Ihme venkurointia välillä kantatessa...
Olen huomannut välillä kantatessa että esiintyy lievää venkurointia vaikka ei hirveästi ole vetoa päällä. Voisiko siellä olla jokin takapään laakeri huono?
Toinen asia minkä huomasin on että kun laitoin Kappan 46 litrasen takaboksin kiinni niin tietyssä nopeudessa alkoi wobblaamaan jos irrottaa otteen...
Kommentteja kellään?
- jsalok -
Toinen asia minkä huomasin on että kun laitoin Kappan 46 litrasen takaboksin kiinni niin tietyssä nopeudessa alkoi wobblaamaan jos irrottaa otteen...
Kommentteja kellään?
- jsalok -
jsalok kirjoitti:Olen huomannut välillä kantatessa että esiintyy lievää venkurointia vaikka ei hirveästi ole vetoa päällä. Voisiko siellä olla jokin takapään laakeri huono?
Toinen asia minkä huomasin on että kun laitoin Kappan 46 litrasen takaboksin kiinni niin tietyssä nopeudessa alkoi wobblaamaan jos irrottaa otteen...
Saman olen huomannut omassani. Laakereita en jaksa syylliseksi uskoa, sen sijaan aalloille kulunut etunakki sai osakseen tuimia katseita... noilla rengastuksilla kun tuntuu olevan yllättävän paljon merkitystä nykymopojen ajo-ominaisuuksiin. Takapään säädöt on myös tutkimatta mitä noilla voisi asianeteen tehdä. Any ideas kellään?
Tuo takaboksi ja voblaus kyllä liittyvät läheisesti yhteen, on se melkoinen purje siellä takana...
Club 100 m/s
Jaa on vai? Siis purje, mulla on ollunna tuo Kappan 46:n takana ja eipä se ole mittään woblausta aiheuttanut, mutta vauhdit on täällä pysyneet alle 2-lakavien lukemien.-Artsi- kirjoitti:Tuo takaboksi ja voblaus kyllä liittyvät läheisesti yhteen, on se melkoinen purje siellä takana...
Toi mun busa noukkaisee ja myös taas vasemmalle kantatessa ... olisiko väsyneet kummit sillä nyt on Metukan rennsporttikin alkanut ns. hakea. Tähän asti ollut ihan OK, onko tukirakenne mahdollisesti väsynyt sillä kulutuspintaa on kyllä vielä?
Esa
2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
Juu mutku tuo liikenne täällä härmälandiassa on sen verran hirviää, että noissa nopeuksissa meikä puristaa kauhusta kankeana noita ohjustintankoja :p-Artsi- kirjoitti:Esa, sata lasiin ja kädet irti stongasta, eikö ala pikkusen jenkkaamaan...? Sama ilman boksii?
2-päällä oma kyllä tekee tuota, lievästi mutta havaittavasti.
Joo kyllähän se vaikuttaa toki en kiellä.
Meilläkin mamma jopa itse vapaaehtoisesti tarjoutui lauantaina tulemaan takapenkille ... Sunnuntaina sitten ajeltiin .... veinas hermo mennä kun piti ajella sen verran varovasti kuin myös, että Hankooseen mentäessä rekka roikkui todellakin takarenkaan kulutuspaloissa kiinni. Juu mutta asiaan .... lupautui tuo vielä tulemaan uudestaankin kyyttiin .... joskus ennen eläkeikää.
Esa
2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
- jokkebusa
- Viestit: 122
- Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
- Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
- Viesti:
ei eppälyksen häivääkään, moinen vikurointi on 99 prossasesti just tota aaltomaiseksi kuluneen etusen aikaansaamaa ilmiötä. toihan on jonkinverran rengasmerkkikohtainen juttu, että kuin ahneesti niitä lainehia syntyy. ja ilmiö senkus pahenoo mikäli siellä ohjausiskarissa onpi hiukankin ilmaa sen fluidin seassa... samoin liian löysäksi säädetyt etufieterit ynnä vaimennukset ovat yks asian korostaja. ilmiö tuplaantuu kun ottaappi mamman ja takaboxin viel kyytiin.... voisin myös kuvitella, että mitä "määrätietoisemmin" noita kurveja ajaa, eli vastaohjaa suht tuntuvasti, sitä vähemmän pattia muodostuu. jos katselee käytettyä ratarengasta, nin voipi kyllä havaita miten tasainen sivuiltaan vaikka on ihan kankaillakin jo....
