V8 & gti-vauhtipäivä - 31.05.2008, alastaro

Löpinää rata-, strip-, nopeusajoihin liittyvistä tapahtumista.
74-1155281906

Viesti Kirjoittaja 74-1155281906 »

PetriK kirjoitti:Janne, olen aikalailla eri mieltä mitä sanot tuosta prokuskeilta oppimisesta. Lähtökohta on mulla että ekan vedon jälkeen olin tuolla ns. liimaradalla sekunnin hitaampi kuin asfaltilla edellisenä viikonloppuna. Soitto Samille ja rengaspaineiden korjaus ja vähän parempaa pitoa muutenkin päivän mittaan tultiin 0.5s parempaan aikaan.

Jampan neuvot olivat todella hyödyllisiä liittyen liimaradan ajolinjoihin, taas tippui 0.2s. Olin kyllä kuullut miten burniksen jälkeen ei kannata enään korjata pyörän suuntaa - mutta radan katsominen etäältä havainnollisti ajolinjan valitsemisen tärkeyden.

Koko päivän häiritsi se että oikeanpuolimmaista rataa ajettaessa pyörä lähti puolen välin jälkeen viettämään vahvasti keskelle rataa ja useassa vedossa jouduin löysäämään kaasua tai tekemään voimakkaita ohjausliikkeitä ihan vaan että pysyisi radalla eikä törmäisi keiloihin. Halusin kuitenkin pitää oikean radan jotta toistot olisivat mahdollisimman samankaltaisia.

Kun kerroin tuosta kotimatkalla Samille hän sanoi, ai niin siinähän taitaa olla se pomppu vielä radalla puolessa välissä. Se pitää kiertää tai osata valita ajolinja niin että se pomppu kierretään tai huomioidaan. Heikkoa loppunopeutta analysoidessa tulos oli se että en vaan ollut avannut kaasua täysin johtuen siitä etten osannut ajaa rataa ilman että lopussa pyörä olisi mennyt voimakkaasti kohti keskilinjaa.
Joo, siis tässä mielessä toki olen täsmälleen samaa mieltä. Ja kuten jo aiemmin mainitsin, niin kultaakin kalliimpia vinkkejä pro miehiltä saa, ja niistä toki kannattaa ottaa vaarin. Lähinnä tarkoitinkin sitä, että pelkästään juttuja kuuntelemalla/lukemalla ei aikoja paranneta, vaan reeniä tarvitaan - ja paljon.
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

JanneT kirjoitti:Joo, siis tässä mielessä toki olen täsmälleen samaa mieltä. Ja kuten jo aiemmin mainitsin, niin kultaakin kalliimpia vinkkejä pro miehiltä saa, ja niistä toki kannattaa ottaa vaarin. Lähinnä tarkoitinkin sitä, että pelkästään juttuja kuuntelemalla/lukemalla ei aikoja paranneta, vaan reeniä tarvitaan - ja paljon.
Treeniäkin on monenlaista ... mä en usko pelkkään treenaamiseen vaan siihen että saa palautetta ja keskustelun kautta parantaa omaa toimintaansa, joskus palautetta tulee suullisesti joskus sitä kirjoitellaan usein myös puhelimessa puhutaan. Internetissähän tässäkin keskustellaan joten ... hehheh. Tuo mustavalkoinen maalaus mitä esität ei oikein toimi tässä yhteydessä kun yrität opettaa netissä, sorry.

Tuolla alastarossa tuli noin 10 lähtöä. Todella huono paikka treenata jos lähtöjen välissä on tunti aikaa ja koskaan et tiedä milloin seuraavaan lähtöön pitää valmistautua. Rata olisi pitänyt kävellä katsomon puolelta lävitse niin että siihen olisi kunnolla tutustunut, mutta sitäkään ei voinut tehdä kun ei tiennyt milloin seuraava lähtö on. Hyvä että pystyi välillä puhumaan kun meteli oli autojen takia todella karmiva joten keskustelu ei aina ollut luontevaa. Todella karmiva paikka - en suosittele.

Teillä pohjoisen mihillä on hyvät oltavat kun saa kentän ilman autoja käyttöön - se auttaa kehittymään ihan toisella tavalla. Sama juttu on täällä etelässä oli VW openin kanssa, siellä sai päivässä 27 lähtöä joten toistoja tuli eri tavalla niin että pystyi jo korjaamaan virheitäkin. Samoin juttelu onnistui kun sentään kuuli mitä puhuttiin.

