Vakioecu:n modaus, eli täydellinen säätösysteemi - Seuraavaksi 2002-2007 mallit ???
ECUeditor softaan (joka siis on ilmainen kenen tahansa omaan käyttöön ladattavissa oleva tyokalu) on tehty uusin softapäivitys jossa on korjattu muutamia pieniä virheitä sekä lisätty ns. vaihtovalo / ilokaasun ohjaustoiminto. Eli K2-K7 bussiin on saanyt helposti vaihtovalon kytkemällä lampun tuon ilmanputsarikotelon solenoididin paikalle jo jonkin aikaa. Nyt uutena ominaisuutena voidaan vaihtovalon sijaan käyttää ilokaasusolenoidia ohjaavaa relettä joka aktivoituu vain täyskaasulla/lähes täyskaasulla (>85% kaasunasento).
päivitys on ladattavissa täältä: http://busaecu.redirectme.net
Tässä kytkentäkaavio ilokaasusolenoidin kytkemiseksi.
Edited By PetriK on 1214805499
päivitys on ladattavissa täältä: http://busaecu.redirectme.net
Tässä kytkentäkaavio ilokaasusolenoidin kytkemiseksi.
Edited By PetriK on 1214805499
Suomen ensimmäinen(?) ECU päivitys olisi tulossa tuossa ensi viikon aikana, eli omaan 2001 vuosimalliseen pyörään päivitetään k2-k7 mallinen 32 bittinen ECU. Tuota omaa ECUa olisi sitten tarkoitus käyttää myös bensanseoksen rikastukseen ilokaasuille mutta hieman erilaisella kytkennällä kuin tuossa PetriK:n kuvassa. Kokemuksia ja mietteitä luvassa tästäkin operaatiosta tähän ketjuun.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Pari kyssäriä:
1. Onhan kaapeli joka tarvitaan tämä tai varmaan voi käyttää myös WE veriosta?
2. Karttojen muutoksesta. PC:lle karttoja kai muutellaan prosenttuaalisina suhteina. Miten ECUEditor käsittelee kartta dataa? Prosenttuaalisena vai absoluuttisena arvona?
3. Mikä pinni ECUlta pitäisi kytkeä maihin jos aikoo käyttää ns "kakkoskarttaa".
Edit: Itse itselleni vastaten - MS pinni.
4. Katsein EcuEdtor softaa ja siellä misc settings ja Reprogramming IAC (mikä tuo IAC itse asiassa on??) Käsitinkö oikein että noita asetuksia voi käyttää Window switchinä? Aktivoituu alarajalla ja jos vaikka laitaa ylärajaksi 10500 niin katkaisee juuri ennen rajoittajaa? Mihin johtoihin tuo fyysisesti kytketään?
5. Samassa valikossa Fuel Pressure Control - voiko tuolla kompensoida suoraan korotettua polttoaineen painetta koskematta karttaan?
6. Sitten hölmö kyssäri kartoista:
TPS = Trottle Position Sensor pohjainen kartta
IAP = Intake Air Pressure pohjainen kartta
MS = mikä tämä on?
Edit: Itse itselleni vastaten = se kaipaamani kakkos kartta
7. Antaako EcuEditor muokata BIN tiedostoa vaikka ei ole kytkettynä oikeaan Ecuun? kaivelin USA version BIN tiedoston mutta en keksinyt kuinka tuota kartaa editoidaan.
Edit: itse itselleni vastaten +-*/ merkeillä sallii muutokset soluihin.
Vitsi että näyttää hyvältä... Kun saan kaapelin niin alkaa tunaaminen
Edittiä: hölmöt kyssärit 4:sta eteenpäin..
Edittiä2: vastauksia löytyy täältä
Edited By busajasa on 1215364592
1. Onhan kaapeli joka tarvitaan tämä tai varmaan voi käyttää myös WE veriosta?
2. Karttojen muutoksesta. PC:lle karttoja kai muutellaan prosenttuaalisina suhteina. Miten ECUEditor käsittelee kartta dataa? Prosenttuaalisena vai absoluuttisena arvona?