se tasapainotuskin saattaapi hiukan muuttua aikain saatossa, vaikka se ei mielestäni niinkään aiheuta noiden pattien syntymistä siihen renkaan sivustoille. kädetönnä ajelu eri nopeuksilla alueella 60-130 on hyvä analysaattori miten on pompotus kohillaan. yleensä tuota suuremmilla nopeuksilla noita värinöitä ei enää juurkaan huomaa. mahdolliset laakeriväljyydet kyllä huomaa vääntelemällä eturengasta iskarien välissä sivusuuntiin, ja takana takahaarukan kohdilta.
se tasapainotuskin saattaapi hiukan muuttua aikain saatossa, vaikka se ei mielestäni niinkään aiheuta noiden pattien syntymistä siihen renkaan sivustoille. kädetönnä ajelu eri nopeuksilla alueella 60-130 on hyvä analysaattori miten on pompotus kohillaan. yleensä tuota suuremmilla nopeuksilla noita värinöitä ei enää juurkaan huomaa. mahdolliset laakeriväljyydet kyllä huomaa vääntelemällä eturengasta iskarien välissä sivusuuntiin, ja takana takahaarukan kohdilta.
...dont you agree...ehhh..?
jsalok kirjoitti:Mulla se venkurointi tuntuu olevan enemmänkin takarenkaalla. Aina joskus se vempauttaa sitä sivulle kun lähtee...
Wobblaus on tosi pientä mutta oli vain havainto. Pitää varmaan huoltaa tuo ohjausiskari jossain vaiheessa. Eikö täällä jossain ollut ohje siihen?
- jsalok -
Kanttaa kyllä seurata niitä takarenkaan akselin laakereitakin. Oli meinaa 50tkm ajetussa busassa niin pahassa jamassa että huh huh... Voin ottaa valokuvankin (jos ne vielä löytyy) ja pistää tuonne galleriaan, mutta sanoilla selitettynä: oikean puolen laakerista oli hävinnyt jo yksi kuulakin !!!!
Ja itse en ole pessyt painepesurilla (edellisestä omistajasta en tiedä (mittarissa oli 8tkm kun aikoina ko. laitoksen ostin)).
Nuo takasen laakerit kyllä tuntee jos on väljää (=paskana) kun ottaa takarenkaasta kiinne ja ravistaa, jos siellä tuntuu vähänkin väljää on joku laakeri jo kaput.
- jokkebusa
- Viestit: 122
- Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
- Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
- Viesti:
josko toi takasesta tulee...hmmm...joko tosiaan laakerit tai sitten vaan se renkaan kantti hiukan haukkaa ennekuin menee kunnolla kyljelleen. tää tietty vaan jos gummis on varustettu semmosella tasasemmalla alueella siit keskeltä...
ja noi pitkittäiset urat ja railot tiessä, siis joko pituussuuntaiset murtumat tai ne tiekarhun raapaisut muljauttaa aina välillä reippaastikin vaikka kumi ois suht kuosissakin vielä. diablo esim.tuntuu suht herkältä tolle ilmiölle, vai mitä mieltä sepe on..?
Edited By jokkebusa on 1087379683
ja noi pitkittäiset urat ja railot tiessä, siis joko pituussuuntaiset murtumat tai ne tiekarhun raapaisut muljauttaa aina välillä reippaastikin vaikka kumi ois suht kuosissakin vielä. diablo esim.tuntuu suht herkältä tolle ilmiölle, vai mitä mieltä sepe on..?
Edited By jokkebusa on 1087379683
...dont you agree...ehhh..?
