Ilmanputsari
Laitoin eilen Busaa palasiksi venojen tarkastusta varten ja poistin ilmanputsarin.
Ykköspytyn imukurkussa oli aika paljon mustaa pölypaskaa.Muissakin kurkuissa oli muttei läheskään yhtä paljon kuin ykkösessä. Samoin ilmanputsarissa oli aika paljon ilmesesti öljyistä pölyä kumikurkkujen tienoilla. Ilmansuodatin itsessään oli puhdas eikä suodatinkotelossakaan näkynyt mitään vuotokohtia. Onko tuo normaalia ja mistä paska mahtaa olla peräisin? Kone käy kuitenkin nätisti.
Ykköspytyn imukurkussa oli aika paljon mustaa pölypaskaa.Muissakin kurkuissa oli muttei läheskään yhtä paljon kuin ykkösessä. Samoin ilmanputsarissa oli aika paljon ilmesesti öljyistä pölyä kumikurkkujen tienoilla. Ilmansuodatin itsessään oli puhdas eikä suodatinkotelossakaan näkynyt mitään vuotokohtia. Onko tuo normaalia ja mistä paska mahtaa olla peräisin? Kone käy kuitenkin nätisti.
Pöly jää yleensä putsariin jos ei sauma vuoda, puhalluskoe on ainut tapa testata sauman pitävyys. Korjaukseen kannattaa käyttää muoviliimaa ympäri ja teippiä päälle. esim kuumaliimalla en saanut pitävää saumaa ja teippikin aina luisti pois moottorin lämmetessä.
Huohotinletkustakin tulee tavaraa, mutta se ei jää hiekkapölynsekaisena hiontatahnan omaisena mönjänä kurkkuun, vaan enemmänkin tuntuu öljyisenä luistavana pintana.
Päinvastoin kuin mitä artsi kertoi muistaakseni huohotinletku tulee keskelle ja PAIR letku reunaan joten tässä tapauksessa tuskin on huohotusöljyt joista on kysymys.
Tietysti jos pair vuotaa käänteisesti niin voi se tuoda pakokaasuja kurkkuun. Tämän saa testattua imemällä pair letkusta - ei saisi vuotaa paljoa. Sen sijaan puhallus pitäisi avata läpät ja äänen olla kuin trumpetista.
Edited By PetriK on 1159538572
Huohotinletkustakin tulee tavaraa, mutta se ei jää hiekkapölynsekaisena hiontatahnan omaisena mönjänä kurkkuun, vaan enemmänkin tuntuu öljyisenä luistavana pintana.
Päinvastoin kuin mitä artsi kertoi muistaakseni huohotinletku tulee keskelle ja PAIR letku reunaan joten tässä tapauksessa tuskin on huohotusöljyt joista on kysymys.
Tietysti jos pair vuotaa käänteisesti niin voi se tuoda pakokaasuja kurkkuun. Tämän saa testattua imemällä pair letkusta - ei saisi vuotaa paljoa. Sen sijaan puhallus pitäisi avata läpät ja äänen olla kuin trumpetista.
Edited By PetriK on 1159538572
Joo kyllä se letku keskelle tulee. Pöly jota kurkuista löytyi oli tosi hienojakoista, eikä sitä mitään lapiokuormallisia siellä ollut mutta oli kuitenkin. Ja tosiaan ykkösessä sitä oli eniten. Pair letku tulee sitten ilmeisesti sinne neloskurkun suunnalle. Täytyypä testailla kun pääsen kotiin. Oiskohan sitä paskaa mahdollisuus päästä kurkuille sieltä ilmansuodattimen alapään vaahtomuovi tiivisteen läpi tai suodattimenkannen välistä.
Kuinka puhdas kotelo on teidän vehkeissä ollut?
Kuinka puhdas kotelo on teidän vehkeissä ollut?
Säästetään topiceja ja heitetään tänne kyssäri.
Elikkä heitin tossa PAIRin mäkeen ja tukin sen ilmansuodatinkotelon reijän mistä otin letkun pois kuten tässä Artsi on tehny (toi oikee alhaalla)
Samalla huomasin, että oli imukurkuissa likaa kuten tässäkin topicissa mainittu ja mulla on myös tuo -05.
