Lambda - Kytkeminen

Muihin foorumeihin sopimattomat, teniikkaan liittyvät aiheet tänne
Avatar
Jaku
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:02
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Jaku »

Onko kellään tietoa mihin kytketään lämmitettävän lambdan kaksi valkoista piuhaa, laitetaanko vain + ja - :apua:
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Jep + ja -, ovat ns. esilämmittimen piuhat. Taitavat olla koko ajan kytkettynä kun moottorissa on virta.

Muistuttaisin vielä että normaalilla lambdalla ei pysty luotettavasti mittaamaan seosta ainakaan turbokoneissa koska se reagoi niin vahvasti pakokaasun lämpötilaan. Eli kauhskenariona kun lämmöt nousevat näyttää lambda rikkaampaa vaikka todellisuudessa lämpöjen nousu johtuu siitä että kone menee laihemmalle.

Innovaten LC1 laajakaista on hyvä ja toimiva vaihtoehto.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Jaku
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:02
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Jaku »

Jotenkin olin jo valmistautunut, että mistä suunnasta apu ja tietämys tulee :pomppu: :mosh:

Takkar ok pokkar
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

;-))

Tässä alla dataloggerin kuva missä näkyy ISOJA ongelmia nimenomaan seoksessa (violetti käyrä). Tuo laihalle vetäminen ei näkynyt mitenkään edes laajakaistan näytöllä.

Tuo dataloggerin käyrä kuitenkin osoittaa että noin 0.2s ennen vaihtoa seos alkaa laihentumaan merkittävästi. Samanaikaisesti kiihtyvyys (oranssi käyrä) loppuu kuin seinään. Pakokaasun lämpö (punainen käyrä) kertoo että nelossylinteri on kunnossa joten vika on jossain muussa sylinterissä. Koska bussissa bensa tulee 3&4 sylinterien väliin niin tämä indikoi sitä että 1&2 ovat käyneet laihalla juuri ennen jokaista vaihtoa niin bensa ei ole riittänyt.

Jälkeenpäin tutkin ja testasin kirjoituspöydällä kotona tuota oman ECUn polttoainekarttaa ja näyttää siltä että duty cycle oli 100% jo 9700rpm alkaen. Dynossa tätä ei ehtinyt huomaamaan koska yksi veto kestää paljon vähemmän aikaa kuin varttimaililla, puhumattakaan kenttäajoista.

Tällaisia asioita ei näe mitenkään kapeakaistalambdalla vaan tarvitaan laajakaista ja dataloggeri. Innovaten laajakaistaan voi asettaa ns. hälytyksen että jos on kovin laihalla yli 0.1s ja tps on 100% niin näytölle jää esim muutamaksi sekunniksi tuo lukema vilkkumaan. Ominaisuus on selvästikin otettava käytöön... sillä jos tällä pyörällä olisi tuossa kunnossa ajanut Lappeenrannassa niin todennäköisesti ykköspytty olisi sulanut.

Kuva
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Jaku
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:02
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Jaku »

PetriK kirjoitti:Innovaten LC1 laajakaista on hyvä ja toimiva vaihtoehto.
No toi tuli tilattua samojen tein.. :thumbup:
Vastaa Viestiin