Välitysten laskeminen... - Pieleen tai kohdalleen ?!?
Sattuipa tässä eräänä päivänä että unohtui eteen 16 piikkinen eturatas ja takana tietysti vakio 40 piikkinen takaratas samalla kun lentokentällä päästiin kokeilemaan että kulkisiko se peli. No hyvin kiihtyi kun jo pari sataa metriä ennen jarrutuspaikkaa meni rajoittimelle. Tästä harmistuneena ei muuta kuin ensin miettimään että mikä meni pieleen ja sitten laskemaan välityksiä - netistä löytyvällä laskurilla.
Eli välitysten laskemisen avulla päästään suunnittelemaan paitsi loppunopeus mailille myös se että mihin kohtaan vaihtopiste kannattaa ajoittaa ... ainakin jos muistaa vaihtaa sen eturattaan mitä on suunnitellut käyttävänsä.
Lähtökohtana välitysten suunnittelussa on tietysti dynokäyrä jonka perusteella koko kuutosvaihteen veto pitää olla ns. tehoalueella. Itselläni hyvä tehoalue alkaa noin 10000 kierroksen kohdalla, huipputeho saavutetaan noin 10800 kierroksella ja käyrä jatkaa tasaisena aina rajoittimelle 11500 saakka. Eli koska käyrä on vakiobussista poiketen ylös saakka nouseva voin suunnitella vaihtopisteet ja välityksen rajoittimelle saakka. Jos taas käyrä alkaisi laskemaan jossain kohtaa tulisi välitykset suunnitella niin että välitykset riittävät juuri siihen kohtaan missä käyrä alkaa laskemaan ja samalla pitää mielessä se että vaihtopisteessäkin pitää olla riittävästi tehoa jotta kiihtyvyys on taattu.
Ensin siis analysoimaan pieleen mennyttä ajoa jossa rajoitin iski noin 11500 kohdalla. Kun rajoitin menee päälle se tarkoittaa että kierrokset tippuvat noin 100 kierrosta ennen kuin kone alkaa uudestaan vetämään - eli kierrokset seilaavat 11400-11500 välillä. Kun laskentakaavaan syötetään renkaan koko 17/190-50 niin välityksillä 16/40 saadaan teoreettinen huippunopeus 322km/t josta vähennetään renkaan luisto noin 2% ja saadaan laskennallinen huippunopeus rajoittimella 314km/t. Ja kas kuin sattumalta tuo olikin juuri se nopeus mitä myös tutka näytti.
Eli siispä suunnittelemaan ja tarkistamaan välitysten laskenta jatkoa ajatellen. Vaihtoehtoja on monia - mutta koska haluan ajaa kuutosen mahdollisimman pitkänä, eikä niin että teho loppuu kesken tai jo vaihdossa valitsen siis välityksen johon pyörällä on teoreettinen mahdollisuus.
- 18/40 teoreettinen huippunopeus on 353km/t ja se on selvästi yli sen mihin oman pyörän teho riittää joten menee pitkäksi.
- 17/40 teoreettinen huippunopeus on 334km/t johon pyörä pystyy tehon puolesta, mutta jos ajan rajoitinta vasten tippuu nopeus noin 100rpm eli 11400rpm ja 331km/t. Tällä välityksellä 5-6 vaihto osuu nopeuteen 314km/t joten tiedossa on jo ennestään että pyörä kulkee vähintään viitosvaihteen loppuun kevyesti.
- Vaihtoehtoisesti 18/40 ja 55 sarjan rengas laittaisi 5-6 vaihdon kohtaan 343km/t. Eli todennäköistä olisi että kiihtyvyys loppuisi tuon vaihdon kohdalla ja huippunopeus saavutettaisiin jo viitoisella.
Ilokaasut on nyt ohjelmoitu loppumaan 11000 kierroksen kohdalla, mutta välityksellä 17/40 tämä antaa loppunopeudeksi vain 319 km/t joten ilokaasujen window switch tulee jatkaa kaasujen päälläoloaikaa noin 11300-11400rpm saakka - tai miksei vaikkapa rajoittimelle saakka.
