Vakioecu:n modaus, eli täydellinen säätösysteemi - Seuraavaksi 2002-2007 mallit ???
busajasa kirjoitti:vakio muokkaamaton
Sliparit
alkup. linkeistä taisi puuttua tuo "EU" tuosta välistä..
toivottavasti linkitin oikeita tiedostoja..
Kiitoksia, ainakin tiedostonimien kuvaukset vastasivat.
Busaixu kirjoitti: Yritin Flashata ja eteen tuli oheinen puute...
Tarvisko Flash Development Toolkit ladata, vai puuttuuko jotakin muuta?
Jos et ole FDT:tä vielä asentanut niin sen se vaati. Jos taas olet jo sen asentanut niin sitten .... vaikeampi juttu ... Tuo FDT on se varsinainen flashays proggis..
FDT löytyy: http://www.renesas.com/fdt
ja asennusohjeet FDTlle löytyy täältä
Edited By busajasa on 1216071432
busajasa kirjoitti:FDT löytyy: http://www.renesas.com/fdt
ja asennusohjeet FDTlle löytyy täältä
Tähän XP koneeseen en ole erikseen asentanut...
Mites tuo Ridgen out of hassels?
Edited By Busaixu on 1216072523
Busaixu kirjoitti:busajasa kirjoitti:FDT löytyy: http://www.renesas.com/fdt
ja asennusohjeet FDTlle löytyy täältä
Mites tuo Ridgen out of hassels?
Varmaan ihan toimiva sekin..
on samasta softasta (4.0.1) release 00 ja Reneas downloadissa on release 01. jos Reneas sivuilta lataat niin lataa full version ([Evaluation Software] Flash Development Toolkit V.4.01 Release 01) muut on upgradeja.
Olettaisin että EcuEditorin kannalta ei väliä onko release 00 vai 01.
busajasa kirjoitti:Mites tuo Ridgen out of hassels?
Varmaan ihan toimiva sekin..
on samasta softasta (4.0.1) release 00 ja Reneas downloadissa on release 01. jos Reneas sivuilta lataat niin lataa full version ([Evaluation Software] Flash Development Toolkit V.4.01 Release 01) muut on upgradeja.
Olettaisin että EcuEditorin kannalta ei väliä onko release 00 vai 01.[/quote]
Otin tuon 4.01 (10.1.0.238) ja kokeilen...
busajasa kirjoitti:VSCV mittaukset tässä:
resistanssi kelalla (38.4 Ohmia):
Joka on alueella Service manuskan mukaan (sivu 4-71). Manuska sanoo että resistanssi pitäisi olla 36-44 ohmia. Tuosta taas voi laskea "worstcase" virtasyöttöä Eculle.
Ja kelan ottovirta (283mA kylmänä):
En saanut varmistettua että solenoidilla olisi omaa diodia. Polarisuudella ei ainakaan ole merkitystä mittaustuloksiin.
Normaali Bilteman 30A rele on 90Ohm ja vie noin 140mA. Vastaavasti pienempi 10A rele (motonet) on 100Ohm ja vie noin 130mA (13.1V jännitteellä).
Eli ilokaasun ohjausreleen voi kytkeä tämän tiedon perusteella ilman mitään ohjaustransistoreita. Alla päivitetty ilokaasukytkis huomoiden myös sen että ECU pin 21 näyttää olevan normaalisti kytkettynä maahan ruskea/mustalla johdolla (ainakin K1 mallissa).
Edited By PetriK on 1216125071
Aivan normaalia....
Tuo ilmoitus tarkoittaa että FDT ei saa yhteyttä ECU:uun ohjelmointia varten. Syitä voi olla esim: Väärä portti, virrat ei ole päällä ECU:ssa tai jotain on johdotuksessa pielessä.
Mulla tuo on tullut esim. silloin kun mopoon on jäänyt vaihde päälle ja en ole huomannut että virta ei kytkeydy.