Mutta nyt taitaa mennä vähän off topiciksi - mä tosiaan aion mennä pitsinnypläyskurssille hetkeksi sen verran tuo Alastaro ottaa päähän - sekä tuloksien että myös järjestelyiden kannalta ...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

PetriK kirjoitti:
JanneT kirjoitti:Joo, siis tässä mielessä toki olen täsmälleen samaa mieltä. Ja kuten jo aiemmin mainitsin, niin kultaakin kalliimpia vinkkejä pro miehiltä saa, ja niistä toki kannattaa ottaa vaarin. Lähinnä tarkoitinkin sitä, että pelkästään juttuja kuuntelemalla/lukemalla ei aikoja paranneta, vaan reeniä tarvitaan - ja paljon.

Treeniäkin on monenlaista ... mä en usko pelkkään treenaamiseen vaan siihen että saa palautetta ja keskustelun kautta parantaa omaa toimintaansa, joskus palautetta tulee suullisesti joskus sitä kirjoitellaan usein myös puhelimessa puhutaan. Internetissähän tässäkin keskustellaan joten ... hehheh. Tuo mustavalkoinen maalaus mitä esität ei oikein toimi tässä yhteydessä kun yrität opettaa netissä, sorry.

Tuolla alastarossa tuli noin 10 lähtöä. Todella huono paikka treenata jos lähtöjen välissä on tunti aikaa ja koskaan et tiedä milloin seuraavaan lähtöön pitää valmistautua. Rata olisi pitänyt kävellä katsomon puolelta lävitse niin että siihen olisi kunnolla tutustunut, mutta sitäkään ei voinut tehdä kun ei tiennyt milloin seuraava lähtö on. Hyvä että pystyi välillä puhumaan kun meteli oli autojen takia todella karmiva joten keskustelu ei aina ollut luontevaa. Todella karmiva paikka - en suosittele.

Teillä pohjoisen mihillä on hyvät oltavat kun saa kentän ilman autoja käyttöön - se auttaa kehittymään ihan toisella tavalla. Sama juttu on täällä etelässä oli VW openin kanssa, siellä sai päivässä 27 lähtöä joten toistoja tuli eri tavalla niin että pystyi jo korjaamaan virheitäkin. Samoin juttelu onnistui kun sentään kuuli mitä puhuttiin.

Mutta nyt taitaa mennä vähän off topiciksi - mä tosiaan aion mennä pitsinnypläyskurssille hetkeksi sen verran tuo Alastaro ottaa päähän - sekä tuloksien että myös järjestelyiden kannalta ...

Hmm.. teoreettinen tarkastelu kannattaan aina.
Omaa lähtö tekniikkaa olen hionu ammattikuskien ajamien videoiden perusteella ja jossain määrin onnistunutkin 60ft /1,52 s. kykän käyttö on myös samaiselta.
Startti asennon neuvoi Kiira, johon olen orjallisesti yrittäny epäkurantin vartaloni pakoittaa :D

Kaikki materiaali, keskustelut, yms vievät harjoittelua suuria hyppyjä kerralla eteenpäin.

Ammatti apuun minäkin olen turvautunut monessa kohtaa ???

Mielestäni järjestelyt oli ihan kohillaan, 7-8 vetoo hyvällä radalla mielestäni ok.

Drag Racing on kyttäilyä paikanpäällä ja useesti, sm- sarjassa pahimmillaan viikonlopun saldoksi jää 2-3 lähtöö 4 päivään.

Pitkäjänteisten hommaa sanoisin.

:D
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Ksthb kirjoitti:
PetriK kirjoitti:
JanneT kirjoitti:Joo, siis tässä mielessä toki olen täsmälleen samaa mieltä. Ja kuten jo aiemmin mainitsin, niin kultaakin kalliimpia vinkkejä pro miehiltä saa, ja niistä toki kannattaa ottaa vaarin. Lähinnä tarkoitinkin sitä, että pelkästään juttuja kuuntelemalla/lukemalla ei aikoja paranneta, vaan reeniä tarvitaan - ja paljon.

Treeniäkin on monenlaista ... mä en usko pelkkään treenaamiseen vaan siihen että saa palautetta ja keskustelun kautta parantaa omaa toimintaansa, joskus palautetta tulee suullisesti joskus sitä kirjoitellaan usein myös puhelimessa puhutaan. Internetissähän tässäkin keskustellaan joten ... hehheh. Tuo mustavalkoinen maalaus mitä esität ei oikein toimi tässä yhteydessä kun yrität opettaa netissä, sorry.