Eli yllä olevan perusteella näyttäisi vahvasti siltä että vakiovälityksillä 17/40 voi ajaa noin 330-332km/t nopeuksia ja siten itse olisin päätymässä vakiovälityksiin (tai niillä jo kuvittelin pudiksellakin ajettavan). Jos vielä olisi käytettävissä 55 sarjan takarengas niin silloin vakiovälitys riittäisi tällaisella ylös asti kiertävällä koneella vauhtiin 344km/t.
Joensuuhun mennessä on vielä aikaa muidenkin suunnitella ja muuttaa välityksiä.
Vakiosti kiertävillä joissa on huippunopeuden rajoitin poistettu (tre tai ohjelmoitu ecu) pitäisi päästä helposti 17/40 välityksillä ja 55 sarjan takarenkaalla vauhtiin 323km/t. Jos takarengas taas on 50 sarjaa niin silloin eteen tarvitaan 18 piikkinen tai taakse 38 piikkinen ratas. Jos taas kierrosrajoitin on nostettu 11200rpm niin silloin 17/40 välityksen pitäisi riittää jos vaan koneessa tehot riittävät. Eli kyllä on ollut japanilainen insinööri todella viisas kun on osannut suunnitella bussiin jo vakiona myös välitykset jotka riittävät 200mph kerhoon jos vaan kuskin taidot ja moottorin tehot kaasutettuna tai isolohkolla riittävät.
EDIT - eli gearcalc on tämä sama:
http://macmadigan.no-ip.com/Public/Busa_Hp_Speed.xls
Edited By PetriK on 1217271575
Eli välitysten laskemisen avulla päästään suunnittelemaan paitsi loppunopeus mailille myös se että mihin kohtaan vaihtopiste kannattaa ajoittaa ... ainakin jos muistaa vaihtaa sen eturattaan mitä on suunnitellut käyttävänsä.
Lähtökohtana välitysten suunnittelussa on tietysti dynokäyrä jonka perusteella koko kuutosvaihteen veto pitää olla ns. tehoalueella. Itselläni hyvä tehoalue alkaa noin 10000 kierroksen kohdalla, huipputeho saavutetaan noin 10800 kierroksella ja käyrä jatkaa tasaisena aina rajoittimelle 11500 saakka. Eli koska käyrä on vakiobussista poiketen ylös saakka nouseva voin suunnitella vaihtopisteet ja välityksen rajoittimelle saakka. Jos taas käyrä alkaisi laskemaan jossain kohtaa tulisi välitykset suunnitella niin että välitykset riittävät juuri siihen kohtaan missä käyrä alkaa laskemaan ja samalla pitää mielessä se että vaihtopisteessäkin pitää olla riittävästi tehoa jotta kiihtyvyys on taattu.
Ensin siis analysoimaan pieleen mennyttä ajoa jossa rajoitin iski noin 11500 kohdalla. Kun rajoitin menee päälle se tarkoittaa että kierrokset tippuvat noin 100 kierrosta ennen kuin kone alkaa uudestaan vetämään - eli kierrokset seilaavat 11400-11500 välillä. Kun laskentakaavaan syötetään renkaan koko 17/190-50 niin välityksillä 16/40 saadaan teoreettinen huippunopeus 322km/t josta vähennetään renkaan luisto noin 2% ja saadaan laskennallinen huippunopeus rajoittimella 314km/t. Ja kas kuin sattumalta tuo olikin juuri se nopeus mitä myös tutka näytti.
Eli siispä suunnittelemaan ja tarkistamaan välitysten laskenta jatkoa ajatellen. Vaihtoehtoja on monia - mutta koska haluan ajaa kuutosen mahdollisimman pitkänä, eikä niin että teho loppuu kesken tai jo vaihdossa valitsen siis välityksen johon pyörällä on teoreettinen mahdollisuus.
