Jännitteentasaaja - Saattaa aiheutaa pyörän palamisen

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
84-1087207043

Viesti Kirjoittaja 84-1087207043 »

Kyseisestä asiasta kokemusta omaavana kehottaisin kaikkia tarkastamaan kyseisen palikan omasta pyörästään.

Perjantaina töista lähtiessäni aloin haistelemaan, että ompa voimakas palavan muovin käry ilmassa ja samalla sivupeilistä huomasin, että mopo olikin liekeissä. Kurvasin tien sivuun ja juoksin lähistöllä olleeseen korjaamoon vettä kyselemään. Sitä löytyi kyllä melko nopeasti, kun huomasivat liekehtivän pyörän takapihallaan. Tuli sammui nopeasti.

Tuhon kouriin joutuivat takakate, penkki johtosarja yms. yms. Jos olisin ehtinyt moottoritielle, olisi luultavasti mennyt koko pyörä. Onni onnettomuudessa.

Kun tästä tilanteesta selvisin, soittelin täällä toimivaan MP rescue palveluun, josta paku tuli kuljettamaan hiillostuneen kulkupelini turvaan. Heti pyöräni huomattuaan kaveri sanoi, että on muuten jo toinen hayabusa viikon sisään, joka on palanut samoin takakatteen oikealta sivulta alkaen. Toinen pyörä oli ollut '02 mallinen..

Tässä siis saattaa olla jonkinasteinen ongelmakohta kyseisessä pyörämallissa. En siten tiedä. Saattaa myös olla, että taakse menevät johdot ovat hanganneet itsensä nakuiksi ja sitäkautta aiheuttaneet oikosulun.

Onneksi uudet (käytetyt) osat löytyivät jo lauantaina, lukuunottamatta jännitteentasaajaa. Niitä kun ei ole myynnissä juurikaan missään käytettynä, vaikka koko muu purkupyörä olisikin kaupan. Mietin vaan, että olisikohan kysyttyä tavaraa, vai mikä niissä kiinnostaa. Itse taidan kuitenkin kallistua uuden suuntaan, onpahan luultavasti toimintavarmempi.

???
102-1095415831

Viesti Kirjoittaja 102-1095415831 »

Jaahas, mitenkäs tuo jännitteentasaaja sitten tarkastetaan eli mistä tietää, että po. kapistus on viittä vaille syttymiskunnossa?
84-1087207043

Sen verran korjausta tuohon otsikkoon, etta jannitteensaatimelle menevat piuhat voivat olla ongelmakohta koska ne voivat olla puhkikuluneet jopa pari vuotta vanhassa mopossa. Itsellani oli ilmeisesti tama ongelma, joka sitten aiheutti kyseisen tapaturman. Nyt on kaikki osat yms loytyneet ja pyora on kasausvaiheessa. Tarkastin vanhan tilalle ostamani johdot ja mittailin haynesin oppaan mukaisesti itse saatimen ja kunnossa pitaisi olla. Piuhat olivat kuitenkin kulahtaneet jo jonkun verran sen uloimman suojuksen alla... ???

edit: lukihairio parantaa voidaan
Lizard

Viesti Kirjoittaja Lizard »

(-99) Itse selvisin niin helpolla että ajaessa alkoi syttymään ensin varoitusvalot ja sitten peli sammui kokonaan eli akusta loppui latinki. Liittimet olivat hapettuneet ja sitä kautta vekotin pimeni. Mutta olihan se kuuma palikka....Uusin liitokset huolella ja sen jälkeen ei ollut vastaavaa ongelmaa. Normaalisti olen tarkistanut säännöllisesti tämän kohdan. Viitteitä vikaan oli aiemmin startatessa muutamana kertana...pyöräytti erittäin vaisusti starttia ja selvishän se sitten lopuksi. :fixed:
103-1116517908

Viesti Kirjoittaja 103-1116517908 »

oliko minkäverran ajettu tuo sun -99 busa? Mulle tulee tänään tai huomenissa 26000km ajettu ja rupes vähän jännittämään tuo palo homma..Mun tuurilla palaa kuitenki jo loppuviikosta ???
84-1087207043

Mulla oli mittarissa vajaat 32tkm. Ei kai tuossa vaaraa ole, jos vaan piuhojen kuoret ym on ehjat...
Agostini

Viesti Kirjoittaja Agostini »

Onkos -99 bussissa ja säädin/tasaaja siellä takaosassa vasemmalla takakatteen alla...jos,niin kannattaa katella joskus niitä piuhoja jos pakkaavat hiertyyn.....Ainakaan -00 en oo havainnu,enkä kuullu moisesta 'vaarasta'..... :arskat:

:unclesam:
Jaku

Viesti Kirjoittaja Jaku »

Nyt selvis miks ei lataa, eli tämä vika mikä on polttanut jo osittain Temen pyörän eikä kaukana varmaan ollu munkaan pyörän palaminen :wtf:

Tässä huonolaatuinen kuva liittimestä http://galleria.busanistit.org/muitakuvia/Kuva_103

Yhdestä johdosta oli kuorikin sulanut 60 mm matkalta.

Nyt on liitin heitetty mäkeen ja johdot tinattu ja suojattu.
79-1091167648

Viesti Kirjoittaja 79-1091167648 »

Mutta onhan teillä kasko pyörissä? Se korvaa palon aiheuttamat vauriot! Kysykää ihmeessä vakuutusyhtiöstänne.
Vastaa Viestiin