Tuolla alastarossa tuli noin 10 lähtöä. Todella huono paikka treenata jos lähtöjen välissä on tunti aikaa ja koskaan et tiedä milloin seuraavaan lähtöön pitää valmistautua. Rata olisi pitänyt kävellä katsomon puolelta lävitse niin että siihen olisi kunnolla tutustunut, mutta sitäkään ei voinut tehdä kun ei tiennyt milloin seuraava lähtö on. Hyvä että pystyi välillä puhumaan kun meteli oli autojen takia todella karmiva joten keskustelu ei aina ollut luontevaa. Todella karmiva paikka - en suosittele.

Teillä pohjoisen mihillä on hyvät oltavat kun saa kentän ilman autoja käyttöön - se auttaa kehittymään ihan toisella tavalla. Sama juttu on täällä etelässä oli VW openin kanssa, siellä sai päivässä 27 lähtöä joten toistoja tuli eri tavalla niin että pystyi jo korjaamaan virheitäkin. Samoin juttelu onnistui kun sentään kuuli mitä puhuttiin.

Mutta nyt taitaa mennä vähän off topiciksi - mä tosiaan aion mennä pitsinnypläyskurssille hetkeksi sen verran tuo Alastaro ottaa päähän - sekä tuloksien että myös järjestelyiden kannalta ...

Hmm.. teoreettinen tarkastelu kannattaan aina.
Omaa lähtö tekniikkaa olen hionu ammattikuskien ajamien videoiden perusteella ja jossain määrin onnistunutkin 60ft /1,52 s. kykän käyttö on myös samaiselta.
Startti asennon neuvoi Kiira, johon olen orjallisesti yrittäny epäkurantin vartaloni pakoittaa :D

Kaikki materiaali, keskustelut, yms vievät harjoittelua suuria hyppyjä kerralla eteenpäin.

Ammatti apuun minäkin olen turvautunut monessa kohtaa ???

Mielestäni järjestelyt oli ihan kohillaan, 7-8 vetoo hyvällä radalla mielestäni ok.

Drag Racing on kyttäilyä paikanpäällä ja useesti, sm- sarjassa pahimmillaan viikonlopun saldoksi jää 2-3 lähtöö 4 päivään.

Pitkäjänteisten hommaa sanoisin.

:D

Mielestäni Ksthb puhuu asiaa, eli joka tuutista tuleva tieto täytyy suhteuttaa/suodattaa omaan ajamiseen. Itse olen aika pitkälti netistä hakenut infoa ja ollut yhteydessä suomen/ulkomaiden kuskeihin, valmistajiin sekä rakentelijoihin. Ihan hyvin sitä tietoa on tullut, ajoittain jopa liikaa omalle aivokapasiteetille. Tätä kautta olen omankin mopon rakennellut, tietysti omaa ajatusmaailmaani sekä eri neuvojen kompromisseja eri asioissa käyttäen. Treeniä treeniä ajamiseen perkele!

Suomi on kuitenkin pieni maa ja mielestäni täytyisi olla tiiviimpää yhteistyötä eri alojen osaajien kanssa. Muutamia foorumeja lukiessani, sitä tietotaitoa löytyy Suomestakin ja paljon. Varmasti alkaisi ajat paranemaan, jos porukka alkaisi ajatella vähän laajemmin lajin kehitystä mp puolella. Ihan sama onko vapari vai ahdettu. Kaikki tieto vie kuitenkin eteenpäin tavalla tai toisella...

t.Aloittelija :1087
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Okei, ehkä tuo sanomani kuullostaa joidenkin korvaan turhan kaukaa haetulta, koska taloudelliset intressit tulee kyseeseen, mutta pitäishän meidän kuitenkin ruotsalaisten vauhtiin edes yltää!!?
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
74-1155281906

Viesti Kirjoittaja 74-1155281906 »

PetriK kirjoitti:
JanneT kirjoitti:Joo, siis tässä mielessä toki olen täsmälleen samaa mieltä. Ja kuten jo aiemmin mainitsin, niin kultaakin kalliimpia vinkkejä pro miehiltä saa, ja niistä toki kannattaa ottaa vaarin. Lähinnä tarkoitinkin sitä, että pelkästään juttuja kuuntelemalla/lukemalla ei aikoja paranneta, vaan reeniä tarvitaan - ja paljon.