Suurin huoleni oli kuitenkin että siin kotelossa oli yksi letkupaikka iha avoinna ilman letkua tai tulppaa kuvassa vasemmalla keskellä
Eli kuuluuko -05 mallissa toi olla tulpattu?
Kun en ainakaa mitää letkua keksiny siihen... ???
Elikkä heitin tossa PAIRin mäkeen ja tukin sen ilmansuodatinkotelon reijän mistä otin letkun pois kuten tässä Artsi on tehny (toi oikee alhaalla)
Samalla huomasin, että oli imukurkuissa likaa kuten tässäkin topicissa mainittu ja mulla on myös tuo -05.
Suurin huoleni oli kuitenkin että siin kotelossa oli yksi letkupaikka iha avoinna ilman letkua tai tulppaa kuvassa vasemmalla keskellä
Eli kuuluuko -05 mallissa toi olla tulpattu?
Kun en ainakaa mitää letkua keksiny siihen... ???
Ram putkien kautta putsarille tullut vesi poistuu tosta reijastä.MGa kirjoitti:Säästetään topiceja ja heitetään tänne kyssäri.
Elikkä heitin tossa PAIRin mäkeen ja tukin sen ilmansuodatinkotelon reijän mistä otin letkun pois kuten tässä Artsi on tehny (toi oikee alhaalla)
Samalla huomasin, että oli imukurkuissa likaa kuten tässäkin topicissa mainittu ja mulla on myös tuo -05.
Suurin huoleni oli kuitenkin että siin kotelossa oli yksi letkupaikka iha avoinna ilman letkua tai tulppaa kuvassa vasemmalla keskellä
Eli kuuluuko -05 mallissa toi olla tulpattu?
Kun en ainakaa mitää letkua keksiny siihen... ???
MGa kirjoitti:Eli kuuluukin ollappi auki, no jotain semmosta ajattelinkin kun se siihe motin päälle sojottaa ni valuupi siitä sitten pois tai höyrystyypi miten vaan.
No mutta kiitoksia taasen ei mee sitte yöunet miettiessä sitä... :p
Tästä tuli

Sateessa ajellessa kun pysähtyy liikennevaloihin niin alkaa höyry nousta jostain ohjauskolmion takaa, tuoksuu vähän muoville. Pelkäsin että vesi tekee jossain päin sähkölle temppuja. Joskus sitä höyryä tuli vielä aika runsaastikkin.
Joten:
vesi menee ajaessa ilmatorvista putsariin--->pysähdyttäessä vesi jatkaa eteenpäin ja pääsee poistoreikään--->valuu moottorin päälle jossa höyrystyy kuumasta moottorista---->moottorin päällä on kumimatto joka haisee veden höyrystyessä.
Tuolla logiikalla on tuo ilmiö päivänselvä juttu, vastaväitteitä saa esittää.
Taidan ensikesäksi virittää tuohon reikään letkun joka vie poistuvan veden johonkin muualle, ja katson loppuuko höyrykoneilu sillä tempulla.

Siellä ram air putkien alaosassakin on pieni reikä, jos vaikka niitäkin samalla isontaa... mutta kyllä määrät on näissä normaainopeuksissa on niin pieniä että ei juuri kannata. Veikkaan että kysymys on enemmänkin kondenssiveden poistosta, eli siitä että lämmin ilma kylmetessään höyrystää kosteuden muovin pinnalle. Tämä taas valuu ulos tuosta pienestä reiästä...
Höyrystyminen liittynee enemmän siihen että syylariin menee ajaessa vettä kennoon ?
Asia joka enemmän huolestuttaa on se että siihen alimpaan tulpanreikään valuu vettä kun pyörä on sateella ulkona seisontatuen varassa. Pitäisi jotenkin tiivistää tankin ja rungon liitos...
Höyrystyminen liittynee enemmän siihen että syylariin menee ajaessa vettä kennoon ?
Asia joka enemmän huolestuttaa on se että siihen alimpaan tulpanreikään valuu vettä kun pyörä on sateella ulkona seisontatuen varassa. Pitäisi jotenkin tiivistää tankin ja rungon liitos...