Kuumana käy paikallaan ... - Auttaisko tämä ?

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Luin tuon wawettin kotisivun - en ole ihan vielä vakuuttunut että toimii mun tapauksessani, tässä perustelut...

Mittasin eilen EGT:n ja jostain syystä pakolämmöt on aika korkeat (600-700C) juuri pintakaasulla (eikä tuo asia liity mitenkään seoksiin), täytyy muuttaa pintakaasualueen sytkäennakkoa hieman alemmas - sitähän tuli nostettua koska residual exhaust oli laskelmien mukaan pintakaasualueella jopa 18%.

Mopohan lämpenee siksi että pakokaasu lämmittää moottoritilaa putkiviritteisessä normaalia enemmän. Waterwetter alentaa pintajännitystä ja pienentää kuplien muodostumista - eli periaatteessa siirtää lämpöä paremmin ulos moottorista jäähdyttimeen. Ongelma ei kuitenkaan ole niinkään lämmönsiirto moottorista jäähdyttimeen koska ajossa toimii hyvin ja lämmöt on pari viivanmittaa puolivälin alapuolella.

Ongelma on paikallaan käyttäminen ja hidas pintakaasulla tapahtuva ajo. Tällöin eilisen mittauksen perusteella pakoputkiston alkukäyrästössä on jopa 600-700C lämpötila. Lämpötila tippuu isommilla nopeuksille tuonne 500C paikkeille joka lienee normaali pintakaasualueen lämpö.

Tämän perusteella joko tuuletuksen parantaminen tai sitten alkukäyrästön keraaminen maalaus auttanee asiaa enemmän kuin siirtomedian vaihtaminen. (Glygol+vesi+Waterwetterhän näyttäisi siirtävän lämpöä yhtä hyvin kuin pelkkä vesi - joten testaaminen olisi kyllä helppoa, glykolit pois ja pelkkää vettä tilalle.)

Pakosarjan pinnoite kiinnostaa yhä enemmän. Tässä linkissä löytyy black satin pinnoite joka saattaisi auttaa jos toimii kuten tuossa mainostekstissä kehuttaan:
http://www.roadmachine.fi/excoat.html
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
tetsa
Viestit: 227
Liittynyt: 26 Kesä 2004, 14:11

Viesti Kirjoittaja tetsa »

Paras hyötyhän tulee kun jättää glygolin pois kokonaan, niin kuin sivuilla lukee. Pullon hinta n.17.50. Helppo testaa, jollei auta niin pinnoitusta kehiin.
tetsa
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

tetsa kirjoitti:Paras hyötyhän tulee kun jättää glygolin pois kokonaan, niin kuin sivuilla lukee. Pullon hinta n.17.50. Helppo testaa, jollei auta niin pinnoitusta kehiin.

Pinnoituksen testaus menee yhtä helposti kuin jäähdyttimen tyhjennys ja uudelleen täyttö, katteet irti ja pensselillä sivellään putkiston pintaan - tai kai ne ensin pitää puhdistaa A12T:llä tai jollain vastaavalla nopeasti haihtuvalla rasvanpoistajalla. Lopuksi kovettaminen ajamalla... Purkki keraamista pinnoitetta maksaa 35e.

Mutta mä en vieläkään tajua miten waterwetter voisi tässä tilanteessa auttaa ? Voisiko joku valaista mihin sen toiminta tässä tilanteessa perustuisi ?

