Ketjut

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
116-1212663759

Viesti Kirjoittaja 116-1212663759 »

Terve kaikille! Tässä ilmoittautuu joukkoonne tuore busanisti. Olen nyt pari päivää ajellu busalla ja tänään aloin ihmettelemään, kun jostain kuuluu kolinaa ajaessani 1500-2500 kierroksilla. Tuli mieleen, että onkohan ketjut liian löysältä? Ja vaikuttaako asiaan se, että olen rasvannut ketjuja innoissani melko ahkerasti eli joka ajon jälkeen - jopa 100 km ajon jälkeen..? Korkeammilla kierroksilla ei kuulu mitään kolinoita...



Edited By tjoutsin on 1212766686
Avatar
Tomppa
Viestit: 630
Liittynyt: 17 Maalis 2006, 13:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Ei niitä ketjuja ainakaan liikaa voi rasvata... :D

Niin ja :welcome: joukkoon iloiseen!!! :mosh:




Edited By Tomppa on 1212770415
SMR

Busanistit +200mph Club Finland
Avatar
jummijammi
Viestit: 300
Liittynyt: 26 Maalis 2005, 23:27
Paikkakunta: pohojammaa

Viesti Kirjoittaja jummijammi »

Teretulemast!! Ja ite ainakin pidän mieluummin vähän löysällä kuin liian kireällä.. Isot pojat on kertonu, että liian tiukat ketjut rasittais vetaria enämpi.. :welcome:
181,25 MPH KLUPI Himanka :D............... 10,1/222
116-1212663759

Viesti Kirjoittaja 116-1212663759 »

Aha, ok. Kiitos vastauksista.
116-1212663759

Viesti Kirjoittaja 116-1212663759 »

No, tuo kolina hävisi joksikin aikaa, mutta on nyt taas palannut eli tänään, kun rasvasin öljyt ja kiristin ketjut, niin alkoi taas kuulumaan sellaista outoa kolinaa. Tässä viestien välissä on ajettu hieman yli 3500 km, jolloin ongelmaa ei ollut. Viimeksi kun kolinaa kuului, en ollut kiristänyt ketjuja.

Tuli mieleen, että voiko ketjujen väliin päästä jotain kiviä, jotka aiheuttaisivat tuon kolinan? Tai oikeammin se on kolahdus aika ajoin ja tuntuu siltä kuin se tulisi aina kun ketjut kiertävät paikan x. Kolahduksen tiheys myös kasvaa, kun antaa pyörälle enempi vauhtia.
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

tjoutsin kirjoitti:Tuli mieleen, että voiko ketjujen väliin päästä jotain kiviä, jotka aiheuttaisivat tuon kolinan? Tai oikeammin se on kolahdus aika ajoin ja tuntuu siltä kuin se tulisi aina kun ketjut kiertävät paikan x. Kolahduksen tiheys myös kasvaa, kun antaa pyörälle enempi vauhtia.
ei sinne oikeen niin isoja kiviä pääse että aiheuttais kolinaa. äänen voi aiheuttaa myös kulunut eturatas / takapyörän laakeri, voi havainnollistaa kun lykkii pyörää ees taas. ja tosiaan liian kireet ketjut käy ainankin takalaakeroinnin päälle.
jeejee 1/4 alle kympin
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Minkä ikäiset ketjut? jos alkaa olla finaalisssa ne kuluu/venähtää epätasaisesti jolloin pyöritellessä välillä kirityy ja välillä löysää.



