Ecun käynnistäminen

Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Tuli sitten yritettyä laittaa ECU käyntiin tänään. Jännitelähteeksi tein 12V regulaattorin jossa perässä on 500mA virtasuoja. Jännitelähteenä joku tavallinen 12v verkkolaite 300mA.

Virrat päälle koneeseen ja vihreä valo syttyi 12v merkiksi, toinen vihreä meni päälle kertoen että ecu osaa reguloida +5v jännitteen oikeaksi. Sitten vielä skooppi kiinni sarjadataan ja tällä pystyi toteamaan että prosessorikin toimii.

Helppoa kuin heinänteko. Virta siis syötetään ison liittimen pinnaan 17 (+12V) ja maahan jollaiseksi käy mikä vaan maadoituksista.

+5v tulee ulos pienen liittimen pinnasta 48 ja sarjadata ison liittimen pinnasta 33.

Alla kuva liittimen layoutista jolla virrat voidaa kytkeä ja jota jatkossa muutenkin varmaan käpistelllään. Ohjelmointia varten tosiaan vain pinna 17 ja maadoitus tarvitsee kytkeä.

Kuva
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Tutkittaessa ohjelmointiongelmaa törmättiin seuraavaan siihen että PSU:lta tulee aika likaista tavaraa ulos.

Missäköhän rajat menevät ? Voisiko tällainen aiheuttaa ongelman ohjelmoitavuudessa ? Mihin häiriösuojaukset kannattaisi rakentaa ?

12V regulaattorilta ECU:lle:

Kuva

5V output ECU:lta harness connectorille:
Kuva




Edited By PetriK on 1193827942
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
timo3
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Huhti 2007, 07:47
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja timo3 »

Epäilen, että kun pyörä on käynnissä ei se kovin tasaista jännite silloinkaan ole, mutta jos epäilet tuon aiheuttavan häiriötä niinkäytä 12v akkua, eikä virtalähdettä, tai laita regulaattorin lähtöpuolelle elko ja keraaminen konkka tasoittamaan jännitettä.

Onko se sun virtalähde kokoaalto vai puoliaalto tasasuunattu?

Koki muuten Z1000-03:sen oman kawan ecu myös tremelin kohtalon näyttäis löytyvän 64F7052F40 piti tässä vaiheessa avata, että on aikaa ensi kesäksi etsiä uutta heh...




Edited By timo3 on 1193830591
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Juu taitaa pyörän regu antaa myös aika likaista sigunaa ulos - sinänsä jännä että itse kortilla ei ole kunnon suodatusta kun käsittääkseni tulee ulostulsota samanlaisena oskillaationa?

Eihän voi johtua virran saanista? Eli kun kontrolleri potkii oskillaattorit käyntiin niin alkaa jännnite nytkähdellä?
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Jep - kokeilin 12V akulla, ei muutosta.

Veikkaan että tuo D404 on vioittunut. Siitä tarkemmin täällä:

http://www.busanistit.org/foorumi....;t=4721
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
65-1193743727

Viesti Kirjoittaja 65-1193743727 »

Jos nyt oikein tulkkaan skoopin kuvaa, niin rippeli on luokkaa 50mV. Ei tunnu vielä missään ainakaan 12V puolella, eikä varmaan 5V puolellakaan. Tuon verran rippeliä saa aikaan helposti vaikka skoopin maadoituksen lenkeillä, eli välttämättä todellisuus ei ole noinkaan paha. Tätä voi testata mittaamalla ECU:n maata samoilla skoopin asetuksilla. Jos silloinkin näkyy samanlaista rippeliä, niin kyseessä on pääosin häiriö mittauksessa.

Digitaalipuolella saa olla jopa satojen millivolttien rippeliä 5V käyttöjännitteessä ilman mitään haittaa, näin karkeasti yleistäen.
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kiitos - näin vähän ajattelinkin, mutta kun ei ollut kokemusta niin parempi kysyä.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vastaa Viestiin