Käsittääkseni mulla on vähän erityyppinen ongelma kuin joillain turbomiehillä joilla kone aidosti keittää pintakaasulla ajettaessa. Pintakaasulla pienissä nopeuksissa ja tyhjäkäynnillä pakokaasun virtaus hidastuu niin paljon että pakokaasu luovuttaa lämpöä moottoritilaan josta se ei pelkällä vakioflektillä poistu. Isommilla tehoalueilla ei ole ongelmaa koska pakokaasun virtausnopeus on niin iso että lämmin kaasu tulee ulos pakoputkesta. Akran putki on aika ohutseinämäinen ja siten luovuttaa lämpöä helposti ulos, sen näkee mm. sinisestä väristä ja sulaneista alakatteistakin. Jos putki olisi alusta kapeampi niin kaasu virtaisi pidemmälle ulos ennen kuin luovuttaisi lämpöä. Samoin paksumpi putken seinämä siirtäisi lämmön luovutusta pidemmälle putkessa. Ne jotka ihmettelee miksi mulla näin, muttei itsellä niin että pakonokan nosto, duraatio, korkeampi kompressio, reverse flow jne vaikuttavat asiaan. Laskelmien mukaan mulla residual exhaust on luokkaa 21-27% kun RPM on noin 1500 kierrosta kun taas jossain toisessa putkiviritteisessä se on "vain" 7-17% ja jossain toisessa isompilohkoisessa se on 2-5%. (Sitten kun kierrokset on noin 2000 niin vastava isompilohkoinen on 30% residual exhaust...). Tuo residual exhaust kertoo käsittääkseni hyvin tuon kaasun virtausnopeuden portista ulos vs. portissa ja headersissa tapahtuvan pumppauksen. (Ainut syy miksi waterwetter voisi auttaa on se että imuportin lämpö kasvaa tuon residualin takia niin isoksi että vesipumppu ei jaksa siirtää lämpöä pienillä kierroksilla. Mutta kokeilin tätäkin teoriaa lauantaina ja pidin konetta isommilla kierroksilla paikallaan jotta vesi kiersi paremmin silti lämmöt kasvoivat. No sitten kun kävi ajamassa niin hyvin taas lämmöt palautuivat normaalitasolle.... eli ongelma tämän kuvauksen perusteella on lämmön luovuttamisessa ilmaan ei veden kierrossa. Vai miten muut tämän tulkitsevat ?

Asiaa voi pahentaa myös se että tyhjäkäynti ja pintakaasuseos on eilisen mittauksen perusteella vähän rikkaalla tuolla 12 pintaan. Aiemmin en saanut mitattua kun lambda oli putken päässä. Nyt lambda on asennettu putkeen ja mittaus onnistuu ja tavoite on tyhjäkäynnillakin mieluummin Lean On Peak arvo jos käynti on tasainen. Matka-ajossa pintakaasulla on se mitä kuuluukin eli 13-16 ja lämmöt ihan ok.

Rikas seos palaa vielä osittain putkessakin jos saa happea ja siten nostaa lämpöä loppupalamisen aikana. Tätähän käytetään katalysaattoriautoissa ihan vakiokeinona parantamaan katalysaattorin hyötysuhdettä tyhjäkäynnillä lämmittämällä katalysaattoria tälllä tavoin - mutta en ole varma sopiiko tämä teoria moottoripyörän putkistoon vaikka en vielä ole keksinyt miksi ei toimisi.




Edited By PetriK on 1212412577
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Tomppa
Viestit: 630
Liittynyt: 17 Maalis 2006, 13:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Oletko miettinyt tätä vaihtoehtoa?
ThermoTec
Joskus aikanaan jenkkiautoon laitoin ja konehuone viileni... :bulb:

Ai niin, Suomessa myy US Parts...




Edited By Tomppa on 1212413358
SMR

Busanistit +200mph Club Finland
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Tomppa kirjoitti:Oletko miettinyt tätä vaihtoehtoa?
ThermoTec
Kyllä myös tuo oli mielessä mutta sitten ajattelin että tuo pinnoite on vähän siistimpi ulospäin... sitten tulikin mutkia matkaan. Joku muistutti että (pakokaasun pitäminen lämpimänä muuttaa kaasun tiheyttä ja sitten myös sitä miten paluupulssit osuvat takaisin - eli käytännössä) jos laitan keraamisen pinnoitteen ja se toimii kuten mainostettu niin tiedossa on uusi dynotus ja näillä aikataululilla tuo ei onnistu.

Dragrace.fi lupasi tuollaisen propellin viikon sisällä - eli alumiininen lapa laitettiin tilaukseen. Jos nyt siinä olisi enemmän puhallustehoa niin ehkä siitä olisi ensiapua.