Tässä linkki yhteen englantilaiseen keskusteluun jossa juuri näitä ohjeita noudattamalla homma toimii.
http://www.ukbusas.org/forum/index.php?showtopic=296048&st=20
Tuossa ecueditorissa on kokeiluluontoinen launch control toiminto, ja sitä kyllä tuntuvat pohtivan että onko hyvä vai ei. Hauskaal luettavaa...
Edited By PetriK on 1216143232
Tuo ilmoitus tarkoittaa että FDT ei saa yhteyttä ECU:uun ohjelmointia varten. Syitä voi olla esim: Väärä portti, virrat ei ole päällä ECU:ssa tai jotain on johdotuksessa pielessä.
Mulla tuo on tullut esim. silloin kun mopoon on jäänyt vaihde päälle ja en ole huomannut että virta ei kytkeydy.
Tässä linkki yhteen englantilaiseen keskusteluun jossa juuri näitä ohjeita noudattamalla homma toimii.
http://www.ukbusas.org/forum/index.php?showtopic=296048&st=20
Tuossa ecueditorissa on kokeiluluontoinen launch control toiminto, ja sitä kyllä tuntuvat pohtivan että onko hyvä vai ei. Hauskaal luettavaa...
Edited By PetriK on 1216143232
http://www.ukbusas.org/forum/index.php?showtopic=296048&st=20
Niinpä... mulla homma tyssäs jo rekisteröintiin ; ) Gmail'ia EI rekisteröintitietoihin sähköpostiosoitteeksi...
Minusta kylläkin tuntuu, etten foorumia selaamalla löydä ratkaisua...
Meneekö YoshBox liittimen ja ECU:n väliltä lisäksi johonkin muualle?
Siis olen vaihtanut ECU:lta pinnien paikat, mutta otan kaikki liitynnät (poislukien gaugedata 33, joka "juottamalla ryöstetty" ; ) liittimeltä din liittimillä. Johdotukset ja liitynnät olen tarkastanut/mitannut lukuisat kerrat.
Voisitko kokeilla minun piuhaa? Jos se on rikki niin teen uuden...
Edited By Busaixu on 1216164176
Niinpä... mulla homma tyssäs jo rekisteröintiin ; ) Gmail'ia EI rekisteröintitietoihin sähköpostiosoitteeksi...
Minusta kylläkin tuntuu, etten foorumia selaamalla löydä ratkaisua...
Meneekö YoshBox liittimen ja ECU:n väliltä lisäksi johonkin muualle?
Siis olen vaihtanut ECU:lta pinnien paikat, mutta otan kaikki liitynnät (poislukien gaugedata 33, joka "juottamalla ryöstetty" ; ) liittimeltä din liittimillä. Johdotukset ja liitynnät olen tarkastanut/mitannut lukuisat kerrat.
Voisitko kokeilla minun piuhaa? Jos se on rikki niin teen uuden...
Edited By Busaixu on 1216164176
Ehdotan kuten aiemminkin että teet liitokset suoraan siihen ecu:n liittimelle. Yoshbox liittimen käyttö vain lisää kompleksisuutta. Lisäksi kun liittimelle tulee +12v ja maadoitus pitää olla tarkkana ettei käytä näitä piuhoja. Ohjelmointitilassa ja mittaristodatatilassa bussin lämmpömittari on tapissa. Mittaristodatan näytössä ylin mittari kertoo lämpötilan. Ohjelma myös sulkee itsensä jos lämmöt nousevat liian korkeiksi.
- laita rx/tx piuhat kiinni toiisiinsa, käynnistä windows terminal program samaan porttiin ja kirjoita mitä tahansa. tekstin pitäisi kaiuttua näytölle. irroita rx/tx piuhat toisistaan, nyt kirjoituksen ei pitäisi kaiuttua. Tästä tietää että rx/tx toimivat. Vaihtoehtoisesti mittaristodatan toimiminen kertoo että rx/tx kyllä toimivat.