3. Mikä pinni ECUlta pitäisi kytkeä maihin jos aikoo käyttää ns "kakkoskarttaa".
Edit: Itse itselleni vastaten - MS pinni.
4. Katsein EcuEdtor softaa ja siellä misc settings ja Reprogramming IAC (mikä tuo IAC itse asiassa on??) Käsitinkö oikein että noita asetuksia voi käyttää Window switchinä? Aktivoituu alarajalla ja jos vaikka laitaa ylärajaksi 10500 niin katkaisee juuri ennen rajoittajaa? Mihin johtoihin tuo fyysisesti kytketään?
5. Samassa valikossa Fuel Pressure Control - voiko tuolla kompensoida suoraan korotettua polttoaineen painetta koskematta karttaan?
6. Sitten hölmö kyssäri kartoista:
TPS = Trottle Position Sensor pohjainen kartta
IAP = Intake Air Pressure pohjainen kartta
MS = mikä tämä on?
Edit: Itse itselleni vastaten = se kaipaamani kakkos kartta
7. Antaako EcuEditor muokata BIN tiedostoa vaikka ei ole kytkettynä oikeaan Ecuun? kaivelin USA version BIN tiedoston mutta en keksinyt kuinka tuota kartaa editoidaan.
Edit: itse itselleni vastaten +-*/ merkeillä sallii muutokset soluihin.
Vitsi että näyttää hyvältä... Kun saan kaapelin niin alkaa tunaaminen
Edittiä: hölmöt kyssärit 4:sta eteenpäin..
Edittiä2: vastauksia löytyy täältä
Edited By busajasa on 1215364592
Morjens,
Sorry että pitää hieman kiirettä ja vastaus on tällainen puolittainen...
Tällä ohjeella kaapeleita ovat tehneet, siinä on myös tuo RS232-TTL-5V interfacen suora koodi siinä palkissa - tuossa ylempänä näkyy miltä kaapeli näyttää:
http://macmadigan.no-ip.com/Public/ECU/interface/interface.htm
Pinni on MS eli MAP select pinni joka on myös se ns kakkoskartta joka näkyy softissa. Tässä alla tuo ECU:n pinnajärjestys josta näkyy missä kohtaa tuo MS pinni joka maadoitetaan löytyy.
IAC on Intake Air Flap Control, eli kun teet putsarimodin niin poistat läpän ja tuo signaali jää vapaaksi. Eli laitat vaikka pienen 12V lampun tai ledin ja vastuksen niin saat vaihtovalon tai sitten korkeaohmisen releen (kestänee noin 50-150mA). Ja juuri tuolla IAC kontrollilla ohjelmoidaan tätä ominaisuutta.
Fuel pressure control on juuri niin kuin sanotkin, eli kun painetta lisätään niin suunnilleen saman verran tuohon lisää eli 120=120%. Tuota ei ole vielä tarkistettu suhteessa paineen nostoihin - mutta tuosta on hyvä lähteä kokeilemaan. Kun painetta nostaa ja tuota lukua muuttaa niin karttoihin ei tarvitse koskea. (tai vaihtoehtoisesti vaihtaa isommat injektorit).
MS on kuten sanoin silloin käytöss kun MAP SELECT MS pin on maadoitettu ja kaasu yli 10% (jos polttoainekartta).
TPS on kaasunohjainen kartta kun kaasunasento on yli 10%
IAP on alipaine kartta eli se kartta mikä on käytössä kun kaasunasento on <10%, eli käytännössä lähes aina normaalissa matka-ajossa. Kun tehdään putsarikotelomodi tai kun säädetään turbon ajettavuutta säädetään juuri tätä IAP karttaa. Sillä tuntuu olevan iso vaikutus ajettavuuteen ja ns. pintakaasun nykimisen poistamiseen. (Kommarilla säädetään aina pelkästään TPS karttaa koska se tunnistaa vain kaasunasennon eli TPS anturin).