Treeniäkin on monenlaista ... mä en usko pelkkään treenaamiseen vaan siihen että saa palautetta ja keskustelun kautta parantaa omaa toimintaansa, joskus palautetta tulee suullisesti joskus sitä kirjoitellaan usein myös puhelimessa puhutaan. Internetissähän tässäkin keskustellaan joten ... hehheh. Tuo mustavalkoinen maalaus mitä esität ei oikein toimi tässä yhteydessä kun yrität opettaa netissä, sorry.

Tuolla alastarossa tuli noin 10 lähtöä. Todella huono paikka treenata jos lähtöjen välissä on tunti aikaa ja koskaan et tiedä milloin seuraavaan lähtöön pitää valmistautua. Rata olisi pitänyt kävellä katsomon puolelta lävitse niin että siihen olisi kunnolla tutustunut, mutta sitäkään ei voinut tehdä kun ei tiennyt milloin seuraava lähtö on. Hyvä että pystyi välillä puhumaan kun meteli oli autojen takia todella karmiva joten keskustelu ei aina ollut luontevaa. Todella karmiva paikka - en suosittele.

Teillä pohjoisen mihillä on hyvät oltavat kun saa kentän ilman autoja käyttöön - se auttaa kehittymään ihan toisella tavalla. Sama juttu on täällä etelässä oli VW openin kanssa, siellä sai päivässä 27 lähtöä joten toistoja tuli eri tavalla niin että pystyi jo korjaamaan virheitäkin. Samoin juttelu onnistui kun sentään kuuli mitä puhuttiin.

Mutta nyt taitaa mennä vähän off topiciksi - mä tosiaan aion mennä pitsinnypläyskurssille hetkeksi sen verran tuo Alastaro ottaa päähän - sekä tuloksien että myös järjestelyiden kannalta ...
No joo, ehkä mustavalkoistin turhan paljon, taikka sitten se ymmärrettiin väärin - tahallaan tahi tahattomasti. Edelleen olen sitä mieltä, että KAIKKI neuvot ja VINKIT ovat aina KULTAAKIN kalliimpia ja kokeilemisen arvoisia. Mutta ellei niitä pääse itse kokeilemaan ja tutustumaan kunnolla oman pyörän saloihin (=tämä on sitä treeniä mitä tarkoitan), ei ne ajat siitä parane. Eli vaikka kuinka paljon lukee ja kuuntelee, niin ilman ajamista ei aikoja tule.

Toivon mukaan tässä kesän mittaan jokainen saa paljon lähtöjä alleen ja pääse hiomaan tekniikkaan. Onhan Petri tulossa heinäkuussa tännepäin? Ja Jamppa? Olisi oikeasti hyödyllistä päästä vaihtamaan kokemuksia ja samalla vetämään niitä vetoja reilusti, jotta saa kokeiltua eri tekniikoita. Ja mielellään toki kuulisin teiltäkin noista eri nikseistä juttua.

BTW, Aika monesti näkee jo lähdöistä otetuista kuvistakin, esim pielessä olevan lähtöasennon jne.

Pitäiskö sinne varttimaili puolelle tehdä topicci tämmöisistä eri vinkeistä sun muista? Siis samalle nurkalle, jossa on alustan säädöistäkin puhetta?
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

BTW, Aika monesti näkee jo lähdöistä otetuista kuvistakin, esim pielessä olevan lähtöasennon jne.

Pitäiskö sinne varttimaili puolelle tehdä topicci tämmöisistä eri vinkeistä sun muista? Siis samalle nurkalle, jossa on alustan säädöistäkin puhetta?


Kyllä varmaan pitäisi. Mulla on aika tarkkaan mielessä ja myös moneen kertaan spekuloituna missä omat virheet löytyy, mutta kun ei osaa korjata niin ei osaa... pelkkä toisto ja ajaminen ei riitä niiden korjaamiseen vaan pitää saada älyä mukaan omaan ajamiseen ja muuhunkin toimintaan radalla. Kaikki stressitekijät pitää myös saada pois, esim. tuo mopon lämpeminen. Mutta siitä eri topicissa.

Lisäksi viikonloppuna tuli laitettua dataloggeri pyörään, joten nyt on analysointiinkin vihdoin mahdollisuus.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vastaa Viestiin