Edited By busajasa on 1215802536
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
116-1212663759

Viesti Kirjoittaja 116-1212663759 »

Hmm... Kun pyörää työntelee ees taas, niin ei kuuluu mitään kolinoita tai rahinoita. Ketjujen ja rattaiden iästä en osaa mitään sanoa, koska olen omistanut pyörän vasta noin kuukauden. Jos siis ekaksi tarkistaisi eturattaan kunnon, jotta pääsisi asiassa etiäpäin. Takaratas ja ketjut näyttävät silmämääräisesti ihan hyvältä ja ketjuissa on vielä kiristysvaraa 5 pykälää.
Avatar
Quadron
Viestit: 366
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Quadron »

Mulla teki vastaavaa kolahdusta kun ketju tuli ikänsä päähän. Muutama lenkki meni jäykäksi rasvojen tultua sieltä tiivisteistä ulos. Tuntuu nimenomaan vain veto päällä.

Ketjut löysälle ja taivuttelet joka lenkin kohdan että onko jossain jäykkää. Sitten marssit ostamaan uudet ketjut ja rattaat, kaikki kannattaa vaihtaa kerralla uusiin kun kerran alkaa ropaamaan.

Ketjun ei vältämättä tarvitse olla vanha että se menee, sen pystyy tuhoamaan liialla kiristyksellä, väärällä pesulla jne aika nopeastikkin..




Edited By Quadron on 1215862432
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

takaa pukille ja renkaan pyörittelyä. Näkee kyllä silmällä ketjusta jos se väliin kiristyy ja löysää varsinkin jos ketju riittävän kireällä.

Jos ei ole takapukkia niin kaveri nostamaan perä ilmaan (sivujalan varaan) ja samaan tyyliin renkaan pyörittelyä..
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
74-1171709493

Viesti Kirjoittaja 74-1171709493 »

Ketju asiaa sivuten, miten paljon pitää olla uudessa ketjussa lenkkejä 17/42 ratastuksella?
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Juvo kirjoitti:Ketju asiaa sivuten, miten paljon pitää olla uudessa ketjussa lenkkejä 17/42 ratastuksella?

16/43 menee standardi mitan ketjulla vielä. Uskon että myös 17/42 menee. Vakio ratastushan on 17/40. Ketjun lenkkimäärää en muista ulkoa mutta se löytynee esim stormin listasta.




Edited By busajasa on 1215869096
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
74-1171709493

Viesti Kirjoittaja 74-1171709493 »

busajasa kirjoitti:
Juvo kirjoitti:Ketju asiaa sivuten, miten paljon pitää olla uudessa ketjussa lenkkejä 17/42 ratastuksella?

16/43 menee standardi mitan ketjulla vielä. Uskon että myös 17/42 menee. Vakio ratastushan on 17/40. Ketjun lenkkimäärää en muista ulkoa mutta se löytynee esim stormin listasta.

Kiitti, vaikuttas stormin ja duelin kuvaston mukaan että lenkkejä ois 112. Onko suosituksia ketju merkistä tai tyypistä joka kestäisi parhaiten?
116-1212663759

Viesti Kirjoittaja 116-1212663759 »

Jeps, siispä nyt selvisi. Ketju on aikansa elänyt... Rattaat näyttävät vielä edessä ja takana hyviltä, mutta ketjuissa kuollut kohta. Mutta taitaa olla parempi vaihtaa myös rattaa eteen ja taakse samalla kertaa? Onko kuinka vaikea projekti? Miten tuo eturatas vaihdetaan? Takaratas näyttäisi olevan suht helppo vaihtaa...
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Kaikki vaihtoon kerralla! Ketjut ja rattaat...

Ei ole kummoinen homma. Ehkä vaikein tehtävä on ketjun niittaaminen kiinni mutta siihen voi taas käyttää jousilukkoa ja ajaa jousilukon kanssa huoltoon/pajalle ja antaa niitattavaksi siellä, jos epäilee omia kykyjään.

Ketjupaketit tulee niitattavalla lukolla.

RK ja DID lie suosituimpia merkkejä perus Bussiin. Löytyy myös muita merkkejä. Storm Allright etc myy ketjuja mutta löytyy täältäkin foorumilta asiantunevia myyjiä.

Onlyfast

ksthb

Tuolta yritys osiolta kannataa zekata.




Edited By busajasa on 1215890965
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Vastaa Viestiin