Kestääköhän tuulettimen sähkömoottori sen että ottaa suojaverkon pois vai kärähtääköhän käämit ? Ainakaan muovilapaisesta ei verkkoa voi pois ottaa...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Itselleni oli yllätys kuinka paljon tyhjäkäyntiseos vaikuttaa moottorin lämpenemiseen/jäähtymiseen tyhjäkäynnillä. Muistaakseni -2% jo vaikutti niin, että penkkivedon jälkeen lähtikin lämmöt joutokäynnillä nousemaan kun taas rikkaammalla seoksella ei ollut mitään väliä kuinka kauan konetta käytteli vedon jälkeen.
84-1131181311

Viesti Kirjoittaja 84-1131181311 »

Onkos porukka, jolla ollut noita Muzzyn propelleita, siirtänyt lämpötila-anturin paikkaa samalla? Muistelin, että joku olisi maininnut että alumiinen propelli tekee "terävämmän" virtauksen jäähdyttimen läpi ja kylmentäisi siitä paikallisesti. Se taas aiheuttaisi sen, että anturi alkuperäisessä paikassa ollessaan sammuttaa flektin liian aikaisin ja tämä taas nostaa koneen lämpöjä.

Jos taas anturia siirretään muualle ei flekti sammu niin aikaisin ja kone pysyy viileämpänä.

Onko jolla kulla kokemuksia tästä vai muistanko ihan väärin (jälleen kerran :oho: )?




Edited By TeeCay on 1212432857
107-1126906030

Viesti Kirjoittaja 107-1126906030 »

mulla on alulapa verkko paikoillaan ja toinen flekti
kytkimellä,saman asian olis kait ajanut anturin siirto alavesiletkuun pidentää käynti-aikaa?(onko kukaan testannu?) anturi vaihdettu aikaisemmin käskyttäväksi
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kujo kirjoitti:Itselleni oli yllätys kuinka paljon tyhjäkäyntiseos vaikuttaa moottorin lämpenemiseen/jäähtymiseen tyhjäkäynnillä. Muistaakseni -2% jo vaikutti niin, että penkkivedon jälkeen lähtikin lämmöt joutokäynnillä nousemaan kun taas rikkaammalla seoksella ei ollut mitään väliä kuinka kauan konetta käytteli vedon jälkeen.
Totta, eli voisi tehdä kartan napin taakse jossa seosta rikastetaan niin paljon että palaminen on epätäydellistä ja siten lämmöt alenee tai jopa vakiona laittaa karttaa riittävän rikkaalle. Nythän tyhjäkäynti on jo AFR 11.9-12.1 välillä joten ei tarvitse edes paljoa rikastaa kun ollaan jo epätäydellisen palamisen alueella.

Yksi potentiaalinen ongelma joka tuli mieleen on se että vaikka imuilman lämpöanturi on putkessa voi olla että se laihensi liikaa seosta ulkolämmön kasvaessa. Laitoin väliaikaisesti seosmittarin näkyville niin että pääsee näkemään seokset vastaavassa tilanteessa jos (ja kun) toistuu ja sulkemaan tuon imuilman lämpemenisen takia tapahtuvan laihentamisen ...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Voi hitto sie PetriK olet kyllä täydellisyyden hakuinen..En voi tähän kohtaan juuri muuta sanoa :thumbup:

Itse olen vähentänyt mahdollisimman paljon kumiletkua jäähdytys järjestelmästä ja korvannut ne ohuella aluputkella, joka siirtää lämpöä huomattavasti paremmin kuin kumituote. Waterwetter on myös käytössä n.50/50 seoksella.

Omassa laitteessa ei flektiä ole ja se on kestänyt todella hyvin monia lyhyitä startteja. Välistä pidempiä vetoja jolloin saan parempaa jäähdytystä koneelle.