- 18/40 teoreettinen huippunopeus on 353km/t ja se on selvästi yli sen mihin oman pyörän teho riittää joten menee pitkäksi.
- 17/40 teoreettinen huippunopeus on 334km/t johon pyörä pystyy tehon puolesta, mutta jos ajan rajoitinta vasten tippuu nopeus noin 100rpm eli 11400rpm ja 331km/t. Tällä välityksellä 5-6 vaihto osuu nopeuteen 314km/t joten tiedossa on jo ennestään että pyörä kulkee vähintään viitosvaihteen loppuun kevyesti.
- Vaihtoehtoisesti 18/40 ja 55 sarjan rengas laittaisi 5-6 vaihdon kohtaan 343km/t. Eli todennäköistä olisi että kiihtyvyys loppuisi tuon vaihdon kohdalla ja huippunopeus saavutettaisiin jo viitoisella.
Ilokaasut on nyt ohjelmoitu loppumaan 11000 kierroksen kohdalla, mutta välityksellä 17/40 tämä antaa loppunopeudeksi vain 319 km/t joten ilokaasujen window switch tulee jatkaa kaasujen päälläoloaikaa noin 11300-11400rpm saakka - tai miksei vaikkapa rajoittimelle saakka.
Eli yllä olevan perusteella näyttäisi vahvasti siltä että vakiovälityksillä 17/40 voi ajaa noin 330-332km/t nopeuksia ja siten itse olisin päätymässä vakiovälityksiin (tai niillä jo kuvittelin pudiksellakin ajettavan). Jos vielä olisi käytettävissä 55 sarjan takarengas niin silloin vakiovälitys riittäisi tällaisella ylös asti kiertävällä koneella vauhtiin 344km/t.
Joensuuhun mennessä on vielä aikaa muidenkin suunnitella ja muuttaa välityksiä.
Vakiosti kiertävillä joissa on huippunopeuden rajoitin poistettu (tre tai ohjelmoitu ecu) pitäisi päästä helposti 17/40 välityksillä ja 55 sarjan takarenkaalla vauhtiin 323km/t. Jos takarengas taas on 50 sarjaa niin silloin eteen tarvitaan 18 piikkinen tai taakse 38 piikkinen ratas. Jos taas kierrosrajoitin on nostettu 11200rpm niin silloin 17/40 välityksen pitäisi riittää jos vaan koneessa tehot riittävät. Eli kyllä on ollut japanilainen insinööri todella viisas kun on osannut suunnitella bussiin jo vakiona myös välitykset jotka riittävät 200mph kerhoon jos vaan kuskin taidot ja moottorin tehot kaasutettuna tai isolohkolla riittävät.
EDIT - eli gearcalc on tämä sama:
http://macmadigan.no-ip.com/Public/Busa_Hp_Speed.xls
Edited By PetriK on 1217271575
Juupa juu.. viiltävää analyysiä. Näiden välitysten kanssa itsekkin kompastuin Pudiksessa. Olisi ehkä pitänyt pitää vakio välit ja 55 sarjalainen rengas ja huolehtia että kierroksilla päästään riittävän ylös. Noilla 17/38 välityksillä ja normi renkaalla ei tuo mun peli jaksanut hiihtää 316km/h enempää. Toisaalta window switch oli laitettu 8000-10800. Olisi voinut laittaa jo 7500 asti päälle ja laittaa 11000 asti kaasulla. Ekat kaasu vedot ja jännitys oli tapissa
Harmi että nyt ei pääse Joensuuhun kun olisi ajatusta miten tilannetta korjataan. Tehopiikki itselläni on tuossa 11500 vapaana ja kaasuilla tuossa 10000 tietämillä - laskee aika vähän tuonne 11000 asti joten kaasuilla täydellä pullolla voisi vetää aina rajoittajalle asti.