Samaa mieltä. Siltakivi ei muistaakseni ollut yhtä herkkä. No mut kuiteeski Diablo on paras.jokkebusa kirjoitti:ja noi pitkittäiset urat ja railot tiessä, siis joko pituussuuntaiset murtumat tai ne tiekarhun raapaisut muljauttaa aina välillä reippaastikin vaikka kumi ois suht kuosissakin vielä. diablo esim.tuntuu suht herkältä tolle ilmiölle, vai mitä mieltä sepe on..?
Sepe
*G450X*
*Suzuki GSX-R 1000 K8*
http://www.masuracingteam.com/
http://masuracingteam.kuvat.fi/kuvat/
*G450X*
*Suzuki GSX-R 1000 K8*
http://www.masuracingteam.com/
http://masuracingteam.kuvat.fi/kuvat/
Tuossa muiden asioiden ohella poikkesin tämän täälläkin suosittelemani ystäväni ja rengasgurun Tanelin tarinoilla ja yllätys yllätys omalta kohdaltani tuo lainehtiminen loppui alustan säätöihin. Eli meitsillä oli etuiskareissa yhden pykälän ero eli vasen oli löysempi.
Nyt on alusta säädetty ns. kovalle, mutta kuitenkin niin, että paluu"jousto" on pehmeämmällä = nopealla ja sisään meno kovalla. Ja todellakin homma toimii, kannattaa tsekata nuo myös, itse kun olin senverran hölmö etten uskaltanut noihin vimstaakeihin koskea.
Niin ja Diablon ja Rennsportin kummiseos on sama ja kuviotkin lähes identtiset noin niiku.........
Nyt on alusta säädetty ns. kovalle, mutta kuitenkin niin, että paluu"jousto" on pehmeämmällä = nopealla ja sisään meno kovalla. Ja todellakin homma toimii, kannattaa tsekata nuo myös, itse kun olin senverran hölmö etten uskaltanut noihin vimstaakeihin koskea.
Niin ja Diablon ja Rennsportin kummiseos on sama ja kuviotkin lähes identtiset noin niiku.........
Esa
2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
2002 2xSS1000
2003 3xSS1000, BB1500
Esabusa kirjoitti:Niin ja Diablon ja Rennsportin kummiseos on sama ja kuviotkin lähes identtiset noin niiku.........
.... tai sitten ei. Dragon Supercorsan ja Rennsportin kohdalla tuo voi pitää paikkansa, mutta Diablo on kyllä aika kaukana indenttisyydestä.
Mitenkä "diablo kuskeilla" on eturenkaat kestäneet, kuluuko aalloille/nappulalle? Siis samlla lailla kuten esim. BT010. ... Ainakin renkaan kuvioinnin perusteella voisi noi olettaa käyvän. ???
Fastm8 kirjoitti:Esabusa kirjoitti:Niin ja Diablon ja Rennsportin kummiseos on sama ja kuviotkin lähes identtiset noin niiku.........
.... tai sitten ei. Dragon Supercorsan ja Rennsportin kohdalla tuo voi pitää paikkansa, mutta Diablo on kyllä aika kaukana indenttisyydestä.
Mitenkä "diablo kuskeilla" on eturenkaat kestäneet, kuluuko aalloille/nappulalle? Siis samlla lailla kuten esim. BT010. ... Ainakin renkaan kuvioinnin perusteella voisi noi olettaa käyvän. ???
Ei vielä ainakaan ole huomattu kulumaa ja renkaanahan oli Diablo Corsa. Vanha Bt56 oli kyllä aalloille kulunut.Kuva
Täytyy tarkkailla tilannetta, eihän tuolla ole menty vasta kuin parituhatta kilsaa.
Sepe
*G450X*
*Suzuki GSX-R 1000 K8*
http://www.masuracingteam.com/
http://masuracingteam.kuvat.fi/kuvat/
*G450X*
*Suzuki GSX-R 1000 K8*
http://www.masuracingteam.com/
http://masuracingteam.kuvat.fi/kuvat/