JanneT kirjoitti:Meinasipa Petri unehtua tämä numero, mutta tämmöisiä lukuja jari mulle lähetti, kun tallilla sitä mun boksia oli vilkaissut:
32920-24FG0112100-1070 12V NEPO71 DENSO MADE IN JAPANIA
Janne - muistin juuri että mulla on yksi alkuperäinen USB liitin johon on rakennettu painonappi ja kytkin siihen kiinni täällä valmiina. Jos haluat niin voin lähettää sen sulle saman tien.
Itse joudut lisäämään toisen kytkimen jolla valitaan että toimiiko joko ohjelmointilaitteena vai ecun tietojen loggerina.
Laita mulle postiosoitteesin niin pistän tämän tulemaan...
JanneT kirjoitti:Meinasipa Petri unehtua tämä numero, mutta tämmöisiä lukuja jari mulle lähetti, kun tallilla sitä mun boksia oli vilkaissut:
32920-24FG0112100-1070 12V NEPO71 DENSO MADE IN JAPANIA
Janne - muistin juuri että mulla on yksi alkuperäinen USB liitin johon on rakennettu painonappi ja kytkin siihen kiinni täällä valmiina. Jos haluat niin voin lähettää sen sulle saman tien.
Itse joudut lisäämään toisen kytkimen jolla valitaan että toimiiko joko ohjelmointilaitteena vai ecun tietojen loggerina.
Laita mulle postiosoitteesin niin pistän tämän tulemaan...
Oliko PetriK.lla jossain osalista mitä tuon vermeen tekemiseen tarvitaan? Voisi itsekkin moisen pelin virittää...
JanneT kirjoitti:Meinasipa Petri unehtua tämä numero, mutta tämmöisiä lukuja jari mulle lähetti, kun tallilla sitä mun boksia oli vilkaissut:
32920-24FG0112100-1070 12V NEPO71 DENSO MADE IN JAPANIA
OK - samat on numerot eli kyllä tuo on ohjelmoitavissa ja ajonaikanen data pitäisi pystyä myös näkemään suoraan tietokoneelta, mm.
- TPS
- Alipaineanturi
- Injektorin pulssinleveys ja duty cycle
- Moottorin lämpötila
- Sytytysennakko
... ja joku omavalintainen parametri kuten volttimäärä (jos epäilee akkuvikaa) tai vaikkapa se vakiona pyörässä kiinni olevan lambda-anturin arvo jos haluaa säätää seokset kohdalleen
Kuten juteltiin tilasin koe-erän niitä "interface moduleita" englannista ja laitetaan yksi tulemaan sinne Ouluun kunhan tulevat maahan. Pari jää tänne pääkaupunkiseudulle ja pari menee jenkkeihin eli koko erä meni siihen.
Tässä välissä voi harjoitella tällä... http://macmadigan.no-ip.com/public/ecu/ecueditor
Toimii käytännössä siten että kun on kytketty kiinni niin näytöltä nähdään että mitä kartan kohtaa ECU käyttää ja sitä voi sitten tarvittaessa säätää...
Kerro että mitä ominaisuuksia haluaisit tuollaiseen säätösysteemiin niin eiköhän jotain niistä saada toteutettua... onhan homma ihan itsestä kiinni.
Hyvä hyvä!
Tuota sun softaa tuossa eilen jo käpistelin ja käyttelin. Pitää tutkia lisää kunhan saan ecun koneeseen kiinni.
Lisäksi tässä on semmoinen henkilökohtainen projekti kuin Pro Gradu työ alla, ja se syö aika mukavasti aikaa, mutta pitäis huhtikuun aikana saada pakettiin, niin pääsee sitten satasella keskittyyn taas oleelliseen, eli pyörä hommiin.
Mutta eihän tästä malta näppejä pitää nyt kuitenkaan kokonaan erossa.
Laittelen heti kommenttia softasta tulemaan, kunhan pääsen sitä ecun kanssa kunnolla käyttämään.
Mielellään myös tutkisin tuota softan sorsa koodia, mikäli sen raaskit lähettää.
JanneT kirjoitti:Lisäksi tässä on semmoinen henkilökohtainen projekti kuin Pro Gradu työ alla, ja se syö aika mukavasti aikaa, mutta pitäis huhtikuun aikana saada pakettiin, niin pääsee sitten satasella keskittyyn taas oleelliseen, eli pyörä hommiin.
Henkistä tukea täältä tohon prokkikseen. Samaiset tavoitteet täällä kummallakin menossa.
JanneT kirjoitti:Lisäksi tässä on semmoinen henkilökohtainen projekti kuin Pro Gradu työ alla, ja se syö aika mukavasti aikaa, mutta pitäis huhtikuun aikana saada pakettiin, niin pääsee sitten satasella keskittyyn taas oleelliseen, eli pyörä hommiin.
Henkistä tukea täältä tohon prokkikseen. Samaiset tavoitteet täällä kummallakin menossa.