Harmi että nyt ei pääse Joensuuhun kun olisi ajatusta miten tilannetta korjataan. Tehopiikki itselläni on tuossa 11500 vapaana ja kaasuilla tuossa 10000 tietämillä - laskee aika vähän tuonne 11000 asti joten kaasuilla täydellä pullolla voisi vetää aina rajoittajalle asti.
busajasa kirjoitti:Noilla 17/38 välityksillä ja normi renkaalla ei tuo mun peli jaksanut hiihtää 316km/h enempää. Toisaalta window switch oli laitettu 8000-10800. Olisi voinut laittaa jo 7500 asti päälle ja laittaa 11000 asti kaasulla.
Jos taulukoon syöttää 17/150x55 ja 17/38 niin näyttäisi siltä että taisi tulla huiput jo viitosen lopussa ja vaihdon jälkeen ei enään jaksa kiihtyä kunnolla kuutosen alussa ?
Teoreettinen huippu muistaakseni vakiokuutioiselle kaasubussille on jossain 202-205mph tienoilla riippuen sääoloista.
Mutta teoriaa, teoriaa - käytännössä täytyy näemmä päätä aina hakata seinään joka tapauksessa kun ei aina muista edes painaa kytkimestä valoja/kaasuja päälle.
Edited By PetriK on 1217275941
PetriK kirjoitti:Jos taulukoon syöttää 17/150x55 ja 17/38 niin näyttäisi siltä että taisi tulla huiput jo viitosen lopussa ja vaihdon jälkeen ei enään jaksa kiihtyä kunnolla kuutosen alussa ?
Teoreettinen huippu muistaakseni vakiokuutioiselle kaasubussille on jossain 202-205mph tienoilla riippuen sääoloista.
Mutta teoriaa, teoriaa - käytännössä täytyy näemmä päätä aina hakata seinään joka tapauksessa kun ei aina muista edes painaa kytkimestä valoja/kaasuja päälle.
Ajoin vakio renkaalla 190/50 mutta senkin teoreettinen maksimi on 5. vaiheella 10800rpm:ssä (kaasut menee pois päältä ja veto loppuu) 311km/h. Eli kuutosella hissun kissun vielä kelasi mutta 1500 metrille ihan liian verkkaisesti. Kaasujen nosto 11000 asti olisi tuonut tuohon 316 arvoon viitosella (tai itseasiassa 318 jos ekkelissä käyttää muunnoskerrointa 1.609). Taas jos olisi kaasut laittanut aikaisemmin päälle niin olisi kiihtynyt nopeampaa. Mutta kun oli ekat kaasu vedot niin oli vähän sellaista varmistelun makua.
Itselläni taisi pullon painekkin olla aika alhaalla joten olettaisin että huippu tehoistakin jäätiin. Sattuuko jollain olemaan tiedossa lämpötila ja ilmanpaine perjantailta - voisi laskeskella teoreettista tehoa
Mutta jossittelua ja selittelyä omalla kohdallani - vetomiehet meni ja veti lujaa.. kaikkinensa opettavainen viikonloppu. Ensi kerralla viisaampana.
PS: ihan mielenkiinnosta paljonkohan on Suomessa ajettu turbottomalla vakiokuutioisella busalla huippuja?
pittäähän niitä huippuja ajella mulla oli 17x180x55 supercorsa softi ja välit 18 ja 39 meni 334 palionkohan oli kierroksia..? pitäs laskia pyörimis matka tosta kumista ku muistaa ja joutaa..
mitähän kannattas laittaa jojensuuhun välitykseksi.. oon koittanu 17x190x50 välit 18 ja 38 omasta mielestä liiiian pitkät.. tiiä sit..
mitähän kannattas laittaa jojensuuhun välitykseksi.. oon koittanu 17x190x50 välit 18 ja 38 omasta mielestä liiiian pitkät.. tiiä sit..