Kyllä - .bin editoidaan editorissa ja lopuksi painetaan flash to ecu jolloin muutettu kartta siirtyy ecu:uun. valitettavasti reaaliaikaista säätämistä ECUeditor:ssa ei pysty tekemään. (tai pystyisi mutta on sen verran työläs juttu että en ole implementoinut kun tämäkin toimii).
Toivottavasti tässä alkuun vähän vastauksia joilla pääset liikkeelle. Kuten mailissa juteltiin niin yritetään laittaa nämä kysymykset ja vastaukset tänne nettiin niin että saadaan tietoa jaettua. Samoin kaikki muutkin jotka ovat lähettäneet privaattikysymyksiä niin yritetään laittaa ne tänne nettiin - tässä projektissa tyhmiä kysymyksiä ei ole, ainoastaan epätäydellisiä ohjeita.
Lisäksi sellainen huomio että vistassa tuota ei ole vielä testattu ja installaointiscripti ei asenna kahta alirutiinia. En tiedä miten pari .dll:ää pitäisi liittää projektiin niin että ne tulisivat aina mukaan automaattisesti asennuksen mukaan. Jos palstalla on VB asinantuntijoita jotka osaisivat auttaa VB2005:n kanssa erityisesti asennuskrpitin tekemisessä niin arvoistaisin suuresti. Itselläni kun ei ole paljoa ohjelmointitaustaa tällaisten asioiden tekemiseksi.
Sorry että pitää hieman kiirettä ja vastaus on tällainen puolittainen...
Tällä ohjeella kaapeleita ovat tehneet, siinä on myös tuo RS232-TTL-5V interfacen suora koodi siinä palkissa - tuossa ylempänä näkyy miltä kaapeli näyttää:
http://macmadigan.no-ip.com/Public/ECU/interface/interface.htm
Pinni on MS eli MAP select pinni joka on myös se ns kakkoskartta joka näkyy softissa. Tässä alla tuo ECU:n pinnajärjestys josta näkyy missä kohtaa tuo MS pinni joka maadoitetaan löytyy.
IAC on Intake Air Flap Control, eli kun teet putsarimodin niin poistat läpän ja tuo signaali jää vapaaksi. Eli laitat vaikka pienen 12V lampun tai ledin ja vastuksen niin saat vaihtovalon tai sitten korkeaohmisen releen (kestänee noin 50-150mA). Ja juuri tuolla IAC kontrollilla ohjelmoidaan tätä ominaisuutta.
Fuel pressure control on juuri niin kuin sanotkin, eli kun painetta lisätään niin suunnilleen saman verran tuohon lisää eli 120=120%. Tuota ei ole vielä tarkistettu suhteessa paineen nostoihin - mutta tuosta on hyvä lähteä kokeilemaan. Kun painetta nostaa ja tuota lukua muuttaa niin karttoihin ei tarvitse koskea. (tai vaihtoehtoisesti vaihtaa isommat injektorit).
MS on kuten sanoin silloin käytöss kun MAP SELECT MS pin on maadoitettu ja kaasu yli 10% (jos polttoainekartta).
TPS on kaasunohjainen kartta kun kaasunasento on yli 10%
IAP on alipaine kartta eli se kartta mikä on käytössä kun kaasunasento on <10%, eli käytännössä lähes aina normaalissa matka-ajossa. Kun tehdään putsarikotelomodi tai kun säädetään turbon ajettavuutta säädetään juuri tätä IAP karttaa. Sillä tuntuu olevan iso vaikutus ajettavuuteen ja ns. pintakaasun nykimisen poistamiseen. (Kommarilla säädetään aina pelkästään TPS karttaa koska se tunnistaa vain kaasunasennon eli TPS anturin).
Kyllä - .bin editoidaan editorissa ja lopuksi painetaan flash to ecu jolloin muutettu kartta siirtyy ecu:uun. valitettavasti reaaliaikaista säätämistä ECUeditor:ssa ei pysty tekemään. (tai pystyisi mutta on sen verran työläs juttu että en ole implementoinut kun tämäkin toimii).