Kiitos samoin sinne! Kyllä tässä verenpaine käväsee aina silloin tällöin aika korkealla. Varsinkin kun huhtikuun loppuun mennessä on pakko olla valmis. Mutta eiköhän tämä tästä.. tavalla taikka toisella. :comp
Olenko ymmärtänyt ihan väärin vai pystyykö tuolla säätö systeemillä "poistamaan" tämän busan huippunopeus rajoittimen? Itsellä olisi nyt edessä tuo TRE:n laitto mutta jos sen tällä systeemillä voi ohittaa niin eihän tuossa menisi kuin rahat hukkaan ??? Oma bussi on K4 joten kun nyt putken vaihdoin niin pitäis käyttää penkissä että tarkastetaan säädöt, putkeen olen teettämässä paikan lambdalle. Niin pystyykös tuolla nyt sitten tarkastamaan nuo säädöt ja tarvittaessa muuttamaan niitä?
nopottaja2 kirjoitti:Olenko ymmärtänyt ihan väärin vai pystyykö tuolla säätö systeemillä "poistamaan" tämän busan huippunopeus rajoittimen? Itsellä olisi nyt edessä tuo TRE:n laitto mutta jos sen tällä systeemillä voi ohittaa niin eihän tuossa menisi kuin rahat hukkaan ??? Oma bussi on K4 joten kun nyt putken vaihdoin niin pitäis käyttää penkissä että tarkastetaan säädöt, putkeen olen teettämässä paikan lambdalle. Niin pystyykös tuolla nyt sitten tarkastamaan nuo säädöt ja tarvittaessa muuttamaan niitä?
Olet ymmärtänyt oikein - jos pyörässä on vakiolamda kiinni ja se on mallia K4-K7 niin tällä systeemillä pystyy tarkistamaan lambdan arvot ajonaikaisesti (niin tarkasti kuin normaal lambda nyt yleensäkään arvoja näyttää). Itseäni varten teen tästä kesäksi vielä laajakaistalamdaversion jolloin säätäminen onnistuu aivan kohdallen.
Lisäksi pystyy tietenkin poistamaan huippunopeuden rajoittimen kuutosvaihteelta sekä säätämään polttoainekartat ja paljon muutakin.
Mutta ettei tule liian kovia odotuksia niin totuus on se että varsinainen säätöohjelma on vielä testausvaiheessa, esimerkiksi injektorin dutycyclen laskennassa on vielä laskukaavassa säätämistä, samoin koneen lämpötilan laskemisessa voi olla heittoa. Nuo selviävät kohdalleen vasta kun ajokausi alkaa niin että päästään mittaamaan todellisuudessa.
Tässä mitä tietoa tällä ohjelmalla voi siis logata ajonaikaisesti:
Lisäksi tarvitset liityntäkaapelin joka loggausta varten tarvitsee vain parin johdon kytkemisen moottorinohjausyksikön johtoihin. Tuo loggauskaapeli maksaa maahan tuotuna kuluineen noin 30e (sis alv+postikulut). Koekappaleet noita kaapeleita on tilauksessa. Varsinaisen ohjelmointilaitteen teko on vähän monimutkaisempaa, se oli kuvattu tuolla ylempänä.
Tässä malli miltä kaapeli näyttää:
ps. Ennen kuin joku taas kysyy - Ohjemointi ei toimi 08 mallissa eikä toistaiseksi ole mitään aikeita sitä juuri nyt laittaakaan kuntoon. On mahdollista että dataloggaus toimii K8 malleissa, mutta sen saa joku muu testata. Ja miksikö ei - siksi että tämä projekti on ensisijaisesti omaa K5 mallia varten tehty ja toistaiseksi pelkät omat suorat kulut ovat olleet yli 2000e.
No niin - nyt ollaan saatu ensimmäinen busan vakioboxeja säätävä dynopaja myös Suomeenkin.
Vittaniemen Samilla (Samin Autopaja, Espoo) on testikäytössä ohjelma jolla voidaan säätää K3-K7 busan oman boxin polttoainekartat, poistaa huippunopeuden rajoitin sekä myös tuo kaasu ja turbomiehiä häiritsevä ns. soft fuelcut ominaisuus. Meikäläinen hioo vielä systeemin käytettävyyttä vastaamaan ammattilaisen käyttötarpeita Samin palautteen perusteella - mutta hyvällä mallilla aletaan olemaan kun busan seoskäyristä saadaan jo nyt aikalailla suoria tällä vakioboxia säätävällä systemillä.
Tässä lyhyt videolinkki Samista säätöhommissa Dynostar dynolla ja tuolla Busa Ecueditor ohjelmalla. Tuossa kohdassa mittausveto kaasualueelle on jo vedetty ja odotellessa rullan hidastumista sami tarkastelee mitä kohtia kartasta kannattaisi seoskäyrän perusteella muuttaa. http://busaecu.redirectme.net/sami_saataa.wmv
En löytänyt omasta mielestä selviä ohjeita tuolle ohjelmointikaapelin teolle. Eli olisko ohjeita suomeksi jossain ja sit tarvis varmaan tietää että mihin johtoihin tuo kytketään, juu ecun piuhoihin mut mihin niistä? Vai olisko täällä joku seppä joka osais tehä tuon tuosta vaan ja vois sitten vaikka myydä mulle tommosen?