Busa 1,5 N/A 1/4 mile 9.162/264km/h 60ft-1,601 1.mile 348.8km/h
TFM TAXI N/A + Nos (ME) 1.mile 397.41kmh (246.992mph) 0-1700m 400kmh (248,55mph)
2013 BUB Motorcycle Speed Trials. flying mile 203.213mph
Impreza sti type-r LHD 635hp/784nm
Corvette C5 385hp
Bonneville 200 MPH Club
TFM TAXI N/A + Nos (ME) 1.mile 397.41kmh (246.992mph) 0-1700m 400kmh (248,55mph)
2013 BUB Motorcycle Speed Trials. flying mile 203.213mph
Impreza sti type-r LHD 635hp/784nm
Corvette C5 385hp
Bonneville 200 MPH Club
18/39 + 180/55/17 --> 334km/h olisi 2% luistolla noin 10400rpm, 2.5% luistolla hieman vajaa 10500rpm.ahtis kirjoitti:pittäähän niitä huippuja ajella mulla oli 17x180x55 supercorsa softi ja välit 18 ja 39 meni 334 palionkohan oli kierroksia..? pitäs laskia pyörimis matka tosta kumista ku muistaa ja joutaa..
mitähän kannattas laittaa jojensuuhun välitykseksi.. oon koittanu 17x190x50 välit 18 ja 38 omasta mielestä liiiian pitkät.. tiiä sit..
Ehkä hieman olisi vara välityksiä pidentää jos huipputeho tulee alempana?
18/38 välityksillä ja samankokoisella takarenkaalla 10300rpm tekisi 2.5% luistolla 337km/h...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Jenkeistä tuli kysymykseen palautetta että ovat mitanneet jopa 4% luistoa riippuen radan pinnasta. Toinen palaute mulle oli että luisto johtuu usein isommimissa nopeuksissa "liftistä", eli ilmavirta alkaa nostamaan takarengasta. Taitaa olla aiheellista tehdä aerodynaamisia muutoksia slämmättyyn mopoon.
Toivottavasti dataloggeri toimii niin saadaan Joensuussa eksakti kierrosnopeus / takarengasnopeus ettei tarvitse arvata paljonko luistoa oli.
EDIT - Käsittääkseni kaasukoneissa pullon tuottama lisäteho pienenee vedon loppua kohden. Kiihtyvyys kuitenkin alussa on suurempi. Mitenkähän tähän pitäisi suhtautua välityksiä valittaessa ?
Edited By PetriK on 1217326494
Toivottavasti dataloggeri toimii niin saadaan Joensuussa eksakti kierrosnopeus / takarengasnopeus ettei tarvitse arvata paljonko luistoa oli.
EDIT - Käsittääkseni kaasukoneissa pullon tuottama lisäteho pienenee vedon loppua kohden. Kiihtyvyys kuitenkin alussa on suurempi. Mitenkähän tähän pitäisi suhtautua välityksiä valittaessa ?
Edited By PetriK on 1217326494
Tämän takia olen pohtinut sitä kahden pullon järjestelmää... ???PetriK kirjoitti:EDIT - Käsittääkseni kaasukoneissa pullon tuottama lisäteho pienenee vedon loppua kohden. Kiihtyvyys kuitenkin alussa on suurempi. Mitenkähän tähän pitäisi suhtautua välityksiä valittaessa ?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Tällä hetkellä mopossa on sitten 17/40 ja renkaana 17/190/50 eli ihan vakiot - tai ainakin siinä rattaassa oli tällä kertaa merkintä 17 ja puolikas aurinkoa. Mitäpäs sitä nyt japanilaisen insinööritaidon helmiä muuttamaan.
No toinen totuus on se että kaasut on säädetty vain 11000 kierrokseen saakka ja vain suuttimella 32 ja todella kylmällä pullolla (vain 19hp takarengastehoa lisää kaasuilla) joten täytyisi ennättää säätämään uusiksi jos haluaisi muuta kuin vaparina tehoja noilla välityksillä.
No toinen totuus on se että kaasut on säädetty vain 11000 kierrokseen saakka ja vain suuttimella 32 ja todella kylmällä pullolla (vain 19hp takarengastehoa lisää kaasuilla) joten täytyisi ennättää säätämään uusiksi jos haluaisi muuta kuin vaparina tehoja noilla välityksillä.