- md1 ja fwe signaali taas mitataan yleismittarilla. normaalisti niitä ei ole kytketty, mutta ohjelmointitilassa MD1 maadoitetaan ja FWE kytketään +5v tasoon.
jos kaikki yllä mainittu toimii ja mittaristodata toimii niin silloin rx/tx voivat olla ristissä. vaihdat ne ristikkäin ja kokeilet ohjelmointitilaa uudestaan.
Alla kytkis piirrettynä auki. Unohda tuosta kuitenkin se pin48 VCC jota ei ole tätä FTDI USB modulia käytettäessä syytä käyttää. Tämä siksi että nykyään käytetään USB liitintä joka osaa antaa +5V ulos, aiemmin me tehtiin tämä laite suoraan mikropiirillä ja käytettiin bussin omaa +5V tasoa.
Edited By PetriK on 1216185914
- laita rx/tx piuhat kiinni toiisiinsa, käynnistä windows terminal program samaan porttiin ja kirjoita mitä tahansa. tekstin pitäisi kaiuttua näytölle. irroita rx/tx piuhat toisistaan, nyt kirjoituksen ei pitäisi kaiuttua. Tästä tietää että rx/tx toimivat. Vaihtoehtoisesti mittaristodatan toimiminen kertoo että rx/tx kyllä toimivat.
- md1 ja fwe signaali taas mitataan yleismittarilla. normaalisti niitä ei ole kytketty, mutta ohjelmointitilassa MD1 maadoitetaan ja FWE kytketään +5v tasoon.
jos kaikki yllä mainittu toimii ja mittaristodata toimii niin silloin rx/tx voivat olla ristissä. vaihdat ne ristikkäin ja kokeilet ohjelmointitilaa uudestaan.
Alla kytkis piirrettynä auki. Unohda tuosta kuitenkin se pin48 VCC jota ei ole tätä FTDI USB modulia käytettäessä syytä käyttää. Tämä siksi että nykyään käytetään USB liitintä joka osaa antaa +5V ulos, aiemmin me tehtiin tämä laite suoraan mikropiirillä ja käytettiin bussin omaa +5V tasoa.
Edited By PetriK on 1216185914
Vielä sellainen lisäys että injektorin koon muutos ECUeditor:lla muuttaa myös polttoaineenkulutuslukemaa alaspäin (jos kokoa /painetta kasvatetaan).
Jos pyörässä on lisäruisku tai sen polttoaineenpainetta on nostettu ja luku korjattu ECUeditor:lla nyt ohjelmassa on myös ominaisuus jolla polttoaineenkulutus voidaan säätää kohdalleen.
Toki esim turboissa tuo ECU ei tiedä mitään lisäruiskun toiminnasta joten korjaus on tehtävä arvoiden todellinen kulutus vs. mittarikulutus ja asetettava kulutuskerroin tämän mukaan...
Edited By PetriK on 1216202484
Jos pyörässä on lisäruisku tai sen polttoaineenpainetta on nostettu ja luku korjattu ECUeditor:lla nyt ohjelmassa on myös ominaisuus jolla polttoaineenkulutus voidaan säätää kohdalleen.
Toki esim turboissa tuo ECU ei tiedä mitään lisäruiskun toiminnasta joten korjaus on tehtävä arvoiden todellinen kulutus vs. mittarikulutus ja asetettava kulutuskerroin tämän mukaan...
Edited By PetriK on 1216202484
Teen liitokset seuraavaksi suoraan johdoille...PetriK kirjoitti:Ehdotan kuten aiemminkin että teet liitokset suoraan siihen ecu:n liittimelle. Yoshbox liittimen käyttö vain lisää kompleksisuutta. Lisäksi kun liittimelle tulee +12v ja maadoitus pitää olla tarkkana ettei käytä näitä piuhoja. Ohjelmointitilassa ja mittaristodatatilassa bussin lämmpömittari on tapissa. Mittaristodatan näytössä ylin mittari kertoo lämpötilan. Ohjelma myös sulkee itsensä jos lämmöt nousevat liian korkeiksi.