Toivottavasti tässä alkuun vähän vastauksia joilla pääset liikkeelle. Kuten mailissa juteltiin niin yritetään laittaa nämä kysymykset ja vastaukset tänne nettiin niin että saadaan tietoa jaettua. Samoin kaikki muutkin jotka ovat lähettäneet privaattikysymyksiä niin yritetään laittaa ne tänne nettiin - tässä projektissa tyhmiä kysymyksiä ei ole, ainoastaan epätäydellisiä ohjeita.
Lisäksi sellainen huomio että vistassa tuota ei ole vielä testattu ja installaointiscripti ei asenna kahta alirutiinia. En tiedä miten pari .dll:ää pitäisi liittää projektiin niin että ne tulisivat aina mukaan automaattisesti asennuksen mukaan. Jos palstalla on VB asinantuntijoita jotka osaisivat auttaa VB2005:n kanssa erityisesti asennuskrpitin tekemisessä niin arvoistaisin suuresti. Itselläni kun ei ole paljoa ohjelmointitaustaa tällaisten asioiden tekemiseksi.
PetriK kirjoitti:Morjens,
Sorry että pitää hieman kiirettä ja vastaus on tällainen puolittainen...
Tällä ohjeella kaapeleita ovat tehneet, siinä on myös tuo RS232-TTL-5V interfacen suora koodi siinä palkissa - tuossa ylempänä näkyy miltä kaapeli näyttää:
http://macmadigan.no-ip.com/Public/ECU/interface/interface.htm
Tuolla koodilla (RS232-TTL-5V) ei suoraan löydy mutta "TTL-232R USB - TTL Level Serial Converter" löytyy ja data sheetillä kerrotaan olevan 5V. Taas TTL-232R-3V3 on 3.3 volttisille.. Eli taitaa nykyisellään olla tuo TTL-232R koodilla oleva kaapeli. Voitko Petri vahvistaa data sheetiltä onko oikea kaapeli niin osaa laitaa tilaukseen.
Taas tuosta -WE versiosta puutuu vain tuon toisen pään liitin jonka joutuu purkamaan anyway jotta saa huoltoliittimeen piuhat kiinni.
PetriK kirjoitti: Pinni on MS eli MAP select pinni joka on myös se ns kakkoskartta joka näkyy softissa.
Syttykartta vaihtunee myös MS:n maadoittamisella. Tarvitaanko MS pinnin maadoittamiseen mitään "speciaali" elektroniikaa vaan riittääkö releen kautta maadoittaminen?
PetriK kirjoitti: IAC on Intake Air Flap Control, eli kun teet putsarimodin niin poistat läpän ja tuo signaali jää vapaaksi. Eli laitat vaikka pienen 12V lampun tai ledin ja vastuksen niin saat vaihtovalon tai sitten korkeaohmisen releen (kestänee noin 50-150mA). Ja juuri tuolla IAC kontrollilla ohjelmoidaan tätä ominaisuutta.
OK - niin kauan kun putsari modi tehtynä että ei enään muista että sinne meni sähköäkin pitää kaivella piuhan päät näkösälle.
Onko ehdotuksia releeksi valmiina?
Kyseessä on juurikin TTL eli 5V tasoinen USB RS232 konvertteri. Kunhan kaapelissa on maininta: USB, TTL 5V, RS232 ja FTDI niin pitäisi toimia. Erot tulevat vain siitä että millainen liitin toisessa päässä on. Muut kaapelit ovat TTL3V ja RS232 joka taas on +-12V.
Kyllä maadoitus on todella yksinkertainen ja muttaa samalla sekä sytkä että TPS polttoainekartan. Ehdotan kuitenkin että vedät kytkimen tuosta pinnistä ECU:n maakaapeliin niin ettei tule potentiaalieroa.
SIihen pitää laittaa joku pienivirtainen 12V rele, <50mA olisi hyvä. Vaihtojen kytkentävirta riippuu itsestäsi, mutta esim. 30A on ilokaasuille riittävä. Tyypillisesti elektroniikkaliikkeet myyvät tällaisia, autoreleet eivät taida päästä tuohon <50mA luokkaan. Itse en ole vielä testannut. Kunhan injektorit tulevat niin eiköhän se siitä.