PetriK kirjoitti:Tällä hetkellä mopossa on sitten 17/40 ja renkaana 17/190/50 eli ihan vakiot - tai ainakin siinä rattaassa oli tällä kertaa merkintä 17 ja puolikas aurinkoa. Mitäpäs sitä nyt japanilaisen insinööritaidon helmiä muuttamaan.
No toinen totuus on se että kaasut on säädetty vain 11000 kierrokseen saakka ja vain suuttimella 32 ja todella kylmällä pullolla (vain 19hp takarengastehoa lisää kaasuilla) joten täytyisi ennättää säätämään uusiksi jos haluaisi muuta kuin vaparina tehoja noilla välityksillä.
17/40 ja siihen se 55 profiilin takanen - noilla tehoilla jaksaa jo kelata hienosti tuolla setupilla. Jäisi 4% luistoillakin varaa 11krpm kohdalla...
Edited By busajasa on 1217343428
Muokkasin hieman tuota laskuria. Laitoin siihen näkymään tarvittavan hevosvoiman. Suurimpaan osaan dynotuloksista pitää käyttää tuota ylempää lukemaa. Luulen kyllä että mulle riittävät vakiovälityksetkin jos en säädä konetta isommalle kaasusuuttimelle - tai jos päivä ei ole varsinainen hellepäivä.
Jos joku haluaa ajaa vakiovälityksillä 200mph kerhoon tarvitsevat kierrosrajoittimen noston tasolle 11100 saakka ja vastaavasti nokkien ajoituksen ja kaasut niin että normaalidynossa tuolla 11100 kierroksella tulee noin 200hp takarenkaalta. Tällöin putkiviritteisessä tarvittava kaasusuutin on luokkaa 32-36 ja bensaa annetaan koneeseen kaikki mitä vakioinjektoreista saadaan ulos.
Alla vakiomopon maksiminopeus ennen kuin normaali rajoittaja tulee vastaan, eli ns. tampereen (TRE) bussit.
Edited By PetriK on 1217345982
Jos joku haluaa ajaa vakiovälityksillä 200mph kerhoon tarvitsevat kierrosrajoittimen noston tasolle 11100 saakka ja vastaavasti nokkien ajoituksen ja kaasut niin että normaalidynossa tuolla 11100 kierroksella tulee noin 200hp takarenkaalta. Tällöin putkiviritteisessä tarvittava kaasusuutin on luokkaa 32-36 ja bensaa annetaan koneeseen kaikki mitä vakioinjektoreista saadaan ulos.
Alla vakiomopon maksiminopeus ennen kuin normaali rajoittaja tulee vastaan, eli ns. tampereen (TRE) bussit.
Edited By PetriK on 1217345982
Joensuun omaa ajoa analysoidessa ja miettiessä että mitä meni pieleen (=miksi meni niin nopeasti rajoittimelle), lisäsin tuon tuulen vaikutuksen laskukaavaan ja yllätys oli melkoinen kun katsoin vaikutusta takarengastehoon. Eli nyt taulukkoon on lisätty myötätuulen(=positiivinen, vastatuuli=negatiivinen) vaikutus suorana lisäyksenä.
Lisäksi nopeuslaskurista laskukaavavirhe mph -> km/h on korjattu.
Joensuun tulosten perusteella tuulen vaikutus lienee suurempi ilmanvastuksen kautta kuin mitä aiemmin tuli ymmärretyksi ? Tarkennetaan tätä arviota kun saadaan tutkatut tulokset julkiseksi.
Alla esimerkki missä arvioitu tuulen vaikutusta Joensuun ajoon yhdellä esimerkkikokoonpanolla. Eilinen sääraportti kertoo myötätuulta olleen 8-9m/s, lämpö 14C ja ilmanpaine 1014hPa.
