Esimerkkikartta k6 busan ecu:sta

Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Alla esimerkkikartta miltä K6 busan ecusta ladattu kartta näyttää. Kartat löytynevät pääsääntöisesti 0x00030000-0x0003FFFF alueelta. (tuossa aiemmin postaamassani s recordissa on virheellisestä dataa, mutta tuo alue on pääsääntöisesti kunnossa.). Parasta tässä on että kartat pystyy identifioimaan 1999 koodin pelkän ulkonäön perusteella ilman että disassemblointia täytyy tehdä kovin täydellisesti. Riittänee että keskitytään rajoittimien ja skaalauksen etsimiseen.

Kuva
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
timo3
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Huhti 2007, 07:47
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja timo3 »

Tuohan on selvästi pienen vaihteen sytytyskartta, jossa näkyy selvästi "väännönrajoitus". heh.. :D
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

timo3 kirjoitti:Tuohan on selvästi pienen vaihteen sytytyskartta, jossa näkyy selvästi "väännönrajoitus". heh.. :D

Näkyy myös tehonrajoitus tuolla huippukierroksilla ;-)) (121 vs 124). Käsittääkseni kaikki kartat on vakiona 12.500rpm saakka, mutta kun rajoitin on siellä 10.800 tietämillä niin tuo näkyy myös kartoissa pieninä muutoksina juuri ennen kuin mennään rajoittimelle. Tämä näkyy näin ensimmäisellä katsomisella mielestäni myös tuosta kartasta.

Homma jatkuu nyt kahdella tavalla:
- Isoimmat kartat voi tunnistaa suoraan katselemalla tuota tiedostoa graafisesti ja nimeämällä ne tuon16 bit busan karttojen mukaisesti. Ne ovat riittävän samankaltaisia. Nämä nimeämiset sitten siirretään IDA Prolle jotta nähdään mistä karttaa kutsutaan.
- Aloitetaan katsomaan että mikä portti menee mihinkin input osoitteeseen, eli jokainen rautaportti on oma FFFFxxxx osoitteensa jota ohjelma lukee. Nuo nimetään sen mukaan mitä rautaportista saadaan luettua ja nimetään nuo FFFFxxxx osoitteet portin mukaan.

Näin saadaan alirutiineille tärkeimmät muuttujat kahdesta suunnasta ja koodin alirutiinien tarkoituksen arvaaminen helpottuu.

Lopputulos on että saadaan seuraavat tiedot:
- Löydetään että missä on kierrosrajoittimet yms...
- Löydetään kartoille suureet pystyakselille ja vaaka-akselille
- Löydetään myös "pienemmille" kartoille nimet

Sitten kun tuo on joskus kuukauden- kahden päästä tehty (riippuen projektiin osallistuvien innosta ja meikäläisen omasta ajankäytöstä) niin syntyy mahdollisesti tarve rakentaa ns. moottoripyörä emulaattori, eli lyödään säätövastukset ja pulssigeneraattori ecuun kiinni ja pystytään sitten ennen kevään ajokauden alkua varmistamaan että mitä noiden karttojen muutokset vielä käytännössä tekevät. Mutta palataan tähän sitten kun päästään ensin näistä kartoista perille.

Mä lataan vielä jossain välissä tämän oman K5 ecun ohjelman ulos kunhan on harjoiteltu tällä K6 USA eculla. Tässä kun ei ole lambdaa, niin koodi saattaa olla vähän erilainen näissä eurooppalaisissa ECU:issa.




Edited By PetriK on 1195925484
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Jep, eli kaikki 4 x 4 karttaa on löydetty ja alustavasti määritelty enginuityyn.

Enginuity softa löytyy mm. täältä:
http://www.ken-gilbert.com/wrx/enginuity/

Tässä on määrittelytiedosto enginuityä varten niin että kartat näkyvät:
http://macmadigan.no-ip.com/Public/ECU/Enginuity/SH7052.xml

Tässä .bin, eli tiedosto joka sisältää kartat luettuna ulos busan ecun muistista:
http://macmadigan.no-ip.com/Public/ECU/SH7052.BIN

Ja tässä yksinkertainen mutta toimiva excel työkalu jolla nuo karttojen paikat on määritetly.
http://macmadigan.no-ip.com/Public/ECU/Enginuity/Tables.xls
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Tässä vinkiksi kierrosrajoittimista...

Kuva
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vastaa Viestiin