahansa mittari, tosin erittäin hidas sellainen - mutta mittari kuitenkin. Varotoimenpiteenä voidaan rakentaa että lämpötilan valo syttyy jos on ongelmia...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

En keksi enää millä ylistyssanalla näitä sinun juttuja pitäisi kommentoida. Eikä hattukaan nouse tarpeeksi korkealle. Ei jumalavita... :-)

No realistisemmalla käyttäjätasolla; shifteri on nyt johdotettu uusiksi, kuivaa keliä odotellessa että pääsisi testaamaan. Pukin päällä pikatestillä ainakin tuntui pelaavan. Uudet kytkinlevytkin heitin uimaan öljyyn, ne pitäisi asentaa ennen seuraavaa liikkeelle lähtöä. Huomenna ehkäpä...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Nythän PetriK on virittänyt ropellihatun gumminauhan kunnon kierroksille. :respekt:

Pohdin tuota fuel cuttia. Jos suuttimet lopettaa kokonaan bensan annostelun koko katkon ajaksi niin eihän tuon luulis olevan vaarallista NOS käytössäkään. Ilokaasua virtaa läpi koneesta (=jäähdyttää), tuskin kipinästä on silloin mitään haittaa. Mikäpä siellä syttyisi. Kun sitten katkoaika päättyy ja aletaan taas ruiskuttamaan -> ensimäinen sytytys on luultavasti laihalla. Mutta kun venttiilit ja männät on saanut 40ms lepoa ja jäähdytystä niin ei liene haittaa. Seuraava työtahti onki sitten taas jo ihan normaali.
Saa väittää vastaan mutta näin minä pohdiskelin.

Tuo "too lean" varoitusvalo olis kyllä hyvä. Kuten myös tuo seosmittari. Mitä tarkoittaa erittäin hidas? Ja johtuuko se mittarin mekaniikasta vaiko softasta vai jostain ihan muusta?
Pitääpä tosiaan miettiä mitä systeemejä tarvis lisäksi.

-Teemu
Avatar
Kekku
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Helmi 2005, 10:54
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekku »

Katkooko tää kaikki kerralla ja sit kerralla kaikki takas?

Muutaman vuoden ajanu tolla:
http://www.translogicuk.com/Quickshifters.htm
joku Intellishift, en tiedä miten toimii mutta hyvin.
Ostaisko joku...

E: Siis pelkkää sytkää olen katkonu.
Lisäruiskukin pukkaa kokoajan soppaa niin pelkkien vakio suuttimien katko ei mulla aiheuttaisi kuin laihalle menon.




Edited By Kekku on 1219086280
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kekku kirjoitti:Katkooko tää kaikki kerralla ja sit kerralla kaikki takas?

Muutaman vuoden ajanu tolla:
http://www.translogicuk.com/Quickshifters.htm
joku Intellishift, en tiedä miten toimii mutta hyvin.
Ostaisko joku...

E: Siis pelkkää sytkää olen katkonu.
Lisäruiskukin pukkaa kokoajan soppaa niin pelkkien vakio suuttimien katko ei mulla aiheuttaisi kuin laihalle menon.
Tämän voi ohjelmoida ihan miten halutaan. Nyt ominaisuudet ovat seuraavat:

- polttoaineenkatko tai
- polttoaineen ja sytkänkatko samanaikaisesti
- katkoaika asetettavissa kierrosaluekohtaisesti 1000 kierroksen välein
- ei katkoa kuudennella vaihteella (nopeusajoja ajatellen ei tule yhtä ylimääräistä vaihdemissiä - tosin tällä hetkellä vielä kierrokset kuulemma vähän tippuvat tuossa kohdin).

Toimii myös sähköisen tai paineilmavaihtajan kanssa.

Tässä siisä tämän ensimmäisen version ominaisuudet.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Pikatesti märällä suoritettu, tuntuisi toimivan myös 30ms. :) Muutin kuitenkin katkoaikoja hieman pidemmäksi varsinkin "vääntöalueelle".

Kuva

Noita ei kuitenkaan vielä testattu.




Edited By jarim on 1219167803
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Vaikuttaa hyvältä että toimii useammassakin pyörässä - no kyllä on niin yksinkertainen ohjelman pätkä että olisin ihmetellyt jos ei kaiken pöytätestaamisen ja jasan debuggauksen jälkeen olisi toiminut.

Shifter modulin seuraava versio alkaa siirtymäänn piirustuslaudalta ECUeditorin piirteiksi, siinä on muutama pyydetty muutos:
- Pelkkä ign kill on valittavissa parametrina
- Jos pyörästä on poistettu pair, niin pair solenoid ohjaus voidaan kytkeä päälle tietyllä kierrosnopeudella esim vaihtovaloksi (jolloin window switch voidaan vapauttaa esim. pelkkään kaasun ohjaukseen) tai käyttää tätä kaasun ohjaamiseen. Voi olla että tähän kannattaisi toteuttaa vielä vaihdekohtainen signaalin kytkeytyminen - kohtuullisen helppo olisi tehdä, mutta saattaa tehdä vaan turhaa hankaluutta käyttämiseen ?
- Kierrosaluekohtaisen ajan asetus pyöristyy nyt lähimpään 5 millisekunttiin, aiemmin lähimpään 10 millisekunttiin.

Käytännössä tarkoittaa sitä että ohjauslogiikan määrä on kasvanut joka tietysti täytyy testata että voidaan olla varmoja toiminnasta. Testattavaa ei niinkään ole roimintalogiikka kuin sen kasvanut koko (muistialue) ja vaatima lisäprosessointikyky sekä tuo pair solenoidin käyttöönotto.

Seuraavina mahdollisuuksina on vielä käytettävissä nuo vikakoodit sekä lämpömittarin lukema jos niihin halutaan jotain järkevää jatkossa ? Tuo protokolla ecun ja mittariston välillä on niin hidas että mitään reaaliaikaista sinne ei saa... noin 1-2s viive joka tapauksessa.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

jarim kirjoitti:Pikatesti märällä suoritettu, tuntuisi toimivan myös 30ms. :) Muutin kuitenkin katkoaikoja hieman pidemmäksi varsinkin "vääntöalueelle".

Kuva

Noita ei kuitenkaan vielä testattu.
Nämäkin on nyt jollakin tasolla testattu toimivaksi, aamu alkoi pyörän flashaamisella ja vaikka märkää oli ajelin silti pyörällä töihin. :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Perustuen jarim ja jasan palautteeseen pari pientä parannusta lisätty kenttätestausta varten. Eli pelkkä sytkänkatko on mahdollista valita, samoin lisätty mahdollisuus kytkeä vaihtovalo PAIR solenoidin ulostuloon ja vapauttaa putsarikotelon solenoidi pelkästään kaasukäyttöön.

Kuva
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vastaa Viestiin