APEn pulteilla sekä Cometicin tiivisteellä tuo tuntuu kestävän yllättävän paljon lämpöä

Nooh, tästä jatketaan :)
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

TeeCay kirjoitti:Onkos porukka, jolla ollut noita Muzzyn propelleita, siirtänyt lämpötila-anturin paikkaa samalla? Muistelin, että joku olisi maininnut että alumiinen propelli tekee "terävämmän" virtauksen jäähdyttimen läpi ja kylmentäisi siitä paikallisesti. Se taas aiheuttaisi sen, että anturi alkuperäisessä paikassa ollessaan sammuttaa flektin liian aikaisin ja tämä taas nostaa koneen lämpöjä.

Jos taas anturia siirretään muualle ei flekti sammu niin aikaisin ja kone pysyy viileämpänä.

Onko jolla kulla kokemuksia tästä vai muistanko ihan väärin (jälleen kerran)?

Minä ainakin tuollaista teoriaa kehittelin kun kummeksin oman kiukaan kuumenemista. Lämpömittari nousi askeltaen, neulanverran kerrallaan aina kun flekti ei käynyt, ja pysähtyi kun flekti hurisi. Muzzyropelli ei käynyt kovin kauan eikä neula pudonnut alemmas, siitä tuo johtopäätös. Voisi siinä olla osuutta vesipumpullakin, kai...
täytynee viimein ruuvata se anturi Laminovan tilalle alavesiletkuun ja katsoa onko tuossa syyllinen veturin kuumotukseen.
Club 100 m/s
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

-Artsi- kirjoitti:
TeeCay kirjoitti:Onkos porukka, jolla ollut noita Muzzyn propelleita, siirtänyt lämpötila-anturin paikkaa samalla? Muistelin, että joku olisi maininnut että alumiinen propelli tekee "terävämmän" virtauksen jäähdyttimen läpi ja kylmentäisi siitä paikallisesti. Se taas aiheuttaisi sen, että anturi alkuperäisessä paikassa ollessaan sammuttaa flektin liian aikaisin ja tämä taas nostaa koneen lämpöjä.

Jos taas anturia siirretään muualle ei flekti sammu niin aikaisin ja kone pysyy viileämpänä.

Onko jolla kulla kokemuksia tästä vai muistanko ihan väärin (jälleen kerran)?

Minä ainakin tuollaista teoriaa kehittelin kun kummeksin oman kiukaan kuumenemista. Lämpömittari nousi askeltaen, neulanverran kerrallaan aina kun flekti ei käynyt, ja pysähtyi kun flekti hurisi. Muzzyropelli ei käynyt kovin kauan eikä neula pudonnut alemmas, siitä tuo johtopäätös. Voisi siinä olla osuutta vesipumpullakin, kai...
täytynee viimein ruuvata se anturi Laminovan tilalle alavesiletkuun ja katsoa onko tuossa syyllinen veturin kuumotukseen.

Miten olisi ihan manuaalisesti käytettävä flekti? Entisessä pyörässäni, missä oli kuumenemis ongelmia auttoi tässä asiassa nimenomaan katuajossa..
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Fastard kirjoitti:Miten olisi ihan manuaalisesti käytettävä flekti? Entisessä pyörässäni, missä oli kuumenemis ongelmia auttoi tässä asiassa nimenomaan katuajossa..
Sellainen on jo, ei auta.
Club 100 m/s
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

-Artsi- kirjoitti:
Fastard kirjoitti:Miten olisi ihan manuaalisesti käytettävä flekti? Entisessä pyörässäni, missä oli kuumenemis ongelmia auttoi tässä asiassa nimenomaan katuajossa..

Sellainen on jo, ei auta.
Oma flekti on postissa, odottaa että ehdin asentamaan. Tutkitaan ensin viikonloppuna että lähteekö koko kone irti vaihteiston takia vai riittääkö flektin päivitys.

Ennakoiden lisääminen turbokoneessa pienillä kaasunasennoilla tiputtaa pakolämpöjä ihan oleellisesti pienentäen koko koneen lämpökuormaa. Johtuu siitä että kun puristuspaineita on tiputettu niin perussytkäkartat on pielessä pintakaasulla. Lisäksi erillinen öljynlauhdutin vaan peliin, niin kyllä se siitä...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vastaa Viestiin