Tässä ECUEditor softan latauspaikka. Ohjelma vapaasti ladattavissa omaan käyttöön. Kaupallinen hyödyntäminen esim dynossa ilman erillistä lupaa kielletty. Kaikki käyttö omalla vastuulla ja omalla riskillä. http://busaecu.redirectme.net
Onko ECU:n erot K1-K3 välillä pelkästään ecun sisäisiä muutoksia eikä vaikuta muihin komponentteihin? Tarkoitan siis sitä että voiko K1 malliin laittaa suorilta esim K3 ecun? K3:ssahan ilmeisesti tuli parempi ecu jonka pitäisi olla luotettavampi jne jne. Tämä ohjelmoitavuus olis aika mukava juttu. Voisi unohtaa PC:n kokonaan ja päivittäisi vain ecun.
ECU ja Syttypyörä kulkevat käsi kädessä, eli molemmat pitää vaihtaa - muuten pitäisi olla heittämällä selvä. Tuon uuden ECU:n paremmuus tulee osittain siitä että entinen 8 pinnainen syttypyörä on korvattu 24-1 syttypyörällä.
Joltain varmaan löytyy koneenraatoja josta saa syttypyöriä irti. ECU:ja saa EBAY:stä. Myös USA malliset käy jos ei halua kytkeä lambdaa joka vaatii erillistä johdotusta vanhemman mallisiin - jos taas haluaa lambdan niin sitten pitää laittaa EU malli. USA:mallit vaativat pienen modauksen varkaudenestopiiriin.
JanneT kirjoitti:Meinasipa Petri unehtua tämä numero, mutta tämmöisiä lukuja jari mulle lähetti, kun tallilla sitä mun boksia oli vilkaissut:
32920-24FG0112100-1070 12V NEPO71 DENSO MADE IN JAPANIA
OK - samat on numerot eli kyllä tuo on ohjelmoitavissa ja ajonaikanen data pitäisi pystyä myös näkemään suoraan tietokoneelta, mm.
- TPS
- Alipaineanturi
- Injektorin pulssinleveys ja duty cycle
- Moottorin lämpötila
- Sytytysennakko
... ja joku omavalintainen parametri kuten volttimäärä (jos epäilee akkuvikaa) tai vaikkapa se vakiona pyörässä kiinni olevan lambda-anturin arvo jos haluaa säätää seokset kohdalleen
Kuten juteltiin tilasin koe-erän niitä "interface moduleita" englannista ja laitetaan yksi tulemaan sinne Ouluun kunhan tulevat maahan. Pari jää tänne pääkaupunkiseudulle ja pari menee jenkkeihin eli koko erä meni siihen.
Tässä välissä voi harjoitella tällä... http://macmadigan.no-ip.com/public/ecu/ecueditor
Toimii käytännössä siten että kun on kytketty kiinni niin näytöltä nähdään että mitä kartan kohtaa ECU käyttää ja sitä voi sitten tarvittaessa säätää...
Kerro että mitä ominaisuuksia haluaisit tuollaiseen säätösysteemiin niin eiköhän jotain niistä saada toteutettua... onhan homma ihan itsestä kiinni.
tetsa kirjoitti:Suosittelen. Homma toimii. Kiitoksia PetriK. ja Sami.
Joo Kiitos kaikille osallistuneille. Nyt Samin (Sami Vittaniemi, PSB 2, Samin Autopaja Espoo) penkissä on nyt säädetty tällä systeemillä tyypillisimmät pyörät:
- Putkiviritteinen vakio 1298cc
- 1397cc "pikkulohko"
- Turbo (MC express)
Yllä mainituille pyörille löytyy peruskartat suoraan dynon tietokoneelta. Erityisesti vaikuttaa siltä että turbot hyötyvät alipainekartan hienosäädöstä ajettavuuden parantamisessa, mutta kyllä myös "pikkulohko" näyttäisi tuottavan tehoa mukavasti kun vähän viilataan sytkäkarttaa kohdalleen. Putkiviritteiset hyötyvät myös alipainekartan säätämisestä ja joissain tapauksissa myös kierrosrajoittimen nostosta. Lisäbonuksena tässä hommassa on että ecu:n alkuperäinen RAM AIR compensation pysyy pelissä pitäen seoksen oikeana myös lentokenttänopeuksissa ja kaikenmaailman TRE:t saa heittää romukoppaan.
Vuosimallit ovat vaihdelleet välillä K2 - K6 ja homma on toiminut kaikissa näissä. Uskon että myös K7 säätäminen sujuu siellä helposti.