Tässä 7m/s myötätuulessa normirajoittimeen ajaminen ja optimit (teoreettiset välitykset) noin 200hp takapyöräteholla:
Tässä tuulettomana päivänä normirajoittimeen ajaminen ja optimit (teoreettiset välitykset) noin 200hp takapyöräteholla:
Luisto molemmissa yllä olevissa perustuu oman renkaan luistoon. Kisarenkaat saattavat luistaa sen 2.5% mitä jenkit kertovat. Oma luisto on ollut nyt arviolta luokkaa 4.3-4.5%. Luiston avulla lasketaan vain huippunopeutta ja teho tulee huippunopeusarvion perusteella - joten luisto vaikuttaa vain rajoittimen paikkaan.
Edit 2 - ennen kuin joku katsoo forecasta tuulennopeuden, niin siellä on keskituuli joka oli muistaakseni 4m/s, mutta tässä kiinnostavat enemmän puuskat jotka mahdollisesti ovat osuneet hyvään vetoon. Alla kuva jossa näkyy puuskatuulen huiput 2.8. iltapäivällä Joensuussa.
Ja tässä vielä keskituuli:
Edited By PetriK on 1217773039
Lisäksi nopeuslaskurista laskukaavavirhe mph -> km/h on korjattu.
Joensuun tulosten perusteella tuulen vaikutus lienee suurempi ilmanvastuksen kautta kuin mitä aiemmin tuli ymmärretyksi ? Tarkennetaan tätä arviota kun saadaan tutkatut tulokset julkiseksi.
Alla esimerkki missä arvioitu tuulen vaikutusta Joensuun ajoon yhdellä esimerkkikokoonpanolla. Eilinen sääraportti kertoo myötätuulta olleen 8-9m/s, lämpö 14C ja ilmanpaine 1014hPa.
Tässä 7m/s myötätuulessa normirajoittimeen ajaminen ja optimit (teoreettiset välitykset) noin 200hp takapyöräteholla:
Tässä tuulettomana päivänä normirajoittimeen ajaminen ja optimit (teoreettiset välitykset) noin 200hp takapyöräteholla:
Luisto molemmissa yllä olevissa perustuu oman renkaan luistoon. Kisarenkaat saattavat luistaa sen 2.5% mitä jenkit kertovat. Oma luisto on ollut nyt arviolta luokkaa 4.3-4.5%. Luiston avulla lasketaan vain huippunopeutta ja teho tulee huippunopeusarvion perusteella - joten luisto vaikuttaa vain rajoittimen paikkaan.
Edit 2 - ennen kuin joku katsoo forecasta tuulennopeuden, niin siellä on keskituuli joka oli muistaakseni 4m/s, mutta tässä kiinnostavat enemmän puuskat jotka mahdollisesti ovat osuneet hyvään vetoon. Alla kuva jossa näkyy puuskatuulen huiput 2.8. iltapäivällä Joensuussa.
Ja tässä vielä keskituuli:
Edited By PetriK on 1217773039
ota suosiolla pidemmät välit, 18/40Titaani kirjoitti:Laskuria on nyt pyöritelty ja valinta kohdistui 17 -39 väleihin. Riittää lähesvakioon vapari-tourinki mopoon.
Laskuri on erittäin hyvä. Loppujen lopuksi tuulien suunta pienemmällä teholla vaikuttaa eniten.
Pieni reservi ei oo pahitteeks, jos vaikka hiukan tulis tuuli apuja
liian tarkoilla väleillä 200 kerho jää pian haaveiks
Komppaan tätä. Itse ajattelin 18/39 ja 190/55 rengas...Ksthb kirjoitti:Titaani kirjoitti:Laskuria on nyt pyöritelty ja valinta kohdistui 17 -39 väleihin. Riittää lähesvakioon vapari-tourinki mopoon.
Laskuri on erittäin hyvä. Loppujen lopuksi tuulien suunta pienemmällä teholla vaikuttaa eniten.
ota suosiolla pidemmät välit, 18/40
Pieni reservi ei oo pahitteeks, jos vaikka hiukan tulis tuuli apuja
liian tarkoilla väleillä 200 kerho jää pian haaveiks
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport