Busa matalammaksi

Alustan/jousituksen säädöt, renkaat/vanteet, ketjut/rattaat.
Tarinaa myös jarruista.
115-1085924698

Viesti Kirjoittaja 115-1085924698 »

Nainen ja tekniikka...hmm, mikä yhdistelmä. Eikä sen isompi juttu kuin Busan korkeus... -01 koeajopyörä oli selvästi matalampi kuin tää meidän omamme. Myyjä selitti, et jousisto on laskettu... nyt ku kävin tonnin huollossa (eri liike), ja pyysin laskemaan, sanoivat ettei sellasta voi tehdä, tai pyörästä tulee kauhea ajettava. Onko ainoa vaihtoehto käydä satulasepällä? Joudun vähän varpustelemaan busallani, mutta pois en vaihtais!! Ajelen sit näin, ellei ole konsteja. BTW...on niiiiin ihana pyörä!
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Onneksi olkoon uudesta pyörästä!!! Tiedämme sen tunteen... :D Ja kyllähän nainen ja tekniikka samaan lauseeseen mahtuu, siinä missä mieskin...
Huhuilepa Kujoa täällä foorumilla, hän voinee auttaa tuossa madallusasiassa... taikasana on koiranluut. Niillä on kokolailla helppoa & halpaa madaltaa pyörää. Ajo-ominaisuudet saattavat aavistuksen muuttua mutta luultavasti ei niin että haittaisi. RR-pyörät ovat sitten asia erikseen...
Club 100 m/s
115-1085924698

Viesti Kirjoittaja 115-1085924698 »

Artsin vihjeellä Kujoa peräänkuulutetaan... Mitä osaisit kertoa madalluksesta busaan lyhyelle naiskuskille, jonka mies on työnarkkari, eikä ehdi tehdä asialle paljoakaan...
Avatar
jokkebusa
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkebusa »

kujon puolesta vastaan, ne haukunluut on todella simpepli juttu vaihtaa. se pieni tuuliohjain sieltä alta veke ja sen verran fillaria jollain konstilla ylös että saa ne parit kruuvit irti joilla to ivälitanko on kines. etupäätäkin saa eineen laskettua ilman sen kummempia koneistuksia. tuolla on esitetty toi etupään madalluss jotenkuten...

http://home.tiscali.nl/hayabusaclubholland/fsj/mod_lowering.html

jso osaat pyytää nätisti...= ), voin tehä sulle ton modauksen kun aika on oikee... eli toi hemmetin simmutulehus joka iski jostain takavasemmalta eilen häirittee hiukan askareita. kun sen saan näkemyksen entiselleen ja saat kerjättyä kujolta niitä luita...anna ensin tassua...heh..=) nii ritaroin kyllä entistä samankylän flikkaa sen verran ihan mieliksenikin !
...dont you agree...ehhh..?
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

shuttlex kirjoitti:Artsin vihjeellä Kujoa peräänkuulutetaan... Mitä osaisit kertoa madalluksesta busaan lyhyelle naiskuskille, jonka mies on työnarkkari, eikä ehdi tehdä asialle paljoakaan...
Tuohon työnarkomaniaan mulla ei ole tarjota lääkettä, mutta nuo "madallusluut" voin kyllä toimittaa. Nyt jos sais vähän vihjettä, että minkä verran pyörää pitäis saada alemmaksi, niin voin sitte tuolla omalla pyörällä mittailla sopivat palikat. Veikkaisin, että parikyt milliä vois olla sopiva, ainakaan yli kolmea senttiä en lähtis laskemaan. Ollaan tehty noita paloja useampiinkin pyöriin, mutta näissä tapauksissa madallustarve on liittynyt kiihdytyskäyttöön, =mahdollisimman alas. Huomionarvoista on myös se, että kun perää lasketaan luiden pituutta muuttamalla, myös jousituksen vipusuhde muuttuu ja jousitus "löystyy". ts. jos halutaan laskemisen jälkeen pitää ominaisuudet liki vakioina, täytyy takajousta kiristää.
Avatar
jokkebusa
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkebusa »

mää tiäsin ettei se voi olla taaskaan tohtoroimatta...=)))))
ääh..ihan hyvä kun valistit, en mie katos oo enne ollu sillai ..luu kourassa meinaan... =)

tää on kyllä huippu, meikän tämmösenä silmäpuolena vielä ymmärtää täällä hoippumassa tähän aikaan launtaita, mut että terveet b-nistitkin...jessus sentään poijaat, lähtekääs ny kolttosien tekoón tekin että ehditte viel tänään ...!!!
ei maar, tottakirjoittaen mää en enää nää just ku puolsumeena tän lähinäppiksen, joten goood niigthh eweryoneee....
...dont you agree...ehhh..?
Agostini
Viestit: 1569
Liittynyt: 23 Touko 2004, 14:43

Viesti Kirjoittaja Agostini »

Rosvo-rudolf-ulvilalainen-teidenritari....öitä näin aamutuimaan.... :p
115-1085924698

Viesti Kirjoittaja 115-1085924698 »

Onpa kiva kuulla, että "ongelmaan" on apu! Täällähän on herrasmiehiä motoristeina! Fiksun miehen takana on aina nainen, tiesittehän sen! Milloinkahan Jokkebusa pääsee liikekannalle tulehduksestaan parantuneena, busanhan erottaa liikenteestä, ja minä oon ollu liikkeellä joka ilta sitten viime perjantain kun sain pyörän. Jopa mieheni on ehtinyt mukaan melkein joka kerta. Paiskataan tassua heti kun nähdään! Mutta ekaks Kujolta tiedustelisin hintaa noihin jutskiin... 20mm lasku olis jo tosi jees ja riittävä!! Sit ei olis varmaan enää mitään probleemia. Pyörästähän tulee vielä mukavampi kuin se nyt jo on!
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Tuossa peränlaskussa tulee vaan se ongelma, että sen jälkeen Busa taittuu mutkiin vieläkin huonommin, kuin mitä se vakiona tekee. Eli kurviin saa sitten heitää oikein ajatuksella. :O Varttimailillahan ko. ominaisuus ei haittaa, mutta tienpäällä voi Busa kyllä olla vähän hassu ajettava sen jälkeen. Eli noiden "koiranluiden" lisäksi kannattaa kyllä varautua hankimaan myös uusi yläkolmiopala, jonka läpi voi etuputkia laskea. Se, että takajousi "pehmenee" tuossa operaatiossa, on pelkästään hyvä asia, sillä Busan orig. takajousi on aivan liian jäykkä, yksin ajoon. :;):

Itse mahdaltaisin kyllä ensin etupäätä laskemalla, ja jos se ei riitä, niin sitten vielä takapäätä alas.
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Yksi keino laskea pyörää on myös laittaa alle matalamat kumit. Eli taakse kun laittaa "ei orginaalin" ja normi 190 leveän takarenkaan, niin perä laskee 4-5 mm. Vastaavasti, jos eteen laittaa 65-sarjan eturenkaan, niin etunen laskee 6 mm. 60-sarjalaisella eturenkaalla, keula laskee sitten jo 12 mm. :;):
Avatar
jokkebusa
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkebusa »

oikeessapa oot busadoctor fastis ! väitän että kun heittää taakse uuven kitkanvälittimen, se nostaa pemppaa jo helposti yks viis milliä siihen klusahtaneeseen renkaasen verraten. jopa ton pienen korotuksen huomaa kurvikäytöksessä, eli ei se huono " kaatumattomuus" sisäkurvin puolelle olekaan pelkästään renkaan latuskaksi kuluneisuuden vikaa, vaan myös nimenomaan itse ohjausgeometria on hiukan muuttunut ton asian myötä...

muuten semmoselle rengasjyrsimelle jolla sais ajettua puoliväliin ( tasaiseksi ) kalutulle kummille uuden pyöröprofiilin, saataisi olla sosiaalista tilausta. yleensähän kun sitä vaihdettujen takarenkaiden pinoa kumisuutarilla silmäilee saa todeta, että 90 prossaa noista ois sivuiltaan vielä 90 prossaa täysin käyttökelposia vielä kaatiksellekin mennessään..
ne jotka saa ihan ajamalla gummin kulumaan tasaseen kautta profiilin, eivät moista konesta niinkään tarvii....

ja pakkohan on tunnustaa ( tämmönen synnynnäinen itsensäpaljastaja kun olen ) , että vasta parina viime vuonna munkinkaan käytöstä poistuneet renkaat eivät enää ole kuuluneet niin selkeesti tuohon ym.joukkoon. mutta onhan toki, noissa nykydiabloissakin vielä jokunen milli ehtaa ja koskematonta joten petrattavaa on vieläkin...=)




Edited By jokkebusa on 1087211583
...dont you agree...ehhh..?
115-1085924698

Viesti Kirjoittaja 115-1085924698 »

Mikähän nyt sit olis paras tapa tähän tapaukseen? Molempi parempi tai huonompi... Ongelma tulee esille erityisesti, kun pitäis joskus pakittaa, ja etupyörä onkin pienen pienessä kuopassa, ni enhän sitä sieltä pois meinaa saada ellei eteenpäin pääse... Ja onhan se pikkasen varpaillaan oloa valoissakin... Mä vaan tykkäisin ajella, enkä joutua "säätämään" pyörää. Mitä siis tekisin??
Agostini
Viestit: 1569
Liittynyt: 23 Touko 2004, 14:43

Viesti Kirjoittaja Agostini »

Noiden kuoppien välttämiseksi....on katsottava parkkipaikka tarkkaan....tai sit 'herrasmiesten' apuun turvattava.... :p
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Jos vaan tykkää ajella, eikä säätää, niin sitten pitää vaan varvistella ja ajaa. :;):

Tai, jos ei tykkää enää varvistella, niin sitten säätämään eli osia tilaukseen: uusi yläkolmio ja "koiran luut". Nuo kun on kerran laitettu, niin ei niitä sen jälkeen tarvitse säätää, sitten voi taas vaan ajaa. :)

Kolmas vaihtoehto on sitten pistää uudet renkaat (siis jotkut muut kuin BT56J:t) alle kokoluokissa 120/60ZR17 ja 190/50ZR17. Tuolla eturengaskoolla ei ehken kannata mennä radalle polvipaloja tosissaan kuluttamaan, mutta kyllä sillä kadulla pärjää valllan mainiosti. Vielä kun valitsee sellaisen suht' laakea profiilisen regasmerkin/mallin niin Busan penki laskee vielä enempi. Esim. MZ4:n on matalampi/laakeampi kooltaan/profiililtaan kuin BT020. :;):
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Nuo yläkolmiot on vaan aika kohtuuttoman hintasia. Keulaahan voi laskea läpi alkuperäisellä yläkolmiolla, kun laittaa korokepalat sen ylimmän kolmion ja varsinaisen triple-treen väliin. Tällöin tietysti ajoasento muuttuu hiukan pystymmäksi, mutta uskoisin ettei esim.10mm vielä maata kaada.
Vastaa Viestiin