Kyllä maadoitus on todella yksinkertainen ja muttaa samalla sekä sytkä että TPS polttoainekartan. Ehdotan kuitenkin että vedät kytkimen tuosta pinnistä ECU:n maakaapeliin niin ettei tule potentiaalieroa.
SIihen pitää laittaa joku pienivirtainen 12V rele, <50mA olisi hyvä. Vaihtojen kytkentävirta riippuu itsestäsi, mutta esim. 30A on ilokaasuille riittävä. Tyypillisesti elektroniikkaliikkeet myyvät tällaisia, autoreleet eivät taida päästä tuohon <50mA luokkaan. Itse en ole vielä testannut. Kunhan injektorit tulevat niin eiköhän se siitä.
Jarim:n mukana saattaa osaamista tarttua keskisuomeen saakka.Bussiperse kirjoitti:Onko Pohjois-Suomessa millään pajalla osaamista ja värkkejä vakio ecun säätöön? Tarviiko PC:a enää mihinkään? Onko K2:ssa lambda-anturi ja onko sen arvot luettavissa? Tiedättekö minkälainen suu on nahkiaisella?
PC on käypä laite 1999-2001 Busseihin, Kawasakeihin sekä moneen muuhun mopoon.
K2 taisi olla jo lambdalla varustettu, ainakin suomessa - jenkeissä ei.
Pyörän oman lambda anturin arvot ovat luettavissa, mutta laajakaista on parempi säätämiseen.
Nahkiaisista ei ole tietoa.
Ei taida vielä olla pohjoisessa kamoja ja osaamista mutta eiköhän tässä piakkoin joku paja mukaan saada. (niin tai mikä on pohjoista suomea - Oulun seutuville varmaan osaamista tulee sekä jarim:n myötä että jos saan omani tunattua Jarimin kanssa)
Pieni "showstopper" hommaan - kaikki kaapelit on toimittajalta loppu. Päässyt kova kysyntä yllättämään kulemma
No 2-3 viikon päästä estimaatti toimitukselle niin saa oman kaapelin.
Käsittääkseni yksi pitäisi olla JanneT:llä joten joudun kinuamaan sitä lainaan jotta saan omaani tunattua kuntoon..
EDIT: kaapeli tilaus siirretty Austariaan: Dontronicslle
Edited By busajasa on 1215464713
Pieni "showstopper" hommaan - kaikki kaapelit on toimittajalta loppu. Päässyt kova kysyntä yllättämään kulemma
No 2-3 viikon päästä estimaatti toimitukselle niin saa oman kaapelin.
Käsittääkseni yksi pitäisi olla JanneT:llä joten joudun kinuamaan sitä lainaan jotta saan omaani tunattua kuntoon..
EDIT: kaapeli tilaus siirretty Austariaan: Dontronicslle
Edited By busajasa on 1215464713
VSCV mittaukset tässä:
resistanssi kelalla (38.4 Ohmia):
Joka on alueella Service manuskan mukaan (sivu 4-71). Manuska sanoo että resistanssi pitäisi olla 36-44 ohmia. Tuosta taas voi laskea "worstcase" virtasyöttöä Eculle.
Ja kelan ottovirta (283mA kylmänä):
En saanut varmistettua että solenoidilla olisi omaa diodia. Polarisuudella ei ainakaan ole merkitystä mittaustuloksiin.
Edited By busajasa on 1215598812
resistanssi kelalla (38.4 Ohmia):
Joka on alueella Service manuskan mukaan (sivu 4-71). Manuska sanoo että resistanssi pitäisi olla 36-44 ohmia. Tuosta taas voi laskea "worstcase" virtasyöttöä Eculle.
Ja kelan ottovirta (283mA kylmänä):
En saanut varmistettua että solenoidilla olisi omaa diodia. Polarisuudella ei ainakaan ole merkitystä mittaustuloksiin.
Edited By busajasa on 1215598812